Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 augustus 2012, 19:14   #81
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
De afkeer kanaliseert zich wel in sterke mate richting Nederland omdat haat/afkeer tegenover andere naties/volkeren volgens de Belgische doctrine uit den boze is, terwijl ollanderhaat niet als politiek incorrect wordt aanzien. Probeer anders eens in Vlaanderen in de openbaarheid te zeggen 'ik haat Walen/negers/Joden/moslims...' of 'ik haat ollanders' en je weet zelf ook wel wat het verschil in perceptie zal zijn.
gelukkig zien meer en meer Vlamingen dat door en gaan ze graag verbroederen in Nederland
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 07:06   #82
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
(Een Fries als Hollander betitelen, zoals men in Belgïë nogal eens pleegt te doen, is feitelijk een regelrechte belediging voor een Fries)
Idem voor een Brabander en een Limburger, heb ik tot mijn eigen schade en schande mogen ondervinden...

Citaat:
Cultureel meer overeenkomsten met de Walen? Na bijna 200 jr gezamenlijk lijkt me dat vrij aannemelijk.
Men heeft zoveel gedeeld met elkaar, voorspoed en tegenspoed, dat het mij onontkoombaar lijkt.
"Lijkt" is hier inderdaad het sleutelwoord, want niets is wat het lijkt in deze kontekst. Je zou het om allerlei redenen kunnen verwachten, maar bij nader toezien staan beide kulturen haaks op elkaar en dat is heus geen kwestie van taal: het zit oneindig veel dieper.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 10:15   #83
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Les 1:
De Hollander zijn veruit in de minderheid in Nederland. Bij een eventuele samenvoeging, waar sommigen van dromen, raken ze nog verder in de minderheid.

Er zijn evenveel Hollanders als er Vlamingen zijn.
In Nederland: 37,3 % van de bevolking is Hollander
Voegt men de Vlamingen erbij: is 27,1% van de bevolking Hollander
(De Vlamingen: een even groot percentage van de totale bevolking)

Nederlanders:
Totaal: 16.736.736

Hollanders:
Zuid Holland: 3.546.589
Noord Holland: 2.706.044
Totaal: 6.252633 (37,3% van de Nederlandse bevolking)

Les 2:
Vlamingen:
Vlaanderen (zonder Brussel): 6.251.983
Vlaanderen (met Brussel): 7.341.521

Rest van Nederland: 10.484.103
Plus Vlamingen: 6.251.983
Totaal: 16.736.086

Les 3:
Vlamingen, plus rest Nederland: 16.736.086 (72,9%)
Hollanders: 6.252633 (27,1%)
Totaal: 22.988.719
'Vlamingen' in de huidige zin is ook begonnen als zulk een pars-pro-toto in de volksmond. Het verschil is dat het bij ons officieel in een wet gegoten werd i.t.t. Hollander. Historisch gezien zijn we eigenlijk ook gewoon Nederlanders.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 augustus 2012 om 10:16.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 10:31   #84
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ja, dit meen ik. Bovendien komt de haat ook voort uit de beperkte visie die men heeft op de complete geschiedenis vanwege het pro-Belgische schoolsyteem, de vaak pro-Belgische pers en vaak ook omdat men nooit men Nederlanders van doen heeft...
Allemaal factoren die een rol kunnen spelen.
Dit kun je ze dan toch ook niet kwalijk nemen???
Dat laatste klopt natuurlijk ook wel: het komt vooral voort uit vooroordelen en onwetendheid. Een aanzienlijk deel van de mensen in Vlaanderen die met ollanderhaat behept zijn komen wellicht zelfs zo goed als nooit met Nederlanders in aanraking. Men neemt gewoon de clichéverhaaltjes die de ronde doen en die er dagdagelijks ingestampt worden voor waar aan. En zodoende kan het zelfs ook gebeuren dat wanneer men dan al eens Nederlanders treft, men zodanig overtuigd is van die cliché's dat men er zelf alles aan doet om ze bevestigd te zien. Hier speelt natuurlijk ook de kerktorenmentaliteit een grote rol in; de angst voor alles wat 'vreemd' is aan het eigen biotoop.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 14:13   #85
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Idem voor een Brabander en een Limburger, heb ik tot mijn eigen schade en schande mogen ondervinden...

"Lijkt" is hier inderdaad het sleutelwoord, want niets is wat het lijkt in deze kontekst. Je zou het om allerlei redenen kunnen verwachten, maar bij nader toezien staan beide kulturen haaks op elkaar en dat is heus geen kwestie van taal: het zit oneindig veel dieper.

Bewust daarom "lijkt" aangegeven. Het is voor een buitenstaander, nou ja voor mij dan, bijzonder moeilijk om de essentie te begrijpen.
Zoals u aangeeft: "het zit oneindig veel dieper"

Hou het er zelf op, zoals ook anderen wel aangeven, dat de Hollander daarin een soort functie heeft als bliksemafleider.
Simplisch, maar zoiets als twee echtgenoten hebben ruzie. Raak je erin betrokken is de kans groot dat ze zich op je richten en zich beiden op je af gaan reageren.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 14:57   #86
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Hier is een blog van een Amerikaan. Hij haalt zoveel onzin aan over Hollanders dat het daardoor grappig is om te lezen. Beter, in een deuk ligt.
(Alhoewel ik er uit begrijp dat hij van oorsprong vermoedelijk een Europeaan is)


I hate Holland and the Dutch people

http://hateholland.blogspot.com/

Quote: Let's stop asking what the future of Europe is, and turn things around. The future of Holland/France/UK? Does anybody really like those people?
Of course not. Nobody likes the French. Nobody likes the Dutch. Nobody likes the English.


Quote: Anyway, for now, England is no more than some kind fo province of the USA. Blair and Bush play a role, both trying to show that they are two
partner countries, but in reality Blair has no say at all. If the english people had a say about anything, they would not be in Iraq.
On the other hand, with Campbell there, they could have forced the tabloids to turn the British public opinion to suit Bush requests. It would take about 72 hours.

Better so. The USA are for now the greatest nation on earth. The UK really aren't. France isn't either, and the Netherlands, if they disappeared, nobody
would notice. We would have less electronic junk. No other advantages.

So the future of Europe is without those three bad apples. The future of Europe is East, and at this point Germany is left as the largest power in Europe and
firmly integrated in the EU. It it risgh so. Sfter the War, Germany has assimilated some of the best characteristics of American democracy.
In some areas they are doing better.


Quote: Holland was doomed anyway, by demografic implosion, cultural stagnation, natural elements. The sea, sooner or later, will claim that land.
Probably too late for the sake of all of us.

Quote: Even the least sophisticated American farmer is much more educated than the average Dutch.
So any direction their government would want to take would not have the support of their own people.
For God's sake the Dutch are still worshipping a royal family! It's a country that should be shamed for its past, but they are afraid of the future.


Quote: The Dutch have voted against the constitution, and anyway the Dutch never liked Europeans. And despite their stupid involvement in the Iraq war,
they don't like Americans either.
They don't like anybody, they think their sad populace is the best in the world. Really. With their shitty food and habits. They eat cheap (they are Dutch)
Croquettes (or however they spell them). They buy them from machines, and the meat can be days old. A dutch will not notice.
They also eat cake decoration (no jone) on their cakes. If it wasn't for Indonesians they would starve.

So anyway we will not be importing Dutch food anyday soon. Even in the event of war and famine, we'd rather eat our own excrements than that horrible food.


Quote: I would never travel KLM. Just the though of being locked up hours with Dutch people makes me sick.
Philips, one could be tempted to buy them for pity. Not that they do much. Have you ever seen a Philips videocamera? The Dutch are too cheap and video camera
components are too expensive.
So we are left with cheap TV sets and simple equipment. Reputation is, Philips will break down all the time. What do you expect from a company probably saving
even on the type of plastic they use? They are Dutch!


Quote: That's a very shitty country there, and the sea should have taken over already if it wasn't for their stupid walls.
My deepest hope is that global warming will fix that geopolitical entity once and for all.

Last but not least, most Dutch women I met never had an orgasm before me. Regardless of my merits and talents, there are 2 explanations: they have a shitty
sex culture, or they are compulsive liars. But then one 20 years old Dutch girl was serious when she asked me if she could get pregnant from giving oral sex.

The the European Union leadership should show balls and kick that land out of the union. "Go form a community with Surinam!" Should we tell them.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 19:32   #87
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
De enige en echte reden ook waarom de Hollanders tegen de uitvoering van deze overeenkomst zijn: concurrentie voor Rotterdam.
Ofwel, u bent nauwelijks anders dan een politieker. Uw eigen landgenoten, degenen die er daadwerkelijk mee te maken hebben, interesseert u voor geen biet.
Nooit de moeite gedaan om uw licht daar ook eens een keer over op te steken?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2012, 15:50   #88
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Hier is een blog van een Amerikaan. Hij haalt zoveel onzin aan over Hollanders dat het daardoor grappig is om te lezen. Beter, in een deuk ligt.
(Alhoewel ik er uit begrijp dat hij van oorsprong vermoedelijk een Europeaan is)
Ik heb het gelezen, en ik vind er geen zak aan.
Ik krijg eerder medelijden met dat soort mensen.

Ik vermoed dat meneer een Belg van oorsprong is, zou mij ook niks verbazen indien het familie van Henri of System/Het Oosten blijkt te zijn.

Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2012, 19:19   #89
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Ik heb het gelezen, en ik vind er geen zak aan.
Ik krijg eerder medelijden met dat soort mensen.

Ik vermoed dat meneer een Belg van oorsprong is, zou mij ook niks verbazen indien het familie van Henri of System/Het Oosten blijkt te zijn.

Jeff
Met je eens dat men met zulke tieste lui medelijden moet hebben.
Maar ja, kan er niks aan doen, zoveel domheid werkt op m`n lachspieren.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2012, 21:33   #90
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Met je eens dat men met zulke tieste lui medelijden moet hebben.
Maar ja, kan er niks aan doen, zoveel domheid werkt op m`n lachspieren.
Bijna typisch Amerikaans, dit is hamburgertaal....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 13:49   #91
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Wat ik moeilijk te begrijpen vind, zoals Shadowke aangeeft: "zullen ze wel tijdje zoeken waartoe ze behoren".
Men heeft als Vlaming toch een eigen idendititeit? Dus waarom, zoeken naar waartoe behoren?

Een Fries is bij ons toch ook voor de volle 100% Fries (zoniet 200%), daarna wil hij zich dan nog wel Nederlander voelen.
(Een Fries als Hollander betitelen, zoals men in Belgïë nogal eens pleegt te doen, is feitelijk een regelrechte belediging voor een Fries)

Cultureel meer overeenkomsten met de Walen? Na bijna 200 jr gezamenlijk lijkt me dat vrij aannemelijk.
Men heeft zoveel gedeeld met elkaar, voorspoed en tegenspoed, dat het mij onontkoombaar lijkt.
Ach, hij wil gewoon Nederlander worden.
Verhuizen is te simpel dus kiest hij voor een radicale oplossing.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 13:49   #92
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
wij hebben niets gemeen met de Walen mijn beste.
de Walen leven zoals Fransen, dat zie ik de Vlamingen totaal niet doen.
Vlamingen zijn meer zoals Zeeuws-Vlamingen, Noord-Brabanders en Nederlands Limburgers.
Dat geldt misschien voor u.
U gaat weer veralgemenen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 13:51   #93
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
jaja ... maar als je de wedstrijd zag ... flaters langs beide kanten, enkel heeft Nederland meer flaters gemaakt en daarom heeft Nederland verloren. België was dus niet beter, het maakte enkel minder individuele fouten.

system is duidelijk géén voetbalkenner, die kan enkel bashen op n-va en Nederland en alle middelen zijn toegelaten.
Dat heet democratie.

U wil Belgie of Vlaanderen weggeven aan de Nederlanders.
Hoe gaan we dat in één zin omschrijven ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 13:52   #94
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Geen onzin vertellen aub.
Vlamingen zijn Hollanders ?

Ik hoop dat u dat niet teveel gaat verkondigen. U zou nog al eens raar kunnen opkijken "mijn beste".
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 13:53   #95
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
jij bent degene die onzin spreekt!
Onzin wordt niet gesproken. Onzin wordt verteld.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 13:53   #96
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
was jij niet geband racistisch trolletje De Wael/sarkozy?
Hoeveel dubbelnicks hebt u eigenlijk al ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 13:54   #97
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
laat Wallonië maar naar Frankrijk gaan.
Vlamingen zijn géén Fransen!
Juist, en zeker geen Hollanders.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 13:56   #98
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Vlamingen zijn géén Bourgondiërs, Walen wel.
cliché 2 vernietigd.
Zie je wel. Meermaals heb ik u al aangeraden om wat meer uit uw kot te komen.

Vlaanderen is rijk aan meerdere zeer bekende sterrenrestaurants.
Vertel me eens, "mijn beste" welk nut hebben sterrenrestaurants als de vlaming geen Bourgondier zou zijn en niet op restaurant zou gaan ?

U hebt zich weer zwaar in uw eigen voet geschoten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 18:58   #99
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Juist, en zeker geen Hollanders.
Maar wel Nederlanders.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 20:09   #100
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zie je wel. Meermaals heb ik u al aangeraden om wat meer uit uw kot te komen.

Vlaanderen is rijk aan meerdere zeer bekende sterrenrestaurants.
Vertel me eens, "mijn beste" welk nut hebben sterrenrestaurants als de vlaming geen Bourgondier zou zijn en niet op restaurant zou gaan ?

U hebt zich weer zwaar in uw eigen voet geschoten.
Je kunt ook stellen, dat zonder (bourgondische) klanten er waarschijnlijk geen zeer bekende (bourgondische) sterrenrestaurants zijn. Want waarom zouden ze anders zeer bekend zijn, als niemand ze kent en er ook niemand komt???
In Nederland zijn ook zeer bekende sterrenrestuarants, dus ook (bourgondische) klanten!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be