Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: stemrecht op 26 mei
ik ga graag stemmen 17 80,95%
als ik ni moest ging ik niet 2 9,52%
anders 1 4,76%
nog anders 1 4,76%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 februari 2019, 17:29   #81
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Brexit:dat is het gevaar van een referendum dat niet écht voorbereid is.
Ik denk dat we in gans de EU kunnen leren v.d. Zwitsers
Het echte, en enige probleem met het Brexit referendum was dat de Britse onnozelaar die het referendum voorstelde, Cameron, GEEN PLAN HAD voor Brexit. Hoe kan je nu een keuze laten aan 't volk als een van de twee uitkomsten iets is waar je geen voorbereidingen voor hebt ? Wat voor een charlatan was dat ?

De UITKOMST van het referendum is perfect legitiem. De Britten hebben voor Brexit gekozen, en volgens mij hadden ze daar, vanuit een zeker standpunt, dik gelijk in. Ze kozen voor "vrijheid en armoede". Voor "isolationisme en zelf-sufficiency".

Dat is een waardige keuze.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 17:31   #82
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.912
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik zie vooral non argumenten van uw kant.

Betuttelend & daar houdt het een beetje bij op.

Realiteit is dat de roep om stemrecht vooral gedragen wordt die partijen die kiezers hebben uit de bevolkingsgroepen die blijven stemmen. Blanke middenklassers.
Ik hoef geen argumenten in te roepen.

Deze plicht rust op degene die de burger iets wil verplichten, namelijk de opkomst bij verkiezingen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 17:33   #83
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het echte, en enige probleem met het Brexit referendum was dat de Britse onnozelaar die het referendum voorstelde, Cameron, GEEN PLAN HAD voor Brexit. Hoe kan je nu een keuze laten aan 't volk als een van de twee uitkomsten iets is waar je geen voorbereidingen voor hebt ? Wat voor een charlatan was dat ?

De UITKOMST van het referendum is perfect legitiem. De Britten hebben voor Brexit gekozen, en volgens mij hadden ze daar, vanuit een zeker standpunt, dik gelijk in. Ze kozen voor "vrijheid en armoede". Voor "isolationisme en zelf-sufficiency".

Dat is een waardige keuze.
Juist !
Die onnozelaar was dan ook een "normale" politieker...
Soit.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 17:36   #84
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik hoef geen argumenten in te roepen.

Deze plicht rust op degene die de burger iets wil verplichten, namelijk de opkomst bij verkiezingen.
De burger moet veel betalen aan de Staat maar krijgt er ook een & ander voor terug.
Het is NORMAAL dat hij één keer om de 4 of 5 jaar één uurtje besteedt aan zijn stemplicht.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 17:47   #85
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.912
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De burger moet veel betalen aan de Staat maar krijgt er ook een & ander voor terug.
Het is NORMAAL dat hij één keer om de 4 of 5 jaar één uurtje besteedt aan zijn stemplicht.
Waarom is dit normaal?

Als mensen voor zichzelf uitmaken dat ze eigenlijk niet in politiek zijn geïnteresseerd en het stemmen dus liever overlaten aan mensen die wél interesse hebben, lijkt het mij net abnormaal die mensen dan toch te dwingen om te stemmen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 17:51   #86
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Waarom is dit normaal?

Als mensen voor zichzelf uitmaken dat ze eigenlijk niet in politiek zijn geïnteresseerd en het stemmen dus liever overlaten aan mensen die wél interesse hebben, lijkt het mij net abnormaal die mensen dan toch te dwingen om te stemmen.
Als mensen tevreden zijn over de wegen & bruggen in hun streek, over het openbaar vervoer, over...enz.
Is het dan te veel gevraagd om één keer om de 4 of 5 jaar te gaan stemmen voor de mensen die uiteindelijk zorgen voor die verwezenlijkingen ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 21:20   #87
epicurist_dirk
Minister
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 3.079
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De enigste reden die ik kan bedenken waarom men stemplicht wilt afschaffen, is om extreme partijen meerderheden te geven.

Alleen de malcontenten & "gerecruteerden" komen dan nog stemmen. VB 30 %, PVDA 20 %, enz...van dat soort resultaten krijg je dan.

En dan wordt de bevolking gekloot. Laat maar snel blijven bestaan, die stemplicht. Als de regering verkloot is het ten minste de fout van ons allemaal.
Waaaaaaaaaaaaaaarom gaan de mensen niet kiezen als ze niet zouden moeten, waarom kiezen mensen proteststemmen omdat ze niet anders kunnen?

Omdat we hier dictatoriaal 1 X moeten kiezen met middeleeuws kiessysteem: om partij of ivoren-torens de volmacht te geven ons enkele jaren te misbruiken!

Alleen in Zwitserland is er democratie waar de mensen echt willen mee beslissen en kiezen wat dient te gebeuren omdat ze door passie aan gedreven worden >>> door en met de zelf-beslissende kantons, het minimale federale voornamelijk protocollair beleid met het buitenland en voornamelijk door het vaststaand feit dat men persoonlijk via referendum kan kiezen wat de politiek moet uitvoeren!

Daar in Zwitserland blijft de burger echt baas in zen eigen maatschappij! Met uitmuntende politieke en economische resultaten als gevolg!!!!

En daarom kiezen ze daar graag
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 21:26   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het echte, en enige probleem met het Brexit referendum was dat de Britse onnozelaar die het referendum voorstelde, Cameron, GEEN PLAN HAD voor Brexit. Hoe kan je nu een keuze laten aan 't volk als een van de twee uitkomsten iets is waar je geen voorbereidingen voor hebt ? Wat voor een charlatan was dat ?

De UITKOMST van het referendum is perfect legitiem. De Britten hebben voor Brexit gekozen, en volgens mij hadden ze daar, vanuit een zeker standpunt, dik gelijk in. Ze kozen voor "vrijheid en armoede". Voor "isolationisme en zelf-sufficiency".

Dat is een waardige keuze.
Brexit hoeft helemaal niet betekenen wat u daar allemaal schrijft. Veel hangt af van het akkoord dat men met de EU weet af te sluiten en de daadkracht die men daarbij toont.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 21:26   #89
epicurist_dirk
Minister
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 3.079
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Als mensen tevreden zijn over de wegen & bruggen in hun streek, over het openbaar vervoer, over...enz.
Is het dan te veel gevraagd om één keer om de 4 of 5 jaar te gaan stemmen voor de mensen die uiteindelijk zorgen voor die verwezenlijkingen ?
Als? .......Bruggen, tunnels, wegen zijn in slechte staat

Treinen rijden hier nooit op tijd of staken terwijl de burger wel voor goed vervoer betaald heeft.
In 2017 kwamen de treinen in Zwitserland die bestaan uit 3 soort sporen ( gewoon, smalspoor en bergtrein) in geografisch zwaar gebied / bergachtig gebied in 2017 totaal 6 maal te laat met en max. overschreden tijd van 10 minuten!!!!! Klokvast dus!!!!!

>>>> de mensen zijn niet tevreden daarom laten ze zich opjutten door vakbonden, belangengroepen en omgekocht kiesvee omdat het gewoonweg niet op democratische wijze kan.
We moeten hier 1 X kiezen om ons jaren te laten misbruiken!!!!punt uit
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 25 februari 2019 om 21:33.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 21:29   #90
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Als mensen tevreden zijn over de wegen & bruggen in hun streek, over het openbaar vervoer, over...enz.
Is het dan te veel gevraagd om één keer om de 4 of 5 jaar te gaan stemmen voor de mensen die uiteindelijk zorgen voor die verwezenlijkingen ?

Vindt je er veel? In mijn omgeving moet ik hard zoeken.
Maar wij hebben weinig bruggen in onze streek. En verwezenlijkingen nog minder. Openbaar vervoer? Die wachthuisjes moeten ze niet zetten. Die gaan er toch altijd aan. Maar sinds die betogingen is er wel lichte beterschap.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 21:38   #91
epicurist_dirk
Minister
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 3.079
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Brexit hoeft helemaal niet betekenen wat u daar allemaal schrijft. Veel hangt af van het akkoord dat men met de EU weet af te sluiten en de daadkracht die men daarbij toont.
Brexit was een 1 X referendum gedocht >>> om de eerste minister daar aan de macht te houden...... resultaat 1 X referendum gedocht >>>De eerste minister mocht vertrekken en VK staat op springen!!!!

Of steeds referendum kiezen waardoor er evolutie is in de kies keuze of totaal geen referendum om manipulatie zoals de Brexit en de werkwijze van Erdogan te voorkomen!
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 21:38   #92
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Vindt je er veel? In mijn omgeving moet ik hard zoeken.
Maar wij hebben weinig bruggen in onze streek. En verwezenlijkingen nog minder. Openbaar vervoer? Die wachthuisjes moeten ze niet zetten. Die gaan er toch altijd aan. Maar sinds die betogingen is er wel lichte beterschap.
Zonder te stoefen: ik heb nogal wat gereisd in m'n leven.
Wat stelde ik vast ?
WIJ leven in een v.d. beste landen ter wereld, op bijna alle gebied.
Ik zou alleen Zwitserland & Denemarken laten voorgaan.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 21:42   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Zonder te stoefen: ik heb nogal wat gereisd in m'n leven.
Wat stelde ik vast ?
WIJ leven in een v.d. beste landen ter wereld, op bijna alle gebied.
Ik zou alleen Zwitserland & Denemarken laten voorgaan.
Als het gaat om fietsinfrastructuur dan is dit land (ook al kijk je enkel naar Vlaanderen) een gruwelijk achtergesteld gebied. Zelfs de Fransen doen het op bepaalde plaatsen beter. Ook naar respect voor de fietser (zo haalt men in Frankrijk netjes een fietser in en niet rakelings zoals vaak bij ons). Om dan nog te zwijgen over Nederland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 21:47   #94
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als het gaat om fietsinfrastructuur dan is dit land (ook al kijk je enkel naar Vlaanderen) een gruwelijk achtergesteld gebied. Zelfs de Fransen doen het op bepaalde plaatsen beter. Ook naar respect voor de fietser (zo haalt men in Frankrijk netjes een fietser in en niet rakelings zoals vaak bij ons). Om dan nog te zwijgen over Nederland.
OK ; de fietsinfrastruktuur zal veel verbeterd moeten worden.
Keulen & Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd.
Qua steden is Kopenhagen de koploper: de auto's moeten daar (bijna) overal voorrang geven aan de fietsers die er dikwijls rondvliegen aan 25 tot 30 km/u.

Laatst gewijzigd door Boduo : 25 februari 2019 om 21:48.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 21:50   #95
epicurist_dirk
Minister
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 3.079
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Zonder te stoefen: ik heb nogal wat gereisd in m'n leven.
Wat stelde ik vast ?
WIJ leven in een v.d. beste landen ter wereld, op bijna alle gebied.
Ik zou alleen Zwitserland & Denemarken laten voorgaan.
Niemand ontkend dat door het harde labeur van hen die willen werken en de hoogste belastingen ter wereld het hier slecht is!

Alleen verwijs ik naar wat nog beter kan en waar de mensen zich wel aangespoord voelen om te kiezen wat in hun maatschappij echt gebeurd naar Zwitserland!

Waar het volk zelf koos om tunnels te bouwen >>> die meer samen kosten dan al de Belgische schulden >> en waar Zwitserland toch bijna geen schulden heeft Dat is efficiënt werken zonder economisch leegzuigende politiek! Daar verwijs ik naar als ik bedoel "het kan democratisch en economisch veel beter!"
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 25 februari 2019 om 21:56.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 21:51   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
OK ; de fietsinfrastruktuur zal veel verbeterd moeten worden.
Ook stedebouw is in vergelijking met Duitsland en Nederland hier in Vlaanderen een regelrechte ramp. Met alle gevolgen voor de kost van de nutsvoorzieningen en de enorme impact op OV en mobiliteit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 21:55   #97
epicurist_dirk
Minister
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 3.079
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook stedebouw is in vergelijking met Duitsland en Nederland hier in Vlaanderen een regelrechte ramp. Met alle gevolgen voor de kost van de nutsvoorzieningen en de enorme impact op OV en mobiliteit.
Mocht al het geld dat overgeheveld word naar de Franstaligen in Vlaanderen besteedt kunnen worden zouden we op alle vlakken snel vooruit kunnen gaan!
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 25 februari 2019 om 21:55.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 21:57   #98
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
Niemand ontkend dat door het harde labeur van hen die willen werken en de hoogste belastingen ter wereld het hier slecht is!

Alleen verwijs ik naar wat nog beter kan en waar de mensen zich wel aangespoord voelen om te kiezen wat in hun maatschappij echt gebeurd naar Zwitserland!

Waar het volk zelf koos om ze tunnels te brouwen >>> die meer samen kosten dan al de Belgische schulden >> en waar Zwitserland toch bijna geen schulden heeft Dat is efficiënt werken zonder economisch leegzuigende politiek! Daar verwijs ik naar als ik bedoel "het kan democratisch en economisch veel beter!"
2 !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 21:57   #99
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Zonder te stoefen: ik heb nogal wat gereisd in m'n leven.
Wat stelde ik vast ?
WIJ leven in een v.d. beste landen ter wereld, op bijna alle gebied.
Ik zou alleen Zwitserland & Denemarken laten voorgaan.

Ge liegt! België kan een goed land zijn voor sommigen.
Maar een democratisch land is het niet. Democratie is "égalité".
Maar met krapuleuze politiekers er tussen; maffiosi dus; kan "égalité" er nooit zijn. Feitelijk heb jij er nooit kennis mee gemaakt. Gelukkig voor jou.
Maar besef dat dan en kom hier niet liegen. En stoefen doe je dus beter niet. Want je kan er mensen mee kwetsen.
Zeg liever : "Ik heb het goed in België en de rest kan mij niet schelen"
Dat zou eerlijk zijn van uw kant!
Maar je zou de eerste zijn op dit forum die het opbrengt om eerlijk te zijn.
Dus bazel maar verder.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 22:00   #100
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Ge liegt! België kan een goed land zijn voor sommigen.
Maar een democratisch land is het niet. Democratie is "égalité".
Maar met krapuleuze politiekers er tussen; maffiosi dus; kan "égalité" er nooit zijn. Feitelijk heb jij er nooit kennis mee gemaakt. Gelukkig voor jou.
Maar besef dat dan en kom hier niet liegen. En stoefen doe je dus beter niet. Want je kan er mensen mee kwetsen.
Zeg liever : "Ik heb het goed in België en de rest kan mij niet schelen"
Dat zou eerlijk zijn van uw kant!
Maar je zou de eerste zijn op dit forum die het opbrengt om eerlijk te zijn.
Dus bazel maar verder.
Op zo'n primitieve parlee reageer ik NIET.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be