Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 augustus 2020, 10:27   #81
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
U bent een van de uitzonderingen op de klaagmuur van racisten die deze draad de indruk geeft te zijn, maar met deze uitspraak ben ik niet akkoord. Racisme is in de eerste plaats een attitude. Als je slachtoffer bent van mensenrechtenschendingen heb je des te meer reden juist die mensenrechten te verdedigen. Niet om ze zelf ook aan de kant te zetten.

Mijn ervaring is dat 'witten' (ik gruwel eigenlijk dan dat woordgebruik dat we verondersteld worden te hanteren) niet meer racistisch zijn dan anderen. Ik zou zelfs zeggen dat ze er heden ten dage meer aandacht aan besteden dan vele anderen (en dat mag ook wel gezien de geschiedenis waar die 'witten' in een positie van macht verkeerden) die meer dan eens hun eigen racisme niet eens weten te herkennen.

En dat geldt ook voor het individu die de uitspraak deed die deze draad leven gaf.

Zou ik mogen weten wie u allemaal bestempelt als racist?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2020, 10:32   #82
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
U bent een van de uitzonderingen op de klaagmuur van racisten die deze draad de indruk geeft te zijn, maar met deze uitspraak ben ik niet akkoord. Racisme is in de eerste plaats een attitude. Als je slachtoffer bent van mensenrechtenschendingen heb je des te meer reden juist die mensenrechten te verdedigen. Niet om ze zelf ook aan de kant te zetten.

Mijn ervaring is dat 'witten' (ik gruwel eigenlijk dan dat woordgebruik dat we verondersteld worden te hanteren) niet meer racistisch zijn dan anderen. Ik zou zelfs zeggen dat ze er heden ten dage meer aandacht aan besteden dan vele anderen (en dat mag ook wel gezien de geschiedenis waar die 'witten' in een positie van macht verkeerden) die meer dan eens hun eigen racisme niet eens weten te herkennen.

En dat geldt ook voor het individu die de uitspraak deed die deze draad leven gaf.
Ik denk wel degelijk dat ze dit wel zijn. En één van de reden hiervoor is de bijbel en de christelijke ideologie. Bijbel (Oude Testament-verhaal van Cham) die men (met opzet?) zo geïnterpreteerd heeft dat eruit zou blijken dat het 'zwarte ras' werd vervloekt. Quod non.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 augustus 2020 om 10:35.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2020, 10:38   #83
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik denk wel degelijk dat ze dit wel zijn. En één van de reden hiervoor is de bijbel en de christelijke ideologie. Bijbel (Oude Testament-verhaal van Cham) die men (met opzet?) zo geïnterpreteerd heeft dat eruit zou blijken dat het 'zwarte ras' werd vervloekt. Quod non.
Ik begrijp niet goed wat de Joodse bijbel te zien heeft met christenen, al dan niet blank.

En wat is de christelijke ideologie?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2020, 11:13   #84
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik begrijp niet goed wat de Joodse bijbel te zien heeft met christenen, al dan niet blank.

En wat is de christelijke ideologie?
Dan begrijpt u het christendom toch niet volledig. Het zij zo.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 augustus 2020 om 11:19.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2020, 12:01   #85
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dan begrijpt u het christendom toch niet volledig. Het zij zo.
Het christendom begint met Jezus, die door de joden niet aanvaard werd als zoon van God.

Nog eens, wat heeft de joodse bijbel te maken met het christendom en wat is "de christelijke ideologie"?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2020, 12:13   #86
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het christendom begint met Jezus, die door de joden niet aanvaard werd als zoon van God.

Nog eens, wat heeft de joodse bijbel te maken met het christendom en wat is "de christelijke ideologie"?
Zonder OT geen christendom. Immers er zou geen bericht te lezen zijn over een messias zijn indien er geen OT zou zijn. Heel het christendom steunt voor heel wat zaken op het Oude Testament. Heel de leer van Jezus steunt bijvoorbeeld op de Tora. Kerkvader Justinus Martyr heeft het zo goed als nooit over het Nieuwe Testament (dat hij niet schijnt te kennen) maar des te meer over het Oude Testament, enz, enz.


De christelijke ideologie is eeuwenlang geweest dat ze bijvoorbeeld de mensen wijsmaakte dat de Joden 'ons Heer hebben vermoord' en dus slechte of geen goede mensen zijn. Dat vrijmetselaars een pact hadden met de duivel en dus verdoemd waren. Dat God de maatschappelijke orde zo had geschapen dat er heersers waren en onderworpenen en dat men daar niet moest aan tornen of daartegen in opstand komen maar zijn lot in berusting moest dragen en dat men daar later een beloning zou krijgen (hemel), dat de vrouw onderdanig moest zijn aan de man , en ga zo kan ik nog even doorgaan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 augustus 2020 om 12:20.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2020, 12:23   #87
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zonder OT geen christendom. Immers er zou geen bericht te lezen zijn over een messias zijn indien er geen OT zou zijn. Heel het christendom steunt voor heel wat zaken op het Oude Testament. Heel de leer van Jezus steunt bijvoorbeeld op de Tora. Kerkvader Justinus Martyr heeft het zo goed als nooit over het Nieuwe Testament (dat hij niet schijnt te kennen) maar des te meer over het Oude Testament, enz, enz.


De christelijke ideologie is eeuwenlang geweest dat ze bijvoorbeeld de mensen wijsmaakte dat de Joden 'ons Heer hebben vermoord' en dus slechte of geen goede mensen zijn. Dat vrijmetselaars een pact hadden met de duivel en dus verdoemd waren. Dat God de maatschappelijke orde zo had geschapen dat er heersers waren en onderworpenen en dat men daar niet moest aan tornen of daartegen in opstand komen maar zijn lot in berusting moest dragen en dat men daar later een beloning zou krijgen (hemel), dat de vrouw onderdanig moest zijn aan de man , en ga zo kan ik nog even doorgaan.
Ah ok, je hebt het over duizend jaar geleden.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2020, 12:33   #88
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ah ok, je hebt het over duizend jaar geleden.
Helemaal niet. De dingen en opvattingen die ik opsomde bestonden nog niet eens zo lang geleden. Tot 1950-1960. En sommigen wellicht nu nog.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2020, 15:16   #89
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je kan enkel hokjesgericht denken als je onderscheid maakt en dus aan discriminatie en racisme doet.
Je moet zelfs een racist van het hoogste niveau zijn om hokjesgericht te kunnen denken en te durven spreken.
Het lijkt me dat die vrouw zwaar vooringenomen is !!

Mij maakt het niet of mijn buurman een andere huidskleur heeft ,
of ze een gemengd huwelijk hebben , zolang ze maar menselijk zijn !!
Of een kind van me samen of getrouwd is met iemand met een andere huidskleur !!
Het voornaamste wat telt , de mentaliteit , als die wringt ....
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2020, 06:21   #90
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Het lijkt me dat die vrouw zwaar vooringenomen is !!

Mij maakt het niet of mijn buurman een andere huidskleur heeft ,
of ze een gemengd huwelijk hebben , zolang ze maar menselijk zijn !!
Of een kind van me samen of getrouwd is met iemand met een andere huidskleur !!
Het voornaamste wat telt , de mentaliteit , als die wringt ....
Klopt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2020, 06:37   #91
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. De dingen en opvattingen die ik opsomde bestonden nog niet eens zo lang geleden. Tot 1950-1960. En sommigen wellicht nu nog.
Het is enkele binnen de westerse cultuur, waar alle religie aan de kant is gezet dan nog, waar de vrouw gelijk is aan de man.
Het is ook enkel binnen die westerse cultuur waar zwart, bruin, geel en blank gelijk zijn.

Binnen alle andere culturen bestaat nog steeds het gedachtengoed dat vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen en dat de ene bevolkingsgroep lager staat dan de andere.

De niet religeuze westerse samenleving is ook de enige samenleving die de multicultuur gebruikt als streefdoel.
Het is de enige samenleving waarbinnen een zwarte vrouw de uitspraak mag en kan doen, dat ze geen relatie wil met een blanke man. Dat ze zelfs een afkeer heeft aan blanke mannen.
Binnen de cultuur van haar eigen volk, zou ze zelfs nog niet eens zelf mogen kiezen voor welke man ze haar benen moet open doen.
Binnen de cultuur van haar eigen volk zou ze een pak slaag krijgen of zelfs onthoofd worden voor haar uitspraken.


Men kan zelfs zeggen dat dergelijke vrouwen de maatschappij waar ze zoveel aan te danken hebben uitspuwen en verachten.
Wel, dat ze dan eens enkele maanden gaan leven in het land van hun voorouders. Eens zien of ze daar dan nog zo'n grote mond opzetten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2020, 07:05   #92
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is enkele binnen de westerse cultuur, waar alle religie aan de kant is gezet dan nog, waar de vrouw gelijk is aan de man.
Het is ook enkel binnen die westerse cultuur waar zwart, bruin, geel en blank gelijk zijn.

Binnen alle andere culturen bestaat nog steeds het gedachtengoed dat vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen en dat de ene bevolkingsgroep lager staat dan de andere.

De niet religeuze westerse samenleving is ook de enige samenleving die de multicultuur gebruikt als streefdoel.
Het is de enige samenleving waarbinnen een zwarte vrouw de uitspraak mag en kan doen, dat ze geen relatie wil met een blanke man. Dat ze zelfs een afkeer heeft aan blanke mannen.
Binnen de cultuur van haar eigen volk, zou ze zelfs nog niet eens zelf mogen kiezen voor welke man ze haar benen moet open doen.
Binnen de cultuur van haar eigen volk zou ze een pak slaag krijgen of zelfs onthoofd worden voor haar uitspraken.


Men kan zelfs zeggen dat dergelijke vrouwen de maatschappij waar ze zoveel aan te danken hebben uitspuwen en verachten.
Wel, dat ze dan eens enkele maanden gaan leven in het land van hun voorouders. Eens zien of ze daar dan nog zo'n grote mond opzetten.
Met andere woorden, u zegt eigenlijk: het is de religie die vrouwen ondergeschikt maken aan de man. Dat is dan genoteerd.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2020, 07:55   #93
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Met andere woorden, u zegt eigenlijk: het is de religie die vrouwen ondergeschikt maken aan de man. Dat is dan genoteerd.
Inderdaad.

Er is wel een verschil in culturen.
In Afrika en Azië waren vrouwen al ondergeschikt aan mannen voor de opkomst van de huidige religieuze overtuigingen.
Binnen die culturen waren vrouwen vaak minder waard dan een rund of een kameel.

Binnen de oude Europese culturen, waren vrouwen gelijk aan mannen. Vrouwen konden zelfs stamhoofd of staatshoofd worden binnen die gemeenschappen. Ze moesten zich enkele bewijzen als bekwaam in het beschermen en voeden van de gemeenschap.
Het was steeds pas nadat het Christdom zijn intreden deed dat de vrouw ondergeschikt werd aan de man en als een lustobject en gebruiksvoorwerp werd beschouwd.
Vanaf toen konden vrouwen zelfs niet eens meer over hun eigen leven beschikken.
Ze werden net zoals reeds eeuwen de gewoonte was in de rest van de wereld, gebruikt als handelswaar en om overeenkomsten te bestendigen door uithuwelijking.
Het is ook pas bij de opkomst van het Christendom dat een vrouw maagd moest blijven tot haar huwelijksnacht in Europa.
Dan was ze meer waar als koopwaar en/of een beter onderhandelingsmiddel bij het afsluiten van akkoorden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2020, 09:42   #94
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Inderdaad.

Er is wel een verschil in culturen.
In Afrika en Azië waren vrouwen al ondergeschikt aan mannen voor de opkomst van de huidige religieuze overtuigingen.
Binnen die culturen waren vrouwen vaak minder waard dan een rund of een kameel.

Binnen de oude Europese culturen, waren vrouwen gelijk aan mannen. Vrouwen konden zelfs stamhoofd of staatshoofd worden binnen die gemeenschappen. Ze moesten zich enkele bewijzen als bekwaam in het beschermen en voeden van de gemeenschap.
Het was steeds pas nadat het Christdom zijn intreden deed dat de vrouw ondergeschikt werd aan de man en als een lustobject en gebruiksvoorwerp werd beschouwd.
Vanaf toen konden vrouwen zelfs niet eens meer over hun eigen leven beschikken.
Ze werden net zoals reeds eeuwen de gewoonte was in de rest van de wereld, gebruikt als handelswaar en om overeenkomsten te bestendigen door uithuwelijking.
Het is ook pas bij de opkomst van het Christendom dat een vrouw maagd moest blijven tot haar huwelijksnacht in Europa.
Dan was ze meer waar als koopwaar en/of een beter onderhandelingsmiddel bij het afsluiten van akkoorden.
Dat zou ik toch eens moeten checken.

Binnen andere culturen kon een vrouw ook de gelijkwaardige zijn van de man (zelfs ietsje meer want Polynesië bijvoorbeeld kende het matriarchaat). Zo had het Hawaï van pater Damiaan een koningin.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 augustus 2020 om 09:50.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2020, 09:57   #95
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zou ik toch eens moeten checken. Binnen andere culturen kon een vrouw ook de gelijkwaardige zijn van de man want het Hawaï van pater Damiaan had een koningin.
Er zijn inderdaad nog culturen geweest waarbinnen vrouwen gelijkwaardig waren aan mannen.
Maar het zijn net die culturen, die door de pilaarbijters zijn vernietigd.
Let wel, binnen veel oude culturen waren de vrouwen ook minderwaardig dan de mannen.
De discriminatie is al terug te vinden in de oude Aziatische, Afrikaanse en zuid-Europese culturen. Waarbinnen een vrouw geen krijger/jager mocht zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2020, 10:17   #96
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er zijn inderdaad nog culturen geweest waarbinnen vrouwen gelijkwaardig waren aan mannen.
Maar het zijn net die culturen, die door de pilaarbijters zijn vernietigd.
Let wel, binnen veel oude culturen waren de vrouwen ook minderwaardig dan de mannen.
De discriminatie is al terug te vinden in de oude Aziatische, Afrikaanse en zuid-Europese culturen. Waarbinnen een vrouw geen krijger/jager mocht zijn.
Of niet kón zijn. Wie zou er dan wel op de kleine kinderen hebben gepast om het wat simplistisch te zeggen. Kwestie van maatschappelijke taakverdeling dus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 augustus 2020 om 10:21.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2020, 10:40   #97
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Of niet kón zijn. Wie zou er dan wel op de kleine kinderen hebben gepast om het wat simplistisch te zeggen. Kwestie van maatschappelijke taakverdeling dus.
Zelfs vandaag passen moeders niet zelf op hun kinderen.
Dat was vroeger dus niet anders, ze werden opgevangen door de ouderlingen, door de onderwijzers, door hen binnen de gemeenschap die niet konden gaan jagen of strijden. Zoals zwagere vrouwen, invalide mannen, zwakkere leden van de gemeenschap.

Binnen veel van de gemeenschappen waar vrouwen gelijk waren aan mannen, heerste zelfs de stelling, jonge mensen zetten kinderen op de wereld en de oudere mensen voeden ze op.

Je stelling hier is enkele een vorm van discriminatie.
Vrouwen dienen om kinderen te baren, voeden en op te vangen, en daar ze dan toch thuis zitten, kunnen ze direct ook zorgen voor de was en pas van de vader van hun kinderen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2020, 10:48   #98
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zelfs vandaag passen moeders niet zelf op hun kinderen.
Dat was vroeger dus niet anders, ze werden opgevangen door de ouderlingen, door de onderwijzers, door hen binnen de gemeenschap die niet konden gaan jagen of strijden. Zoals zwagere vrouwen, invalide mannen, zwakkere leden van de gemeenschap.

Binnen veel van de gemeenschappen waar vrouwen gelijk waren aan mannen, heerste zelfs de stelling, jonge mensen zetten kinderen op de wereld en de oudere mensen voeden ze op.

Je stelling hier is enkele een vorm van discriminatie.
Vrouwen dienen om kinderen te baren, voeden en op te vangen, en daar ze dan toch thuis zitten, kunnen ze direct ook zorgen voor de was en pas van de vader van hun kinderen.
Ik vrees voor u dat mijn stelling toen de realiteit was. Toch voor een groot stuk.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2020, 10:50   #99
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.883
Standaard

“Alle witte mensen zijn racistisch”

Ik vind dat echt wel verschrikkelijk verkeerd klinken want als 'witte mensen' het racisme hoog in het vaandel hadden gedragen dan had je in héél de EU geen zwarte medemens zien rondlopen.

Op huidig ogenblik is het andersom en zou je kunnen stellen dat "Alle zwarte mensen racist zijn?"

Ik stelde mij al regelmatig de vraag bij sommige gevallen/zaken/gebeurtenissen: wie zijn de racisten eigenlijk?

Ik geraak daar nog steeds niet goed uit, uit die vraagstelling.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2020, 10:52   #100
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.663
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik denk wel degelijk dat ze dit wel zijn. En één van de reden hiervoor is de bijbel en de christelijke ideologie. Bijbel (Oude Testament-verhaal van Cham) die men (met opzet?) zo geïnterpreteerd heeft dat eruit zou blijken dat het 'zwarte ras' werd vervloekt. Quod non.
Dat soort van mythen heb je overal. Ik denk echt dat je je vergist hier.

Er is ook heel wat racisme tegen zogenaamde 'witten' trouwens, maar dat niet zo zichtbaar en meer zelfs dat wordt soms niet eens als racisme gezien. Anderzijds moeten die 'witten' ook niet te veel klagen over racisme gegeven hun machtspositie.

Maar racisme als attitude....het is wijdverbreid onder niet-witten hoor. En het is pas door je er zelf bewust van te worden dat je er iets aan kan doen. We dienen niet enkel die 'witten' bewust te maken. Maar iedereen.

Die mevrouw die de uitspraak deed dat alle witte mensen racisten zijn is een mooi voorbeeld van een closet racist. Deel van het probleem niet van de oplossing.

Ik zag eens een reportage over protesten tegen politieoptreden in de VS. Het ene interview na het andere met 'zwarten' zich bekloegen over de politie en racisme tegen hen (terecht ongetwijfeld). Maar hun taalgebruik was zélf doordrongen van racisme. Vervang eens in zo'n situaties wit door zwart en omgekeerd en je zal merken wat ik bedoel.

Verander de wereld begin bij jezelf....

Laatst gewijzigd door Bach : 6 augustus 2020 om 10:54.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be