Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Heeft Vlaanderen levenskans?
Ja! 61 77,22%
Neen! 12 15,19%
Ja, maar... 6 7,59%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 april 2007, 21:33   #81
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wil u dat in het huidige Vlaams gewest doen of ook in Brussel?
Van den Broecke wil dit nu in het Vlaams Gewest, maar het spreekt voor zich dat als Brussel voor Vlaanderen kiest die regel ook in het Brussels gewest van tel is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Bedoelt u allochtonen uit Turkije en zo of niet Franstaligen uit de EU?
Ik bedoel EU-burgers.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 21:57   #82
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Van den Broecke wil dit nu in het Vlaams Gewest, maar het spreekt voor zich dat als Brussel voor Vlaanderen kiest die regel ook in het Brussels gewest van tel is.
En? De Franstaligen tolereren dit al niet in Vlaanderen.

Citaat:
Ik bedoel EU-burgers.
Waarom zijn ze dan geen vriend meer van de Franstaligen.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 23:20   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Nogmaals, heel concreert: hoe kan die dan gestopt worden?
Dat is toch heel eenvoudig: domiciliëring en vastgoedaankop (met de bedoeling er te wonen) koppelen aan verplichte taalproef. Net zoals men op de Aaland-eilanden doet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2007, 23:33   #84
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is toch heel eenvoudig: domiciliëring en vastgoedaankop (met de bedoeling er te wonen) koppelen aan verplichte taalproef. Net zoals men op de Aaland-eilanden doet.
Dus ook voor Brusselaars indien die landgenoten zouden zijn?
Maar ik begrijp toch goed dat je louter vestigen op Aland geen kennis van het Zweeds vereist (de EU heeft toch open grenzen?)
En wat maakt dat wij dat nu niet kunnen en in een Vlaamse staat wel? (ook daar vind ik dat mensen, die een vernederlandsing zien in de onafhankelijkheid, heel onduidelijk kunnen zijn )
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 06:55   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dus ook voor Brusselaars indien die landgenoten zouden zijn?
Maar ik begrijp toch goed dat je louter vestigen op Aland geen kennis van het Zweeds vereist (de EU heeft toch open grenzen?)
En wat maakt dat wij dat nu niet kunnen en in een Vlaamse staat wel? (ook daar vind ik dat mensen, die een vernederlandsing zien in de onafhankelijkheid, heel onduidelijk kunnen zijn )
Op de Aaland-eilanden geldt de regel dat alwie zich wil vestigen en niet afkomstig is van Aaland zelf, een taalproef moet ondergaan en daarin ook moet slagen. Vooraleer men een langere verblijfsvergunning krijgt, moet men immers vlot Zweeds kunnen spreken (niet van toepassing op korte en toeristische verblijven). Ook al heeft men de Finse nationaliteit.

Natuurlijk kunnen we dat ook, tenminste als de taalwetgeving geregionaliseerd zou worden. Nu is dat niet het geval en blijft alles bij de federale overheid liggen. U begrijpt wel dat op dat niveau alles vast zit. Daarom kan de zelfstandigheid of onafhankelijkheid van Vlaanderen een stap zijn in de goede richting.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 11:27   #86
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En? De Franstaligen tolereren dit al niet in Vlaanderen.
Als Brussel voor Vlaanderen kiest zullen ze het wel moeten tolereren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Waarom zijn ze dan geen vriend meer van de Franstaligen.
Je weet toch dat de visie en de ideeen van vele Franstaligen in de rand niet bepaald democratisch en modern zijn? Wel, eenmaal EU-burgers weten hoe de vork in de steel zit lopen die niet meer mee in dat arrogante denken.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 11:38   #87
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En? De Franstaligen tolereren dit al niet in Vlaanderen.
Jij gaat er steeds vanuit dat Franstaligen ook in een onafhankelijk Vlaanderen - of toch een Vlaanderen los van België - nog steeds de Walen hebben om alles te blokkeren en tegen te houden?
Vlaanderen-uit-België dopt zijn eigen boontjes, binnen de Europese context, en daarin zijn het de Vlamingen die de dienst uitmaken en dat beetje politiek-Franstaligen kan net zoals C. van Eycken er voor spek en bonen bijzitten.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 13:30   #88
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op de Aaland-eilanden geldt de regel dat alwie zich wil vestigen en niet afkomstig is van Aaland zelf, een taalproef moet ondergaan en daarin ook moet slagen. Vooraleer men een langere verblijfsvergunning krijgt, moet men immers vlot Zweeds kunnen spreken (niet van toepassing op korte en toeristische verblijven). Ook al heeft men de Finse nationaliteit.
En moet je die test op voorhand afnemen of op Aaland zelf (zodat je effectief kan uitgezet worden )
Maar hoe kan men dat hier controleren, of ze "van deze gemeente" afkomstig zijn?
En mijn vraag blijft : is dit niet in strijd met de afspraken tussen de Eu lidstaten?
Citaat:
Natuurlijk kunnen we dat ook, tenminste als de taalwetgeving geregionaliseerd zou worden. Nu is dat niet het geval en blijft alles bij de federale overheid liggen. U begrijpt wel dat op dat niveau alles vast zit. Daarom kan de zelfstandigheid of onafhankelijkheid van Vlaanderen een stap zijn in de goede richting.
Hoe komt het dan dat zaken zoals de Wooncode wel regionaal kunnen besloten worden?

Citaat:
Jij gaat er steeds vanuit dat Franstaligen ook in een onafhankelijk Vlaanderen - of toch een Vlaanderen los van België - nog steeds de Walen hebben om alles te blokkeren en tegen te houden?
Neen ik ga ervan uit dat ze nooit voor Vlaanderen gaan kiezen, of toch niet als ze niet op zijn minst wat zekerheden krijgen, die maatregelen als deze onmogelijk maken. En dan zitten we weer waar we nu zijn : een taalwetgeving waarover we moeten onderhandelen met hen om het te veranderen.
Citaat:
Vlaanderen-uit-België dopt zijn eigen boontjes, binnen de Europese context, en daarin zijn het de Vlamingen die de dienst uitmaken en dat beetje politiek-Franstaligen kan net zoals C. van Eycken er voor spek en bonen bijzitten.
Euh, als we de Franstalige stemmen in kieskringen Leuven en BHV in 2003 optellen krijgen we ongeveer 440.000, op een totaal in Vlaanderen en Brussel van 4.58 miljoen stemmen.
Dat is ongeveer 9.6%. Walen of niet, dat is serieus veel, en het FDF zal zeer goed scoren, dat zal een serieus probleem zijn!!
Citaat:
Je weet toch dat de visie en de ideeen van vele Franstaligen in de rand niet bepaald democratisch en modern zijn?
Ik kan me voorstellen dat het idee van een partij die "ware democratie" (geen Vlaamse schepen meer, referendum voor aanhechting bij Brussel) en de rechten van elkeen (volledige tweetaligheid dus) wil respecteren echter wel aanslaat bij zo'n EU-burger.
Citaat:
Wel, eenmaal EU-burgers weten hoe de vork in de steel zit lopen die niet meer mee in dat arrogante denken.
En kiezen ze de kant van de Vlamingen of wat?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 17:08   #89
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
En waarom ga je er a priori vanuit dat dat sociaal profitariaat met zich mee zal brengen?

En bovendien gebruik ik graag Nederlanden omdat dit zowel op Groot als Heel kan slaan...
Wel???
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 18:01   #90
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Neen ik ga ervan uit dat ze nooit voor Vlaanderen gaan kiezen, of toch niet als ze niet op zijn minst wat zekerheden krijgen, die maatregelen als deze onmogelijk maken.
Vlaanderen zal nooit met Brussel samengaan èn hen alarmbellen of andere blokkeringen geven. Jij bent er van overtuigd dat ze alleen in een constructie �* la Belgique met Vlaanderen samen willen? Ik niet, de portemonnee kan anders spreken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Euh, als we de Franstalige stemmen in kieskringen Leuven en BHV in 2003 optellen krijgen we ongeveer 440.000, op een totaal in Vlaanderen en Brussel van 4.58 miljoen stemmen.
Dat is ongeveer 9.6%. Walen of niet, dat is serieus veel, en het FDF zal zeer goed scoren, dat zal een serieus probleem zijn!!
Nogmaals, als ze samen willen met ons dan zal het zonder 'bellen' zijn, wel met rechten, geen privileges.
Hum, hebben 25% van de Vlaamse verkozenen iets te zeggen? Ik dacht niet dat Belangers veel in de pap te brokken hebben. Wat maakt tien procent dan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik kan me voorstellen dat het idee van een partij die "ware democratie" (geen Vlaamse schepen meer, referendum voor aanhechting bij Brussel) en de rechten van elkeen (volledige tweetaligheid dus) wil respecteren echter wel aanslaat bij zo'n EU-burger.
Zo lang ze alleen de Franstalige media kennen en volgen ja, maar eenmaal hun ogen opengaan houden ze van echte democratie en respect voor de streek en taal waar je je vestigd.
Trouwens dat van die Vlaamse schepen is in Brussel (niet de zes) en geen verplichting, maar iets dat ze willen omwille van de centen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En kiezen ze de kant van de Vlamingen of wat?
Het zullen nooit militanten worden hé, maar voor de rest is het antwoord: ja.

Laatst gewijzigd door Burry : 27 april 2007 om 18:02.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 18:09   #91
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Vlaanderen zal nooit met Brussel samengaan èn hen alarmbellen of andere blokkeringen geven. Jij bent er van overtuigd dat ze alleen in een constructie �* la Belgique met Vlaanderen samen willen? Ik niet, de portemonnee kan anders spreken.
Maar dezelfde mensen die roepen dat Brussel Vlaanderen nodig heeft, roepen vaak ook dat Brussel Vlaanderen nodig heeft.....



Citaat:
Nogmaals, als ze samen willen met ons dan zal het zonder 'bellen' zijn, wel met rechten, geen privileges.
Hum, hebben 25% van de Vlaamse verkozenen iets te zeggen? Ik dacht niet dat Belangers veel in de pap te brokken hebben. Wat maakt tien procent dan?
Dus jij zou de Franstaligen eeuwig in de oppositie laten zitten? Maar ofwel werk je met kieskringen, ofwel ga je moeten aanvaarden dat Franstaligen overal in heel Vlaanderen kunnen stemmen op Brusselse Franstaligen, heel Vlaanderen wordt dan een supergroot BHV...


Citaat:
Zo lang ze alleen de Franstalige media kennen en volgen ja, maar eenmaal hun ogen opengaan houden ze van echte democratie en respect voor de streek en taal waar je je vestigd.
Wat is die "echte democratie" dan die ze dan gaan beminnen?
Citaat:
Trouwens dat van die Vlaamse schepen is in Brussel (niet de zes) en geen verplichting, maar iets dat ze willen omwille van de centen.
Er is toch ook in bijvoorbeeld Sint Genesius Rode een Vlaamse schepen? Hoe komt die daar dan? En waarom?


Citaat:
Het zullen nooit militanten worden hé, maar voor de rest is het antwoord: ja.
Vind ik straf.
Ik kan me voorstellen dat een EU burger als uit Duitsland, Spanje, het VK, eerder de kant van de imperialisten kiest.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 18:18   #92
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar dezelfde mensen die roepen dat Brussel Vlaanderen nodig heeft, roepen vaak ook dat Brussel Vlaanderen nodig heeft.
Het is in ieders belang dat economische partners goed samenwerken, dus samengaan is in het belang van Brussel en Vlaanderen. Maar Vlaanderen kan minder rijk zijn zonder Brussel ja, maar wat heeft Brussel zonder Vlaanderen? En je hebt gelijk dat er Franstaligen zullen zijn die liever in een arm 'zelfstandig' Brussel wonen dan een rijk Brussel dat samengaat met Vlaanderen. Ik ben van mening dat een meerderheid van haar inwoners de rijkdom zal verkiezen boven het 'uni'Franstalige.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dus jij zou de Franstaligen eeuwig in de oppositie laten zitten? Maar ofwel werk je met kieskringen, ofwel ga je moeten aanvaarden dat Franstaligen overal in heel Vlaanderen kunnen stemmen op Brusselse Franstaligen, heel Vlaanderen wordt dan een supergroot BHV.
Is er een probleem dat er Franstalige lijsten bestaan? Nee, want dat kan overal in Vlaanderen, nu en als BHV gesplitst is ook. Dat veranderd niks aan het feit dat de werking van de politiek in Vlaanderen Nederlandstalig is, alleen in het BG kan dat in het Frans.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat is die "echte democratie" dan die ze dan gaan beminnen?
Zeg, Evilbu, doe jij er om?
Gewoon, de democratie dat je het volk zijn eigenheid en rechten niet ontneemt. En nee Britten en anderen kiezen niet voor de imperialisten. Misschien eens nadenken dat bijna alleen Fransen imperialistisch zijn wat taal betreft...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Er is toch ook in bijvoorbeeld Sint Genesius Rode een Vlaamse schepen? Hoe komt die daar dan? En waarom?
In de zes worden de schepenen rechtstreeks verkozen, als dat geen democratie is .
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 18:21   #93
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar dezelfde mensen die roepen dat Brussel Vlaanderen nodig heeft, roepen vaak ook dat Brussel Vlaanderen nodig heeft.....




Dus jij zou de Franstaligen eeuwig in de oppositie laten zitten? Maar ofwel werk je met kieskringen, ofwel ga je moeten aanvaarden dat Franstaligen overal in heel Vlaanderen kunnen stemmen op Brusselse Franstaligen, heel Vlaanderen wordt dan een supergroot BHV...



Wat is die "echte democratie" dan die ze dan gaan beminnen?

Er is toch ook in bijvoorbeeld Sint Genesius Rode een Vlaamse schepen? Hoe komt die daar dan? En waarom?



Vind ik straf.
Ik kan me voorstellen dat een EU burger als uit Duitsland, Spanje, het VK, eerder de kant van de imperialisten kiest.
Brussel als zelfstandige Stadstaat en hoofdstad van Europa lijkt mij de beste optie.
Brussel blijft liggen waar ze ligt en economische uitwisseling over en weer
zal gewoon door gaan.
Eindelijk een Vlaanderen zonder een eindeloze taalstrijd.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 18:57   #94
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Het is in ieders belang dat economische partners goed samenwerken, dus samengaan is in het belang van Brussel en Vlaanderen. Maar Vlaanderen kan minder rijk zijn zonder Brussel ja, maar wat heeft Brussel zonder Vlaanderen? En je hebt gelijk dat er Franstaligen zullen zijn die liever in een arm 'zelfstandig' Brussel wonen dan een rijk Brussel dat samengaat met Vlaanderen. Ik ben van mening dat een meerderheid van haar inwoners de rijkdom zal verkiezen boven het 'uni'Franstalige.
Als ik u goed begrijp, ziet u een Vlaanderen zonder Brussel wel nog als leefbaar?

Citaat:

Is er een probleem dat er Franstalige lijsten bestaan? Nee, want dat kan overal in Vlaanderen, nu en als BHV gesplitst is ook. Dat veranderd niks aan het feit dat de werking van de politiek in Vlaanderen Nederlandstalig is, alleen in het BG kan dat in het Frans.
Jij zou dus Brussel geen autonome regio binnen Vlaanderen laten zijn.
Citaat:

Zeg, Evilbu, doe jij er om?
Neen, ik ben alleen realistisch/pessimistisch.

Citaat:
Gewoon, de democratie dat je het volk zijn eigenheid en rechten niet ontneemt. En nee Britten en anderen kiezen niet voor de imperialisten. Misschien eens nadenken dat bijna alleen Fransen imperialistisch zijn wat taal betreft...
Tja het FDF zal het zo wel niet verwoorden, zij stellen het voor alsof ze aan iedereen maximaal veel rechten willen geven.


Citaat:
In de zes worden de schepenen rechtstreeks verkozen, als dat geen democratie is .
En in Brussel?

Citaat:
Brussel als zelfstandige Stadstaat en hoofdstad van Europa lijkt mij de beste optie.
Brussel blijft liggen waar ze ligt en economische uitwisseling over en weer
zal gewoon door gaan.
Eindelijk een Vlaanderen zonder een eindeloze taalstrijd.
Daar zou ik zo zeker nog niet van zijn. Als ik de cijfers van 2003 bekijk voor de federale verkiezingen, dan zie ik dat er in Vlaams-Brabant toch ook al 75.000 mensen op Franstalige partijen stemmen, dat is ongeveer 1.7%
Het gediscussieer over de rechten en de grenzen zal eeuwig blijven bestaan en vooral : erger worden (ook in Zaventem, Vilvoorde, Overijse, ... en misschien zelfs Leuven na een tijd ). Voeren heeft al eens een regering doen vallen, ik zie het ook nog problemen veroorzaken in de toekomst.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 20:13   #95
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Brussel als zelfstandige Stadstaat en hoofdstad van Europa lijkt mij de beste optie.
Brussel blijft liggen waar ze ligt en economische uitwisseling over en weer
zal gewoon door gaan.
Eindelijk een Vlaanderen zonder een eindeloze taalstrijd.
Misschien, maar of Brussel zelfstandig op z'n eentje verder kan is zeer twijfelachtig. Pas op het kan, maar met welke levenskwaliteit als gevolg?

Taalstrijd is er alleen omdat België het Nederlands niet de plaats toekent die het verdient en steeds het Frans beveiligd, maar het Nederlands beknot.
Zonder België kunnen de economische krachten vrij spelen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 20:24   #96
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Als ik u goed begrijp, ziet u een Vlaanderen zonder Brussel wel nog als leefbaar?
Ja.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Jij zou dus Brussel geen autonome regio binnen Vlaanderen laten zijn.
Over het statuut kan onderhandeld worden, het zal een of andere vorm van eigenheid hebben en zeker en vast officieel tweetalig zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Neen, ik ben alleen realistisch/pessimistisch.
Jij kan de idee van alarm- en andere bellen en grendels niet achter je laten. Jij blijft daar over zeuren, ook als de context niet België meer is en dat is toch een denkfout. Tenzij de Vlaamse politici zo idioot zouden zijn (nog eens?) om Brussel op eender welke voorwaarde binnen te halen.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Tja het FDF zal het zo wel niet verwoorden, zij stellen het voor alsof ze aan iedereen maximaal veel rechten willen geven.
Evilbu, we moeten en zijn als Vlamingen toch in staat om correcte informatie te verschaffen, maar dan moeten we wel in ons zelf geloven, durven en doen en niet bij elke stap bij voorbaat de hoop laten varen zoals jij lijkt te doen.

De schepenen in Brussel worden gewoon door de gemeenteraad/coalitie voorgedragen. Er zijn grendels of beschermde vertegenwoordigingen. Wel kan er extra geld komen als er op z'n minst één Nederlandstalige schepen is.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Daar zou ik zo zeker nog niet van zijn. Als ik de cijfers van 2003 bekijk voor de federale verkiezingen, dan zie ik dat er in Vlaams-Brabant toch ook al 75.000 mensen op Franstalige partijen stemmen, dat is ongeveer 1.7%
Het gediscussieer over de rechten en de grenzen zal eeuwig blijven bestaan en vooral : erger worden (ook in Zaventem, Vilvoorde, Overijse, ... en misschien zelfs Leuven na een tijd ). Voeren heeft al eens een regering doen vallen, ik zie het ook nog problemen veroorzaken in de toekomst.
Zonder België is het geleuter over grenzen gedaan. Trouwens, moesten de Vlamingen niet iedere keer rechtveren wanneer Di Rupo over de grenzen begint, maar het gewoon negeren, dan zouden ze er al snel over zwijgen.
Trouwens, nogmaals, wat is 1,7%? Hoeveel Arabieren en co wonen er niet in Vlaanderen? Ze zijn met minder en zeker minder politiek krachtig dan we denken, ze halen alleen binnen wat de Vlamingen hen gunnen. En als ze bang zijn zoals jij...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 20:31   #97
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.395
Standaard

Een onafhankelijk Vlaanderen zou een van de welvarendste regio's zijn van Europa, qua inwonertal zitten we op het niveau van Finland

Vlaanderen heeft de grootste export per persoon, al dan niet het hoogste BBP ... Een onafhankelijk Vlaanderen zou de welvaart hier alleen maar nog verhogen ... ik zie niet in waarom wij Nederland nodig zouden hebben?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 20:33   #98
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Vlaanderen heeft de grootste export per persoon, al dan niet het hoogste BBP ... Een onafhankelijk Vlaanderen zou de welvaart hier alleen maar nog verhogen ... ik zie niet in waarom wij Nederland nodig zouden hebben?
Omdat kwaliteit zeer veel is, maar kwantiteit heeft ook haar rechten.

Nu hoor ik Hans en co komen: 'België is dus een voordeel'. Nee, Hans, want België brengt wel kwantiteit, maar haalt de kwaliteit gewoon helemaal onderuit. Let wel, niet Wallonië, maar de constructie van België.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 20:35   #99
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Ja.
Is natuurlijk handig bij onderhandelingen.
Maar zoals ik hier al schreef : de VRT, de VUB,.... liggen ineens allemaal in het buitenland dan.


Citaat:
Over het statuut kan onderhandeld worden, het zal een of andere vorm van eigenheid hebben en zeker en vast officieel tweetalig zijn.
Als je zegt eigenheid, dan zeg je waarschijnlik ook eigen regering? En dus aparte verkiezingen daarvoor?


Citaat:
Jij kan de idee van alarm- en andere bellen en grendels niet achter je laten. Jij blijft daar over zeuren, ook als de context niet België meer is en dat is toch een denkfout. Tenzij de Vlaamse politici zo idioot zouden zijn (nog eens?) om Brussel op eender welke voorwaarde binnen te halen.
Jij zou dus Brussel willen overtuigen om in een constructie te stappen waarin uiteindelijk alle macht bij de Vlamingen ligt?


Evilbu, we moeten en zijn als Vlamingen toch in staat om correcte informatie te verschaffen, maar dan moeten we wel in ons zelf geloven, durven en doen en niet bij elke stap bij voorbaat de hoop laten varen zoals jij lijkt te doen.




Citaat:
Zonder België is het geleuter over grenzen gedaan.
Waarom?

Citaat:
Trouwens, moesten de Vlamingen niet iedere keer rechtveren wanneer Di Rupo over de grenzen begint, maar het gewoon negeren, dan zouden ze er al snel over zwijgen.
Is misschien wel waar.
Citaat:
Trouwens, nogmaals, wat is 1,7%? Hoeveel Arabieren en co wonen er niet in Vlaanderen? Ze zijn met minder en zeker minder politiek krachtig dan we denken, ze halen alleen binnen wat de Vlamingen hen gunnen. En als ze bang zijn zoals jij...
Ja, maar hoeveel van die Arabieren mogen meestemmen!?
Die 1.7% sloeg op het Vlaamse Gewest (en was een ondergrens, ik telde enkel die die op noemenswaardige Franstalige partijen in 2003 gestemd hebben)
Voor Vlaanderen+Brussel kom ik aan bijna 10%.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 20:39   #100
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.395
Standaard

België is een kutland waarvan het niveau (economie, onderwijs, export .. ) door Wallonië naar beneden wordt getrokken .. als België barst ben ik niet bereid om de Walen zomaar even in te ruilen voor Nederlanders

Like I've mentioned this in my previous post:

Citaat:
Vlaanderen heeft de grootste export per persoon, al dan niet het hoogste BBP ... Een onafhankelijk Vlaanderen zou de welvaart hier alleen maar nog verhogen ... ik zie niet in waarom wij Nederland nodig zouden hebben?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.

Laatst gewijzigd door DebianFox : 27 april 2007 om 20:41.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be