Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 september 2009, 08:18   #81
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
het is dat dit de bekende doorzichtige leugens zijn, anders zou ik me gaan afvragen waar u het vandaan haalt.
Ja dat zal wel. Indien u zich eens de moeite had gedaan uw eigen Hollandse geschiedenis te bestuderen, dan zou u zulke prietpraat nu niet getikt hebben.

Laatst gewijzigd door system : 13 september 2009 om 08:21.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 08:46   #82
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
U mist weer nuanceringen in uw antwoord. Zoals vaak overigens. De elite in die tijd kon Frans spreken, zoals u stelt. Maar ook hier bent u onvolledig. Immers, niet alle adelijke families spraken slechts Frans. Zo weten -bijvoorbeeld- van Marnix van St Aldegonde dat hij ook voortreffelijk het Nederlands van die tijd sprak. Niets van dat alles bij Willem van Oranje. De van oorsprong in het Duitse opgevoede Willem, werd na zijn kindtijd gestuurd naar het hof in Brussel waar men Frans sprak. Vermoedelijk sprak Willem de Zwijger bitter weinig of zo goed als geen Nederlands.

Trouwens, dat is zeer lange tijd een kwaal gebleven van de Oranjes in de loop van de geschiedenis. Namelijk, het niet kunnen of niet willen Nederlands spreken.
System, je moet er dringend iets aan doen. Het is duidelijk dat u niet in staat bent om begrijpend te lezen. Waar heb ik ergens geschreven dat de adelijke families slechts frans spraken? Ik geef u nog eens wat ik letterlijk heb geschreven:
Citaat:
Wees eens ernstig, welke adelijke familie in de Nederlanden van die tijd sprak géén Frans? Het was toen een lingua franca voor een flink stuk van de Europese adel.
Heb ik daarmee gezegd dat ze geen andere taal konden spreken? Je bent er weer eens glad naast. Zoals zo dikwijls. Of beter nog, ik denk dat je opzettelijk verkeerd leest, om toch maar ergens nog een argumentje uit je hoed te toveren.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 08:48   #83
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja dat zal wel. Indien u zich eens de moeite had gedaan uw eigen Hollandse geschiedenis te bestuderen, dan zou u zulke prietpraat nu niet getikt hebben.
Zolang u geen andere argumentatie aanvoert anders dan dat men in de Generaliteitslanden óók belasting mocht betalen en dat de heren aldaar niet in het bestuur van de Republiek waren vertegenwoordigd en dat nog zonder de voordelen te noemen, ben ik van mening dat termen als 'gezucht en bloed en tranen gezweet' alsmede als 'het knoet van de Hollanders' de waarheid zwaar onrecht aandoen.

maar uw waarheid kennen we inmiddels (zie mijn handtekening)
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 08:51   #84
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL
Kun je gewoon aanschuiven tijdens die lezing? Voor mij is het best aantrekkelijk om dan die lezing te volgen!
Ik heb, als abonnee op het tijdschrift Ons Erfdeel gewoon een invitatie ontvangen, met het verzoek de redactie mede te delen of ik kwam. Of je er ook zo binnengeraakt door eenvoudigweg aan te schuiven weet ik niet. Misschien toch wel het proberen waard!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 08:56   #85
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Mogelijk, maar het ging hier wel over het 'zelfstandig denken' dat zozegd gepromoot werd door de Calvinisten volgens enen Quercus. Niets van, dus. Tenzij binnen het kantlijnen van het Calvinstisch denken.
U noemt zich een vrijdenker en een amateur historicus.
Als u de opstand tegen de koning van Spanje in de Nederlanden ,had bestudeerd, dan had u moeten weten ,dat tientallen duizenden mensen van het Zuiden naaar het Noorden vluchtten ,voor hun vrijheid van denken.
De belangrijkste Vlaamse steden stroomden half leeg.
Dat deden ze niet onder dwang van Willem van Oranje.

Uw aversie tegen deze opstand en zijn gevolgen ,als de bevrijding van het noordelijk deel van de Nederlanden, is dan ook niet te rijmen met uw zelfbeeld.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 09:17   #86
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta
U noemt zich een vrijdenker en een amateur historicus.
Als u de opstand tegen de koning van Spanje in de Nederlanden ,had bestudeerd, dan had u moeten weten ,dat tientallen duizenden mensen van het Zuiden naaar het Noorden vluchtten ,voor hun vrijheid van denken.
De belangrijkste Vlaamse steden stroomden half leeg.
Dat deden ze niet onder dwang van Willem van Oranje.

Uw aversie tegen deze opstand en zijn gevolgen ,als de bevrijding van het noordelijk deel van de Nederlanden, is dan ook niet te rijmen met uw zelfbeeld.
Correct, Sidharta. Onze system poogt onafgebroken zichzelf hier voor te stellen als een "historicus" en zich een aureool van "objectiviteit" aan te meten. Het is voor alle andere deelnemers aan dit forum reeds lang duidelijk geworden dat dit beeld gewoon nep is. Hij heeft slechts één fundamenteel streven: elke toenadering tussen Nederland en Vlaanderen te saboteren. Daarvoor zijn alle middelen goed.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 09:30   #87
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Zolang u geen andere argumentatie aanvoert anders dan dat men in de Generaliteitslanden óók belasting mocht betalen en dat de heren aldaar niet in het bestuur van de Republiek waren vertegenwoordigd en dat nog zonder de voordelen te noemen, ben ik van mening dat termen als 'gezucht en bloed en tranen gezweet' alsmede als 'het knoet van de Hollanders' de waarheid zwaar onrecht aandoen.

maar uw waarheid kennen we inmiddels (zie mijn handtekening)
De Generaliteitslanden dienden als buffer en dit om een mogelijke nieuwe aanval van de katholieke Spanjaarden op te vangen. De inwoners van deze Generaliteitslanden waren ook katholiek. En dus waren ze niet te vertrouwen in de ogen van de Republiek. Daarom zorgden de Hollanders ervoor dat deze landen zich economisch niet konden ontwikkelen. Deze streken moesten arm blijven. De bevolking ook. En dat bleef lange tijd zo.

Laatst gewijzigd door system : 13 september 2009 om 09:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 09:33   #88
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
U noemt zich een vrijdenker en een amateur historicus.
Als u de opstand tegen de koning van Spanje in de Nederlanden ,had bestudeerd, dan had u moeten weten ,dat tientallen duizenden mensen van het Zuiden naaar het Noorden vluchtten ,voor hun vrijheid van denken.
De belangrijkste Vlaamse steden stroomden half leeg.
Dat deden ze niet onder dwang van Willem van Oranje.

Uw aversie tegen deze opstand en zijn gevolgen ,als de bevrijding van het noordelijk deel van de Nederlanden, is dan ook niet te rijmen met uw zelfbeeld.
We kennen dat verhaal van de Spanjaarden ofte de latere Spaanse Furie. En dat klopt ook. Edoch, de Watergeuzen waren anders ook geen lievertjes. Maar daar ging de discussie allemaal niet over.

Laatst gewijzigd door system : 13 september 2009 om 09:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 09:38   #89
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
System, je moet er dringend iets aan doen. Het is duidelijk dat u niet in staat bent om begrijpend te lezen. Waar heb ik ergens geschreven dat de adelijke families slechts frans spraken? Ik geef u nog eens wat ik letterlijk heb geschreven:

Heb ik daarmee gezegd dat ze geen andere taal konden spreken? Je bent er weer eens glad naast. Zoals zo dikwijls. Of beter nog, ik denk dat je opzettelijk verkeerd leest, om toch maar ergens nog een argumentje uit je hoed te toveren.
Neen u mist het punt. Tegen het feit dat Willem van Oranje slechts Frans sprak (en Duits), voert u het argument aan dat elke adelijke familie Frans sprak in die tijd. Dat is een volkomen loos argument. Immers, dat doet niets af aan het feit dat Willem van Oranje geen of nauwelijks Nederlands sprak. En dus nogmaals, dat Willem geen Nederlands sprak heeft maw niets te maken met uw ondeugdelijk argument dat u als volgt formuleert:

Citaat:
"welke adelijke familie in de Nederlanden van die tijd sprak géén Frans? Het was toen een lingua franca voor een flink stuk van de Europese adel."
Marnix had ook meer dan waarschijnlijk het Frans als lingua franca, maar sprak zeer degelijk het Nederlands van zijn tijd. Willem de Zwijger echter blonk uit door zijn 'onkennis' van het Nederlands. Hij was de eerste in de zéér lange rij Oranjes die geen Nederlands sprak. Daar ging het over.

Laatst gewijzigd door system : 13 september 2009 om 09:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 10:50   #90
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Het adres weet ik niet meer.
Als u in Tervuren op het plein, met de rug naar het toeristenbureau staat, links af de straat uitlopen tot het park en dan loopt u er tegen aan.
Is het het kasteeltje waar nu Sas zit misschien?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 10:53   #91
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dus het is dat waar SAS en anderen zitten.

Laatst gewijzigd door Burry : 13 september 2009 om 10:53.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 11:06   #92
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Is het het kasteeltje waar nu Sas zit misschien?
Ja dat klopt.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 12:25   #93
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Neen u mist het punt. Tegen het feit dat Willem van Oranje slechts Frans sprak (en Duits), voert u het argument aan dat elke adelijke familie Frans sprak in die tijd. Dat is een volkomen loos argument. Immers, dat doet niets af aan het feit dat Willem van Oranje geen of nauwelijks Nederlands sprak. En dus nogmaals, dat Willem geen Nederlands sprak heeft maw niets te maken met uw ondeugdelijk argument dat u als volgt formuleert:
Je poogt je er weer uit te wriemelen, system, maar dat lukt je niet.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 12:38   #94
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je poogt je er weer uit te wriemelen, system, maar dat lukt je niet.
Ik zeg maar wat u zelf hebt geschreven. Het is u, die bij gebrek aan argumenten, nu met een dooddoener afkomt. En zo bent u er mooi vanaf.

Maar het feit blijft dat Willem wel Frans sprak maar praktisch geen letter Nederlands. Een aloude kwaal van de Oranjes overigens.

Laatst gewijzigd door system : 13 september 2009 om 12:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 13:38   #95
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
U noemt zich een vrijdenker en een amateur historicus.
Als u de opstand tegen de koning van Spanje in de Nederlanden ,had bestudeerd, dan had u moeten weten ,dat tientallen duizenden mensen van het Zuiden naaar het Noorden vluchtten ,voor hun vrijheid van denken.
De belangrijkste Vlaamse steden stroomden half leeg.
Dat deden ze niet onder dwang van Willem van Oranje.

Uw aversie tegen deze opstand en zijn gevolgen ,als de bevrijding van het noordelijk deel van de Nederlanden, is dan ook niet te rijmen met uw zelfbeeld.
Idd en daarom deze link die uitlegd waarom een hollander een halve vlaming is.
http://geschiedenisderlagelanden.blo...1_archive.html
http://www.roepstem.net/hollandervlaming.html

Ik denk da system de geschiedenis niet wil kennen.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 15:09   #96
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Idd en daarom deze link die uitlegd waarom een hollander een halve vlaming is.
http://geschiedenisderlagelanden.blo...1_archive.html
http://www.roepstem.net/hollandervlaming.html

Ik denk da system de geschiedenis niet wil kennen.
Ik zie niet in in deze teksten, waaruit zou blijken dat een Hollander een halve Vlaming zou zijn of omgekeerd. Integendeel zelfs. U stelt zich trouwens die eenheid tussen Noord en Zuid veel te romantisch voor. Deze eenheid heeft slechts een dikke 2 decennia geduurd. En toen was het afgelopen en werden we voor meer dan 400 jaar gescheiden. Bovendien moet u die eenheid zien als een bestuurlijke eenheid onder Karel V (de Pragmatieke Sanctie). De Lage Landen vormden dus een mozaiëk van verschillende streken met eigen talen en eigen gewoonten, bij mekaar gesprokkeld door oorlogen, verdragen en erfopvolgingen. Meer was dat niet.

Bovendien, de bijdragen die de uitgeweken Vlamingen na de Val van Antwerpen leverden aan het Noorden, waren natuurlijk initieel wel vrij aanzienlijk. Zeker in het begin. Maar heel snel gingen de uitgeweken Vlamingen (én Walen, want dat waren er ook vrij veel...) volledig op in de bevolking van het Noorden en na 2 of 3 generaties waren het Hollanders geworden die zich in niets nog onderscheidden van de rest van de bevolking.

En nu kunt u zeggen, ja maar dus zijn toch sommige Hollanders van oorsprong Vlamingen. Ja, maar als we zo praten en alle genen moeten gaan opsporen die in de Vlaamse bevolking huizen, dan zijn we nog niet thuis. Of stranden we misschien op de markt van Marakesh. Immers, toen de Spanjaarden huis hielden in het Zuiden, werd menige Vlaamse dochter verleid en geraakte in verwachting. Nu weten we dat de Spanjaarden een relatief behoorlijk % Moors bloed in de aderen hebben. enz, enz. En dus mogen we zonder twijfel besluiten dat een behoorlijk aantal Vlamingen Arabisch bloed in de aderen heeft.

Enfin, om een lang verhaal kort te maken: wanneer de latere generaties van de uitgeweken Vlamingen na enkele generaties reeds niet meer de Vlaamse taal spreken, noch de Vlaamse gewoonten erop nahouden, enz, enz,, maar wel de Hollandse taal en gewoonten hebben overgenomen, dan zijn ze geen Vlaming meer, maar zijn ze Hollander geworden. En al de rest is romantiek.

Laatst gewijzigd door system : 13 september 2009 om 15:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 15:50   #97
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door system : 13 september 2009 om 15:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 16:24   #98
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar het feit blijft dat Willem wel Frans sprak maar praktisch geen letter Nederlands. Een aloude kwaal van de Oranjes overigens.
Stel dat dit al zo zou zijn, het is belangrijk omdat...?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 17:59   #99
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Stel dat dit al zo zou zijn, het is belangrijk omdat...?
Belangrijk, belangrijk. Daar gaat het hem niet om. Tenzij dat u vindt dat de 'vader des Vaderlands' in die tijd toch minstens ook de volkstaal zou moeten machtig geweest zijn.

Laatst gewijzigd door system : 13 september 2009 om 18:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2009, 18:03   #100
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Belangrijk, belangrijk. Daar gaat het hem niet om. Tenzij dat u vindt dat de 'vader des Vaderlands' in die tijd toch minstens ook de volkstaal zou moeten machtig geweest zijn.
Nee, ik vind dat niet. Ik vind het belangrijk dat de 'Vader des Vaderlands'' van taal geen enkel punt maakte maar het destijds aan de bevolking zelf overliet. Ik vind het zeer zeker belangrijk dat hij verklaarde dat 'Geen vorst mag heersen over het geweten van zijn onderdanen'.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be