Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 november 2012, 15:35   #81
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
1207, kom je mee met me naar het ocmw? Ik heb weer een eerstvolgende afspraak gepland met ze hoor want ik laat ze niet met rust.

Uiteraard heb ik daar theoretisch recht op. Maar de theorie is zo mooi ... de praktijk daarentegen... Ik heb je toch de letterlijke argumenten van het ocmw al vertelt. Ze hebben zelfs gelijk gekregen in de rechtbank dus...
(In bepaalde regio's snappen zelfs de rechters het belang van een diploma en gelijke kansen ondanks ziekte niet ...).


Neen natuurlijk niet, maar ik bedoel gewoon dat dat iets overbodig is waar je op spaart. Check maar eens hoeveel van je rekening uit van die luxe-dingen bestaat die je niet nodig heeft omdat ze geen basisvoedsel vormen.

Dat domicilie is nog in mijn ouders' huis, jeweetwel, die mensen die niet instaan voor mijn onderhoud. Levert me heel veel problemen op overigens want in het ocmw praten ze zodanig goed Nederlands dat ze de woorden "naar mijn kotadres sturen" "dit is mijn kotadres x y z" onmogelijk kunnen verstaan ... (niet dat het uitmaakt als er toch instaat dat je geen recht hebt op een menswaardig leven).
Dat dat domicilie daar staat (en neen, hier op kot zetten mag niet, niet van de kotbaas, niet van de stad, tenzij je buitenlander bent en dit je enige inlandse adres is ...) maakt natuurlijk ook dat als ik een leefloon zou krijgen, dat het bedrag samenwonende is.
In de ocmw-wet staat wel dat ze moeten kijken naar de feitelijke situatie. Maar als de beambte (van vreemde origine) die voor je zit zegt dat je dat bedrag samenwonende krijgt omdat het ocmw het altijd zo doet met dit soort gevallen, dan zit je daar...


Maar zoals gezegd en ik meen het: je mag steeds met me meekomen naar een sociale instantie (of alle sociale instanties die dit land rijk is desnoods).
Ja ik heb er recht op! Maar tussen recht hebben en krijgen omdat je overgeleverd bent aan de idioten die het recht moeten interpreteren, is nog iets anders! En ik val blijkbaar net in een wettelijke lacune omdat ik +25 jaar ben en ben dus overgeleverd aan rechtsonzekerheid ...
In welke gemeente of stad woon je dan, als ik dat mag vragen?
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 15:47   #82
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
onzin
ben ik leefloner in a'pen, betaalt a'pen
verhuis ik naar bredene dan pakt ocmw bredene over
verhuis ik naar mars dan betaalt ocmw mars mijn leefloon

dat ge studeert is totaal irrelevant. ocmw kijkt naar inkomen. is het te laag en hebt ge geen recht op andere uitkeringen (dop bvb) dan geven ze u da leefloon.
ocmw mars kan ni verbieden dat ik op mars kom wonen nog kunnen zij de federale wetgeving rond leefloon negeren.
en doen ze lastig verhuist ge naar charleroi. het PS ocmw doet zeker ni lastig
Citaat:
De RMI-wet heeft een specifieke territoriale bevoegdheidsregel voor studenten ingevoerd. Het doel van die regel is een betere verdeling van de last die studenten voor het OCMW vormen. Volgens artikel 2, §6, van de wet van 1965 is het steunverlenend centrum van de persoon die studies volgt in de zin van artikel 11, §2, a) van de RMI-wet, het OCMW van de gemeente waar de student ingeschreven is als hoofdverblijfplaats, in het bevolkings- of het vreemdelingenregister, op het ogenblik van zijn aanvraag (a). Dat OCMW blijft bevoegd gedurende de hele ononderbroken duur van de studies
Citaat:
Veranderingen van woonplaats in de loop van de studies hebben geen weerslag op de bevoegdheid van het OCMW. Zodra een OCMW territoriaal bevoegd wordt voor een student, blijft het dat voor de rest van de studies totdat die studies onderbroken of beëindigd worden.
Hier is de discussie dus ontstaan. Want had ik mijn studies onderbroken of niet, dat is de vraag ...

Citaat:
Het is niet vereist dat het OCMW effectief bijstand toegekend heeft op het moment van de steunaanvraag. Een aanvraag van de student volstaat, waarna het OCMW – bevoegd op basis van de specifieke bevoegdheidsregel voor studenten – de bijstand ofwel toegekend ofwel geweigerd heeft. Dat OCMW blijft bevoegd gedurende de ononderbroken duur van de studies.
http://www.ocmw-info-cpas.be/index.p...exercice_ft#m7


Geloof me, ik ken die hele sociale regelgeving intussen beter dan menig sociaal werkers en beambten zelf. Op dat vlak kan je me dus weinig leren.
Het OCMW dat hier aan het kortste eind trekt volgens die wet (dat van de stad waar mijn domicilie staat) was overigens niet op de hoogte van deze regel, of heeft dat althans geveinsd niet te zijn!
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 4 november 2012 om 15:48.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 17:26   #83
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Hier is de discussie dus ontstaan. Want had ik mijn studies onderbroken of niet, dat is de vraag ...



http://www.ocmw-info-cpas.be/index.p...exercice_ft#m7


Geloof me, ik ken die hele sociale regelgeving intussen beter dan menig sociaal werkers en beambten zelf. Op dat vlak kan je me dus weinig leren.
Het OCMW dat hier aan het kortste eind trekt volgens die wet (dat van de stad waar mijn domicilie staat) was overigens niet op de hoogte van deze regel, of heeft dat althans geveinsd niet te zijn!
Je woont thuis, uiteraard krijg jij dan geen OCMW.
Wanneer je slechts éénmaal het jaar had moeten overdoen, dan kreeg je volgens mij nog wel een studiebeurs, tenzij die reglementering ondertussen veranderd zou zijn.
Er zijn dus wel studenten die OCMW krijgen maar die wonen dan ook niet gewoon thuis, de studiebeurs dient om die kosten voor ouders op te vangen maar dan moet je wel resultaten halen, drie keer hetzelfde jaar kan denk ik niet.
Ik wil je daarmee niet bekritiseren, maar zeggen dat je " buiten het net valt" is toch wat kort door de bocht, natuurlijk krijg je geen OCMW en nog minder heb je daar " theoretisch recht op" wanneer je thuis woont en natuurlijk ook geen studiebeurs bij herhaalde tekorten in resultaten.

Laatst gewijzigd door alice : 4 november 2012 om 17:32.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 19:38   #84
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Je woont thuis, uiteraard krijg jij dan geen OCMW.
Wanneer je slechts éénmaal het jaar had moeten overdoen, dan kreeg je volgens mij nog wel een studiebeurs, tenzij die reglementering ondertussen veranderd zou zijn.
Er zijn dus wel studenten die OCMW krijgen maar die wonen dan ook niet gewoon thuis, de studiebeurs dient om die kosten voor ouders op te vangen maar dan moet je wel resultaten halen, drie keer hetzelfde jaar kan denk ik niet.
Ik wil je daarmee niet bekritiseren, maar zeggen dat je " buiten het net valt" is toch wat kort door de bocht, natuurlijk krijg je geen OCMW en nog minder heb je daar " theoretisch recht op" wanneer je thuis woont en natuurlijk ook geen studiebeurs bij herhaalde tekorten in resultaten.
Lees jij nu expres verkeerd? Ik heb het hier toch tot in den treure uit de doeken gedaan.

Op papier woon ik thuis.
Op papier kan ik ook bewijzen dat mijn moeder over onvoldoende inkomsten beschikt om voor mij te zorgen. Daarom heb ik mijn studies ook altijd zelf betaald.

De werkelijkheid is dat ik alleen woon op kot maar mijn domiciel daar niet kan zetten en van thuis ook geen cent zie (en dat kan ook niet want de middelen zijn er niet!).

Voor alle duidelijkheid: ik betaal dus zèlf mijn kosten voor alles wat ik nodig heb, ik kook dus ook zèlf mijn eigen potje van eten dat ik zèlf koop met eigen geld, ik koop zelf boeken, betaal zelf huur en andere facturen, betaal zelf mijn fiets en zijn onderhoud.
Ik heb hier overigens uitdrukkelijk geschreven dat ik in mijn studentenstad woon en dat er twee ocmw's bij betrokken zijn ... ik heb ook dat betoog tegen je geschreven over wat al dan niet kopen, dan lijkt me de situatie toch overduidelijk? Niet?
Er was een hele kwestie over mijn domiciel en hoe dat een probleem was omdat ik daardoor op papier (!) thuis woon en ik dus zogenaamd officieel daar woon (!!) omdat ik mijn domiciel hier niet m�*g zetten van noch stad, noch kotbaas!!!

Hoe kan je dan nog koppig blijven volharden dat ik zogenaamd thuis woon en dat hier neerschrijven om zo jezelf en de anderen die dit lezen zand in de ogen te strooien en te doen alsof de situatie mooier is dan ze is?


Jip je krijgt voor zestig studiepunten een jokerbeurs. Dit is niet meer per jaar opgedeeld. Ook handig voor mij want bijna ieder jaar zijn er nog wel een deel vakken geweest die ik heb kunnen afleggen. Een deel vakken niet. In totaal is dit voor meer dan 60 studiepunten gebeurd dat ik er heb moeten laten liggen. Ik heb bijna vijf jaar ernstig geleden terwijl de ziekte niet werd ontdekt (ervoor had ik ook last, maar veel minder ... niet voldoende om mijn studies te belemmeren dus, die dan ook probleemloos verliepen).
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 4 november 2012 om 19:41.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 20:18   #85
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Lees jij nu expres verkeerd? Ik heb het hier toch tot in den treure uit de doeken gedaan.

Op papier woon ik thuis.
Op papier kan ik ook bewijzen dat mijn moeder over onvoldoende inkomsten beschikt om voor mij te zorgen. Daarom heb ik mijn studies ook altijd zelf betaald.

De werkelijkheid is dat ik alleen woon op kot maar mijn domiciel daar niet kan zetten en van thuis ook geen cent zie (en dat kan ook niet want de middelen zijn er niet!).

Voor alle duidelijkheid: ik betaal dus zèlf mijn kosten voor alles wat ik nodig heb, ik kook dus ook zèlf mijn eigen potje van eten dat ik zèlf koop met eigen geld, ik koop zelf boeken, betaal zelf huur en andere facturen, betaal zelf mijn fiets en zijn onderhoud.
Ik heb hier overigens uitdrukkelijk geschreven dat ik in mijn studentenstad woon en dat er twee ocmw's bij betrokken zijn ... ik heb ook dat betoog tegen je geschreven over wat al dan niet kopen, dan lijkt me de situatie toch overduidelijk? Niet?
Er was een hele kwestie over mijn domiciel en hoe dat een probleem was omdat ik daardoor op papier (!) thuis woon en ik dus zogenaamd officieel daar woon (!!) omdat ik mijn domiciel hier niet m�*g zetten van noch stad, noch kotbaas!!!

Hoe kan je dan nog koppig blijven volharden dat ik zogenaamd thuis woon en dat hier neerschrijven om zo jezelf en de anderen die dit lezen zand in de ogen te strooien en te doen alsof de situatie mooier is dan ze is?
Maar jij begrijpt niet dat je domicilëring bij je ouders net een obstakel vormt voor alle voor jou belangrijke administratie die je verder kan helpen.
Zolang jij gedomicilieerd bent bij je ouders, kan je geen zelfstandige student zijn en kan je geen aanspraak maken op tal van hulpmiddelen.
Zolang je ouders kindergeld voor je konden trekken was de situatie ws oké. Maar vanaf 25 is er geen kindergeld meer.

Mijn dochter heeft gewerkt in 2011 en 2012 tot half juli. En ze studeert nu.
Het kan heel goed zijn dat zij geen vermindering krijgt van het studiegeld en geen studiebeurs. Er gaat een berekening gebeuren en ik wacht af. Ik heb het bedrag 8000 euro gehoord maar weet niet of het bedoeld is als bruto of netto. En als ze zich baseren op haar inkomsten van 2012 zou het wel kunnen meevallen.

Haar broer die dezelfde studies doet maar semi-voetballer is, heeft een groter inkomen dan het mijne, en hij krijgt wel een studietoelage en krijgt wel een verminderd inschrijvingsgeld. En tot zijn 25ste ook kindergeld. (na november valt het kindergeld weg, omdat hij 25 wordt).

Hij kan gemakkelijk de volle pot inschrijvingsgeld betalen en heeft geen studiebeurs nodig. Het valt hem gewoon in de schoot. Terwijl mijn dochter afgestraft wordt omdat ze na een periode van werken ( ervaring op de werkvloer anders gezegd) beslist om terug te gaan studeren.

De heilige regel is dus administratief gezien : eerst studeren en dan werken.

Het omgekeerde kennen ze niet, maar ze zitten wel preken te houden dat er diploma's moeten gehaald worden.

De administratie in kaart brengen, hun relatie of non-relatie, kan je heel veel helpen. Luister goed naar wat die mensen zeggen. De meesten geven goede raad.

Verandering van domiciliering dringt zich op en dan ziet het plaatje er helemaal anders uit.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 20:54   #86
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Ik begrijp dat iedereen dat denkt, maar dat verandert mijn situatie eigenlijk niets hoor. Hooguit wil het ocmw van mijn studentenstad me dan overnemen, maar dat moeten ze wettelijk gezien niet! Ze volgen dan namelijk net de wet niet.

Het is mijn verantwoordelijkheid dat ik mijn studies wil afmaken ondanks mijn hoge leeftijd, is de redenering van het ocmw. Maar dat weigert ondersteuning omdat ik niet beschikbaar ben voor de arbeidsmarkt.
Ik mag dus niet verder studeren van het ocmw, waar ik ook woon. En zolang ik dat wil is het mijn probleem dat ik dan verhonger. Ze dwingen me dus ook om te stoppen met studeren zou je kunnen denken. En eigenlijk vind ik dat ze me in een depressie duwen, want uitgerekend door de overheid worden tegengehouden die vrijgevig is voor de hele wereld, terwijl je net wìl bijdragen en geloof me, heel hard gevochten heb om mijn studies te kunnen verderzetten... is verschrikkelijk hoor.
Zeker als je ziet wat hier bv rondloopt (nieuwkomers die duidelijk niet geïntegreerd zijn, of leeghangers anderszins), mensen die wel allemaal leefloon of werkloosheidsuitkering krijgen. En die waarschijnlijk nooit zullen bijdragen aan de samenleving, maar integendeel vaak nog crimineel zijn ook of zeer vreemde ideeën hebben die de samenleving net kunnen ondermijnen (salafisme, ...).

Bovendien blijft dat ocmw bevoegd, al domicilieer ik me in verwegistan (enfin zolang het in België is). Zoals ik net liet zien is de bevoegdheid voor ocmw-studenten anders.

Studiebeurs kan ik ook niet krijgen gezien ik niet kon slagen wegens ziekte en zo ook mijn jokerbeurs heb opgebruikt. Ervoren heb ik nooit een studiebeurs gekregen als zelfstandig student. Het hoogste bedrag wat ik kreeg toen ik op al mijn studiepunten slaagde was 3200 euro.

Ik ga het gewoon heel goed moeten uitleggen op het ocmw, opnieuw, en daarna op de rechtbank en in het hogere hof ... zonder advocaat want dat is alleen pro deo voor leefloners en nog ettelijke andere categorieën... :-/


Erg voor je dochter.
Die situatie gaat dus enkel als een vraag op vrijstelling door de rva wordt goedgekeurd of het gaat om studies voor een knelpuntberoep, ze kan zich altijd bevragen op sociale diensten en ocmw's, maarja ... Kan heel goed zijn dat net zij dit wil krijgt hoor, als ze kan aantonen dat studies haar kansen op een job verhogen. (Maar dat is natuurlijk nogal onnozel want in se kan iedereen gaan poetsen, ook iemand die arts zou worden door studies bv... zo gesteld betekent dat dus dat ofwel niemand nog mag gaan studeren, ofwel iedereen ...).
Ik hoop dat ze in dat jaar dat ze gewerkt heeft, wat heeft kunnen sparen? (Bij mij zag het er anders uit als ik effectief dat jaar voltijds gewerkt had, maar dat is dus maar twee maanden gelukt wegens het niet vinden van werk. Daarvoor deed ik een studentenjob die me slechts af en toe nodig hadden, afhankelijk van hun noden... Stom geweest dus.)
Logica kent ons systeem absoluut niet. Dat moet je mij niet meer uitleggen dus. Dat ik bv. geen recht heb op allerlei voordelen, terwijl ik nog armer ben dan de mensen die er wel recht op hebben en zelfs geen habbekrats krijg, is echt ...
Soms is de samenleving echt om van te kotsen.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 4 november 2012 om 21:00.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 21:11   #87
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik ga het gewoon heel goed moeten uitleggen op het ocmw,
bespaar je die moeite
de rechtbank zal de logica vh ocmw volgen
Groentje woont officieel huis, mama krijgt/verdient zoveel. Groentje krijgt maximaal de uitkering voor een samenwonende (250/m).inkomen Groentjeen mama ligt maandelijks boven de minimumgrens.
studiebeurs en studeren doen hier weinig terzake.

Groentje heeft volgende opties
- domicilie veranderen of terug bij mama gaan wonen.
- Overwegen studie te laten vallen (Master na master is och tijdverlies) en vdabopleiding volgen. ManaMA impliceert dat je al een master hebt. In dat geval heb je per definitie GEEN recht op studiebeurs (zo'n kanttekening).
- heeft Groentje ziekte/handicap/... dit laten erkennen via de gangbare kanalen

Laatst gewijzigd door 1207 : 4 november 2012 om 21:12.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 21:46   #88
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
bespaar je die moeite
de rechtbank zal de logica vh ocmw volgen
Groentje woont officieel huis, mama krijgt/verdient zoveel. Groentje krijgt maximaal de uitkering voor een samenwonende (250/m).inkomen Groentjeen mama ligt maandelijks boven de minimumgrens.
studiebeurs en studeren doen hier weinig terzake.

Groentje heeft volgende opties
- domicilie veranderen of terug bij mama gaan wonen.
- Overwegen studie te laten vallen (Master na master is och tijdverlies) en vdabopleiding volgen. ManaMA impliceert dat je al een master hebt. In dat geval heb je per definitie GEEN recht op studiebeurs (zo'n kanttekening).
- heeft Groentje ziekte/handicap/... dit laten erkennen via de gangbare kanalen
Mmmm... Ik dacht dat je me beter had begrepen na al die uren met elkaar communiceren.


- Groentje woont alleen op kot en heeft geen band meer met het thuisfront, is daar enkel op papier gedomicilieerd
- eenouderig thuisfront leeft van uitkering -> onvermogend! OCMW heeft dit bevestigt. Het leefloon zou dus nooit bij haar teruggevorderd worden, wat mij wordt uitgekeerd.
- OCWM zou mij, indien ik 18 was leefloon alleenstaande moeten geven, nl. die +700 euro
- OCWM heeft echter de eigen regel ingevoerd: studenten die nog bij ouders gedomicilieerd hebben interpreteren als contact met de ouder èn als "krijgt nog geld toegestopt van ouder" en geeft daarom al haar studenten leefloon samenwonende. Je krijgt dus het nadeel van de twijfel...
- OCMW weigert leefloon aangezien ze me te oud vinden om nog te studeren (het gaat om het laatste jaar van een eerste master opleiding) en ze mij naar eigen zeggen onmogelijk als student kunnen beschouwen.
Daarom moet ik dus beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt maar dat gaat niet daar het om studies met voltijds leerplan gaat die geen variant in avondonderwijs of wat dan ook kennen !
OCMW houdt geen rekening met de verloren jaren wegens ziekte en vindt dit onvoldoende grond voor een uitzondering op de leeftijdsregel die ze zelf hanteren... (nogmaals: dit is een wettelijke lacune, het ocmw beslist voor ieder individueel geval of ze de studies financiëert of niet wat tot rechtsonzekerheid leidt bij studenten).
De slimmere en mondige studenten (vaak met ouders die de regeltjes perfect kennen) lopen weg met een leefloon alleenstaande en een studiebeurs als zelfstandig student. Idem dito voor bv. asielzoekers, migranten, ... omdat het zeer belangrijk is om hun te integreren in de arbeidsmarkt.
Maar een blank iemand, moet maar gaan werken...


Maar moeder ligt dus niet boven de minimumgrens. Absoluut niet. Het laagste loonbarema uit de tabellen haalt ze zelfs niet. En de laagste uitkering die je kan krijgen als alleenstaande is het bedrag van het leefloon alleenstaande. Een werkloosheidsuitkering, al of niet wachtuitkering, kan hier nooit onder liggen! Dat is niet wettelijk.
Als dit het geval is, moet het ocmw je bijbetalen tot je het leefloon (vroeger bestaansminimum) bereikt.


De resterende letsels of klachten tengevolge van mijn chronische aandoening(en) worden niet erkend als ziekte of handicap (en dat brengt meer nadelen dan voordelen met zich mee, moest dat kunnen).

Terug bij mama gaan wonen is onmogelijk, mede door de afwezige band, mede door de afstand met univ-stad (onbetaalbaar om te pendelen! Dit is zelfs duurder dan een kot huren).
Domicilie veranderen zal niet veel veranderen aan het standpunt van ocmw thuisstad die bevoegd blijft, dat ik te oud ben om te studeren en dat zij er niks mee te maken hebben wat er al dan niet tijdens de voorgaande jaren van mijn studies is gebeurd wat heeft geleid tot de lange duur.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 22:25   #89
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
- Groentje woont alleen op kot en heeft geen band meer met het thuisfront, is daar enkel op papier gedomicilieerd
en dat maakt jullie SAMENWONEND

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
- eenouderig thuisfront leeft van uitkering -> onvermogend! OCMW heeft dit bevestigt. Het leefloon zou dus nooit bij haar teruggevorderd worden, wat mij wordt uitgekeerd.
irrelevant,
feit blijft dat uw moeder een uitkering krijgt en datjij en je ma een gezamelijk inkomen hebben (domicilie is thuis).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
- OCWM zou mij, indien ik 18 was leefloon alleenstaande moeten geven, nl. die +700 euro
zolang je niet alleenstaand bent zul je NOOIT die 700 krijgen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
- OCWM heeft echter de eigen regel ingevoerd: studenten die nog bij ouders gedomicilieerd hebben interpreteren als contact met de ouder .
uiteraard, da's toch logisch? heb je geen contact zul je je domicilie wel veranderen hé
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
- OCMW weigert leefloon aangezien ze me te oud vinden om nog te studeren (het gaat om het laatste jaar van een eerste master opleiding) en ze mij naar eigen zeggen onmogelijk als student kunnen beschouwen.
ze weigeren leefloon omdat je GEDOMICILIEERD en dus SAMENWONEND bent met je moeder.
en da's logisch, samenwonend is minder dan alleenstaand

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Daarom moet ik dus beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt
maakt uiteindelijk niets uit.
voor het ocmw is het irrelevant of je studeert of thuis haakt.
zelfs als je solliciteert zul je GEEN leefloon krijgen want je bent SAMENWONEND en niet alleenstaand

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
OCMW houdt geen rekening met de verloren jaren wegens ziekte en vindt dit onvoldoende grond voor een uitzondering op de leeftijdsregel die ze zelf hanteren...
ze kunnen er natuurlijk niet oneindig lang rekening mee houden.
mits medische onderbouwing zullen ze hier wel rekening mee gehouden hebben.
maar opnieuw. dat maakt NIET UIT. nog steeds zul je GEEN RECHT op leefloon hebben. ziek of gezond, je bent nog steeds bij mama GEDOMICILIEERD en dus SAMENWONEND = GEEN RECHT op LEEFLOON


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
De slimmere en mondige studenten (vaak met ouders die de regeltjes perfect kennen)
die weten ondertussen dat THUIS GEDOMICILIEERD staan heel veel deuren sluit

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Domicilie veranderen zal niet veel veranderen aan het standpunt van ocmw thuisstad die bevoegd blijft, dat ik te oud ben om te studeren en dat zij er niks mee te maken hebben wat er al dan niet tijdens de voorgaande jaren van mijn studies is gebeurd wat heeft geleid tot de lange duur.
DOMICILIE VERANDEREN IS DE SLEUTEL
het ocmw mag dan wel vinden dat je te oud bent maar woon je officieel alleen (DOMICILIE) dan krijg je vanzelf volledig leefloon (moet je waarschijnlijk NIET terugbetalen).

dit is mijn laatste poging (in beide topics)
verander je domicilie en dan kunnen we pas verder praten
je krijgt geen leefloon omdat je officieel NIET alleenstaand bent.
al de rest doet er in feite niet toe.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2012, 23:38   #90
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Ik denk niet dat het ocmw zal liegen over haar motivering... :-/

Zelfs als je thuis inwoont en studeert (dus niet op kot zit) kan je leefloon krijgen als je ouders niet aan de onderhoudsplicht kunnen voldoen hoor. Dat heeft er niet echt veel mee te maken.
Het kan wel zijn dat het ocmw dan doorkrijgt dat ik echt behoeftig ben en echt niets van iemand krijg.
Dat zal er enkel toe leiden dat men nog meer druk op de ketel zet omdat men weet dat ik overstag moet gaan en mijn studies moet stoppen, zodat ze me (met een depressie) aan het werkloosheidsinfuus kunnen hangen.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 4 november 2012 om 23:40.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 00:57   #91
Aligator
Minister
 
Aligator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Locatie: moeras
Berichten: 3.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Hier is de discussie dus ontstaan. Want had ik mijn studies onderbroken of niet, dat is de vraag ...



http://www.ocmw-info-cpas.be/index.p...exercice_ft#m7


Geloof me, ik ken die hele sociale regelgeving intussen beter dan menig sociaal werkers en beambten zelf. Op dat vlak kan je me dus weinig leren.
Het OCMW dat hier aan het kortste eind trekt volgens die wet (dat van de stad waar mijn domicilie staat) was overigens niet op de hoogte van deze regel, of heeft dat althans geveinsd niet te zijn!
Volgens mij krijg je geen leefloon omdat je bij je ouders woont. Huur een kamer op uw eigen naam, en ga daarna naar het OCMW, zeg dat je geen inkomsten hebt, en dat je de huur niet meer kunt betalen. Zeg er maar ineens bij dat je ook geen geld hebt voor gas, electriciteit, eten, kleren enz enz.
Normaal gezien krijg je dan je leefloon.
Maar als je bij je ouders ingeschreven staat, gaan ze er van uit dat je daar woont, en in dat geval worden je ouders hun inkomsten meegerekend. En dan zeggen ze je dat je geen leefloon nodig hebt, dat je ouders geld genoeg hebben. Zo zit dat.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 01:00   #92
Aligator
Minister
 
Aligator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Locatie: moeras
Berichten: 3.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik begrijp dat iedereen dat denkt, maar dat verandert mijn situatie eigenlijk niets hoor. Hooguit wil het ocmw van mijn studentenstad me dan overnemen, maar dat moeten ze wettelijk gezien niet! Ze volgen dan namelijk net de wet niet.

Het is mijn verantwoordelijkheid dat ik mijn studies wil afmaken ondanks mijn hoge leeftijd, is de redenering van het ocmw. Maar dat weigert ondersteuning omdat ik niet beschikbaar ben voor de arbeidsmarkt.
Ik mag dus niet verder studeren van het ocmw, waar ik ook woon. En zolang ik dat wil is het mijn probleem dat ik dan verhonger. Ze dwingen me dus ook om te stoppen met studeren zou je kunnen denken. En eigenlijk vind ik dat ze me in een depressie duwen, want uitgerekend door de overheid worden tegengehouden die vrijgevig is voor de hele wereld, terwijl je net wìl bijdragen en geloof me, heel hard gevochten heb om mijn studies te kunnen verderzetten... is verschrikkelijk hoor.
Zeker als je ziet wat hier bv rondloopt (nieuwkomers die duidelijk niet geïntegreerd zijn, of leeghangers anderszins), mensen die wel allemaal leefloon of werkloosheidsuitkering krijgen. En die waarschijnlijk nooit zullen bijdragen aan de samenleving, maar integendeel vaak nog crimineel zijn ook of zeer vreemde ideeën hebben die de samenleving net kunnen ondermijnen (salafisme, ...).

Bovendien blijft dat ocmw bevoegd, al domicilieer ik me in verwegistan (enfin zolang het in België is). Zoals ik net liet zien is de bevoegdheid voor ocmw-studenten anders.

Studiebeurs kan ik ook niet krijgen gezien ik niet kon slagen wegens ziekte en zo ook mijn jokerbeurs heb opgebruikt. Ervoren heb ik nooit een studiebeurs gekregen als zelfstandig student. Het hoogste bedrag wat ik kreeg toen ik op al mijn studiepunten slaagde was 3200 euro.

Ik ga het gewoon heel goed moeten uitleggen op het ocmw, opnieuw, en daarna op de rechtbank en in het hogere hof ... zonder advocaat want dat is alleen pro deo voor leefloners en nog ettelijke andere categorieën... :-/


Erg voor je dochter.
Die situatie gaat dus enkel als een vraag op vrijstelling door de rva wordt goedgekeurd of het gaat om studies voor een knelpuntberoep, ze kan zich altijd bevragen op sociale diensten en ocmw's, maarja ... Kan heel goed zijn dat net zij dit wil krijgt hoor, als ze kan aantonen dat studies haar kansen op een job verhogen. (Maar dat is natuurlijk nogal onnozel want in se kan iedereen gaan poetsen, ook iemand die arts zou worden door studies bv... zo gesteld betekent dat dus dat ofwel niemand nog mag gaan studeren, ofwel iedereen ...).
Ik hoop dat ze in dat jaar dat ze gewerkt heeft, wat heeft kunnen sparen? (Bij mij zag het er anders uit als ik effectief dat jaar voltijds gewerkt had, maar dat is dus maar twee maanden gelukt wegens het niet vinden van werk. Daarvoor deed ik een studentenjob die me slechts af en toe nodig hadden, afhankelijk van hun noden... Stom geweest dus.)
Logica kent ons systeem absoluut niet. Dat moet je mij niet meer uitleggen dus. Dat ik bv. geen recht heb op allerlei voordelen, terwijl ik nog armer ben dan de mensen die er wel recht op hebben en zelfs geen habbekrats krijg, is echt ...
Soms is de samenleving echt om van te kotsen.
Neem het leefloon en ga naar de avondschool.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 01:16   #93
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Waarom geen grote slaapzalen , zoals in de concentratiekampen ? Toch veel goedkoper ?
Ik china leven velen met 4 of met 6 in een klein flat .

weet je dat er in China , flatmates gezocht worden in functie van wanneer ze werken . met andere woorden , wie in de nacht werkt kan over dag slapen , en omgekeerd , men werkt dus niet aleen in ploegen , men woond of slaapt ook in ploegen .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 01:17   #94
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Mag ik aan de post hierboven toevoegen , IK heb NIET gezegt dat we naar oiets maartoe moeten .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 08:35   #95
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Zelfs als je thuis inwoont en studeert (dus niet op kot zit) kan je leefloon krijgen als je ouders niet aan de onderhoudsplicht kunnen voldoen hoor.
Kan impliceert voorwaarden.
als je inderdaad al herhaaldelijk niet geslaagd bent is het logisch dat men je niet meer als student beschouwd en je automatisch niet aan de voorwaarden voldoet.
jij verwacht dat men jou levenslang student laat zijn. kan natuurlijk niet.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 10:43   #96
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Kan impliceert voorwaarden.
als je inderdaad al herhaaldelijk niet geslaagd bent is het logisch dat men je niet meer als student beschouwd en je automatisch niet aan de voorwaarden voldoet.
jij verwacht dat men jou levenslang student laat zijn. kan natuurlijk niet.
Ja dat verwacht ik ja.

Vreemd dat je systematisch info lijkt te negeren, maar eerst doet alsof je die begrijpt zodat ik een hele rits informatie geef.

Ik heb hier min. 10x gezegd dat ik in mijn laatste jaar zit! Na je eerste uitstroom-diploma financiëert het ocmw sowieso niet. Of dat zou toch niet mogen.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 11:59   #97
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ja dat verwacht ik ja.
Ik heb hier min. 10x gezegd dat ik in mijn laatste jaar zit!
en je joker opgebruikt hebt dus zijn ook je andere punten opgebruikt (hangt samen).
in principe zul je voor sommige vakken nog lager zitten en al een paar vakken 'meegenomen' hebben (anders kan het niet dat je joker op is).
in dat geval is het logisch dat ocmw zegt dat je genoeg 'gestudeerd' hebt en je op dat punt niet meer steunt (en verwacht dat je solliciteert).
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 12:27   #98
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
en je joker opgebruikt hebt dus zijn ook je andere punten opgebruikt (hangt samen).
in principe zul je voor sommige vakken nog lager zitten en al een paar vakken 'meegenomen' hebben (anders kan het niet dat je joker op is).
in dat geval is het logisch dat ocmw zegt dat je genoeg 'gestudeerd' hebt en je op dat punt niet meer steunt (en verwacht dat je solliciteert).
Dat denk ik ook....en eigenlijk is er dan ook geen echt probleem, want is laatste jaars...dus kan vanaf september gaan werken.
IK zou dan voorlopig via vakantie en studentenwerk, mocht Groentje echt niet naar huis willen, die laatste periode overbruggen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 14:12   #99
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik snap niet waarom het OCMW studenten moet bijstaan ?

Er zijn er genoeg die in het weekend of savonds werken en door de dag colleges lopen....

Het is zwaar maar perfect mogelijk. Misschien doe je er een jaartje of twee langer over, maar daar zal geen kat naar kraaien aan de unief. En de toekomstige werkgever zal zo een mensen graag zien komen ! Die hebben ten minste bewezen dat ze KUNNEN werken.

PS: Ik ben ervaringsexpert. Ik heb tweetal jaar op eigen inkomsten moeten studeren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 23:26   #100
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Tavek, ik begrijp je standpunt.
Maar dan moet je niet sommige wel laten studeren met een leefloon, en anderen niet.
Ten andere zijn sommige studies combineerbaar met werk, andere studies minder of dan wordt het althans zeer zwaar. Zeker als je je volledige maandloon moet bekomen in bv. een paar avonden in het weekend werken, wat bij sommige opleidingen de enigste mogelijkheid is die overblijft (wegens stage).
Bovendien zijn er mensen die dit wel vlot kunnen combineren, en anderen niet.

Ik vermoed dat de overheid het voor studenten in de meest zwakke posities (arme ouders, gescheiden van ouders) toch mogelijk wou maken om relatief zorgeloos te studeren. Met name ook omdat deze kinderen sowieso al gepredisponeerd zijn om minder kans te hebben op een succesvolle carrière in het hoger onderwijs, als je bepaalde sociale wetenschappers mag geloven.

Daarbij wou men allicht voorkomen dat kinderen van rijkere ouders of ouders die hier belang aan hechten veel meer kans hadden om hoger onderwijs te volgen (wat ze sowieso al hebben), dan kinderen die deze ouders niet hebben of die minder geluk hebben.
Want in de praktijk, en dan denk ik dat ik toch makkelijk spreek over 75% �* 80% van de gevallen, betalen de ouders de studies volledig (incluis kothuur, vervoer, kleding, eten, cursussen, meubilair, ...) en betalen ze de student ook indien hij afgestudeerd is en niet direct werk vindt (wachttijd voor een werkloosheidsuitkering is 1 jaar).
Al gaat hij dan in de praktijk bv backpacken of een wereldreis maken.

Het effect van dat klassenverschil heeft men willen temperen denk ik.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be