Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2009, 00:44   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
Ik hou het liever conservatief, dat zou je uit m'n post moeten begrepen hebben.
Ik heb geen zin in een allochtoon die burgemeester is, ik heb geen zin in multicul en begrip voor de ander zijn of haar cultuur (lees: onderdaning zijn aan)
Ik heb geen zin in oranje vlaggetjes
Ik heb geen zin in koningshuizen
Ik heb geen zin in een pilootproject op te starten om te zien of de rest van Europa het kan.
Ik heb geen zin in homo's die adopties doen.
Ik heb er gewoon geen zin in.
Als VB'er heb ik niet het minste probleem met een allochtoon die burgemeester wordt, tenminste als die een van de onzen is geworden en zich dus geïntegreerd heeft in ons maatschappelijke weefsel. D�*t is immers ware integratie die we moeten stimuleren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 20:01   #82
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Zouden er geen mensen met niet-nederlandse roots op een burgemeesterspost mogen komen in Nederland, dan wordt het maar een arisch bedoelinkje Maar daar zijn altijd mensen die daar naar streven natuurlijk...zoals in de jaren 30 van de 20e eeuw....
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 20:47   #83
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
Mocht je vertellen dat het een nauwe samenwerking met Nederland zou worden, dan zou ik nog akkoord gaan, maar een opslorping door Nederland?
no way, niet met mij
Daar hebt u wel een punt. Zoals de meeste voorstanders (niet op 't forum hoor ) van Groot-Nederland in hun hoofd hebben zal Nederland vooral veel op zichzelf blijven lijken. Maar ook hier zal flink wat moeten veranderen voordat we werkelijk met Vlaanderen kunnen fuseren. Een overname van Vlaanderen is niet alleen niet wenselijk, het is ook praktisch onmogelijk.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 20:59   #84
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

'opslorpen' is haast niet mogelijk, nee. Vlaanderen telt meer dan zes miljoen inwoners. Dat slorp je niet zomaar op. Nederland zal in geval van vereniging ook aanzienlijk 'vervlaamsen'.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 21:07   #85
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

de hereniging moet stapsgewijs gebeuren met als startpunt een onafhankelijk Vlaanderen en Nederland, gevolgd door een confederatie van Nederland en Vlaanderen, en als laatste de echte hereniging.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 01:22   #86
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
'opslorpen' is haast niet mogelijk, nee. Vlaanderen telt meer dan zes miljoen inwoners. Dat slorp je niet zomaar op. Nederland zal in geval van vereniging ook aanzienlijk 'vervlaamsen'.
vervlaamsen...geweldig als dat betekent dat we wat meer vermenselijking krijgen in deze koude materialistische en overgeruleerde Nederlandse samenleving
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 11:35   #87
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
vervlaamsen...geweldig als dat betekent dat we wat meer vermenselijking krijgen in deze koude materialistische en overgeruleerde Nederlandse samenleving
Die bovendien vergeven is van drugsgebruikende, abortusminnende, zakelijke calvinisten barstensvol gratuite onbeschoftheid die uitsluitend stamppotten eten die een regelrechte culinaire belediging zijn.

Ja graag, een paar Vlamingen erbij.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 11:36   #88
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Redt ons !
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 12:03   #89
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Dat wordt dus een Heel-Vlaanderen
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 13:31   #90
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Die bovendien vergeven is van drugsgebruikende, abortusminnende, zakelijke calvinisten barstensvol gratuite onbeschoftheid die uitsluitend stamppotten eten die een regelrechte culinaire belediging zijn.
Ik zie de link met het calvinisme niet echt. Niet als je bedenkt dat de GristenUnie nu net allemaal anti--dingen-die-je-net-noemde-punten in zijn programma heeft staan.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 13:50   #91
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik zie de link met het calvinisme niet echt. Niet als je bedenkt dat de GristenUnie nu net allemaal anti--dingen-die-je-net-noemde-punten in zijn programma heeft staan.
De link is ook niet rationeel aantoonbaar.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 14:25   #92
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

71 % van de stemmers zijn 'separatistisch'.

en hoeveel van die stemmers voor Vlaamse onafhankelijkheid zijn ook voor een hereniging met Nederland?
ik denk toch zeker de helft.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 14:49   #93
benderaes
Burger
 
benderaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 november 2008
Locatie: kaka
Berichten: 150
Standaard

Een kleine vraag aan de mensen voor GrootNederland. Jullie zeiken meestal al over de culturele verschillen tussen een Waal en een Vlaming. Maar als we bij Nederland zouden gaan, al bij stilgestaan dat die verschillen zeker even groot zijn. We spreken dezelfde taal, maar verder verschillen zij minstens even hard van ons als een Waal.
Om nog maar iets heel simpel te zeggen: Het drugsbeleid...
__________________
Ben De Raes was hier...
benderaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 14:50   #94
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benderaes Bekijk bericht
Een kleine vraag aan de mensen voor GrootNederland. Jullie zeiken meestal al over de culturele verschillen tussen een Waal en een Vlaming. Maar als we bij Nederland zouden gaan, al bij stilgestaan dat die verschillen zeker even groot zijn. We spreken dezelfde taal, maar verder verschillen zij minstens even hard van ons als een Waal.
Om nog maar iets heel simpel te zeggen: Het drugsbeleid...
Alsof dat zo'n breekpunt is.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 16:07   #95
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

wilt Nederland niet af van de coffeeshops?
ik dacht zoiets te hebben gehoord.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 18:26   #96
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benderaes Bekijk bericht
Een kleine vraag aan de mensen voor GrootNederland. Jullie zeiken meestal al over de culturele verschillen tussen een Waal en een Vlaming. Maar als we bij Nederland zouden gaan, al bij stilgestaan dat die verschillen zeker even groot zijn. We spreken dezelfde taal, maar verder verschillen zij minstens even hard van ons als een Waal.
Om nog maar iets heel simpel te zeggen: Het drugsbeleid...
Ik beschouw mezelf als aanhanger van Groot-Nederland. Maar vanuit Nederland redenerend gaat het niet om cultuurverschillen. Ik neem aan dat u daarmee tussen Vlaanderen en Wallonië bedoelt. Voor mij gaat het er meer om dat er juist cultuuroveréénkomsten zijn. Met name tussen NL en VL maar ook wel met Wal en Lux. Verschillen lijken me een verkeerde drijfveer, terwijl bruggen bouwen is waar het om gaat.

Het drugsbeleid is een democratisch ontstaan model. Maar net zo min als enig Vlaams or Belgisch beleid is het statisch als wetgeving en is het dus niet relevant als argument tegen Groot-Nederland.
Los daarvan geloof ik WEL in ons drugsbeleid, aangezien het de zwakkeren terecht ontziet en resulteert in veel minder slachtoffers dan een gemiddeld repressief beleid, al hebben die altijd het morele gelijk. Moreel gelijk hebben maar geen vergelijkbare resultaten boeken = hypocriet.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 19:20   #97
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benderaes Bekijk bericht
Een kleine vraag aan de mensen voor GrootNederland. Jullie zeiken meestal al over de culturele verschillen tussen een Waal en een Vlaming. Maar als we bij Nederland zouden gaan, al bij stilgestaan dat die verschillen zeker even groot zijn. We spreken dezelfde taal, maar verder verschillen zij minstens even hard van ons als een Waal.
Om nog maar iets heel simpel te zeggen: Het drugsbeleid...
Het is niet zozeer het aantal verschillen dat er toe doet, maar de aard van de verschillen. Na een eventuele fusie worden de Vlamingen echt niet gedwongen om uit de muur te eten, en Heineken te drinken. De verschillen tussen Vlamingen en Walen staan een goed huwelijk in de weg, die tussen Vlamingen en Nederlanders niet. Een groot aantal inefficiënties zullen dan verdwijnen. Alles moet nu dubbel worden uitgevoerd in Belgie(volkslied, rechtspraak, etc). Samen met Nederland kunnen bijvoorbeeld omroepen en kranten samengaan. Dat betekent meer geld voor kwaliteitsvolle televisieproducties en buitenlandse correspondenten.

Hmmm, nu ik mezelf zo hoor, word ik ook bijna een Groot-Nederlander.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 19:37   #98
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het is niet zozeer het aantal verschillen dat er toe doet, maar de aard van de verschillen. Na een eventuele fusie worden de Vlamingen echt niet gedwongen om uit de muur te eten, en Heineken te drinken. De verschillen tussen Vlamingen en Walen staan een goed huwelijk in de weg, die tussen Vlamingen en Nederlanders niet. Een groot aantal inefficiënties zullen dan verdwijnen. Alles moet nu dubbel worden uitgevoerd in Belgie(volkslied, rechtspraak, etc). Samen met Nederland kunnen bijvoorbeeld omroepen en kranten samengaan. Dat betekent meer geld voor kwaliteitsvolle televisieproducties en buitenlandse correspondenten.

Hmmm, nu ik mezelf zo hoor, word ik ook bijna een Groot-Nederlander.
maar je hebt wel 100 % gelijk Spinoza
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 19:53   #99
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

We zouden een symbolisch Groot-Nederlands Bevrijdingsleger moeten oprichten, net zoals mensen in Iran zich bij tienduizenden symbolisch inschrijven als beschikbare zelfmoordstrijder.

Laatst gewijzigd door Hollander : 11 januari 2009 om 19:54.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 20:42   #100
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Zelfmoordstrijder? Nou moet je niet te ver gaan. Kijk, dat Vlamingen kiezen voor een eventuele zelfstandige ministaat in West-Europa moeen ze zelf weten en dat valt nog te begrijpe n, maar dat een Belgicist komt vertellen dat de verschillen tussen Vlamingen en Walen vergelijkbaar zijn met de verschillen tussen Nederlanders van alle delen van het land en de Vlamingen, dan ben je toch wel het padje kwijt.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be