Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 februari 2021, 10:55   #81
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat wordt inderdaad gezegd, maar waarom is dat? ik typ op azerty, geen enkel probleem.
Ik typ ook al jaar- en dag op een azerty en heb er ook geen probleem mee.

In de meeste gevallen is het Windows, is het Linux, een Raspberry Pi of nog wat anders zijn het gewoon settings/settings/settings en soms is het even zoeken waar ze juist staan.

Zo even USB-stick met de één of andere Linux distributie op genomen en daar heb ik om het azerty toetsenbord te gebruiken het volgende gezet in de instelling: Belgian (Wang 724 azerty) als layout gezet.

Werkt prima. (in het begin wel even op moeten zoeken)
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 11 februari 2021 om 11:08.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 11:05   #82
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat wordt inderdaad gezegd, maar waarom is dat? ik typ op azerty, geen enkel probleem.
Klein voorbeeldje:
Hoe vaak hebt u een Q nodig? Voor een Q moet u uw vinger niet bewegen, wel voor een A.

AZERTY ook veel meer toegespitst op woorden met accenten en dergelijke. Kijk eens naar je letters bovenaan je toetsenbord waar je de é, è, ç en ?* vindt. Zeer nuttig voor Frans, minder voor Nederlands en Engels.

Voor de cijfers zelf moet je shift (of caps lock) induwen. De cijfers zijn dus bij een AZERTY toetsenbord moeilijker te typen dan é, è, ç en ?*. Voor een Franse tekst is dat logisch. Wanneer je Nederlands of Engels typt, is het gemakkelijker om zonder moeite de cijfers te kunnen gebruiken dan é, è, ç of ?*.



Ik heb ook geen problemen met AZERTY hoor, maar dat is omdat ik het gewend ben. Met QWERTY heb ik evenmin problemen.

De vraag welke van beide het beste is, moet uiteraard ook niet worden beoordeeld door iemand die één van beide gewend is. Die zal sowieso degene die hij kent beter vinden. De vraag is welk van beide we moeten aanleren.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 11 februari 2021 om 11:08.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 11:17   #83
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Klein voorbeeldje:
Hoe vaak hebt u een Q nodig? Voor een Q moet u uw vinger niet bewegen, wel voor een A.

AZERTY ook veel meer toegespitst op woorden met accenten en dergelijke. Kijk eens naar je letters bovenaan je toetsenbord waar je de é, è, ç en ?* vindt. Zeer nuttig voor Frans, minder voor Nederlands en Engels.

Voor de cijfers zelf moet je shift (of caps lock) induwen. De cijfers zijn dus bij een AZERTY toetsenbord moeilijker te typen dan é, è, ç en ?*. Voor een Franse tekst is dat logisch. Wanneer je Nederlands of Engels typt, is het gemakkelijker om zonder moeite de cijfers te kunnen gebruiken dan é, è, ç of ?*.



Ik heb ook geen problemen met AZERTY hoor, maar dat is omdat ik het gewend ben. Met QWERTY heb ik evenmin problemen.

De vraag welke van beide het beste is, moet uiteraard ook niet worden beoordeeld door iemand die één van beide gewend is. Die zal sowieso degene die hij kent beter vinden. De vraag is welk van beide we moeten aanleren.
Ik ben begonnen met QWERTY en nadien overgestapt naar AZERTY (Belgisch) en beklaag me dat nog altijd niet.
Nu ja, dat is zoals ik ook al eerder postte een persoonlijke keuze.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 11:26   #84
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ik ben begonnen met QWERTY en nadien overgestapt naar AZERTY (Belgisch) en beklaag me dat nog altijd niet.
Bij mij was dat omgekeerd. Ik heb op een mechanische machine azerty geleerd. Maar toen ik in andere landen op een computer terecht kwam, was daar nooit dat azerty clavier. Ik ben toen overgeschakeld op US querty (een tijd om zot te worden !). En ik heb toen beslist dat ik enkel maar het "standaard" US clavier zou gebruiken, omdat je dat overal tegenkomt.

Het is waar dat Frans tikken op zo een klavier nogal lastig is, maar op den duur kent ge die alt codes ook wel. En aangezien ik bovendien nogal veel in het Engels schrijf, valt dat allemaal goed mee. Voor het Nederlands is een querty klavier eigenlijk prima ook.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 11:37   #85
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Bij mij was dat omgekeerd. Ik heb op een mechanische machine azerty geleerd. Maar toen ik in andere landen op een computer terecht kwam, was daar nooit dat azerty clavier. Ik ben toen overgeschakeld op US querty (een tijd om zot te worden !). En ik heb toen beslist dat ik enkel maar het "standaard" US clavier zou gebruiken, omdat je dat overal tegenkomt.

Het is waar dat Frans tikken op zo een klavier nogal lastig is, maar op den duur kent ge die alt codes ook wel. En aangezien ik bovendien nogal veel in het Engels schrijf, valt dat allemaal goed mee. Voor het Nederlands is een querty klavier eigenlijk prima ook.
Hier ga ik geen commentaar op geven.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 12:46   #86
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.321
Standaard

Als programmeur vind ik qwerty makkelijker omdat ( en ) naast elkaar staan [ en ] ook, bovendien geen shift of iets anders nodig. enkel voor { en } heb je shift nodig.

Ik volgde eens een cursus reguliere expressies en die docent met zijn azerty ging even ([a-z]{0-9}) typen, die was daar 10 minuten mee bezig dat in te typen omdat die toetsen verspreid staan over heel zijn toetsenbord en van die rare knoppen nodig heeft zoals Alt Gr.

Voor gewoon tekst of taal maakt het bij mij weten geen bal uit of je azerty of qwerty gebruikt.

Handig aan qwerty vind ik ook dat je dead keys hebt voor accenten zodat je heel gemakkelijk accenten kan zetten op klinkers.

véél
vóór

?* á â ä
ò ó ô ö
é è ê ë
ù ú û ü

Ik weet zelfs niet meer hoe je die op een azerty typt.
Mijn voorkeur gaat dus naar qwerty, maar dat heeft dus met mijn beroep te maken.
__________________
"We moeten ook eerlijk zijn; we hadden de ambitie om de grootste partij te worden in gans Vlaanderen. Daar zijn we niet in geslaagd. De grootste partij is de N-VA en ik feliciteer ook uitdrukkelijk Bart De Wever en alle N-VA militanten, zij verdienen ook een applaus." - Tom Van Grieken, 9 juni 2024

Laatst gewijzigd door IJsboer : 11 februari 2021 om 12:46.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 12:52   #87
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Hier ga ik geen commentaar op geven.


Komt het daarvan denkt ge ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 februari 2021 om 12:52.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 13:04   #88
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Niks van.
Geen commentaar. De omslag blijft verzegeld.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 13:30   #89
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.745
Standaard

Mijn huidige Apple MacBook heeft een qwerty toetsenbord. Daar heb ik geen problemen mee. Er wordt traditioneel beweerd dat iemand die bv. dagelijks veel Franse teksten moet opstellen de voorkeur geeft aan azerty omdat daar typisch Franse letters met accenten op voorzien zijn. Maar... in een ander Romaans-talig land, met name Italië, gebruiken ze qwerty, met een paar gewijzigde toetsen voor hun accenten. Idem voor wat Spanje en Portugal betreft. Het azerty toetsenbord is blijkbaar ingegeven door Frans chauvinisme. Je ne m'imagine pas que je devrais utiliser un clavier anglosaxon!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 13:33   #90
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Niks van.
Geen commentaar. De omslag blijft verzegeld.
Oef
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 13:43   #91
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
AZERTY moet blijven. Punt.
Niets te "moeten". Je kunt overal, naar eigen voorkeur een qwerty of een azerty bij uw computer aanschaffen. De software moet natuurlijk aangepast worden.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 16:01   #92
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Kwestie van gewenning.

Objectief gezien is qwerty handiger voor Nederlands en Engels.
Ja, wie tijd heeft om eraan te wennen, leert het wel.
Maar als interim-secretaresse 's ochtends op een bepaalde dienst beginnen, in het midden van de dag horen dat er dringend assistentie nodig is op een andere afdeling, daarheen hollen en u aan een pc zetten met een qwerty en weten dat al het werk dat ligt te wachten dringend is ... ik geef het u te doen als u voorheen nooit met een qwerty gewerkt hebt.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 16:07   #93
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ja, wie tijd heeft om eraan te wennen, leert het wel.
Maar als interim-secretaresse 's ochtends op een bepaalde dienst beginnen, in het midden van de dag horen dat er dringend assistentie nodig is op een andere afdeling, daarheen hollen en u aan een pc zetten met een qwerty en weten dat al het werk dat ligt te wachten dringend is ... ik geef het u te doen als u voorheen nooit met een qwerty gewerkt hebt.
Dan is de beste oplossing om gewoon allemaal over te schakelen naar QWERTY hé.

Als we moeten kiezen welk toetsenbord we willen, is het toch logischer om een toetsenbord te pakken dat beter aansluit bij Engels en Nederlands dan bij Frans?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 16:10   #94
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Klein voorbeeldje:
Hoe vaak hebt u een Q nodig? Voor een Q moet u uw vinger niet bewegen, wel voor een A.

AZERTY ook veel meer toegespitst op woorden met accenten en dergelijke. Kijk eens naar je letters bovenaan je toetsenbord waar je de é, è, ç en ?* vindt. Zeer nuttig voor Frans, minder voor Nederlands en Engels.

Voor de cijfers zelf moet je shift (of caps lock) induwen. De cijfers zijn dus bij een AZERTY toetsenbord moeilijker te typen dan é, è, ç en ?*. Voor een Franse tekst is dat logisch. Wanneer je Nederlands of Engels typt, is het gemakkelijker om zonder moeite de cijfers te kunnen gebruiken dan é, è, ç of ?*.



Ik heb ook geen problemen met AZERTY hoor, maar dat is omdat ik het gewend ben. Met QWERTY heb ik evenmin problemen.

De vraag welke van beide het beste is, moet uiteraard ook niet worden beoordeeld door iemand die één van beide gewend is. Die zal sowieso degene die hij kent beter vinden. De vraag is welk van beide we moeten aanleren.
Q en a heb ik nooit als probleem ondervonden. Wie van in het begin met 10 vingers heeft leren typen, heeft even weinig moeite om met de pinken te typen als met de andere vingers. Of komt dat doordat mensen van mijn generatie nog op een mechanische machine leerden typen? Op die machines moest kracht gezet worden en ik veronderstel dat daardoor de pinken ook sterker werden.
Tegenwoordig is een aanslag een zacht beroeren van een toets, vroeger was het soms echt trommelen
ç staat gewoon bovenaan op het azerty-klavier. Geen enkel probleem. Wel natuurlijk als die als hoofdletter getypt moet worden, maar hoe dikwijls gebeurt dat? Bovendien wordt in hoffelijke en zakelijke taal cela gebruikt, niet ça.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 16:14   #95
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dan is de beste oplossing om gewoon allemaal over te schakelen naar QWERTY hé.

Als we moeten kiezen welk toetsenbord we willen, is het toch logischer om een toetsenbord te pakken dat beter aansluit bij Engels en Nederlands dan bij Frans?
De apparaten waren van de firma niet van mij hé!
Dat was een grote internationale firma en daar waren afdelingen waar iedereen met qwerty en andere waar iedereen met azerty werkte. Er was niet te kiezen.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 16:19   #96
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
De apparaten waren van de firma niet van mij hé!
Dat was een grote internationale firma en daar waren afdelingen waar iedereen met qwerty en andere waar iedereen met azerty werkte. Er was niet te kiezen.
Ik bedoelde het veel algemener hoor.

Ik had het niet enkel over u of de firma. De winkels zouden moeten overschakelen op QWERTY.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 16:21   #97
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Nu ik erover nadenk, vind ik dit toch eigenaardig.
Ik heb dactylo 4-talen geleerd als bijvak in de middelbare, alles op azerty. Ik had een goede snelheid, ik zou het kunnen opzoeken, mijn dactylo-diploma ligt nog ergens samengerold met mijn humaniora-diploma.
Nederlands stak er bovenuit. Heel hoge snelheid. Ook Engels was bijzonder goed. Frans en Duits waren veel trager. Duits is te begrijpen, die taal kregen we als laatste bij en met al die umlauten ... Maar Frans als tweede taal op een azerty-klavier, dat is toch raar dat ik daar niet hoger scoorde.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 16:21   #98
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik bedoelde het veel algemener hoor.

Ik had het niet enkel over u of de firma. De winkels zouden moeten overschakelen op QWERTY.
Okay.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 16:22   #99
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Q en a heb ik nooit als probleem ondervonden. Wie van in het begin met 10 vingers heeft leren typen, heeft even weinig moeite om met de pinken te typen als met de andere vingers. Of komt dat doordat mensen van mijn generatie nog op een mechanische machine leerden typen? Op die machines moest kracht gezet worden en ik veronderstel dat daardoor de pinken ook sterker werden.
Tegenwoordig is een aanslag een zacht beroeren van een toets, vroeger was het soms echt trommelen


ç staat gewoon bovenaan op het azerty-klavier. Geen enkel probleem. Wel natuurlijk als die als hoofdletter getypt moet worden, maar hoe dikwijls gebeurt dat? Bovendien wordt in hoffelijke en zakelijke taal cela gebruikt, niet ça.

Ik bedoelde dat het gemakkelijker is om é, è , ç of ?* te typen dan om de cijfers te typen. Om de cijfers te typen moet men immers SHIFT toepassen.

Zonder shift is het é, met shift is het 2.
Zonder shift is het è, et shift is het 7.
Zonder shift is het ç, met shift is het 9.
Zonder shift is het ?*, met shift is het 0.


é, è, ç en ?* kosten dus minder moeite dan 2, 7, 9 en 0. Dat is logisch voor een Franse tekst, maar minder voor een Nederlandse of Engelse tekst. Wij gaan immers vaker een cijfer gebruiken dan een ç of een ?*.

Er zijn meer Franse woorden met ç dan enkel ça. Garçon bijvoorbeeld. Of façonner.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 11 februari 2021 om 16:25.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 16:28   #100
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
AZERTY moet blijven. Punt.
Helemaal met u eens.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be