Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2021, 11:41   #81
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
We weten niet of er een of geen God is.
Wie is wij?
De mensen willen het niet weten, want ik weet het wel en ik vertel het al reeds 47 jaar lang dat de goden de microwezentjes zijn.

In plaats van eindeloos over de oude Bijbel en Jezus te leuteren, even mijn nieuwe Bijbel gaan lezen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 11:47   #82
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Wie is wij?
De mensen willen het niet weten, want ik weet het wel en ik vertel het al reeds 47 jaar lang dat de goden de microwezentjes zijn.

In plaats van eindeloos over de oude Bijbel en Jezus te leuteren, even mijn nieuwe Bijbel gaan lezen.
Met 'we weten het niet' bedoel ik: we kunnen niet rationeel bewijzen dat er een God is. Noch kunnen we bewijzen dat er geen is.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 12:14   #83
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Met 'we weten het niet' bedoel ik: we kunnen niet rationeel bewijzen dat er een God is. Noch kunnen we bewijzen dat er geen is.
Wie is we?

Ik kan mijn atoomtheorie zeer goed rationeel bewijzen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 13:17   #84
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En ze moeten in Vlaanderen niet afkomen dat zij beter zijn.
Ze baseren zich allemaal op hetzelfde: hun grote gelijk dat ze vinden in het oude boekje, waar slangen konden spreken, de aarde plat was en in een appel bijten verstrekkende gevolgen had ...

Ecuador got talent: als ge niet gelovig zijt, kunt ge niet zingen.

https://www.youtube.com/watch?v=88lZC6vh1eQ

.
Als ik het goed heb is een grote meerderheid van de vlaamsnationalirten katholiek.

Zijn vlaamsnationalisten dan even erg als islamisten ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 14:42   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Weten dat je gewoon dood gaat en er geen God is , is voor sommigen een te zware verantwoordelijkheid en ontneemt hen een superioriteitsgevoel, het behoren tot een groep en gemeenschap, reverentiekader en soms ook macht.
U maakt me nieuwsgierig, want ik vraag me echt af waar dan wel die "te zware verantwoordelijkheid" zit als er niets zou zijn na dit leven? Vanuit christelijk perspectief draagt het leven op aarde de kiem van het toekomstige, en vanuit dat perspectief dragen we juist een heel grote verantwoordelijkheid. Dus zie ik niet goed in welke verantwoordelijkheid verbonden is aan het nihilisme dat u voorstaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 14:43   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als ik het goed heb is een grote meerderheid van de vlaamsnationalirten katholiek.

Zijn vlaamsnationalisten dan even erg als islamisten ?
"Als ik het goed heb..."

Neen, beste man, u hebt het bij het verkeerde einde. Volledig en volkomen. De tijd dat de Vlaamse Beweging hoofdzakelijk werd gedragen door katholieke middens is lang, al lang, voorbij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 14:47   #87
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.675
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ze baseren zich allemaal op hetzelfde: hun grote gelijk
.
Iedereen beweert dat hij gelijk heeft.

Zelfs de nihilisten en relativisten.

Met godsdienst heeft dat niks te maken.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 19:03   #88
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 74.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Wie is we?

Ik kan mijn atoomtheorie zeer goed rationeel bewijzen.
beweren is iets totaal anders dan bewijzen hoor...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 09:25   #89
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
beweren is iets totaal anders dan bewijzen hoor...
Niemand weet dat beter dan ik.

Ik kan het dan ook zeer goed bewijzen, maar dan moet je wel moeite doen mijn atoomtheorie eens te gaan lezen en vragen te stellen, dan zal ik moeite doen om het allemaal uit te leggen.

Bewijs kort en in het algemeen geformuleerd:

1 - Het heelal van mijn atoomtheorie is veel beter dan dat van de wetenschap: eeuwig in plaats van slechts tijdelijk en bestaande uit levende wezens in plaats van slechts een levenloos mechaniek te zijn.

2 - Ik kan daarmee een aantal essentiële problemen veel beter verklaren, zoals het zogenaamde "ontstaan" van het heelal uit een zogenaamde "oerknal" en de evolutie en het ontstaan van het leven.

3 - het zit veel logischer in elkaar, berustende op de dialectiek van Hegel, zoals dat het heelal eeuwig moet zijn en dan ook een eeuwige evolutie moet bezitten en dus ook een toekomst moet hebben in plaats van onder te gaan.

4 - Ik kan er het bestaan van God mee bewijzen, wat geen enkele religie kan.




http://home.kpn.nl/wegge168/bewijs.html
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 11:27   #90
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
We weten niet of er een of geen God is. Ook al omdat God zich nooit manifesteert in de zin zoals wij dit zouden verwachten. Aannemen dat er geen God is, en dit zonder enige bewijs ervoor te hebben, is ook een geloof. De enige zinnige opstelling hier is de de agnostische opvatting.
Dat lijkt me niet logisch, er bestaat ook geen spagettiemonster, dat weten we omdat niets ooit heeft aangetoond dat dit wel zo zou zijn.
Met uw redenering kun je eindeloos veel zaken gaan opnoemen en zeggen" het is niet aangetoond dat het niet bestaat, dus" terwijl het andersom is, wanneer niets er op wijst dat iets wel bestaat, is je overtuiging niets anders dan je geloof in dat bestaan. Dat is niet gelijk aan enig bewijs.

U noemt de mening dat God niet bestaat omdat mensen het idee maakten " geloof" maar dat is het niet, het is een mening gebaseerd op feiten.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 11:35   #91
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U maakt me nieuwsgierig, want ik vraag me echt af waar dan wel die "te zware verantwoordelijkheid" zit als er niets zou zijn na dit leven? Vanuit christelijk perspectief draagt het leven op aarde de kiem van het toekomstige, en vanuit dat perspectief dragen we juist een heel grote verantwoordelijkheid. Dus zie ik niet goed in welke verantwoordelijkheid verbonden is aan het nihilisme dat u voorstaat.
Tja, u mag dit zo bekijken. Het is vermoedelijk een troostende gedachte, dat je beproevingen in het leven beloond zullen worden, je wanneer je de regels volgt in een hemel beland, en je doden terug zult zien.

Zelf je handelen moeten beoordelen, weten dat beproevingen vaak samenhangen met eigen verantwoordelijkheid of het gevolg zijn van brute pech en doden nooit meer terug komen maakt je verantwoordelijkheid veel groter.

Je kunt het vergelijken met kinderen die geloven dat de beloning wel komt of de zekerheid van volwassenen dat je daar zelf voor moet zorgen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 11:37   #92
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.150
Standaard

De wetenschappers zijn al even erg.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 11:38   #93
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Iedereen beweert dat hij gelijk heeft.

Zelfs de nihilisten en relativisten.

Met godsdienst heeft dat niks te maken.
Je kunt ook redeneren dat je gelijk hebt, wanneer niets wijst op ongelijk. Geloof maakt je gelijk niet groter.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 11:44   #94
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Je kunt ook redeneren dat je gelijk hebt, wanneer niets wijst op ongelijk. Geloof maakt je gelijk niet groter.
Daarom moet je mijn atoomtheorie ook eens gaan lezen, anders kom je geen stap verder.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 12:45   #95
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat lijkt me niet logisch, er bestaat ook geen spagettiemonster, dat weten we omdat niets ooit heeft aangetoond dat dit wel zo zou zijn.
Met uw redenering kun je eindeloos veel zaken gaan opnoemen en zeggen" het is niet aangetoond dat het niet bestaat, dus" terwijl het andersom is, wanneer niets er op wijst dat iets wel bestaat, is je overtuiging niets anders dan je geloof in dat bestaan. Dat is niet gelijk aan enig bewijs.

U noemt de mening dat God niet bestaat omdat mensen het idee maakten " geloof" maar dat is het niet, het is een mening gebaseerd op feiten.
Welke feiten?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 12:52   #96
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Welke feiten?
Het feit dat geloof zich baseert op overtuiging en niet op aantoonbaar bewijs van het bestaan van een God.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 12:56   #97
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat lijkt me niet logisch, er bestaat ook geen spagettiemonster, dat weten we omdat niets ooit heeft aangetoond dat dit wel zo zou zijn.
Met uw redenering kun je eindeloos veel zaken gaan opnoemen en zeggen" het is niet aangetoond dat het niet bestaat, dus" terwijl het andersom is, wanneer niets er op wijst dat iets wel bestaat, is je overtuiging niets anders dan je geloof in dat bestaan. Dat is niet gelijk aan enig bewijs.

U noemt de mening dat God niet bestaat omdat mensen het idee maakten " geloof" maar dat is het niet, het is een mening gebaseerd op feiten.
Helemaal niet. Het verhaal van het 'spagettimonster' is natuurlijk onzinnig omdat we weten dat het niet bestaat. Net zoals een vierkantige cirkel niet bestaat.

Hier gaat het over een God zoals mensen die vaak definiëren: eeuwig, almachtig, die veel houdt van de mensen, en die ons mensen en de rest heeft geschapen. Zulk een opperwezen kan niet worden aangetoond. Maar ook niet echt verworpen omdat er nu eenmaal een wereld en een heelal bestaat. Wel kan men in een God geloven maar dat is iets anders dan dit rationeel te weten.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 15:12   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Tja, u mag dit zo bekijken. Het is vermoedelijk een troostende gedachte, dat je beproevingen in het leven beloond zullen worden, je wanneer je de regels volgt in een hemel beland, en je doden terug zult zien.

Zelf je handelen moeten beoordelen, weten dat beproevingen vaak samenhangen met eigen verantwoordelijkheid of het gevolg zijn van brute pech en doden nooit meer terug komen maakt je verantwoordelijkheid veel groter.

Je kunt het vergelijken met kinderen die geloven dat de beloning wel komt of de zekerheid van volwassenen dat je daar zelf voor moet zorgen.
Als er niets is na dit leven, hoe kan die gedachte dan "een te grote verantwoordelijkheid" met zich meebrengen? Als men uitgaat van een nihilistisch wereldbeeld, hoeft er helemaal geen verantwoordelijkheid aan gekoppeld worden. Er is geen diepere zin. Er is alleen de zin die persoon A of B eraan geeft. Volkomen vrij. Hier en nu. En desnoods ook tegen de zingeving van een andere persoon. Dat lijkt me juist de negatie van "een te grote verantwoordelijkheid".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 15:27   #99
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.418
Standaard

Het reddit-atheisme is populair op dit forum. Triest...
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 17:07   #100
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Het reddit-atheisme is populair op dit forum. Triest...
Christenen zweren bij de God van het Oude en Nieuwe testament. Terwijl deze God van het Oude Testament beval al de mannen, al de vrouwen, en al de kinderen (jawel!) van de vijand te doden.

Moet er nog zand zijn?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be