Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 23 juni 2005, 15:52   #81
Zwarte Spion
Banneling
 
 
Zwarte Spion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
Ej Phoebe, kom het is welletjes geweest he meisje, in uw keuken, vort!
Op uw gemak hé prutser!
Zwarte Spion is offline  
Oud 23 juni 2005, 15:54   #82
Zwarte Spion
Banneling
 
 
Zwarte Spion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Goh, om maar één voorbeeld te noemen........de eeuwige terugkerende huldigingen van gewezen oorlogsmisdadigers zoals verleden jaar tijdens de ijzerwake. Zolang zulke dingen niet wegvallen, zal het vb altijd met het nazisme blijven geassocieerd worden. Maar ze blijven de nabestaanden van die collaborateurs natuurlijk liever "koesteren".......want dat zijn potentiële kiezers natuurlijk.
De Ijzerwake is niet van het Vlaams Belang! Wat is er trouwens mis met het gedenken van mensen die gevochten hebben (politiek zowel als fysiek) voor de toekomst van u en uw kinderen?
Zwarte Spion is offline  
Oud 23 juni 2005, 16:02   #83
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion
Wat is er trouwens mis met het gedenken van mensen die gevochten hebben (politiek zowel als fysiek) voor de toekomst van u en uw kinderen?
Leg mij dan eens uit wat bijvoorbeeld. het helpen deporteren van Joden (wat de collaborateurs MASSAAL hebben gedaan) mij of mijn kinderen is ten goede gekomen.........[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Pietje on 23-06-2005 at 17:03
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion
Wat is er trouwens mis met het gedenken van mensen die gevochten hebben (politiek zowel als fysiek) voor de toekomst van u en uw kinderen?
Leg mij dan eens uit wat bijvoorbeeld. het helpen deporteren van Joden (wat de collaborateurs MASSAAL hebben gedaan) mij of mijn kinderen is ten goede gekomen.........[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion
Wat is er trouwens mis met het gedenken van mensen die gevochten hebben (politiek zowel als fysiek) voor de toekomst van u en uw kinderen?
Leg mij dan eens uit wat bijvoorbeeld. het helpen deporteren van Joden (wat de collaborateurs MASSAAL hebben gedaan) mij of mijn kinderen is ten goede gekomen.........[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Pietje : 23 juni 2005 om 16:03.
Pietje is offline  
Oud 23 juni 2005, 16:43   #84
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Leg mij dan eens uit wat bijvoorbeeld. het helpen deporteren van Joden (wat de collaborateurs MASSAAL hebben gedaan) mij of mijn kinderen is ten goede gekomen.........

En toen werd het stil........................8)
Pietje is offline  
Oud 23 juni 2005, 16:45   #85
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
En toen werd het stil........................8)
Neen, neen, hij zal aan het rondvragen zijn om te weten wat hij moet antwoorden...

Een beetje zoals diegenen die nog niet hebben kunnen uitleggen waarom ze niet naar Straatsburg zijn gegaan...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline  
Oud 24 juni 2005, 14:26   #86
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

http://www.freewebs.com/duncan-calanman
goed idee van ' deze ' proffessor zo kunnen ze misschien ' eindelijk ' mijn dossiers beantwoorden wa meer wijven uit de politiek gooien; strak moeten we allemaal nog mor 5 km/uur rijden en dan .....tjah da wordt rolstoelen race - zucht.

Algoe dat er nog plichts bewuste en goei proffs zijn 'OEF' ik dacht dat ze die gecorrupteerd in buitenland plaatsten dermee goed voor de gelijkheid of beter on-gelijkheid waar sommige burgers mee te kampen hebben.

Hopenlijk gooien ze die wijven uit de verzorgende sector moh ni allemaal de vast benoemden oudere generaties eerst die verdienen da van mij .

Love en kisses allemaal braaf zen en mekaar ni opeten das ni goe voor de maag en zo

Dat ze moh wa werk maken van zogenaamde gelijkheid want daar heb ik tot hiertoe zo goed als ' niets ' van gemerkt.
http://www.freewebs.com/duncan-calanman
duncan is offline  
Oud 24 juni 2005, 16:29   #87
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Leg mij dan eens uit wat bijvoorbeeld. het helpen deporteren van Joden (wat de collaborateurs MASSAAL hebben gedaan) mij of mijn kinderen is ten goede gekomen.........
Beter opletten in de les jongen! Oostfronters hebben weinig of niks te maken gehad met verklikken van burgers. Het aantal collaborateurs die effectief medeburgers verklikten al of niet voor geld was zeer gering.
70% van de collaboratie was voor een deel gebaseerd op overleven. Hierbij werd vooral economisch gecollaboreerd. Ook moet er op gewezen worden dat een zeer groot deel gedwongen werden om producten te verkopen en te maken voor de bezetter. Zoals bakkers, beenhouwers, handelaren.

uw verwijt van 'het helpen deporteren van Joden' getuigt van een schraal gebrek aan objectieve kennis van de materie.
giserke is offline  
Oud 24 juni 2005, 16:55   #88
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Uit onderstaande tekst blijkt nog maar eens dat aan de veroordeling van het VB een sterk reukje hangt, om niet te zeggen dat het een politiek proces was. Blijkbaar heeft men om een subtiele manier geprobeert de wetteksten lichtjes aan te passen/interpreteren om dat gedaan te krijgen.


20/06 Klacht prof. Luc Lamine tegen CGKR wegens "vervalste" wettekst

Luc Lamine, professor contractrecht aan de KU Leuven en lid van Vlaams Belang, dient bij het Brusselse parket klacht in tegen bestuursleden en medewerkers van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) wegens valsheid in openbare geschrifte, oplichting, aanmatiging van macht en daad van willekeur die inbreuk maakt op door de grondwet gewaarborgde vrijheden en rechten.
Volgens Lamine is in een handboek van het CGKR uit 1999 dat over de racismewet handelt de wettekst "vervalst", of verkeerd weergegeven. Op pagina 69 van dat boek gebruikt het CGKR volgens Lamine het woord "nationaliteit" daar waar dat woord in de "echte" tekst van de wet niet voorkomt.
"Dit past zonder twijfel in de strategie van het Centrum om differentiatie op grond van nationaliteit onder de racismewet te doen vallen", zegt Lamine, voor wie dit "des te ergerlijker is daar het Centrum belast was en is met de vorming van de magistraten omtrent de toepassing van de racismewet", zegt hij.

Volgens Lamine is er sprake van oplichting of poging tot oplichting "door het aanwenden van listige kunstgrepen om de drie vzw's van het Vlaams Blok tot schadevergoeding te laten veroordelen." "De gelaakte feiten wekken op zijn minst de indruk van een partijdig proces tegen de drie vzw's van het Vlaams Blok, waarvan ik lid was tijdens de geïncrimineerde periode", zegt Lamine.

Lamine dient daarom klacht in tegen voormalig directeur Johan Leman, huidig directeur Jozef De Witte, premier Guy Verhofstadt en "(andere) daders, mededaders en medeplichtigen aan de publicatie "van de vervalste of verkeerd gedrukte of doorgegeven tekst".
8)

Werd die kritiek omtrent het nationaliteitsbegrip niet eerder al aangehaald door de verdediging in het proces tegen het Vlaams Blok?
Volksstormer is offline  
Oud 24 juni 2005, 16:56   #89
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Beter opletten in de les jongen! Oostfronters hebben weinig of niks te maken gehad met verklikken van burgers. Het aantal collaborateurs die effectief medeburgers verklikten al of niet voor geld was zeer gering.
70% van de collaboratie was voor een deel gebaseerd op overleven. Hierbij werd vooral economisch gecollaboreerd. Ook moet er op gewezen worden dat een zeer groot deel gedwongen werden om producten te verkopen en te maken voor de bezetter. Zoals bakkers, beenhouwers, handelaren.

uw verwijt van 'het helpen deporteren van Joden' getuigt van een schraal gebrek aan objectieve kennis van de materie.
Het gaat over de mensen die echt gevochten hebben, die dus een echte ideologische band hadden met de Nazi's:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion
De Ijzerwake is niet van het Vlaams Belang! Wat is er trouwens mis met het gedenken van mensen die gevochten hebben (politiek zowel als fysiek) voor de toekomst van u en uw kinderen?
Dus niet over die andere "collaborateurs" (moogt ge ze zo eigenlijk noemen?).
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline  
Oud 24 juni 2005, 17:02   #90
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Leg mij dan eens uit wat bijvoorbeeld. het helpen deporteren van Joden (wat de collaborateurs MASSAAL hebben gedaan) mij of mijn kinderen is ten goede gekomen.........
Niets, want de JewSA heeft het uiteindelijk gehaald, ten koste van Europa.
Volksstormer is offline  
Oud 24 juni 2005, 17:54   #91
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Het gaat over de mensen die echt gevochten hebben, die dus een echte ideologische band hadden met de Nazi's:



Dus niet over die andere "collaborateurs" (moogt ge ze zo eigenlijk noemen?).
in dit geval mag je 3/4 van de collaboratiedossiers schrappen
giserke is offline  
Oud 24 juni 2005, 19:09   #92
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Beter opletten in de les jongen! Oostfronters hebben weinig of niks te maken gehad met verklikken van burgers. Het aantal collaborateurs die effectief medeburgers verklikten al of niet voor geld was zeer gering.
70% van de collaboratie was voor een deel gebaseerd op overleven. Hierbij werd vooral economisch gecollaboreerd. Ook moet er op gewezen worden dat een zeer groot deel gedwongen werden om producten te verkopen en te maken voor de bezetter. Zoals bakkers, beenhouwers, handelaren.

uw verwijt van 'het helpen deporteren van Joden' getuigt van een schraal gebrek aan objectieve kennis van de materie.
Wel,wel,wel.........ik kan je anders wel een aantal gemeenten noemen (oa waar mij ouders en grootouders woonden) waar de "oorlogs-gemeentebesturen" (veelal vnv-ers, aangesteld door de bezetter) ware schrikbewinden voerden. In de gemeente waar mijn ouders woonden (plus minus 3.000 inw) werden circa 350 inwoners (dus 10%) weggehaald op aangeven van hun collaborerende "medeburgers", waarvan er welgeteld 20 terugkwamen.
Na de oorlog kloegen die collabo's natuurlijk, dat ze een "gepaste behandeling" kregen van de bevolking. .
Mij moet je niet proberen de les te spellen, vriendje
Pietje is offline  
Oud 25 juni 2005, 00:57   #93
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Wel,wel,wel.........ik kan je anders wel een aantal gemeenten noemen (oa waar mij ouders en grootouders woonden) waar de "oorlogs-gemeentebesturen" (veelal vnv-ers, aangesteld door de bezetter) ware schrikbewinden voerden. In de gemeente waar mijn ouders woonden (plus minus 3.000 inw) werden circa 350 inwoners (dus 10%) weggehaald op aangeven van hun collaborerende "medeburgers", waarvan er welgeteld 20 terugkwamen.
Na de oorlog kloegen die collabo's natuurlijk, dat ze een "gepaste behandeling" kregen van de bevolking. .
Mij moet je niet proberen de les te spellen, vriendje
als u tegen mij wil discutieren raad ik u te stelligste aan om feiten en plaatsen aan tegeven. Want eens temeer blijkt dit een quote van iemand die niet weet waarvan hij praat.
giserke is offline  
Oud 25 juni 2005, 08:45   #94
panzer
Provinciaal Gedeputeerde
 
panzer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2004
Locatie: Hombeek (In Leuven tijdens de week op kot)
Berichten: 859
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Leg mij dan eens uit wat bijvoorbeeld. het helpen deporteren van Joden (wat de collaborateurs MASSAAL hebben gedaan) mij of mijn kinderen is ten goede gekomen.........
De mensen die werden gedeporteerd waren meestal verzetstrijders. En de manier waarop de weerstand te werk ging (sabotage, liquidaties [dikwijls van ongewapende burgers],...) strookt op geen enkele manier met de conventie van Geneve. Met andere woorden: onwettig. Wij zouden dit soort mensen in hedendaagse termen terroristen noemen. Ik ga ook niet beweren dat de toenmalige Duitse overheid, en de collaboratiebeweging correct optrad, maar het was nu eenmaal een smerige oorlog. Beide zijden hebben zich ingelaten met gruweldaden. En de winnaar schrijft nu eenmaal de geschiedenis. Achteraf is het altijd gemakkelijk om al wat de verliezende kant fout deed extra in de verf te zetten, en de oorlogsmisdaden van de winnende kant extra in de verf te zetten.

Met jodenvervolging op zich, heeft maar een zeer klein deel van de collaboratiebeweging te maken gehad. Dat kan ook niet anders. In het grootste gedeelte van Vlaanderen (vooral op het platteland) woonden amper Joden. De Duitsers zaten trouwens, los van de collaborateurs, ook niet stil.

Ik heb met enkele van die mensen over de holocaust gepraat, en gevraagd hoe ze daarmee konden leven. Het antwoord was niet echt van 'Ich habe das nicht gewüst', maar het komt er wel in de buurt. Ze wisten wel dat die Joden werden op de trein gezet, maar ze wisten niet echt wat er daarna mee gebeurde. Op vele plaatsen in Vlaanderen dachten de meeste mensen dat het gewoon om uitzettingen ging, en dat ze in Getto's in het oosten werden geplaatst. Dit werd gedacht door het grootste deel van de bevolking (zowel collaborerend als niet-collaborerend). Logisch ook: een nuchter denkende mens komt zelf niet op het krankzinnige idee om 6 000 000 mensen simpelweg op te stoken. Pas tegen het einde van de bezetting doken berichten op, over wat er echt gebeurde met de Joden. En ik denk dat dit evengoed collaborateurs als niet-collaborateurs met gruwel heeft vervuld.

Wat de Oostfronters betreft, hun bijdrage beperkt zich tot militaire inzet aan het Oostfront. Als je het achteraf nuchter bekijkt, vochten zij toen al tegen de vijand waar we (Amerika en West-Europa) het de volgende 50 jaar mee aan de stok hadden. Ook hier kwam weinig of geen jodendeportatie bij kijken. Dat was immers geen taak voor stoottroepen. De strijd aan het Oostfront werd inderdaad op een gruwelijke manier uitgevochten, maar dat was de manier van doen van beide kanten. Persoonlijk kan ik begrip opbrengen voor iemand die geen krijgsgevangenen meer maakt, nadat hij enkele van zijn krijgsmakkers terugvond zonder ogen, en ontdaan van zijn genitaliën vooraleer hij werd afgemaakt. Eigenlijk ondergingen de Oostfronters een zeer somber lot.
Velen onder hun trokken naar het Oostfront uit Katholiek idealisme, anderen in de hoop hun steentje bij te kunnen dragen aan Vlaanderen's toekomstige onafhankelijkheid. Nog anderen uit zin voor avontuur, en er zullen er inderdaad ook bij geweest zijn die het deden uit sympathie voor het nazisme.
Hoe dan ook, eerst werden ze ingezet tegen de Russen, en dikwijls in de meest gruwelijke gevechten. De Duitse legerleiding gebruikte ze dikwijls als 'brandweer van het front' Het is vanzelfsprekend dat ze hierdoor zeer zware verliezen leden. Wanneer ze op het einde van de oorlog (Langemarck werd zelf nog ingezet bij de slag om Berlijn) eindelijk terug naar huis konden, wachtte hun de repressie. Een aantal werd door zeer dubieuze rechtbanken zonder pardon ter dood veroordeeld. Anderen konden zich verwachten aan een dikwijls jarenlange gevangenisstraf, en erna een zeer moeizame herintegratie in de samenleving. (ze waren immers hun burgerrechten kwijt, en moesten dikwijls zware geldboetes betalen)


Tot slot nog dit: De mensen die op verschillende Vlaams-radicale bijeenkomsten worden geëerd, zijn ofwel Oostfronters, ofwel mensen die (soms) onder Duitse bezetting hebben gevochten voor de Vlaamse zaak. Dikwijls ging het op dat vlak tussen die personen en de bezetter ook niet zo vlot. Figuren als Staf de Clerq, Hendrik Elias, enz... hebben hoofdzakelijk gecollaboreerd uit Vlaams idealisme, en door een opportunistische houding. Ze hoopten door de collaboratie van de Duitsers te krijgen wat ze van België nooit hadden gekregen: Een Vlaamse onafhankelijkheid.
Jef Van de Wiele (DEVLAG) bijvoorbeeld, streed helemaal niet voor de Vlaamse zaak, en wordt op zulke bijeenkomsten niet herdacht. Robert Verbelen, waarvan wel geweten is dat hij zich bezighield met verschillende gruweldaden, zal ook nooit herdacht worden. Moest het de Vlaams-Nationalisten gaan om het zuiver 'meeheulen met den Duits' dan werden dit soort figuren ook wel herdacht.
Het is dus allemaal wat gemakkelijk om te zeggen dat al die collaborateurs harde nazi's en jodendeporteurs waren.
__________________
panzer is offline  
Oud 25 juni 2005, 08:56   #95
MaximusC
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 juni 2005
Berichten: 85
Standaard

Hey,

Voila eens een aantwoord die op iets slaat! Ook nog even een kleine aanvulling, sommige oostfronters hadden ook als doel: ofwel werder we bezet door de Duitsers die ze aanzagen als dietse of germaanse broeders ofwel werden ze overrommpelt door de barbaren (de russen) die niets van cultuur hadden in verglijking met de duitsers, volgens de oostfronters.

GrtZ,
Maximus
MaximusC is offline  
Oud 27 juni 2005, 14:40   #96
phoebe
Parlementsvoorzitter
 
phoebe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 december 2004
Berichten: 2.190
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer
De mensen die werden gedeporteerd waren meestal verzetstrijders. En de manier waarop de weerstand te werk ging (sabotage, liquidaties [dikwijls van ongewapende burgers],...) strookt op geen enkele manier met de conventie van Geneve. Met andere woorden: onwettig. Wij zouden dit soort mensen in hedendaagse termen terroristen noemen. Ik ga ook niet beweren dat de toenmalige Duitse overheid, en de collaboratiebeweging correct optrad, maar het was nu eenmaal een smerige oorlog. Beide zijden hebben zich ingelaten met gruweldaden. En de winnaar schrijft nu eenmaal de geschiedenis. Achteraf is het altijd gemakkelijk om al wat de verliezende kant fout deed extra in de verf te zetten, en de oorlogsmisdaden van de winnende kant extra in de verf te zetten.

Met jodenvervolging op zich, heeft maar een zeer klein deel van de collaboratiebeweging te maken gehad. Dat kan ook niet anders. In het grootste gedeelte van Vlaanderen (vooral op het platteland) woonden amper Joden. De Duitsers zaten trouwens, los van de collaborateurs, ook niet stil.

Ik heb met enkele van die mensen over de holocaust gepraat, en gevraagd hoe ze daarmee konden leven. Het antwoord was niet echt van 'Ich habe das nicht gewüst', maar het komt er wel in de buurt. Ze wisten wel dat die Joden werden op de trein gezet, maar ze wisten niet echt wat er daarna mee gebeurde. Op vele plaatsen in Vlaanderen dachten de meeste mensen dat het gewoon om uitzettingen ging, en dat ze in Getto's in het oosten werden geplaatst. Dit werd gedacht door het grootste deel van de bevolking (zowel collaborerend als niet-collaborerend). Logisch ook: een nuchter denkende mens komt zelf niet op het krankzinnige idee om 6 000 000 mensen simpelweg op te stoken. Pas tegen het einde van de bezetting doken berichten op, over wat er echt gebeurde met de Joden. En ik denk dat dit evengoed collaborateurs als niet-collaborateurs met gruwel heeft vervuld.

Wat de Oostfronters betreft, hun bijdrage beperkt zich tot militaire inzet aan het Oostfront. Als je het achteraf nuchter bekijkt, vochten zij toen al tegen de vijand waar we (Amerika en West-Europa) het de volgende 50 jaar mee aan de stok hadden. Ook hier kwam weinig of geen jodendeportatie bij kijken. Dat was immers geen taak voor stoottroepen. De strijd aan het Oostfront werd inderdaad op een gruwelijke manier uitgevochten, maar dat was de manier van doen van beide kanten. Persoonlijk kan ik begrip opbrengen voor iemand die geen krijgsgevangenen meer maakt, nadat hij enkele van zijn krijgsmakkers terugvond zonder ogen, en ontdaan van zijn genitaliën vooraleer hij werd afgemaakt. Eigenlijk ondergingen de Oostfronters een zeer somber lot.
Velen onder hun trokken naar het Oostfront uit Katholiek idealisme, anderen in de hoop hun steentje bij te kunnen dragen aan Vlaanderen's toekomstige onafhankelijkheid. Nog anderen uit zin voor avontuur, en er zullen er inderdaad ook bij geweest zijn die het deden uit sympathie voor het nazisme.
Hoe dan ook, eerst werden ze ingezet tegen de Russen, en dikwijls in de meest gruwelijke gevechten. De Duitse legerleiding gebruikte ze dikwijls als 'brandweer van het front' Het is vanzelfsprekend dat ze hierdoor zeer zware verliezen leden. Wanneer ze op het einde van de oorlog (Langemarck werd zelf nog ingezet bij de slag om Berlijn) eindelijk terug naar huis konden, wachtte hun de repressie. Een aantal werd door zeer dubieuze rechtbanken zonder pardon ter dood veroordeeld. Anderen konden zich verwachten aan een dikwijls jarenlange gevangenisstraf, en erna een zeer moeizame herintegratie in de samenleving. (ze waren immers hun burgerrechten kwijt, en moesten dikwijls zware geldboetes betalen)


Tot slot nog dit: De mensen die op verschillende Vlaams-radicale bijeenkomsten worden geëerd, zijn ofwel Oostfronters, ofwel mensen die (soms) onder Duitse bezetting hebben gevochten voor de Vlaamse zaak. Dikwijls ging het op dat vlak tussen die personen en de bezetter ook niet zo vlot. Figuren als Staf de Clerq, Hendrik Elias, enz... hebben hoofdzakelijk gecollaboreerd uit Vlaams idealisme, en door een opportunistische houding. Ze hoopten door de collaboratie van de Duitsers te krijgen wat ze van België nooit hadden gekregen: Een Vlaamse onafhankelijkheid.
Jef Van de Wiele (DEVLAG) bijvoorbeeld, streed helemaal niet voor de Vlaamse zaak, en wordt op zulke bijeenkomsten niet herdacht. Robert Verbelen, waarvan wel geweten is dat hij zich bezighield met verschillende gruweldaden, zal ook nooit herdacht worden. Moest het de Vlaams-Nationalisten gaan om het zuiver 'meeheulen met den Duits' dan werden dit soort figuren ook wel herdacht.
Het is dus allemaal wat gemakkelijk om te zeggen dat al die collaborateurs harde nazi's en jodendeporteurs waren.
__________________
cogitationis poenam nemo patitur men straft geen gedachten daar het enkel gedachten zijn

phoebe is offline  
Oud 27 juni 2005, 15:03   #97
Musketo
Banneling
 
 
Musketo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2004
Locatie: Frankfurt
Berichten: 5.408
Standaard

Als ik Phoebe zou heten, ik zou ook VB stemmen. Godvermiljaar ja zuh.
Musketo is offline  
Oud 27 juni 2005, 15:34   #98
phoebe
Parlementsvoorzitter
 
phoebe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 december 2004
Berichten: 2.190
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
Als ik Phoebe zou heten, ik zou ook VB stemmen. Godvermiljaar ja zuh.
Maar Musketo toch, ik Samen met nog 999.000 andere verstandige mensen stemmen op het Belang, daar is u muggenbrein inderdaad te klein voor om dat te begrijpen.
Het is u vergeven hoor, ook muggen breintjes als jij mogen op het Belang stemmen, je hoeft daar geen Phoebe voor te noemen.
Je bent van harte welkom.
__________________
cogitationis poenam nemo patitur men straft geen gedachten daar het enkel gedachten zijn

phoebe is offline  
Oud 27 juni 2005, 20:24   #99
Musketo
Banneling
 
 
Musketo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2004
Locatie: Frankfurt
Berichten: 5.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door phoebe
Maar Musketo toch, ik Samen met nog 999.000 andere verstandige mensen stemmen op het Belang, daar is u muggenbrein inderdaad te klein voor om dat te begrijpen.
Het is u vergeven hoor, ook muggen breintjes als jij mogen op het Belang stemmen, je hoeft daar geen Phoebe voor te noemen.
Je bent van harte welkom.
'Maar Musketo toch, ik, samen met nog 999.999 andere "verstandige" mensen stemmen op het Belang. Je muggenbrein is inderdaad te klein om dat te begrijpen.
Het is u vergeven hoor, ook muggenbreintjes als jij mogen op het Belang stemmen. Je hoeft daar geen Phoebe voor te heten.
Je bent van harte welkom.'

Jij kan beter Phoebe!!!

Meester Musketo

xxx
Musketo is offline  
Oud 28 juni 2005, 16:11   #100
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Bon, we zijn vertrokken voor een antwoord...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer
De mensen die werden gedeporteerd waren meestal verzetstrijders. En de manier waarop de weerstand te werk ging (sabotage, liquidaties [dikwijls van ongewapende burgers],...) strookt op geen enkele manier met de conventie van Geneve. Met andere woorden: onwettig. Wij zouden dit soort mensen in hedendaagse termen terroristen noemen. Ik ga ook niet beweren dat de toenmalige Duitse overheid, en de collaboratiebeweging correct optrad, maar het was nu eenmaal een smerige oorlog. Beide zijden hebben zich ingelaten met gruweldaden. En de winnaar schrijft nu eenmaal de geschiedenis. Achteraf is het altijd gemakkelijk om al wat de verliezende kant fout deed extra in de verf te zetten, en de oorlogsmisdaden van de winnende kant extra in de verf te zetten.
Hihi, plezant de manier waarop ge de verzetstrijders in vraag probeert te stellen. Ik zal u een beetje helpen, terroristen vizeren geen specifieke doelwitten, ze hebben als enige echte bedoeling dood en verderf te zaaien door blindelings toe te slaan, om zo tot een klimaat van terreur bij de bevolking te komen.

Maar als je van mening zijt dat de verzetstrijders terroristen waren, zal ik het u gunnen. Laat mij dan wel toe om de Oostfronters bij naam te noemen: HOOGVERRADERS, criminelen dus (dit is door de strafwetboek verboden).

Citaat:
Met jodenvervolging op zich, heeft maar een zeer klein deel van de collaboratiebeweging te maken gehad. Dat kan ook niet anders. In het grootste gedeelte van Vlaanderen (vooral op het platteland) woonden amper Joden. De Duitsers zaten trouwens, los van de collaborateurs, ook niet stil.

Ik heb met enkele van die mensen over de holocaust gepraat, en gevraagd hoe ze daarmee konden leven. Het antwoord was niet echt van 'Ich habe das nicht gewüst', maar het komt er wel in de buurt. Ze wisten wel dat die Joden werden op de trein gezet, maar ze wisten niet echt wat er daarna mee gebeurde. Op vele plaatsen in Vlaanderen dachten de meeste mensen dat het gewoon om uitzettingen ging, en dat ze in Getto's in het oosten werden geplaatst. Dit werd gedacht door het grootste deel van de bevolking (zowel collaborerend als niet-collaborerend). Logisch ook: een nuchter denkende mens komt zelf niet op het krankzinnige idee om 6 000 000 mensen simpelweg op te stoken. Pas tegen het einde van de bezetting doken berichten op, over wat er echt gebeurde met de Joden. En ik denk dat dit evengoed collaborateurs als niet-collaborateurs met gruwel heeft vervuld.
Ik vermoed dat je het over de "gewone" collaborateur hebt. Voor die mensen heb ik nog begrip. Het is idd gemakkelijk vanuit onze luie zetel te oordelen over wat ze gedaan hebben tijdens de bezetting (al blijft het bij wet verboden).

Citaat:
Wat de Oostfronters betreft, hun bijdrage beperkt zich tot militaire inzet aan het Oostfront. Als je het achteraf nuchter bekijkt, vochten zij toen al tegen de vijand waar we (Amerika en West-Europa) het de volgende 50 jaar mee aan de stok hadden. Ook hier kwam weinig of geen jodendeportatie bij kijken. Dat was immers geen taak voor stoottroepen. De strijd aan het Oostfront werd inderdaad op een gruwelijke manier uitgevochten, maar dat was de manier van doen van beide kanten. Persoonlijk kan ik begrip opbrengen voor iemand die geen krijgsgevangenen meer maakt, nadat hij enkele van zijn krijgsmakkers terugvond zonder ogen, en ontdaan van zijn genitaliën vooraleer hij werd afgemaakt. Eigenlijk ondergingen de Oostfronters een zeer somber lot.
Velen onder hun trokken naar het Oostfront uit Katholiek idealisme, anderen in de hoop hun steentje bij te kunnen dragen aan Vlaanderen's toekomstige onafhankelijkheid. Nog anderen uit zin voor avontuur, en er zullen er inderdaad ook bij geweest zijn die het deden uit sympathie voor het nazisme.
Hoe dan ook, eerst werden ze ingezet tegen de Russen, en dikwijls in de meest gruwelijke gevechten. De Duitse legerleiding gebruikte ze dikwijls als 'brandweer van het front' Het is vanzelfsprekend dat ze hierdoor zeer zware verliezen leden. Wanneer ze op het einde van de oorlog (Langemarck werd zelf nog ingezet bij de slag om Berlijn) eindelijk terug naar huis konden, wachtte hun de repressie. Een aantal werd door zeer dubieuze rechtbanken zonder pardon ter dood veroordeeld. Anderen konden zich verwachten aan een dikwijls jarenlange gevangenisstraf, en erna een zeer moeizame herintegratie in de samenleving. (ze waren immers hun burgerrechten kwijt, en moesten dikwijls zware geldboetes betalen)
Ik ga er nog compassie mee krijgen ook zie. Als ik u lees, dan kan ik enkel vaststellen dat die Oostfronters eigenlijk slachtoffers zijn geweest, snif . Allé, gebruik dan toch het woord, het waren gewoonweg ... HELDEN!...

Alsof er geen IDEOLOGISCHE band bestond tussen die mensen en de SS'ers... Ze zijn dus wel degelijk medeplichtig aan een ideologie die gebaseerd is op rassenhaat en uitroeiing.

Nu, tussen ons, ik heb nog liever dat ze zijn gaan vechten om ideologische redenen dan om -zoals ge het hierna zegt- opportunistische redenen (onafhankelijkheid van Vlaanderen). Dit zou pas walgelijk zijn, van de situatie profiteren om iets door te voeren dat ze democratisch niet doorgevoerd kregen... (hadden ze hiervoor een maandat van het Vlaams volk? Waren ze democratisch verkozen?).

BTW: ik dacht dat het Vlaams Legioen maanden VOOR de invasie van Rusland is opgericht? Wat was dan de bedoeling van deze oprichting?


Citaat:
Tot slot nog dit: De mensen die op verschillende Vlaams-radicale bijeenkomsten worden geëerd, zijn ofwel Oostfronters, ofwel mensen die (soms) onder Duitse bezetting hebben gevochten voor de Vlaamse zaak. Dikwijls ging het op dat vlak tussen die personen en de bezetter ook niet zo vlot. Figuren als Staf de Clerq, Hendrik Elias, enz... hebben hoofdzakelijk gecollaboreerd uit Vlaams idealisme, en door een opportunistische houding. Ze hoopten door de collaboratie van de Duitsers te krijgen wat ze van België nooit hadden gekregen: Een Vlaamse onafhankelijkheid.
Jef Van de Wiele (DEVLAG) bijvoorbeeld, streed helemaal niet voor de Vlaamse zaak, en wordt op zulke bijeenkomsten niet herdacht. Robert Verbelen, waarvan wel geweten is dat hij zich bezighield met verschillende gruweldaden, zal ook nooit herdacht worden. Moest het de Vlaams-Nationalisten gaan om het zuiver 'meeheulen met den Duits' dan werden dit soort figuren ook wel herdacht.
Het is dus allemaal wat gemakkelijk om te zeggen dat al die collaborateurs harde nazi's en jodendeporteurs waren.
Zou kunnen, ik ga niet naar die bijeenkomsten. Zie wel hierboven.
Maar indien er idd geen link is tussen Vlaams-radicalen en Nazi's, leg mij dan dat verhaal van getekende foto van Degrelle die Koen Dillen (zoon van...) in zijn bezit heeft eens uit (ik weet het, het is onder de gordel... ).
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be