Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 31 maart 2012, 02:23   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Dus als u uit uw huis gedreven wordt door krakers is het na uw dood eigendom van de krakers en niet van uw kinderen. Mooie denkwijze hebt u..
Dit gaat niet over de kinderen, maar wel dan over de achterachterachterachterachterachter...kleinkinder en.

Dan kunnen even goed de Friezen allerlei huizen in Noord-Holland binnenstappen met de medeling: "Oprotten, jullie. Het gebied waar dit huis staat, behoorde ooit toe aan de Friezen! Eruit!"

Onzin natuurlijk. Net zo is het even grote onzin dat de Joden gebieden claimen die ze al eeuwen en eeuwen niet meer bewoonden.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 31 maart 2012, 02:30   #82
Dazi Martina
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2012
Berichten: 866
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk dat u de huidige calvinistische opvattingen verwart met het orthodox calvinisme zoals dat bij de stichters te vinden was. Ik raad u aan eens na te gaan in Calvijns geschriften wat hij daarover schrijft.

U zult verbaasd staan.
Calvijn had in het begin een aantal anti-Joodse opvattingen. Vergeet niet dat hij jarenlang ook lid was van die verderfelijke Rooms-katholieke kerk. In die tijd waren Joden gedegradeerd tot 4de rangsburgers die enkel het beroep van bankier mochten uitoefenen. Later is hij hierop teruggekomen...
Dazi Martina is offline  
Oud 31 maart 2012, 02:34   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Calvijn had in het begin een aantal anti-Joodse opvattingen. Vergeet niet dat hij jarenlang ook lid was van die verderfelijke Rooms-katholieke kerk. In die tijd waren Joden gedegradeerd tot 4de rangsburgers die enkel het beroep van bankier mochten uitoefenen. Later is hij hierop teruggekomen...
Dit gaat helemaal niet over "anti-Joodse opvattingen". De discussie spitst zich toe op de vraag of de calvinisten in het algemeen en Calvijn in het bijzonder de Joden niet langer als het door Gods uitverkoren volk zien en de vraag of zij die status aan de christenen toekennen.

Wel, als u iets van Calvijn in deze zou gelezen hebben, wist u dat Calvijn de Joden op dat vlak niet langer als het heilsvolk ziet. Met het verwerpen van Jezus als Messias zijn Jezus' volgelingen, de gemeenschap van de christenen, het uitverkoren volk.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 31 maart 2012, 02:35   #84
Dazi Martina
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2012
Berichten: 866
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onzin natuurlijk. Net zo is het even grote onzin dat de Joden gebieden claimen die ze al eeuwen en eeuwen niet meer bewoonden.
Er zijn altijd Joden blijven wonen in Judea en Samaria. Nooit heeft men ze volledig weggekregen en met Gods hulp zullen ze blijven. Kijk, uw RKK zit in een diepe crisis. De pedofilie schandalen van Het Beest, de 666 kerk in Vaticaanstad hebben vele gelovigen Christenen de ogen geopend. De Heidelbergse catchismus was dan misschien in het begin enkel voor de "believers", hij is nu actueler dan ooit. Het masker van uw geloofsinstelling is afgevallen en steeds maar minder mensen hebben er nog vertrouwen in.

Laatst gewijzigd door Dazi Martina : 31 maart 2012 om 02:35.
Dazi Martina is offline  
Oud 31 maart 2012, 02:38   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Er zijn altijd Joden blijven wonen in Judea en Samaria. Nooit heeft men ze volledig weggekregen en met Gods hulp zullen ze blijven.
Een handjevol Joden, waaronder een meerderheid Samaritanen - die trouwens door de andere Joden als ketters en zelfs als niet-Joden worden gebrandmerkt - bleef in Palestina. Dermate klein en onbetekend, in een oceaan van andere volkeren die op de plaats kwamen wonen.

Een handjevol Friezen in Holland kunnen evenwel niet gaan claimen dat Noord-Holland weer Friesland moet worden en alle Hollanders eruit moeten.

Zo werkt het niet.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 31 maart 2012, 02:40   #86
Dazi Martina
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2012
Berichten: 866
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, als u iets van Calvijn in deze zou gelezen hebben, wist u dat Calvijn de Joden op dat vlak niet langer als het heilsvolk ziet. Met het verwerpen van Jezus als Messias zijn Jezus' volgelingen, de gemeenschap van de christenen, het uitverkoren volk.
Tot op heden nog steeds hoor: Israël solidariteit en calvinisme gaan steeds hand in hand.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerkn...fbaar_1_234308
Dazi Martina is offline  
Oud 31 maart 2012, 02:43   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Tot op heden nog steeds hoor: Israël solidariteit en calvinisme gaan steeds hand in hand.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerkn...fbaar_1_234308
Daar gaat en ging het mij niet over. Wel over Calvijn en dus het calvinisme dat hij mede heeft gevormd.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 31 maart 2012, 02:47   #88
Dazi Martina
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2012
Berichten: 866
Standaard

Legt u me dan maar eens uit waarom Israël solidariteit dan zo belangrijk is voor calvinisten?? Waarom bijna alle strekkingen van de PKN gematigd tot vrij radikaal pro-Israël zijn.
Dazi Martina is offline  
Oud 31 maart 2012, 02:54   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Legt u me dan maar eens uit waarom Israël solidariteit dan zo belangrijk is voor calvinisten?? Waarom bijna alle strekkingen van de PKN gematigd tot vrij radikaal pro-Israël zijn.
Me dunkt dat u dit hen moet vragen. Volgelingen hebben soms wel eens andere opvattingen dan hun stichter.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 mei 2012, 17:13   #90
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Cool

Tot mijn spijt moet ik erkennen dat Israël steeds radicaler wordt en dat orthodoxen steeds meer macht krijgen.
Doe orthodoxen is een raar samenraapsel van clubjes van zeer pro-Israël (Groot_Israel) tot juist het tegenovergestelde.
Ze hoeven niet in dienst, zijn vrouwonvriendelijk en teren op de andere Israëliërs.
Toch blijf ik Israël steunen omdat het ondanks alles toch de enige democratie is in het MO.
Derk de Tweede is offline  
Oud 22 mei 2012, 17:37   #91
TheChosenOne
Burger
 
TheChosenOne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2012
Locatie: Cosmopolitan Lifestyle
Berichten: 161
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Tot mijn spijt moet ik erkennen dat Israël steeds radicaler wordt en dat orthodoxen steeds meer macht krijgen.
Doe orthodoxen is een raar samenraapsel van clubjes van zeer pro-Israël (Groot_Israel) tot juist het tegenovergestelde.
Ze hoeven niet in dienst, zijn vrouwonvriendelijk en teren op de andere Israëliërs.
Toch blijf ik Israël steunen omdat het ondanks alles toch de enige democratie is in het MO.
Voor alle duidelijkheid, we spreken hier over de ultra-orthodoxen. De kritiek binnen Israël wordt echter met de dag luider, om door u vernoemde redenen.

En niet alleen in Israël. In een nooit geziene vertoning rolt men de afgelopen week bijna letterlijk over straat binnen de gemeenschap in Antwerpen, het zit er meer dan bovenarms op naar aanleiding van een verbranding van de Israëlische vlag.
__________________
Het is voor zeer weinigen weggelegd onafhankelijk te zijn: - het is een voorrecht van de sterken. Friedrich Nietzsche
TheChosenOne is offline  
Oud 22 mei 2012, 18:04   #92
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Er zijn altijd Joden blijven wonen in Judea en Samaria. Nooit heeft men ze volledig weggekregen en met Gods hulp zullen ze blijven. Kijk, uw RKK zit in een diepe crisis. De pedofilie schandalen van Het Beest, de 666 kerk in Vaticaanstad hebben vele gelovigen Christenen de ogen geopend. De Heidelbergse catchismus was dan misschien in het begin enkel voor de "believers", hij is nu actueler dan ooit. Het masker van uw geloofsinstelling is afgevallen en steeds maar minder mensen hebben er nog vertrouwen in.
Volledig akkoord. Zelfs na de onvoorstelbaar moorddadige tweede oorlog die de Romeinen tegen de Joden hebben gevoerd (132-135 n.C.). Keizer Hadrianus bande alle Joden weg uit Jeruzalem, liet de stad tot aan de grond afbreken, liet er symbolisch zout op strooien en besloot daarna om op die plaats een Romeinse stad op te richten: Aelia Capitolina. Toch kregen Joden die de slachting overleefden de toelating om zich te vestigern in Galilea. De Galileïsche steden Tiberias en Safed zijn gans de geschiedenis door centra van Joodse cultuur gebleven. Ondermeer de zogenaamde Palestijnse Talmoed werd daar opgesteld. Het was ook in Tiberias dat tussen de 6e en de 8e eeuw de Masoreten gewerkt hebben aan Bijbels in de codex-vorm en waarvan de tekst (die voorheen uitsluitend consonantisch was) ook voorzien werd van vokalen-tekens. Vooral de familie Ben Asher is in die regio generaties lang daarvoor beroemd geweest. De nu nog in Jeruzalem bewaarde (helaas onvolledig) Aleppo Codex uit het jaar 920 werd in Galilea opgesteld.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline  
Oud 22 mei 2012, 18:11   #93
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Je kunt mij nu niet bpaald van antisemitisme beschuldigen maar ofwel de minister van buitenlandse zaken, ofwel de minister van defensie in Nederland is al decennialang een Jood. Maak mij niet wijs dat dat toeval is.

Wat ook opvalt is het gebrek aan reactie daartegen. Stel dat een ministerpost al decennialang naar een moslim zou gaan zou je heel wat mensen tekeer horen gaan.

Asma Assad is de enige "first lady" van een Arabisch of moslim land die geen sluier draagt. Natuurlijk wordt ze gehaat door de islamistische rebellen. Israel, en hun vijfde kolonne in europa, willen Assad weg en hebben liever een islamistisch regime in Syrië. Wat daarachter zit valt moeilijk te achterhalen. Ik denk dat ze Assad wegwillen omdat hij een bondgenoot is van Iran en Hezbollah, en ze hopen dat een nieuw regime zwakker en verdeelder zal zijn, zoals je nu ziet in Libië.


En, én de burgemeesters van Amsterdam dan...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 mei 2012 om 18:14.
Het Oosten is offline  
Oud 22 mei 2012, 18:15   #94
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een handjevol Joden, waaronder een meerderheid Samaritanen - die trouwens door de andere Joden als ketters en zelfs als niet-Joden worden gebrandmerkt - bleef in Palestina. Dermate klein en onbetekend, in een oceaan van andere volkeren die op de plaats kwamen wonen.

Een handjevol Friezen in Holland kunnen evenwel niet gaan claimen dat Noord-Holland weer Friesland moet worden en alle Hollanders eruit moeten.

Zo werkt het niet.
Dit klopt volstrekt niet Jan. Er zijn al de eeuwen door voortdurend Joden uit de Diaspora (óók de Europese) naar het door de Arabieren en de Turken bezette Palestina teruggekeerd, zowel naar Judea (vooral Jeruzalem en Hebron) als naar Galiea-Samaria. Ze zijn er wel ook met de regelmaat van een klok het slachtoffer geworden van aanvallen door de Arabieren. Een gekende emigrant (Safed in Galilea) was bv. in de 16e eeuw de in Spanje geboren Rabbi Josef Caro, auteur van het nu nog steeds herdrukte en ruim geraadpleegde halachisch werk Schulchan Aruch. Een andere beroemdheid die er ook is terechtgekomen, maar dan in de 18e eeuw was de Italiaanse Rabbi Mosche Chaim Luzzatto, gekend als een van de grootste Joodse mystici.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 22 mei 2012 om 18:28.
quercus is offline  
Oud 22 mei 2012, 18:19   #95
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Je kunt mij nu niet bpaald van antisemitisme beschuldigen maar ofwel de minister van buitenlandse zaken, ofwel de minister van defensie in Nederland is al decennialang een Jood. Maak mij niet wijs dat dat toeval is.
Onder deze tekst staan een hamer en een sikkel te draaien, dus ik denk dat ik die erbij mag denken, en dan denk ik toch ook: in de regering van Lenin was dat wel even anders, hè Tomm. Nou ja, mij maakt het niet uit.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline  
Oud 22 mei 2012, 18:21   #96
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Er zijn altijd Joden blijven wonen in Judea en Samaria. Nooit heeft men ze volledig weggekregen en met Gods hulp zullen ze blijven. Kijk, uw RKK zit in een diepe crisis. De pedofilie schandalen van Het Beest, de 666 kerk in Vaticaanstad hebben vele gelovigen Christenen de ogen geopend. De Heidelbergse catchismus was dan misschien in het begin enkel voor de "believers", hij is nu actueler dan ooit. Het masker van uw geloofsinstelling is afgevallen en steeds maar minder mensen hebben er nog vertrouwen in.
Ja maar dat was een kleine minderheid.

Het is trouwens heel duidelijk: de Joden verjoegen de oorspronkelijke bewoners en vestigden zich dan in hun land. En hun God, Jaweh, gaf zelfs de de toestemming aan de de Joden om de oorpronkelijke bevolking uit te moorden, vrouwen en kinderen incluis. Behalve de jonge huwbare meisjes, die mochten gespaard blijven. Drie keer raden waarom.

En toen, na een tijdje, kwamen de Romeinen. En die verjoegen op hun beurt de Joden. Ik zie dus niet in waarom de Joden het verloren land zouden kunnen opeisen als 'hun' land. Daar is geen enkele reden voor.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 mei 2012 om 18:35.
Het Oosten is offline  
Oud 22 mei 2012, 18:25   #97
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheChosenOne Bekijk bericht
Voor alle duidelijkheid, we spreken hier over de ultra-orthodoxen. De kritiek binnen Israël wordt echter met de dag luider, om door u vernoemde redenen.

En niet alleen in Israël. In een nooit geziene vertoning rolt men de afgelopen week bijna letterlijk over straat binnen de gemeenschap in Antwerpen, het zit er meer dan bovenarms op naar aanleiding van een verbranding van de Israëlische vlag.
Deze bijkomende toelichting van u is inderdaad belangrijk. Want in het Jodendom is er een flinke waaier van varianten in de wijze waarom het Judaïsme wordt beleefd. Alleen reeds binnen de tak van de Orthodoxen heb je een niet te onderschatten schakering. Dat gaat van Chassidische Joden tot Modern-Orthodoxen. Een eminent figuur van laatstgenoemde groep is de Brit Rabbi Lord Jonathan Sacks. Dat is helemaal geen "platte hoed en pijpekrullen"-Jood. Hij is een van de belangrijkste gelovige filosofen van het Verenigd Koninkrijk en lid van de House of Lords.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline  
Oud 22 mei 2012, 18:27   #98
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja maar dat was een kleine minderheid.

Het is trouwens heel duidelijk: de Joden verjoegen de oorpsronkelijke bewoners en vestigden zich dan in hun land. En hun God, Jaweh, gaf zelfs de de toestemming aan de de Joden om de oorpronkelijke bevolking uit te moorden, vrouwen en kinderen incluis. Behalve de jonge huwbare meisjes, die mochten gespaard blijven. Drie keer raden waarom.

En toen, na een tijdje, kwamen de Romeinen. En die verjoegen op hun beurt de Joden. Ik zie dus niet in waarom de Joden het verloren land zouden kunnen opeisen als 'hun' land. Daar is geen enkele reden voor.
Onze zelfverklaarde historicus heeft over dit onderwerp nog flink wat te studeren. Met hetgeen je hier uitkraamt ben je in ieder geval met klank gebuisd.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline  
Oud 22 mei 2012, 18:39   #99
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Onze zelfverklaarde historicus heeft over dit onderwerp nog flink wat te studeren. Met hetgeen je hier uitkraamt ben je in ieder geval met klank gebuisd.
Dan is het aan u om uit te leggen waarin ik verkeerd ben. U denkt toch niet dat het zogenaamde 'Beloofde Land' een land was zonder bevolking. Neen er was wel degelijk een autochtone bevolking. En die hebben de joden verjaagd, massaal uitgemoord of gedwongen jood gemaakt.

Zo is het gegaan. En als u mij niet gelooft, wil ik wel met plezier de door u zo geliefde Thr�* erbij halen.

Exodus:23
[20]
Zie, Ik zend mijn engel* voor u uit om u onderweg te beschermen en u naar de plaats te brengen die Ik heb vastgesteld. [21] Heb aandacht voor hem en luister naar zijn woord. Kom niet tegen hem in opstand, want hij zou u uw verzet niet vergeven. Want in hem is mijn naam aanwezig. [22] Als u zijn woord gehoorzaamt en doet wat Ik u zeg, dan ben Ik de vijand van uw vijanden, de onderdrukker van uw onderdrukkers. [23] Mijn engel zal voor u uitgaan en u naar de Amorieten, de Hethieten, de Perizzieten, de Kanaänieten, de Chiwwieten en de Jebusieten brengen: Ik zal hen vernietigen*. [24] Buig niet voor hun goden en vereer hen niet. Doe niet mee met die volken; u moet ze uitroeien en hun wijstenen stukslaan. [25]


Jebusieten: oorspronkelijke bewoners van Jeruzalem.
Kanaäieten: de inwoners van wat nu Israel en Palestina is.

Besluit:
Ofwel kent Quercus zijn Thor�* niet, ofwel doet hij alsof. In beide gevallen is het maar triestig gesteld met onze vriend van de Joden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 mei 2012 om 19:01.
Het Oosten is offline  
Oud 22 mei 2012, 19:07   #100
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dan is het aan u om uit te leggen waarin ik verkeerd ben. U denkt toch niet dat het zogenaamde 'Beloofde Land' een land was zonder bevolking. Neen er was wel degelijk een autochtone bevolking. En die hebben de joden verjaagd, massaal uitgemoord of gedwongen jood gemaakt.

Zo is het gegaan. En als u mij niet gelooft, wil ik wel met plezier de door u zo geliefde Tor�* erbij halen.
Ofwel schrijf je over het hedendaags Israël, ofwel over het Bijbels Israël. Gelieve de twee niet door elkaar te slaan. En wat het Bijbels Israël betreft, de volken uit Canaan die de Joden daar indertijd verdreven hebben (in welke mate dat dit precies is gebeurd, dat kan niemand aantonen, maar kom ...) ondergingen in feite het lot van vele volken in die tijd. "Mensenrechten" bestonden nog niet, laat staan internationale organismen. Joden werden op hun beurt ook ofwel nagenoeg volledig (uit het Noordelijke rijk Israël in 727 v.C. door toedoen van de Assyriërs onder Sancherib) ofwel gedeeltelijk (Het Zuidelijke Rijk Judea in 587 v.C. door toedoen van de Babyloniërs onder Nebuchadnessar) verbannen. In het laatste geval konden ze zowat 55 jaar later terugkeren door toedoen van de Perzische veroveraar Cyrus.

Je hoeft dat de bijbelse Joden niet te verwijten, een groot deel van Europa heeft toch ook eeuwenlange Romeinse bezetting ondergaan. Wij hadden daar toen ook niet om gevraagd.

Wat het huidige Israël betreft, dit is een Joodse staat die na WO 2 formeel werd erkend door de UNO. Maar de zeer grote immigratiegolf was reeds op gang gekomen van in de 19 eeuw, en werd nog extra versneld na het Dreyfus-proces, de Eerste Wereldoorlog en , uiteraard, de Tweede Wereldoorlog. Die staat heeft een absoluut recht van bestaan. Punt.

Trouwens het oorspronkelijk "Mandaatgebied Palestina" omvatte zowel het huidige Israël als Jordanië. Als de Palestijnen zich niet kunnen neerleggen bij het bestaan van Israël, dan zouden ze beter ertoe besluiten om, als Arabieren en Islamieten, zich te vestigen in het Arabisch gebied Jordanië.

Ik stel wel vast dat er tegenwoordig opnieuw een virulent antisemitisme in het Westen opduikt, waarbij de Joods-Palestijnse kwestie handig als scherm wordt gebruikt. Toch slaagt het niet om het lelijk gelaat van het monster helemaal te verbergen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be