Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 augustus 2016, 17:58   #81
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Uiteraard zie jij dat zo, het zou er nog aan mankeren, dat je je eigen prestaties afkraakt.
Elke leraar ziet dat.
Een primus is overigens primus door zijn eigen toedoen...
Ik heb daar weinig mee te maken.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 22 augustus 2016 om 17:59.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2016, 18:08   #82
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Elke leraar ziet dat.
Een primus is overigens primus door zijn eigen toedoen...
Ik heb daar weinig mee te maken.
Ik schat u toch hoger in. Een goede leerkracht kan zijn student maken of kraken.

Als jij veel goede studenten aflevert, die goed presteren op het hoger onderwijs, is dat deels jouw verantwoordelijkheid. Ze moeten uiteraard het ook zelf doen, maar anders konden ze ook evengoed wat boeken kopen en thuis zelf de boel studeren.

Ik had vooral de ervaring als docent in de eerste twee jaren dat de primussen van de grieks latijnse en dergelijke snel in de problemen kwamen: de paniek door de grote hoeveelheden stof, de examenroosters en de practica...kortom, de druk, was daar sterk aanwezig. De ombuds, die tegenover mij zat op kantoor had veel bezoek van die mensen.

En een relatie tussen middelbare school en academische prestaties (doorgroeien naar een PhD, MBA,MaNaMa,...) was mij niet helemaal duidelijk. De passie kwam er pas in de eerste master.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2016, 19:09   #83
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De primussen van de middelbare school zijn vaak de eerste om te crashen op de universiteit. De leermethodes van de middelbare school werken namelijk totaal niet meer op de universiteit.
Vooral dat laatste is quatch. Degenen die 'crashen' op de universiteit zijn zij die in het middelbaar degelijke resultaten haalden zonder dat ze er veel voor deden. Die hebben nooit geleerd om te studeren. De échte primussen op de middelbare school zijn de leerlingen die én sterk zijn, én hard werken. Die halen de beste resultaten in het middelbaar, en dat zijn degenen die op de universiteit de onderscheidingen en grote onderscheidingen opstapelen. Dat zijn mijn ervaringen na 15 jaar voor de klas, en even lang de resultaten van oudleerlingen in het hoger onderwijs te zien. De leermethodes werken wel degelijk, want het zijn degenen die deze ook daadwerkelijk gebruiken op de middelbare school die later het verst komen in het hoger onderwijs.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2016, 19:50   #84
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Vooral dat laatste is quatch. Degenen die 'crashen' op de universiteit zijn zij die in het middelbaar degelijke resultaten haalden zonder dat ze er veel voor deden. Die hebben nooit geleerd om te studeren. De échte primussen op de middelbare school zijn de leerlingen die én sterk zijn, én hard werken. Die halen de beste resultaten in het middelbaar, en dat zijn degenen die op de universiteit de onderscheidingen en grote onderscheidingen opstapelen. Dat zijn mijn ervaringen na 15 jaar voor de klas, en even lang de resultaten van oudleerlingen in het hoger onderwijs te zien. De leermethodes werken wel degelijk, want het zijn degenen die deze ook daadwerkelijk gebruiken op de middelbare school die later het verst komen in het hoger onderwijs.
Mijn ervaring aan de andere kant van het hek is verschillend. Ik heb brokkenpiloten, die zelf verklaarden dat ze een moeilijke doortocht hadden op het middelbaar, volledig zien openbloeien en jaren later de doctorstitel voor hun naam mogen plaatsen. En heel vaak, als niet bijna altijd, waren degenen die opvielen omwille van hun academische talent, mensen die halverwege hun studie een passie te pakken hadden. Daarvoor waren het ofwel grijze muizen, ofwel dubbelaars....

Ik spreek niet over mezelf. Ik had geen plezante middelbare schooltijd. Maar ik had wel hoge cijfers in het zesde jaar. Voor wiskunde en fysica was ik een primus. (Dankzij het feit dat ik wist wat ik wou gaan doen, en asap weg wilde...en dat waren de nuttige vakken...het weg willen uit die amateuristische hel was een goede motivator)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2016, 20:49   #85
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En om Scorpio en Jack ter wille te zijn: die bepaalde katholieke school was een hel. Over andere scholen wens ik mij niet meer uit te spreken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2016, 21:19   #86
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn ervaring aan de andere kant van het hek is verschillend. Ik heb brokkenpiloten, die zelf verklaarden dat ze een moeilijke doortocht hadden op het middelbaar, volledig zien openbloeien
niemand zal dat ontkennen maar het gaat om brute statistiek

vd 100 brokkenpiloten die jij benoemt in het middelbaar zullen er 90-95 kansloos verzuipen, de 5 die het redden en openbloeien, da's ni representatief hé

wie in het middelbaar niet leert werken, niet leert studeren, geen discipline aanleert,... die zal het heel moeilijk hebben en de cijfers zijn wat ze zijn.
in het 1e jaar verzuipt de meerderheid kansloos en uiteraard kennen we allemaal de flauwe excuses en da's uiteraard nooit dat de student het niet kan
als ge maar hard genoeg wilt kan elke 18j alles wat 'm wil

zelfs een ongeletterde 18j lijkt het nog tot neurochirurg te kunnen schoppen als ik de boekskes van de Ku leuven mag geloven
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2016, 21:20   #87
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn ervaring aan de andere kant van het hek is verschillend. Ik heb brokkenpiloten, die zelf verklaarden dat ze een moeilijke doortocht hadden op het middelbaar, volledig zien openbloeien
niemand zal dat ontkennen maar het gaat om brute statistiek

vd 100 brokkenpiloten die jij benoemt in het middelbaar zullen er 90-95 kansloos verzuipen, de 5 die het redden en openbloeien, da's ni representatief hé

wie in het middelbaar niet leert werken, niet leert studeren, geen discipline aanleert,... die zal het heel moeilijk hebben en de cijfers zijn wat ze zijn.
in het 1e jaar verzuipt de meerderheid kansloos en uiteraard kennen we allemaal de flauwe excuses en da's uiteraard nooit dat de student het niet kan
als ge maar hard genoeg wilt kan elke 18j alles wat 'm wil

zelfs een ongeletterde 18j lijkt het nog tot neurochirurg te kunnen schoppen als ik de boekskes van de Ku leuven mag geloven
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 06:57   #88
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 73.568
Standaard

Waarom zou de gemeenschap moeten opdraaien voor al die akkefietjes?

http://www.knack.be/nieuws/belgie/sp...al-741897.html

SP.A: 'Besparingen terugschroeven en invoeren van maximumfactuur'

De oppositie is niet verbaasd door de cijfers. 'Eens te meer blijkt dat de besparingen van de Vlaamse regering het onderwijs onbetaalbaar maken voor veel kinderen, hun ouders en nu zelfs hun leraren. Vorig jaar heeft minister Crevits elke leerling in het secundair onderwijs 117 euro afgepakt', zeggen de Vlaamse parlementsleden Caroline Gennez en Steve Vandenberghe van SP.A. 'Een zoveelste besparing op de kap van altijd weer dezelfde gezinnen. De gevolgen worden nu zichtbaar: de schoolfacturen voor de ouders lopen ongezien hoog op en leraars moeten uit eigen zak bijpassen om schoolmateriaal te kopen. Betaalbaar en goed onderwijs is een basisvereiste om alle kinderen in Vlaanderen op weg te zetten naar een goede job. Deze regering speelt met de toekomst van onze kinderen.'

Daarom herhaalt sp.a haar oproep om de besparingen in het onderwijs terug te schroeven en een maximumfactuur in te voeren in het secundair onderwijs.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 06:59   #89
Carmagnole
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2014
Locatie: Europa der volkeren. Ideologie: wantrouw iedereen.
Berichten: 1.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
de 5 die het redden en openbloeien, da's ni representatief hé
Wel als het de 5 van de 10 doctorandi worden van een bepaald jaar, dan wordt het plots wel representatief.
Carmagnole is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 07:01   #90
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 73.568
Standaard

Schoolreisjes worden te duur'

Ook in Nederland vinden ze de reisjes veel te duur.
Het risico op het onderscheid tussen arm en rijk wordt daardoor weeral groter.
Het art. is van 2014!

Ouders krijgen steeds vaker te maken met dure schoolreisjes. Kozen middelbare scholen vroeger voor reisjes binnen Europa, nu worden het ware avonturen naar India of Australië. Ouders kunnen dat lang niet altijd betalen en ouderorganisaties luiden de noodklok.

Volgens Michiel Jongewaard van de ouderorganisatie Vereniging Openbaar Onderwijs zijn de dure reisjes een trend van de laatste jaren: "De scholen moeten concurreren, willen zich van elkaar onderscheiden en één van de manieren om dat te doen is dan het organiseren van verre, maar ook dure, reisjes." Reizen naar bijvoorbeeld China, Peru, of Indonesië, het bestaat allemaal, maar vraagt ook om een flinke bijdrage van de ouders of verzorgers van een leerling.

Risico's op scheiding tussen arm en rijk
Volgens Jongewaard loop je dan wel het risico dat je minder kapitaalkrachtige ouders financieel in de problemen brengt omdat die reizen echt te duur voor ze zijn. Een andere trend zou kunnen worden dat dit soort hoge kosten de schoolkeuze gaat beïnvloeden. "Het zou zomaar kunnen gebeuren dat scholen met dure reizen alleen nog kinderen van de rijkere ouders krijgen. En dat is niet de bedoeling, elk kind moet in principe welkom zijn."


http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binne...worden-te-duur
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 07:15   #91
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Vooral dat laatste is quatch. Degenen die 'crashen' op de universiteit zijn zij die in het middelbaar degelijke resultaten haalden zonder dat ze er veel voor deden. Die hebben nooit geleerd om te studeren. De échte primussen op de middelbare school zijn de leerlingen die én sterk zijn, én hard werken. Die halen de beste resultaten in het middelbaar, en dat zijn degenen die op de universiteit de onderscheidingen en grote onderscheidingen opstapelen. Dat zijn mijn ervaringen na 15 jaar voor de klas, en even lang de resultaten van oudleerlingen in het hoger onderwijs te zien. De leermethodes werken wel degelijk, want het zijn degenen die deze ook daadwerkelijk gebruiken op de middelbare school die later het verst komen in het hoger onderwijs.
Euh, nee, niet echt.

De "primussen" in het middelbaar, dat waren de blokbeesten die rats vanbuiten blokten, zonder daarom het hoe en waarom van de dingen deftig te doorgronden. Die werden systematisch voorbij gewandeld door zij die de boel gewoon snapten, en die niet vanbuiten moesten knallen. De enige reden waarom ze dan typisch "hoog" scoorden in hun eindresultaat, is omdat er nog genoeg andere schoolse vakken waren, waar domweg vanbuiten leren het enige is wat echt van tel was.

Die "primussen", die verslikken zich allemaal in universitair onderwijs. Reden temeer waarom ze ook het hoger onderwijs nu verder aan het verkleuteren zijn (met de KUL die nu zelfs puntjes gaat toekennen wanneer je het niet weet maar wel aangeeft wat het zeker niet is).

Ik heb in het middelbaar amper een slag moeten uitsteken, buiten dan voor domme blokvakken die je terug vergeet van zodra je dat examenlokaal buiten stapt. Samen met mijn toenmalige partner in crime wandelden we de examens van wiskunde of wetenschappen typisch een uur of twee voor de primussen buiten, en hadden we scores die consistent boven hen lagen. Het enige inconsistente was wie de eerste en wie de tweede was van de groep; daar wisselden we elkaar al eens af. Aan de unief was dat voor hem (lic wisk en lic fys) en mezelf (ir) niet anders.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 07:15   #92
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.863
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dan heeft u zelf geen kinderen.
Juist, de kinderen beslissen. Voila.
De kwaliteit van de neerwaartse nivellering, gepropageerd door een majoriteit van boomvrijers anno 2016 heeft blijkbaar nog een mooie toekomst.
Povere aanbidding van mediocriteit, de dag van heden!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 07:44   #93
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Euh, nee, niet echt.

De "primussen" in het middelbaar, dat waren de blokbeesten die rats vanbuiten blokten, zonder daarom het hoe en waarom van de dingen deftig te doorgronden. Die werden systematisch voorbij gewandeld door zij die de boel gewoon snapten, en die niet vanbuiten moesten knallen. De enige reden waarom ze dan typisch "hoog" scoorden in hun eindresultaat, is omdat er nog genoeg andere schoolse vakken waren, waar domweg vanbuiten leren het enige is wat echt van tel was.
Ik weet niet over welke eeuw jij spreekt, maar de 'vanbuitenblokkers' verliezen hun 'primus' positie in het moderne onderwijs doorgaans ergens rond het derde middelbaar aan degenen die inzichtelijk sterker zijn en ook inzichtelijk studeren. Tegen het vierde of ten laatste vijfde jaar komen die ook daadwerkelijk in de problemen. Vroeger was dat inderdaad anders, maar de moderne leerplannen zijn steeds meer gericht op vaardigheden en inzicht, en steeds minder op 'reproduceren'. Als ik naar mijn vak kijk, dan halen de echte vanbuitenblokkers die weinig of geen inzicht hebben in het derde jaar ASO gemiddeld rond de 60%, en zelden of nooit meer dan 70. Naar de hogere jaren toe daalt dat gemiddelde nog stevig.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 07:50   #94
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 73.568
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Juist, de kinderen beslissen. Voila.
De kwaliteit van de neerwaartse nivellering, gepropageerd door een majoriteit van boomvrijers anno 2016 heeft blijkbaar nog een mooie toekomst.
Povere aanbidding van mediocriteit, de dag van heden!
Dat schrijf ik niet.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 07:57   #95
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 73.568
Standaard

Vanderpoorten had het jaren geleden ook al door.

http://www.klasse.be/archief/geen-dure-schoolreizen/

Geen dure schoolreizen

«Ik ben van plan een maximumfactuur voor scholen in te voeren», zegt minister Vanderpoorten. Dat betekent dat scholen niet meer dan een bepaald bedrag aan de leerlingen en hun ouders zouden mogen aanrekenen per jaar. Zo wil zij voorkomen dat scholen leerlingen uit minder fortuinlijke gezinnen (kansarme groepen) weghouden door een dikke factuur te sturen voor schooluitstappen en zo. Vanaf dit schooljaar moet elke school aan ouders en leerlingen een overzicht geven van geplande jaarlijkse uitgaven. De Vlaamse Scholierenkoepel steunt het voorstel van de maximumfactuur.

Voor het plafond van de maximumfactuur zal Onderwijs zich waarschijnlijk richten naar kostprijzen die het Hoger Instituut voor de Arbeid (Hiva) berekende. Een kind in de kleuterklas kost de ouders dit schooljaar gemiddeld 214 euro. Een kind in de lagere school 380 euro. Een leerling in secundaire school 906 euro. De maximumfactuur is een voorzet van het participatiedecreet dat in de maak is.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 08:35   #96
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Euh, nee, niet echt.

De "primussen" in het middelbaar, dat waren de blokbeesten die rats vanbuiten blokten, zonder daarom het hoe en waarom van de dingen deftig te doorgronden. Die werden systematisch voorbij gewandeld door zij die de boel gewoon snapten, en die niet vanbuiten moesten knallen. De enige reden waarom ze dan typisch "hoog" scoorden in hun eindresultaat, is omdat er nog genoeg andere schoolse vakken waren, waar domweg vanbuiten leren het enige is wat echt van tel was.

Die "primussen", die verslikken zich allemaal in universitair onderwijs. Reden temeer waarom ze ook het hoger onderwijs nu verder aan het verkleuteren zijn (met de KUL die nu zelfs puntjes gaat toekennen wanneer je het niet weet maar wel aangeeft wat het zeker niet is).

Ik heb in het middelbaar amper een slag moeten uitsteken, buiten dan voor domme blokvakken die je terug vergeet van zodra je dat examenlokaal buiten stapt. Samen met mijn toenmalige partner in crime wandelden we de examens van wiskunde of wetenschappen typisch een uur of twee voor de primussen buiten, en hadden we scores die consistent boven hen lagen. Het enige inconsistente was wie de eerste en wie de tweede was van de groep; daar wisselden we elkaar al eens af. Aan de unief was dat voor hem (lic wisk en lic fys) en mezelf (ir) niet anders.
Bij mij was het net zo.

Ik heb echter mijn kinderen toch maar onder druk gezet om maximaal te presteren in het middelbaar en ik vermoed dat dit wel zijn vruchten heeft afgeworpen. Ik had namelijk in de beginjaren aan de unief niet zoveel marge en ik wou hen dit besparen.

Let wel, dit is alleen gelukt met één van de 2, de andere is gewoon niet onder druk te zetten.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 08:41   #97
Carmagnole
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2014
Locatie: Europa der volkeren. Ideologie: wantrouw iedereen.
Berichten: 1.498
Standaard

De grote vraag is:

Waarom moeten ouders, in een staatsonderwijs waarvoor men belastingen betaalt (en wij krijgen toch zoveel terug voor ons belastinggeld!) nog betalen voor school?
Carmagnole is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 08:42   #98
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
“Veel ouders doen zichzelf pijn om schoolreizen te betalen”

De schoolvakantie duurt nog tien dagen, maar als je dezer dagen nog van plan bent om geld uit te geven aan leuke uitjes, denk je best twee keer na. Toch als je kinderen hebt die naar school gaan. Als je dat vergeten zou zijn, dan zijn er De Gezinsbond en Test-Aankoop om je eraan te herinneren hoeveel een schooljaar kost: 308 euro voor een kleuter, 400 euro voor een kind in de lagere school en 1.287 euro voor eentje in het middelbaar. Over hoger onderwijs zwijgen ze dan nog, want voor dat leergeld koop je al een kleine auto. Zeker als ze op kot gaan.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160819_0...zen-te-betalen


Lees het hele artikel via de link die ik er gratis bij doe.

In de Kern zit een hele kern van waarheid.

Ouders doen er alles aan om hun kind er te laten bij horen.
Is dit de maatschappij die wij wensen?
Is het echt noodzakelijk dat kinderen zo'n dure uitstappen maken?
Wat leren kinderen bij tijdens zo'n uitstapjes?
Wat met kinderen waarvan de ouders gewoon "nee" zeggen tegen deze, in hun ogen, geldverspilling?

Graag een discussie hierover omdat ik:
  • Hiermee ook geconfronteerd wordt
  • Het nut van zo'n dure uitstappen niet inzie
  • ...
De rekeningen van het regulair onderwijs lopen inderdaad zeer hoog op, terwijl de resultaten van deze scholen toch enige bedenkingen oproepen.
Ik heb zelf de vergelijkingen kunnen maken dankzij de verschillende manieren waarop mijn kinderen hun diploma's behalenden en waarop zij nog steeds aan het studeren zijn.
Vele klagen nog alledagen dat de schoolrekeningen zeer hoog zijn en dat de schoolreisjes vaak meer dan 500€ per kind kosten in het secundaire onderwijs. Reisjes van enkel dagen op hotel, waarbij de ouders dan nog eens geld moeten meegeven voor middag en avondmalen.
Rekeningen van 250€ voor huur boeken en aankoop werkschriften zijn ook geen uitzonderingen.
Daar mag je dan voor BSO en TSO dan nog eens de kosten voor de aankoop van materiaal bij tellen.
Nu onderwijs kan ook veel goedkoper dan wat de scholen doen uitschijnen. Spijtig genoeg kan dit echter pas nadat de leerling +18 is.
Via de CVO's kunnen mensen hun A2 behalen zonder de kosten voor uitstapjes en schoolreisjes. Daarnaast is de tijd die de leerlingen in de school doorbrengen ook slechts 1/2 tot 1/3 van wat ze in het regulaire onderwijs gebruiken.
Vorige donderdag mijn jongste ingeschreven voor het HBO richting electromechanica, kostprijs; 64€ plus de boeken en slechts 12 uur per week les.
Daarnaast heeft hij de mogelijkheid om zijn stage te doen tegen betaling van een normaal loon en moet hij dus niet enkele maanden gratis voor een bedrijf gaan werken. En er is zelfs geen diploma A2 nodig is voor sommige opleidingen, maar men word toegelaten na het slagen met 50% in de toelatingsproeven.
Volgens het regulaire onderwijs moest hij zijn 6de jaar opnieuw doen, omdat het gebuisd was op de vakken; godsdienst, geschiedenis, lichamelijke opvoeding en aardrijkskunde. Vakken die hij helemaal niet meer krijgt in het HBO en beroepsmatig niet nodig heeft.

Ons huidig systeem van regulair onderwijs moet dus niet enkel kwa kostprijs, maar ook kwa tijd en zinloze vakken in vraag gesteld worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 08:46   #99
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Bij mij was het net zo.

Ik heb echter mijn kinderen toch maar onder druk gezet om maximaal te presteren in het middelbaar en ik vermoed dat dit wel zijn vruchten heeft afgeworpen. Ik had namelijk in de beginjaren aan de unief niet zoveel marge en ik wou hen dit besparen.

Let wel, dit is alleen gelukt met één van de 2, de andere is gewoon niet onder druk te zetten.
Kinderen kunnen best niet te fel onder druk gezet worden in het middelbaar om te presteren. Door vanbuiten leren geraak je daar nog steeds erg ver, en dat doet iemand eigenlijk boven zijn niveau presteren. Zoals drosamadaris zei: die vallen sowieso door de mand.

Dat ziijn de mensen die dan medicatie moeten slikken om alles geblokt te krijgen op de unief. En zo zijn er veel, heel veel. Bij wetenschappelijke en ingenieursopleidingen komen die gewoonweg niet door. Advocaat, Pol & Soccer, Socioloog ed...kunnen ze wel worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2016, 08:51   #100
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kinderen kunnen best niet te fel onder druk gezet worden in het middelbaar om te presteren. Door vanbuiten leren geraak je daar nog steeds erg ver, en dat doet iemand eigenlijk boven zijn niveau presteren. Zoals drosamadaris zei: die vallen sowieso door de mand.

Dat ziijn de mensen die dan medicatie moeten slikken om alles geblokt te krijgen op de unief. En zo zijn er veel, heel veel. Bij wetenschappelijke en ingenieursopleidingen komen die gewoonweg niet door. Advocaat, Pol & Soccer, Socioloog ed...kunnen ze wel worden.
Misschien moeten ouders eens gaan begrijpen dat ze hun kinderen niet in het ASO moeten steken als die slechts een IQ van 100 hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be