Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Bekijk resultaten enquête: wanneer wordt Marghem 1 stilgelegd ?
Nog voor overmorgen 0 0%
Eerder na overmorgen 1 25,00%
de vooravond van ZKH prins Laurents verjaardag 3 75,00%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 4. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 januari 2016, 03:16   #81
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.292
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Dikke +1. Nieuwe kerncentrales zijn de toekomst voor onze energievoorziening. Beter dat dan gascentrales kost wat kost open willen houden.
Gascentrales hebben het grote voordeel dat ze snel kunnen reageren op de verandering van de vraag op't electriciteitsnet.
Iets waar normale types kerncentrales een pak minder flexibel in zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 08:43   #82
doremi
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 september 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 1.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Gascentrales hebben het grote voordeel dat ze snel kunnen reageren op de verandering van de vraag op't electriciteitsnet.
Iets waar normale types kerncentrales een pak minder flexibel in zijn.
Klopt, daarom moeten gascentrales zeker niet helemaal weg maar zijn ze ideaal om piekcapaciteit te voorzien.

Ze echter inzetten als vervanging voor nucleair (=baseload en niet piekverbruik) is gewoon absolute waanzin.
__________________
Voor worst met spruiten en patatten!

Laatst gewijzigd door doremi : 5 januari 2016 om 08:43.
doremi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 09:31   #83
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 71.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Vlaanderen zou beter investeren in nieuwe kerncentrales.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik kan me niet voorstellen dat enigerlei "serieus" bedrijf na 2025,tegen gelijk welke vergoeding,dan nog die Belgische kerncentrales (waarvan de meest kritische kern-delen uit de vroege jaren zeventig vorige eeuw stammen let wel!) zal willen uitbaten....

We hebben gezien dat men meer dan een jaar uiterst gedetailleerde inspecties heeft gedaan alvorens nu weer te laden en starten.Dat zal men niet nog eens doen.

We hebben nog enkele jaren uitstel van executie dankzij die oude dingen,ik zie echter niet in welk alternatief er is.....Het is niet doordat er "oude technologieen" gesloten worden dat er nieuwe technologien klaar liggen in de schuif of dat bepaalde behoeftes die door die "oude technologien" bediend werden plotsklaps ook weg zijn.

Steenkoolcentrales lijken meer en meer de meest haalbare optie (tegen dan met off-the-shelf Chinese technologie wegens het verloren gegaan zijn van alle kennis ter zake alhier)
Als je een nieuwe kerncentrale wil bouwen mag je rekenen op minstens 10 jaar na de beslissing om ze te bouwen.
Hoogstwaarschijnlijk komt ze er ook nooit want de tegenwind zal enorm zijn, denk maar aan Oosterweel en Uplace, en dat waren/zijn veel lichtere dossiers.

De enige realistische optie is inderdaad steenkoolcentrales, maar die hebben (ten onrechte) ook een slechte faam.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 09:55   #84
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als je een nieuwe kerncentrale wil bouwen mag je rekenen op minstens 10 jaar na de beslissing om ze te bouwen.
Hoogstwaarschijnlijk komt ze er ook nooit want de tegenwind zal enorm zijn, denk maar aan Oosterweel en Uplace, en dat waren/zijn veel lichtere dossiers.

De enige realistische optie is inderdaad steenkoolcentrales, maar die hebben (ten onrechte) ook een slechte faam.
Allez, omdat jij schrik hebt van iets wat je niet begrijpt (sorry, maar het princiepe van kernenergie is elegant, en heel erg veilig) moeten mensen in het fijn stof zitten, zijn we afhankelijk van grote buitenlandse leveringen van kolen en verergeren we weer eens het klimaatprobleem.

Ofwel gaan we de volgende generatie kerncentrale neerzetten, ofwel importeren we stroom ofwel gaan we in het donker zitten. Choose your poison.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 10:02   #85
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 71.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Allez, omdat jij schrik hebt van iets wat je niet begrijpt (sorry, maar het princiepe van kernenergie is elegant, en heel erg veilig) moeten mensen in het fijn stof zitten, zijn we afhankelijk van grote buitenlandse leveringen van kolen en verergeren we weer eens het klimaatprobleem.

Ofwel gaan we de volgende generatie kerncentrale neerzetten, ofwel importeren we stroom ofwel gaan we in het donker zitten. Choose your poison.
Mijn keuze is (in volgorde van wenselijkheid en enkel rekening houdend met bestaande technologiën):

1. Kerncentrale op een eiland ver in zee en importeren
2. Steenkoolcentrales
3. Nieuwe kerncentrale
4. Huidige kerncentrales openhouden.

Noteer ook dat ik gezegd heb: een nieuwe kerncentrale bouwen in België? De kans dat je de nodige vergunningen krijgt is 0,0000001%
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 10:03   #86
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als je een nieuwe kerncentrale wil bouwen mag je rekenen op minstens 10 jaar na de beslissing om ze te bouwen.
Hoogstwaarschijnlijk komt ze er ook nooit want de tegenwind zal enorm zijn, denk maar aan Oosterweel en Uplace, en dat waren/zijn veel lichtere dossiers.

De enige realistische optie is inderdaad steenkoolcentrales, maar die hebben (ten onrechte) ook een slechte faam.
Mijn reactie ging puur over de economische- en milieu-aspecten en niet over de politieke.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 10:18   #87
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De enige realistische optie is inderdaad steenkoolcentrales, maar die hebben (ten onrechte) ook een slechte faam.
Hoe kan je dit stellen, en dan tegelijk verwachten dat je au serieux wordt genomen in een topic als dit...

Wat een land als Belgie nodig heeft is simpel:
- een vernieuwing van hun huidige nucleaire park naar de nieuwste generatie reactoren (bij voorkeur zelfs breeders maar da's geopolitiek sensitief)
- een uitbreiding van Trois Ponts als buffer
- een uitbreiding van de STEGs/WKKs binnen grote industriële complexen als extra, snelle buffer

Dedicated STEGs voor pieken kunnen, maar die moeten dan ook als dusdanig in operation en in het netwerk gezet worden, en de overbodige kunnen er gewoon tussenuit. In het totaalplaatje kun je zo als land er naar streven om een netto exporteur te zijn, hetgeen een land als Duitsland met plezier gaat afnemen, aangezien zij nog vergeven zijn van kolencentrales.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 10:22   #88
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 71.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Hoe kan je dit stellen, en dan tegelijk verwachten dat je au serieux wordt genomen in een topic als dit...

Wat een land als Belgie nodig heeft is simpel:
- een vernieuwing van hun huidige nucleaire park naar de nieuwste generatie reactoren (bij voorkeur zelfs breeders maar da's geopolitiek sensitief)
- een uitbreiding van Trois Ponts als buffer
- een uitbreiding van de STEGs/WKKs binnen grote industriële complexen als extra, snelle buffer

Dedicated STEGs voor pieken kunnen, maar die moeten dan ook als dusdanig in operation en in het netwerk gezet worden, en de overbodige kunnen er gewoon tussenuit. In het totaalplaatje kun je zo als land er naar streven om een netto exporteur te zijn, hetgeen een land als Duitsland met plezier gaat afnemen, aangezien zij nog vergeven zijn van kolencentrales.
Het enige probleem met steenkool is de CO2 emissie en daarover kan je discussieren.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 10:32   #89
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het enige probleem met steenkool is de CO2 emissie en daarover kan je discussieren.
CO2
En stof emissie (die op de koop toe radioactief is)
En afval (je verbruikt per treinlading en je genereert per treinlading
En gelinkte ontginning en transport emissies

En daar begin je nog maar mee
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 11:06   #90
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het enige probleem met steenkool is de CO2 emissie en daarover kan je discussieren.
Niet echt, CCS is te duuur en onrealistisch op dit moment.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 11:10   #91
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Mijn keuze is (in volgorde van wenselijkheid en enkel rekening houdend met bestaande technologiën):

1. Kerncentrale op een eiland ver in zee en importeren
2. Steenkoolcentrales
3. Nieuwe kerncentrale
4. Huidige kerncentrales openhouden.

Noteer ook dat ik gezegd heb: een nieuwe kerncentrale bouwen in België? De kans dat je de nodige vergunningen krijgt is 0,0000001%
Dus omwille van mensen zoals u moeten mezelf en mijn kinderen in het fijn stof zitten ?

Omdat u een irrantionele angst hebt van kernenergie ?

Want verder als "maar wat als een terrorist een aanslag pleegt !!!" komen uw argumenten niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 11:19   #92
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 71.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Niet echt, CCS is te duuur en onrealistisch op dit moment.
CCS is uiteraard te duur en gaat dat ook blijven (ik geloof niet zoveel in dat ondergronds). Ik bedoel gewoon dat die CO2 discussie nog controversieel is.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 11:21   #93
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 71.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dus omwille van mensen zoals u moeten mezelf en mijn kinderen in het fijn stof zitten ?

Omdat u een irrantionele angst hebt van kernenergie ?

Want verder als "maar wat als een terrorist een aanslag pleegt !!!" komen uw argumenten niet.
Het stof van steenkoolcentrales heeft niets met dieselstof te maken en er bestaan al tientallen jaren rookgasfilters voor.

Verder is dat fijn stof voor het moment niks anders dan georchestreerde massahysterie. En de politici zijn te dom om dat te zien (net zoals met de dioxines en de vogelpest).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 11:28   #94
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
CCS is uiteraard te duur en gaat dat ook blijven (ik geloof niet zoveel in dat ondergronds). Ik bedoel gewoon dat die CO2 discussie nog controversieel is.
Oh nee nog zo ene....

Ze moeten wetenchap toch echt eens verplicht beginnen te maken op school, niet niet slechts een uurtje fysica en aardrijkskunde.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 11:33   #95
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het stof van steenkoolcentrales heeft niets met dieselstof te maken en er bestaan al tientallen jaren rookgasfilters voor.
Die verre van alles er uit halen. Moet ik echt het lijstje opnoemen van de giftige stoffen die uit die pijp komen ? Lood, kwik, Zwaveloxide, enz...enz....you get the picture he.

Citaat:
Verder is dat fijn stof voor het moment niks anders dan georchestreerde massahysterie. En de politici zijn te dom om dat te zien (net zoals met de dioxines en de vogelpest).
Als asthma patient kan ik op een smog dag niet buitenkomen. Mijn longcapaciteit verlaagt dan fors. Ik kan mij inbeelden dat kleine kinderen en ouderen er ook last van hebben.

Ik beeld mij dat uiteraard maar in. De mensen in peking die in die smog wonen en er gezondheidsproblemen door krijgen ook maar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 12:40   #96
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 71.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die verre van alles er uit halen. Moet ik echt het lijstje opnoemen van de giftige stoffen die uit die pijp komen ? Lood, kwik, Zwaveloxide, enz...enz....you get the picture he.



Als asthma patient kan ik op een smog dag niet buitenkomen. Mijn longcapaciteit verlaagt dan fors. Ik kan mij inbeelden dat kleine kinderen en ouderen er ook last van hebben.

Ik beeld mij dat uiteraard maar in. De mensen in peking die in die smog wonen en er gezondheidsproblemen door krijgen ook maar.
Met goede filters is dat onder controle. Het grote probleem met steenkool zijn de huishoudelijke installaties die ongelooflijke hoeveelheden rommel uitstoten. Eén huishoudelijke stoker verpest een ganse wijk. En er komen er steeds meer, net zouls houtkachels.

En die zijn natuurlijk niet gereglementeerd, gewoon omdat men weet dat ze dan allemaal verboden moeten worden.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 5 januari 2016 om 12:42.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 12:55   #97
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.292
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Met goede filters is dat onder controle.
Ik heb aan rookgaswassingen gewerkt. In een steenkoolcentrale (en verbrandingsinstallaties) is het een cascade van filters. Om het simpel te houden.
Voor de gasvormige uitstoot.
Eerst heb je een electrostatische filter om de vliegassen uit te filteren.
Dan gaat het gas door een enorme douche, de gaswassing. Daar spoelt water alles wat op te lossen is in water uit de rookgassen. Zwavelverbindingen ,stikstofoxides, koolwaterstoffen, arseen ,het maakt niet uit.
Dat vervuilde water wordt eerste naar Ph 7 gebracht -of zo kort mogelijk bij, een kwakje natriumhypochloriet of een vleugje zwavelzuur ,en presto, de zuurtegraad is wettelijk ok-
Dan uitgepersen. De vloeistof, voornamelijk water, gaat nog een paar keer door die cyclus. Om dan sterk verdund geloosd te worden.
De vaste stof die uit die pers komt... je kan je wel voorstellen wat voor een vetzakkerij dat is.... Die wordt gestort op industriele stortplaatsen of samen met de vliegasse in de wegenbouw gerecycleerd.

En dan hebben we de gewone asse. In verhouding zoveel niet meer, maar toch, alle dingen die te zwaar of te hittebestendig zijn zitten daarin, waaronder leukertjes als uranium, lood, etc etc... Dit hoopje ellende kan momenteel letterlijk voor niks gebruikt worden. Het ontleden tot de basiscomponenten en die hergebruiken is nog veel te energie-intensief en dus te duur.


Citaat:
Het grote probleem met steenkool zijn de huishoudelijke installaties die ongelooflijke hoeveelheden rommel uitstoten. Eén huishoudelijke stoker verpest een ganse wijk. En er komen er steeds meer, net zouls houtkachels
Jamaar houtkachels, da's groene energie, volledig hernieuwbaar.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 5 januari 2016 om 13:00.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 13:03   #98
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 71.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik heb aan rookgaswassingen gewerkt. In een steenkoolcentrale (en verbrandingsinstallaties) is het een cascade van filters. Om het simpel te houden.
Voor de gasvormige uitstoot.
Eerst heb je een electrostatische filter om de vliegassen uit te filteren.
Dan gaat het gas door een enorme douche, de gaswassing. Daar spoelt water alles wat op te lossen is in water uit de rookgassen. Zwavelverbindingen ,stikstofoxides, koolwaterstoffen, arseen ,het maakt niet uit.
Dat vervuilde water wordt eerste naar Ph 7 gebracht (of zo kort mogelijk bij)en dan letterlijk uitgeperst. De droge massa... je kan je wel voorstellen wat voor een vetzakkerij dat is.... Die wordt gestort op industriele stortplaatsen of samen met de vliegasse in de wegenbouw gerecycleerd.

En dan hebben we de gewone asse. In verhouding zoveel niet meer, maar toch, alle dingen die te zwaar of te hittebestendig zijn zitten daarin, waaronder leukertjes als uranium, lood, etc etc... Dit hoopje ellende kan momenteel letterlijk voor niks gebruikt worden. Het ontleden tot de basiscomponenten en die hergebruiken is nog veel te energie-intensief en dus te duur.

Jamaar houtkachels, da's groene energie, volledig hernieuwbaar.
Het ging ook wel in cementovens dacht ik, maar inderdaad, daar is afval dat zeer meticuleus verwerkt wordt.

Groene energie, ja nog zo'n grap.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 13:04   #99
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het ging ook wel in cementovens dacht ik, maar inderdaad, daar is afval dat zeer meticuleus verwerkt wordt.

Groene energie, ja nog zo'n grap.
Neen. Als je dat soort assen en koek door cement draait, of asfalt, voldoet het niet meer aan de uitloochnormen.

Dat veel wegenbouwers die normen negeren is een andere zaak.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 13:08   #100
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.292
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Stel dat alle steenkoolafval door de cement, beton en asfalt gemengd kan worden, wat dan?

Voor zover ik weet slijt dat allemaal, en als het afgebroken/opgeruimd wordt is het ook 1 grote stofwolk nietwaar.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be