Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juni 2003, 19:37   #81
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
transferten
  • van werkenden naar niet werkenden,
    van gezonden naar zieken,
    van ouderen naar economisch nog niet rendabele jongeren,
    van werkende jongeren naar pensioen-trekkende ouderen
    etc. etc.
Tegen die transfers heeft niemand bezwaar. Maar wel tegen de enorme misbruiken in de PS-staat Wallonië waar maar geen eind aan komt.
Frank Van den broecke is wel van plan om aan die misbruiken (die volgens jou niet bestaan) een eind te stellen. Te mooi om waar te zijn.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 19:47   #82
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Tegen die transfers heeft niemand bezwaar.
Breid dat 'niet-bezwaar' uit tot de transferten naar je Waalse broeders, en een mooie toekomst, vrij van chagrijn, (brood)nijd en jaloezie lacht u toe.

Citaat:
Maar wel tegen de enorme misbruiken in de PS-staat Wallonië waar maar geen eind aan komt.
Dat is meta-politieke pep-talk.
Onze Waalse collega's verdienen voor hetzelfde werk hetzelfde loon, en dragen dezelfde lasten.
Lees de loonbriefjes en knik ootmoedig.

Citaat:
Frank Van den broecke is wel van plan om aan die misbruiken (die volgens jou niet bestaan) een eind te stellen. Te mooi om waar te zijn.
Hou u dan volgende verkiezingen niet in om op deze bekwame minister van sociale zaken, of de partij waartoe hij behoort uw felbevochten stem uit te brengen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 19:59   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.803
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Onze Waalse collega's verdienen voor hetzelfde werk hetzelfde loon, en dragen dezelfde lasten.
Lees de loonbriefjes en knik ootmoedig.
Kijk, reeds voor de zoveelste maal schrijft u hetzelfde hier op dit forum. Reeds eerder heb ik er u echter op het gewezen dat het eigenlijk niet om het individueel loonzakje gaat, maar dat blijft u maar negeren en blijft hetzelfde herhalen. In deze gaat het helemaal niet om wat mensen verdienen, maar wel hoe de belastingen - van ons allemaal - gebruikt en besteed worden.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:01   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.803
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Nou en?
Vlamingen zijn Belgen, dus ze helpen hun eigen natie in stand houden.
Daar verandert een arbitraire breuklijn zoals de taal van haar inwoners toch niks ten gronde aan?
Neen, het gaat hier om de doorzichtigheid van bestuur. Die is er op dit ogenblik niet. Blijkbaar mogen we van de Belgische staat niet vernemen hoe de financiële stromen in elkaar zitten. U zult toch niet tegen openheid van bestuur zijn?
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:05   #85
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde
 
Renaud's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Nou en?
Vlamingen zijn Belgen, dus ze helpen hun eigen natie in stand houden.
Daar verandert een arbitraire breuklijn zoals de taal van haar inwoners toch niks ten gronde aan?
Neen, het gaat hier om de doorzichtigheid van bestuur. Die is er op dit ogenblik niet. Blijkbaar mogen we van de Belgische staat niet vernemen hoe de financiële stromen in elkaar zitten. U zult toch niet tegen openheid van bestuur zijn?
Ok, big question: u wilt doorzichtige transfairs; kan dit gebeuren zonder verdere staatshervormingen?
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:05   #86
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Kijk, reeds voor de zoveelste maal schrijft u hetzelfde hier op dit forum. Reeds eerder heb ik er u echter op het gewezen dat het eigenlijk niet om het individueel loonzakje gaat, maar dat blijft u maar negeren en blijft hetzelfde herhalen. In deze gaat het helemaal niet om wat mensen verdienen, maar wel hoe de belastingen - van ons allemaal - gebruikt en besteed worden.
En voor de zoveelste maal vraag ik u of u nog steeds zo naïef bent om te geloven dat de toekomstige bestuurders van een zelfstandig Vlaanderen hetgeen ze de individuen ontrukken beter gaan besteden.

Haal de glazen bol nu maar weer boven samen met je wierookvat om het beeld van uw idolen dat erin verschijnt toe te zwaaien.....
Of leer misschien leven met de Belgische realiteit waar 80% der inwoners (als je dan toch zo graag prefereert aan groepsdenken te doen) niet loopt te zaniken dat ze door een welbepaald bevolkingsdeel bestolen worden...........
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:06   #87
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde
 
Renaud's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Nou en?
Vlamingen zijn Belgen, dus ze helpen hun eigen natie in stand houden.
Daar verandert een arbitraire breuklijn zoals de taal van haar inwoners toch niks ten gronde aan?
Neen, het gaat hier om de doorzichtigheid van bestuur. Die is er op dit ogenblik niet. Blijkbaar mogen we van de Belgische staat niet vernemen hoe de financiële stromen in elkaar zitten. U zult toch niet tegen openheid van bestuur zijn?
Ok, big question: u wilt doorzichtige transfairs; kan dit gebeuren zonder verdere staatshervormingen?
Ik heb nu wéér transfairs geschreven i.p.v. transferts
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:08   #88
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Neen, het gaat hier om de doorzichtigheid van bestuur. Die is er op dit ogenblik niet.
Laat mij u even eraan herinneren dat de huidige ondoorzichtige bestuurssituatie mede in leven geroepen werd door de toenmalige VU onder leiding van Hugo Schiltz. Het is een cratie van Vlaamsnationalisten, die persé ook de prebenden van (pseudo)bestuur wensten te genieten, en ons daarvoor opzadelden met een amalgaam van regeringen waar één unitair bestel ruimschoots had volstaan........
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:11   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.803
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Laat mij u even eraan herinneren dat de huidige ondoorzichtige bestuurssituatie mede in leven geroepen werd door de toenmalige VU onder leiding van Hugo Schiltz. Het is een cratie van Vlaamsnationalisten, die persé ook de prebenden van (pseudo)bestuur wensten te genieten, en ons daarvoor opzadelden met een amalgaam van regeringen waar één unitair bestel ruimschoots had volstaan........
En dan? Het blijft een feit dat de huidige bestuursvorm niet doorzichtig is. Punt andere lijn. Ik heb geen boodschap aan het debiteren van vanzelfsprekende dingen als het geklungel van menig Vlaams politicus. Trouwens, het is een beetje gemakkelijk de vorming van de huidige staat op rekening te schrijven van de Vlaamse politici alleen; ook de Waalse hebben immers hun instemming gegeven en stonden niet zelden ook aan de basis van allerlei compromissen die werden gesloten.

Even opgemerkt dat uw repliek trouwens volledig naast de zaak is. Transferten hebben nu eenmaal niets van doen met de deelregeringen, maar de sociale zekerheid en de daaraan verbonden geldstroom is nog steeds federale materie.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:16   #90
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Even opgemerkt dat uw repliek trouwens volledig naast de zaak is.
Ik repliceerde op uw schrijnende roep naar goed en doorzichtig bestuur.
Lijkt me dus 'to the point'
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:18   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.803
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
En voor de zoveelste maal vraag ik u of u nog steeds zo naïef bent om te geloven dat de toekomstige bestuurders van een zelfstandig Vlaanderen hetgeen ze de individuen ontrukken beter gaan besteden.
Wel, ik verwees bij deze nogmaals naar de werking van de gewestelijke RVA-diensten. In Vlaanderen besteedt men de werkloosheidsuitkeringen heel zorgvuldig en worden werkweigeraars heel vlug uit de lijst van rechthebbenden geschrapt. Hierdoor gaat heel wat gemeenschapsgeld niet verloren aan werkonwilligen. In Wallonië werken de RVA-diensten niet op die manier en blijft er een groot aantal mensen die op een onterechte wijze van werkloosheidssteun genieten. Dit is dan ook weggegooid overheidsgeld, de belastingen van u en ik. Blijkbaar wordt het in Vlaanderen weldegelijk oordeelkundiger en zorgvuldiger besteed.

Ook de Vlaamse overheid is een voorbeeld van grotere zuinigheid en doeltreffendheid dan de Waalse. In tegenstelling tot de Waalse ambtenaren waar de vroegere overeenkomsten voor de Belgische ambtenaren nog steeds gelden, is dat niet langer in Vlaanderen het geval. Overheidsambtenaren aan de Vlaamse Gemeenschap worden heel wat nauwgezetter gecontroleerd, men werkt men contracten zoals in de privaat sector alsook bestaat er een geheel van bonussen voor mensen die bijkomende prestaties leveren. In Wallonië is zoiets onbekend, waardoor de overheidsdiensten er nog steeds log werken. Ook dat is verspilling van overheidsgeld.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:20   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.803
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Even opgemerkt dat uw repliek trouwens volledig naast de zaak is.
Ik repliceerde op uw schrijnende roep naar goed en doorzichtig bestuur.
Lijkt me dus 'to the point'
Geenszins. Hier sloeg doorzichtigheid van het bestuur op het publiceren van de geldstromen. In België wil de Belgische overheid daar niet van weten: men weigert statistieken erover op te stellen. Hierdoor is het nodig dat universiteiten en banken studies moeten verrichten op basis van allerlei uiteenlopend cijfermateriaal om die toch in kaart te brengen. Er is dus duidelijk geen doorzichtigheid op dat vlak, een niveau dat nog steeds de bevoegdheid is van de federale overheid.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:23   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.803
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Of leer misschien leven met de Belgische realiteit waar 80% der inwoners (als je dan toch zo graag prefereert aan groepsdenken te doen) niet loopt te zaniken dat ze door een welbepaald bevolkingsdeel bestolen worden...........
Waar haalt u die 80% vandaan? Wat ook het percentage moge zijn, eigenlijk doet dat er hier niet toe. Is ons kernafval soms geen probleem alhoewel het overgrote deel van de bevolking daar helemaal niet van wakker ligt? Het probleem stelt zich, ongeacht of bepaalde mensen dat nu zo ervaren of niet.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:24   #94
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wel, ik verwees bij deze nogmaals naar de werking van de gewestelijke RVA-diensten. In Vlaanderen besteedt men de werkloosheidsuitkeringen heel zorgvuldig en worden werkweigeraars heel vlug uit de lijst van rechthebbenden geschrapt. Hierdoor gaat heel wat gemeenschapsgeld niet verloren aan werkonwilligen. In Wallonië werken de RVA-diensten niet op die manier en blijft er een groot aantal mensen die op een onterechte wijze van werkloosheidssteun genieten. Dit is dan ook weggegooid overheidsgeld, de belastingen van u en ik. Blijkbaar wordt het in Vlaanderen weldegelijk oordeelkundiger en zorgvuldiger besteed.

Ook de Vlaamse overheid is een voorbeeld van grotere zuinigheid en doeltreffendheid dan de Waalse. In tegenstelling tot de Waalse ambtenaren waar de vroegere overeenkomsten voor de Belgische ambtenaren nog steeds gelden, is dat niet langer in Vlaanderen het geval. Overheidsambtenaren aan de Vlaamse Gemeenschap worden heel wat nauwgezetter gecontroleerd, men werkt men contracten zoals in de privaat sector alsook bestaat er een geheel van bonussen voor mensen die bijkomende prestaties leveren. In Wallonië is zoiets onbekend, waardoor de overheidsdiensten er nog steeds log werken. Ook dat is verspilling van overheidsgeld.
Dat is dan de keuze van de Vlamingen om krenterig om te springen met het overheidsgeld.
Werp dan geen steen naar de Walen als hun werkwijze je stoort, maar stuur aan op eenzelfde bestedingspatroon.
Dan kan een Vlaming op dezelfde manier genieten, of profiteren zo je wilt uit de federale pot zonder nijdig te moeten zijn op zijn anderstalige landgenoten.
Zoniet: "Eigen, schuld dikke bult."
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:26   #95
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Waar haalt u die 80% vandaan?
Uit dezelfde bron als waaruit jij haalt dat 20% en Vlaamsblok en N-VA-stemmers Vlaamsnationalisten 'pur sang' zouden zijn.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:27   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.803
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Dat is dan de keuze van de Vlamingen om krenterig om te springen met het overheidsgeld.
Werp dan geen steen naar de Walen als hun werkwijze je stoort, maar stuur aan op eenzelfde bestedingspatroon.
Ook hier moet ik mijzelf voor de zoveelste maal herhalen: wat de Walen zelf doen, is hun zaak. Dan is het niet aan mij als een bemoederende stiefvader in de potten te komen kijken van de Walen. Hun beslissingen, bijgevolg ook hun verantwoordelijkheid.

Maar dat betekent ook dat ze dan hun eigen beslissingen moeten weten te financieren en de door hun toegekende belastingsgelden te gebruiken. Nu echter vloeit een deel van het Vlaamse belastingsgeld naar Wallonië enkel en alleen om hun keuzes te kunnen financieren. Dat lijkt me niet onmiddellijk een goede manier van werken.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:28   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.803
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Waar haalt u die 80% vandaan?
Uit dezelfde bron als waaruit jij haalt dat 20% en Vlaamsblok en N-VA-stemmers Vlaamsnationalisten 'pur sang' zouden zijn.
Iets wat ik nooit heb gesteld. Gelieve mijn berichten opnieuw te bekijken, daar u woorden in mijn mond legt die ik nooit geuit heb.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:31   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.803
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Dan kan een Vlaming op dezelfde manier genieten, of profiteren zo je wilt uit de federale pot zonder nijdig te moeten zijn op zijn anderstalige landgenoten.
Zoniet: "Eigen, schuld dikke bult."
M.a.w. terug naar de ouderwetse wafelijzerpolitiek. Zoveel voor Wallonië, dus ook zoveel voor Vlaanderen, ongeacht of het nu nodig, nuttig of wenselijk is. U moet toch waarschijnlijk veel heimwee hebben naar dat unitaire België toen men in Vlaanderen een twee strokige autosnelweg aanlegde en men in Wallonië ook hetzelfde bedrag spendeerde aan een veel kortere maar driestrokige weg alhoewel die er helemaal niet nodig was. Waar is toch die goede oude tijd van de geldverkwisterij?!
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:31   #99
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ook hier moet ik mijzelf voor de zoveelste maal herhalen: wat de Walen zelf doen, is hun zaak. Dan is het niet aan mij als een bemoederende stiefvader in de potten te komen kijken van de Walen. Hun beslissingen, bijgevolg ook hun verantwoordelijkheid.
Maar desondanks houd je niet op om over hun beleid te jeremiëren, ondanks dat er, zoals je toegeeft, niemand individueel slechter vanaf komt.

Citaat:
Maar dat betekent ook dat ze dan hun eigen beslissingen moeten weten te financieren en de door hun toegekende belastingsgelden te gebruiken. Nu echter vloeit een deel van het Vlaamse belastingsgeld naar Wallonië enkel en alleen om hun keuzes te kunnen financieren. Dat lijkt me niet onmiddellijk een goede manier van werken.
Beken gewoon dat u geen zin hebt om solidair met Wallonië te zijn om wat voor reden dan ook. Taal, cultuur, aangeprate haat, vooroordelen, weet ik veel..........
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 20:33   #100
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Iets wat ik nooit heb gesteld. Gelieve mijn berichten opnieuw te bekijken, daar u woorden in mijn mond legt die ik nooit geuit heb.
Mij goed Jan.
Dan neem ik er nota van dat er niet eens twintig procent Vlamingen rondlopen die een secessie genegen zijn.
Zoveel te beter. Case closed, plannen opgeborgen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be