Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 april 2015, 14:29   #81
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
Wat met het volgende?

die gaan inderdaad harder dan 25... dus op de rollen zetten en meten ambtshalve alle benidorms een boete aan hun broek geven, zo ben je goed bezig
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2015, 21:01   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Nee, ik heb het hier over elektrisch ondersteunde velomobielen... de wetgeving voorziet namelijk dat gemotoriseerde drie- of vierwielen het fietspad niet opmogen, tenzij gemotoriseerde voortbewegingstoestellen, maar die zijn gelimiteerd tot 18 km/u.
Als een velomobiel uitgerust is met een ondersteuning tot 25 km/u, dan blijft het toch een rijwiel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2015, 21:03   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De enige factor die belemmerend is, is de kost: speed pedelecs beginnen toch een eind boven de 3000 euro, met uitschieters tot 5000 euro (Strömer, Specialized e.d.). Bovendien gaat de batterij maar een eindig aantal laadcycli mee en kan een dure vervangkost betekenen na een x aantal jaar...
Wel, ik denk niet dat wie als fietsforens die kant op wil gaan, zal tegengehouden worden door de prijs. In veel gevallen zal die pendelaars immers ook wel recht hebben op een fietsvergoeding.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2015, 21:05   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Waar je een helm voor nodig hebt, een nummerplaat en een verzekering?
Hoe naïef kan je zijn?
Kijk naar onze zielige snorfietsen! Ze zijn VERDWENEN.
Snorfietsen zijn dan ook sterk gedateerde technologie. Zijn brom- en motorfietsen verdwenen sedert ook daarvoor een verzekering en helmplicht werd ingevoerd?

U schijnt te vergeten dat we hier hebben over elektrische fietsen die een sterkere ondersteuning bieden en sneller gaan dan 25 km/u. Niet over fietsen met een motortje tot 25.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 00:07   #85
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En de E-motor ? En de zware E-fietskader ?


En dan ?

Het is simpel, voldoe met je E-fiets aan de wettelijke voorwaarden, dan heb je die verplichtingen niet. Je weet het tenslotte op voorhand als je aan iets begint.
In feite is het artikel iets onduidelijk geschreven volgens mij, elke elektrische fiets met motor van meer dan 400Watt en zonder snelheidsbegrenzer van 25km/u kan dus sneller rijden dan 25km/u en is in principe een bromfiets of motorfiets.

Nu een nummerplaat registreren en een verzekering betalen is geen ramp, uiteindelijk

Laatst gewijzigd door brother paul : 25 april 2015 om 00:07.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 00:14   #86
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
In feite is het artikel iets onduidelijk geschreven volgens mij, elke elektrische fiets met motor van meer dan 400Watt en zonder snelheidsbegrenzer van 25km/u kan dus sneller rijden dan 25km/u en is in principe een bromfiets of motorfiets.

Nu een nummerplaat registreren en een verzekering betalen is geen ramp, uiteindelijk
moeten wel op de openbare weg rijden volgens mij
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 00:33   #87
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.188
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als een velomobiel uitgerust is met een ondersteuning tot 25 km/u, dan blijft het toch een rijwiel?
Artikel 9.1.2. stelt "De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen."

Dit sluit gemotoriseerde rijwielen met meer dan 2 wielen feitelijk uit... vind ik zelf ook verwarrend, want een gemotoriseerd voortbewegingstoestel (kan dus ook 3 wielig of 4 wielig zijn en is beperkt tot 18 km/h, zoals elektrische rolstoelen en bejaarden-scooters) wordt wel gelijk geacht aan een fietser... zal wel weer een voorbeeld zijn van niet éénduidige wegcode ?
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 08:19   #88
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wel, laat die grond dan eens zien.
Een link is goed.
Ik heb de link al eens gegeven, en ik wil ze best nog eens geven:

http://mobilit.belgium.be/nl/wegverk...n/bromfietsen/

Korte samenvatting van wat we weten:

- Voor de overgrote meerderheid van de fietsen met elektrische ondersteuning die op dit moment in België in het verkeer zijn verandert er niks.
- Voor een kleine minderheid aan elektrische fietsen die zich in een juridisch onduidelijke positie bevonden is er nu klaarheid.

We weten dit al sinds post #6 in deze draad. Degenen die dus blijven verontwaardigd doen zijn ofwel slechte verstaanders, of van slechte wil.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 08:27   #89
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

tijd dat politie terug voertuigen op hun befaamde rollertjes plaatst,dat kon zelfs in mijn tijd,anno 1970
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 08:27   #90
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

tijd dat politie terug voertuigen op hun befaamde rollertjes plaatst,dat kon zelfs in mijn tijd,anno 1970
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 08:27   #91
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

tijd dat politie terug voertuigen op hun befaamde rollertjes plaatst,dat kon zelfs in mijn tijd,anno 1970
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 08:27   #92
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

tijd dat politie terug voertuigen op hun befaamde rollertjes plaatst,dat kon zelfs in mijn tijd,anno 1970
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 08:27   #93
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

tijd dat politie terug voertuigen op hun befaamde rollertjes plaatst,dat kon zelfs in mijn tijd,anno 1970
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 08:28   #94
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De enige factor die belemmerend is, is de kost: speed pedelecs beginnen toch een eind boven de 3000 euro, met uitschieters tot 5000 euro (Strömer, Specialized e.d.). Bovendien gaat de batterij maar een eindig aantal laadcycli mee en kan een dure vervangkost betekenen na een x aantal jaar...
De batterij is inderdaad een belangrijke kostenfactor. Ik heb zelf jaren lang met een elektrische fiets geforensd, en zal dat binnenkort weer doen. De investering voor een snelle pedelec is niet niks, maar de mijne gaat nu al bijna 10 jaar mee, en er is geen reden waarom hij niet nog eens 10 jaar zou meekunnen. Dus het is een goede investering geweest tot nu toe. Zeker als ik het afzet tegen wat het mij zou gekost hebben om op een andere manier naar mijn werk te gaan.

Maar je moet de batterij inderdaad afschrijven, aan ongeveer 1/1000 van de nieuwwaarde per keer dat je hem oplaadt. Dat wil in mijn geval zeggen dat ik per lading 1,- aan afschrijving heb, en 0,1 aan elektriciteit. Daarboven dan nog eens een onderhoudsbeurt per jaar. De batterijkosten domineren dus. (Bij een elektrische auto overigens ook).
Ik laadde de batterij elke tweede dag op. In totaal zat ik aan een kost van (onderhoud inbegrepen) van zo een 300,- per jaar. Da's ongeveer de helft van wat een OV abonnement voor de stad waar ik woon kost. Maar me de fiets ben je een stuk sneller onderweg dan met het OV.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 08:40   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Artikel 9.1.2. stelt "De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen."

Dit sluit gemotoriseerde rijwielen met meer dan 2 wielen feitelijk uit... vind ik zelf ook verwarrend, want een gemotoriseerd voortbewegingstoestel (kan dus ook 3 wielig of 4 wielig zijn en is beperkt tot 18 km/h, zoals elektrische rolstoelen en bejaarden-scooters) wordt wel gelijk geacht aan een fietser... zal wel weer een voorbeeld zijn van niet éénduidige wegcode ?
Dit oogt inderdaad niet samenhangend en zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van onveilige situaties.

Als we dit artikel naar de letter opvolgen, betekent dit dat een moeder met haar elektrische ondersteunde bakfiets niet op het fietspad langs een 90 km/u-weg zou mogen rijden. Dan moet je er ook nog aan toevoegen dat de meeste bakfietsen een ondersteuning hebben die slechts, in onbeladen toestand, tot 20 km/u gaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 08:42   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
In feite is het artikel iets onduidelijk geschreven volgens mij, elke elektrische fiets met motor van meer dan 400Watt en zonder snelheidsbegrenzer van 25km/u kan dus sneller rijden dan 25km/u en is in principe een bromfiets of motorfiets.

Nu een nummerplaat registreren en een verzekering betalen is geen ramp, uiteindelijk
Volgens de wet - Europees geharmoniseerd trouwens - blijft een elektrische fiets (250, niet 400 trouwens) een fiets. Als u dan voor deze categorie nummerplaat en verzekering invoert, betekent dat dus dat ook alle fietsen hieronder zullen vallen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 08:48   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik laadde de batterij elke tweede dag op. In totaal zat ik aan een kost van (onderhoud inbegrepen) van zo een 300,- per jaar. Da's ongeveer de helft van wat een OV abonnement voor de stad waar ik woon kost. Maar me de fiets ben je een stuk sneller onderweg dan met het OV.
Wat ook opvalt bij het pendelgebruik van een elektrische fiets, is dat je verplaatsingstijd vrijwel constant is. Iets wat vaak niet het geval is bij de wagen bijvoorbeeld. In vergelijking met het OV laat de elektrische fiets je dan weer een grotere vrijheid toe. En half uurtje overwerken zet je tijdschema bijvoorbeeld niet onder druk.

Is er in Zwitserland ook een wettelijke fietsvergoeding voorzien of kan je die van je werkgever bekomen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 08:51   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De batterij is inderdaad een belangrijke kostenfactor. Ik heb zelf jaren lang met een elektrische fiets geforensd, en zal dat binnenkort weer doen. De investering voor een snelle pedelec is niet niks, maar de mijne gaat nu al bijna 10 jaar mee, en er is geen reden waarom hij niet nog eens 10 jaar zou meekunnen. Dus het is een goede investering geweest tot nu toe. Zeker als ik het afzet tegen wat het mij zou gekost hebben om op een andere manier naar mijn werk te gaan.
Sloganesk uitgedrukt: bij een elektrisch voertuig betaal je je energie bij de aankoop; bij een conventioneel aangedreven voertuig gebeurt dat bij het verbruik. De elektriteitskost beschouw ik bij een elektrische fiets immers zo goed als verwaarloosbaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 09:00   #99
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

jullie omzeilen hier het echte probleem,namelijk het gevaar op de openbare weg,of fietspad

ik zie dagelijks fietsers (met elektrische aandrijving ) die het niet zo begrepen hebben met onze wetgeving

voetgangers,en andere weggebruikers zijn hier de dupe van,en daar draait deze discussie toch rond he
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 09:03   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
jullie omzeilen hier het echte probleem,namelijk het gevaar op de openbare weg,of fietspad

ik zie dagelijks fietsers (met elektrische aandrijving ) die het niet zo begrepen hebben met onze wetgeving

voetgangers,en andere weggebruikers zijn hier de dupe van,en daar draait deze discussie toch rond he
Euh, ik zie dagelijks voetgangers, fietsers en ook automobilisten die het niet zo nauw nemen met de verkeersregels. Het ligt m.i. niet aan het soort voertuig, maar wel aan de mentaliteit van de weggebruikers. Dat is het echte probleem. Niet wat u er probeert van te maken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be