Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 april 2003, 19:57   #81
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Inderdaad. Waarschijnlijk zal de Vlaamse Republiek nooit uitgeroepen worden, maar Vlaanderen zal de facto onafhankelijk zijn.
Waarom? België zal blijven bestaan, de deelstaten krijgen alleen de meeste bevoegdheden. Wat is daar op tegen? Je zegt het zelf, verder zal het waarschijnlijk toch niet gaan.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2003, 20:00   #82
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Inderdaad. Waarschijnlijk zal de Vlaamse Republiek nooit uitgeroepen worden, maar Vlaanderen zal de facto onafhankelijk zijn.
Waarom? België zal blijven bestaan, de deelstaten krijgen alleen de meeste bevoegdheden. Wat is daar op tegen? Je zegt het zelf, verder zal het waarschijnlijk toch niet gaan.
Als er twee staten Vlaanderen en Wallonië, en één federale instelling, nl. de Koning als belichaming van België, is er ook niet veel aan
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2003, 20:08   #83
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Als er twee staten Vlaanderen en Wallonië, en één federale instelling, nl. de Koning als belichaming van België, is er ook niet veel aan
Niet veel aan?! Wat is er dan niet goed aan? Het lijkt me toch een goede oplossing voor de problemen. Of ben je bang dan voortaan de communautaire problemen te moeten missen?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2003, 20:13   #84
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Als er twee staten Vlaanderen en Wallonië, en één federale instelling, nl. de Koning als belichaming van België, is er ook niet veel aan
Niet veel aan?! Wat is er dan niet goed aan? Het lijkt me toch een goede oplossing voor de problemen.
Er is dan geen België meer!

Waarom dat niet goed is?! http://www.belgischeunie.be
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2003, 20:20   #85
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Er is dan geen België meer!
Natuurlijk wel, België bestaat nog steeds, iedereen zal er naar kunnen verwijzen, en internationaal zal iedereen België (h)erkennen. Ik zie het probleem niet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2003, 21:17   #86
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

franskiljon
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2003, 23:10   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.911
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Hmm... daar heb ik wel een antwoord op: volgens een recente enquete van de UCL wenst de meerderheid van de Vlamingen dat enkele onderwijs op Vlaams niveau geregeld wordt. Duidelijk?
En die conclusie betwijfel ik sterk. Laten we bijvoorbeeld wegenonderhoud nemen. Sedert dit geregionaliseerd is, hoor ik van de meeste mensen dat de zaken niet alleen veel vlotter gaan maar ook sneller en doeltreffender worden geregeld. Dat niet alleen. Ook het cultuurbeleid van de Vlaamse Regering lijkt aan te slaan, beter dan het vroegere lompe en logge federale ministerie. En dan bijvoorbeeld de sociale sector met de ziekenhuizen op kop: ik hoor niemand van de mensen daar vol heimwee smachten naar de tijd toen dit ook een federale materie was.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2003, 23:12   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.911
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Trouwens, in Vlaanderen zijn er ook geldstromen van Oost naar West, er zijn cultuurverschillen en zelfs taal verschillen tussen bijvoorbeeld West-Vlaanderen en Limburg.
Ik meen me te herinneren dat we enkele tijd geleden dat ook al behandeld hadden en dat toen meerdere mensen naar cijfers hadden gevraagd. Nooit werden ze echter gegeven. Dat zegt genoeg. Over de transfer naar Wallonië zijn er evenwel studies voorhanden.

Taalverschillen tussen West-Vlaanderen en Limburg? Ja, als men over het dialect spreekt. Niet als het over de standaardtaal gaat. Maar nog steeds worden die verschillen als dialectische verschillen binnen één en dezelfde taal aangevoeld.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2003, 23:22   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.911
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Maar misschien voor u en u partij niet, maar voor Jan en het Vlaams Blok is de onafhankelijkheid van Vlaanderen wel een doel op zich en daar ben ik absoluut tegen want ik zie absoluut niet in waarom er een daadwerkelijke scheiding dient te komen op een ogenblik dat de landsgrenzen in Europa meer en meer aan het verwateren zijn (lees: langzamerhand aan het verdwijnen zijn) .
Wilt u eens stoppen met zaken in andermans mond te leggen die nooit door die persoon zijn uitgesproken. Dank u.

Vlaamse onafhankelijkheid is nooit een doel op zichzelf, voor Vlaams Blok noch voor N-VA (en al evenmin voor mij). Vlaamse onafhankelijkheid is een middel waardoor Vlaanderen eindelijk een eigen stem krijgt in Europa, eindelijk in staat zal zijn tenvolle te werken met haar eigen middelen, eindelijk een eigen beleid zal kunnen uitstippelen zonder voortdurend met de Waalse handrem rekening te moeten houden. D�*t is het grote doel van Vlaamse onafhankelijk, of nog anders gezegd: een beter bestuur.

In Europa zijn de landsgrenzen helemaal niet verwaterd. Dat zijn ze alleen voor handel en verkeer. Voor de rest zijn de grenzen er, meer dan ooit, zelfs nog sterker dan bijvoorbeeld honderd jaar geleden. Vroeger maakte die grens soms veel minder uit dan nu. Mensen gingen bijvoorbeeld niet zo lang naar school, waardoor de standaardtaal van een bepaald land niet echt doordrong. Zo hoorde men aan beide zijden van de Nederlands-Duitse grens hetzelfde dialect, zoals ook langs de Frans-Belgische grens in West-Vlaanderen. Naarmate we echter bij onze tijd komen wordt de greep van de staat op haar inwoners steeds groter. Aan weerszijden van de grens zijn de dialecten veranderd: het een is verduist, het ander vernederlandst; daar spreken ze al Frans en bij ons nog dialect dat ook al aan het vernederlandsen is. Zelfs in Europa verwateren die grenzen niet. Meer dan ooit drukken ze hun stempel op het maatschappelijke leven, en dat is iets anders dan het verdwijnen van de controle en het aangeven van overgebrachte goederen.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2003, 23:28   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.911
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
En Jan ik bedoelde helemaal niet dat wij ons Frank ofzo moeten voelen, maar ik vroeg mij gewoon af -en nog steeds eigenlijk - wat een Vlaming is? Waarin onderscheid een Vlaming zich van een Waal? (behalve de taal)
Is de taal niet al een groot verschil? Zeg nu eens eerlijk wat doet ons van een Noord-Fransman verschillen (en ik spreek nu niet over de verfranste Frans-Vlamingen, maar over de Picardiërs bijvoorbeeld). Naar mentaliteit is er niet echt een verschil: in hoofdzaak verschillen we door taal. En dat is toch normaal: buurvolkeren hebben veel gemeenschappelijke kenmerken. Bestaan ze daarom niet? Welja. Als ik naar Sluis ga, dan merk ik hoe dicht die mensen naar mentaliteit (en ook dialect, als ze het nog spreken want het verdwijnt daar heel snel) bij ons staan. De een is nochtans Nederlander, de ander Vlaming. Buurvolkeren leunen dicht bij elkaar aan. In dat verband vind ik het altijd leuk hoe dicht menig Noord-Nederlander staat bij de Noord-Duitser, alhoewel de een soms niet opgezet is met de andere (goed bedoeld, hoor, Dimitri...). Gaat men echter verder, worden de cirkels steeds groter dan merken we steeds meer verschillen. Zo verschillen Scandinaviërs (even de Finnen niet meegerekend) weinig van elkaar (zelfs hun taal is enorm gelijkend). Bestaan er dan geen Noren, Zweden, Denen en IJslanders? Ja toch?! Maar ga je een Noor met een Vlaming vergelijken dan merk je al verschillen: wij zullen de Noren stug, gesloten en niet echt hartelijk vinden (alhoewel hij dat wel is, maar op een totaal andere manier). Ga je naar Italië en vergelijk je dan stel je nog veel meer verschillen vast.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2003, 23:49   #91
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
franskiljon
(ik wil uiteraard graag meegenieten...)
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2003, 23:51   #92
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

U vindt reeds dat de belangen van de 6miljoen Vlamingen niet voldoende tot hun recht komen in België. Denkt u dan echt dat Vlaanderen meer stem zou hebben in een eengemaakt Europa? Dan dien je niet enkel rekening te houden met 4miljoen Walen, maar ook nog met 400miljoen andere Europeanen. Mijn inziens is het overduidelijk dat het veel moeillijker is je mening door te drukken in een groot Europa dan in een klein kandje als België (en daar dit al niet lukt voor de Vlamingen volgens jullie, zal dit in Europa al wel zeker niet lukken)
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2003, 23:55   #93
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
In dat verband vind ik het altijd leuk hoe dicht menig Noord-Nederlander staat bij de Noord-Duitser, alhoewel de een soms niet opgezet is met de andere (goed bedoeld, hoor, Dimitri...)
Ik zie mezelf eerder als West-Nederlander eigenlijk, maar goed. Ik heb persoonlijk, i.t.t. veel Rotterdammers, niets tegen Duitsers. Ik heb zelf Duitse familie, en een aantal familieleden zijn zelfs officiële allochtonen. Zij hebben dat verdrongen uiteraard, want daar hoef(de) je in Rotterdam niet mee aan te komen. Maar zoals ik al eens gezegd heb, ik spreek waarschijnlijk beter Duits dan zij, en ik heb het echt alleen op school geleerd.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2003, 00:04   #94
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
U vindt reeds dat de belangen van de 6miljoen Vlamingen niet voldoende tot hun recht komen in België. Denkt u dan echt dat Vlaanderen meer stem zou hebben in een eengemaakt Europa? Dan dien je niet enkel rekening te houden met 4miljoen Walen, maar ook nog met 400miljoen andere Europeanen. Mijn inziens is het overduidelijk dat het veel moeillijker is je mening door te drukken in een groot Europa dan in een klein kandje als België (en daar dit al niet lukt voor de Vlamingen volgens jullie, zal dit in Europa al wel zeker niet lukken)
We zullen zoiezo al rekening moeten houden met die 400miljoen andere Europeanen ook als we in de Belgische context blijven werken, of wil je dat Belgie uit de EU stapt?
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2003, 00:05   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.911
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
U vindt reeds dat de belangen van de 6miljoen Vlamingen niet voldoende tot hun recht komen in België.
Omdat de staatsstructuur die belangen niet naar behoren kan behartigen: er moet voortdurend geschipperd worden tussen het Waalse neen en het Vlaamse ja. Daarbij moet het onmogelijke verzoend worden.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2003, 03:40   #96
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Een beetje zoals in Europa dus?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2003, 09:39   #97
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Een beetje zoals in Europa dus?
Precies! En daarom zal Europa ook nooit een unitaire eenheid worden, maar zich ontwikkelen tot een confederale unie. De onderlinge verschillen zijn gewoon veel te groot voor een te hechte eenheid. Ik denk dat als de Europese politiek teveel macht krijgt, de oppositie tegen Europa bij de bevolking alleen maar toeneemt en bepaalde staten misschien wel zullen opstappen. Inderdaad, een beetje zoals in België dus...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2003, 17:51   #98
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

En dan zijn er 2mogelijkheden: 1) je splits alle delen met een verschillende visie op in afzonderlijke landen of 2) je vorm ondanks alle tegenstellingen en verschillen toch 1regering waarbij iedereen compromissen zal moeten aanvaarden.
Ik denk dat het verschil tussen verschillende 'volkeren' geen argument is. Amerika is ontstaan als land met allerhande mensen van andere landen en nog steeds woont er een zeer gevarieerde populatie en desondanks werkt het daar naar behoren (maar hier kan onze bewoner uit Amerika Tom misschien beter uitleg over verstrekken)
En is Vlaanderen en Wallonië opsplitsen een oplossing? Mensen zullen altijd van mening verschillen, hoe klein ook je aantal van mensen is dat de beslissingen dient te maken. Moest iedereen het eens zijn met elkander zou er ten slotte slechts 1partij dienen te bestaan en zou iedereen hier op stemmen.
Ik heb gezegd (en zal nu zwijgen voor enige tijd, want ik verblijf in het buitenland voor een maandje, groeten en houd het hier boeiend )
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2003, 16:00   #99
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Merkwaardig toch wel. In 1993 was de splitsing van de provincie nog helemaal niet aan de orde. Pas in 1995 gebeurde dat. En sedertdien is het verbazend stil gebleven.
De St-Michielsakkoorden legden de gewesten+bevoegdheden én de splitsing van de provincie Brabant vast. Voor het geval u het niet geloofd, JVDB, kan ik nog steeds een artikel uit een krant van '92 hier publiceren
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be