Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2008, 14:43   #81
Linkse Vogel
Parlementslid

Linkse Vogel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
integendeel. Mengt gij u in de discussie, lees wat specifiekere literatuur (ipv politieke propaganda) en doe het zélf!
Het probleem is dat ik niet veel van wetenschap afweet en niet correct kan zijn, ik ben vooral filosofisch ingesteld, maar waar ik WEL veel over weet, is sterkte van replies en ik zie hier overduidelijk dat de tegenstanders van kernenergie veel sterker zijn veel duidelijkere en betere argumenten hebben.
Oud 9 maart 2008, 14:44   #82
Linkse Vogel
Parlementslid

Linkse Vogel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van deze tussenkomt...not.

En dat gezagsargument : mijn leerkracht Nederlands....wow...sterk gevonden.

En mij onwetend noemen....kijk eens aan. Een middelbare scholier die wordt gecharmeerd door de massas tekst die Jantje produceert.

Wel, in tegenstelling tot Jantje loopt mijn project wel. In tegenstelling tot Jantje doe ik wel degelijk iets voor de energievoorziening van deze wereld. In tegenstelling tot Jantje is er wel een budget van 3 miljard euro. Wie is dan fout ? Of beter: wie heeft gelijk gekregen...want mijn beste, daar draait het allemaal om. Niet wie gelijk heeft, maar wie gelijk krijgt.
Zeg ge weet best dat dat voor te lachen was he, ik ben zelf een van de grootste tegenstanders van gezagsargumenten hoor...
Oud 11 maart 2008, 14:41   #83
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Washington Post hangt de vuile was buiten van de Chinese zonnepanelenindustrie:

Citaat:
Polysilicon, which is widely used to make solar panels, is in short supply. In the rush to make it cheaply, a Chinese company reportedly is dumping toxic waste into the ground, killing wildlife and endangering human health.

The newspaper describes green fields in the nation's eastern central Henan Province that have turned snow white from the powdery waste of silicon tetrachloride, four tons of which result from every ton of polysilicon created. Toxic hydrogen chloride gas and acids waft from the waste.

The waste is allegedly coming from Chinese polysilicon maker Luoyang Zhonggui High-Technology, a supplier of rising solar power star Suntech Power, according to the Washington Post.

"In China, polysilicon plants are the new dot-coms," writes Ariana Eunjung Cha, reporting that new factories there are set to produce more than twice the amount of polysilicon as is currently manufactured in the world. Silicon tetrachloride can be recycled. But manufacturers reportedly can make polysilicon about two-thirds more cheaply if they ignore environmental protections.

http://www.news.com/8301-11128_3-988...l?tag=nefd.top

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn...030802595.html
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 14:47   #84
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Electrabel staat deel nucleaire capaciteit af aan SPE
De CEO's van Electrabel en SPE hebben maandagavond in de Wetstraat 16 een principeakkoord afgesloten over de uitvoering van de pax electrica 2. Electrabel staat een deel van zijn nucleaire capaciteit in ons land af aan SPE, waardoor het Belgische bedrijf sterker staat op de Belgische elektriciteitsmarkt. Het gaat in totaal om 635 Megawatt. SPE is actief onder de merknaam Luminus.

Concurentiële markt
Het akkoord, dat de markt concurrentiëler moet maken, omvat drie luiken. Zo verkoopt Electrabel 250 Mw aan nucleaire capaciteit in België aan SPE. Daarnaast ruilen de twee 100 Mw uit de centrale van Chooz, die net over de Franse grens ligt en waar SPE actief is. SPE krijgt voor die 100 Mw een gelijkaardige capaciteit in een Belgische centrale. De laatste schijf van 285 Mw bestaat uit een langetermijnleveringscontract tot minstens 2025.

Pax electrica 2
Het waren de CEO's van Electrabel en SPE, respectievelijk Jean-Pierre Hansen en Luc Sterckx, die maandagavond het principeakkoord op het kabinet van premier Guy Verhofstadt afsloten. De eerste minister wijst er vandaag in een reactie op dat met het akkoord het belangrijkste onderdeel van de pax electrica 2 wordt uitgevoerd.

Competitieve energiebron
"Met de bijkomende nucleaire activa beschikt SPE over een belangrijke competitieve energiebron en is zij beter gewapend om de concurrentie op de Belgische electriciteitsmarkt aan te gaan", luidt het.

Het akkoord is een gevolg van de engagementen die Suez eind 2006 naar aanleiding van de fusie met Gaz de France is aangegaan tegenover de Belgische regering. Premier Verhofstadt sprak toen met de Franse nutsgroep onder meer af dat die 30 procent productiecapaciteit zou afstaan aan twee nieuwe operatoren. Drie operatoren op de markt met elk 15 procent in handen zou voor scherpere energieprijzen moeten zorgen.

Gouden aandeel
De pax electrica 2 bevat nog een reeks andere engagementen, zoals het verlenen aan de Belgische regering van een gouden aandeel in de fusiegroep. Verhofstadt kreeg daarover onlangs nog eens de nodige garanties tijdens een bezoek aan de Franse president Nicolas Sarkozy. Daarnaast verplicht de Europese Commissie Suez om het Belgische Distrigas te verkopen.

Het principeakkoord moet nu nog worden voorgelegd aan de Belgische en Europese mededingingsautoriteiten. Volgens Verhofstadt zou het nog tegen deze zomer operationeel moeten zijn. (belga/ka)
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...-aan-SPE.dhtml
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 15:49   #85
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Ik ben vol verwachting naar de goedkope nucleaire elektriciteit van SPE.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2008, 16:25   #86
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
minder verspillen en minder gebruiken voor energiewinning,
... en de Antwerpse haven sluiten, natuurlijk. Want de petrochemie daar is de grootste verbruiker van de capaciteit die de centrales in Doel opwekken.
Oud 11 maart 2008, 16:35   #87
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
... en de Antwerpse haven sluiten, natuurlijk. Want de petrochemie daar is de grootste verbruiker van de capaciteit die de centrales in Doel opwekken.
Moet niet, die kunnen ook zuiniger werken en een pak zuiniger.
Oud 11 maart 2008, 19:05   #88
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zouden die ondernemingen dat niet niet doen? dat is toch meer winst.
Oud 11 maart 2008, 19:52   #89
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Zouden die ondernemingen dat niet niet doen? dat is toch meer winst.
Hangt van de boekhouders af nietwaar. Als ze zien dat een milieu-investering qua energiewinst 15 jaar zou kosten om zich terug te betalen, dan doen ze dat niet. Want wie weet wat er allemaal veranderd is in die 15 jaar.

Alleen firma's die geld te verspillen hebben gaan zo een langetermijn investering doen.
Oud 11 maart 2008, 20:45   #90
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hangt van de boekhouders af nietwaar. Als ze zien dat een milieu-investering qua energiewinst 15 jaar zou kosten om zich terug te betalen, dan doen ze dat niet. Want wie weet wat er allemaal veranderd is in die 15 jaar.

Alleen firma's die geld te verspillen hebben gaan zo een langetermijn investering doen.

Niet alleen dat, maar veel bedrijven moeten ook om de 5 jaar een nieuwe vergunning aanvragen voor hun productielijnen.

Vaak loont het dus niet de moeite om een lijn energiezuining te maken, omdat ze wegens milieu en veiligheidsreden toch geen nieuwe vergunning krijgen.

Dan heb je nog de vele verlichtingen van deze bedrijven die overal branden, hoewel niet nodig, omdat het gemakkelijker is voor de arbeiders en deze zo zonder oponthoud overal direct heen kunnen.
Ook op plaatsen waar dus gedurende de nacht niemand komt.
Oud 12 maart 2008, 08:34   #91
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Niet alleen dat, maar veel bedrijven moeten ook om de 5 jaar een nieuwe vergunning aanvragen voor hun productielijnen.

Vaak loont het dus niet de moeite om een lijn energiezuining te maken, omdat ze wegens milieu en veiligheidsreden toch geen nieuwe vergunning krijgen.
Wie investeert er nu in iets wat toch niet opbrengt, niemand toch, zelfs geen particulier.
Citaat:
Dan heb je nog de vele verlichtingen van deze bedrijven die overal branden, hoewel niet nodig, omdat het gemakkelijker is voor de arbeiders en deze zo zonder oponthoud overal direct heen kunnen.
Ook op plaatsen waar dus gedurende de nacht niemand komt.
's nachts is het veel veiliger voor het personeel dat er overal licht brand, ook op de plaatsen waar je niet direct moet komen.
Dat op de bureau's met de nacht de lichten uitgaan is niet meer dan normaal, dat zou verspilling zijn.
Oud 12 maart 2008, 08:37   #92
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Nogthans ben ik er van overtuigd dat de meeste bedrijven al aan REG (rationeel energie gebruik) doen, uiteraard wordt er eerst een kosten baten analyse gemaakt.
Oud 12 maart 2008, 08:42   #93
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogthans ben ik er van overtuigd dat de meeste bedrijven al aan REG (rationeel energie gebruik) doen, uiteraard wordt er eerst een kosten baten analyse gemaakt.
Ga dan maar eens kijken op de bedrijven zelf.

Daar zijn er bij, waar de lichten zelfs dag en nacht branden, buiten op de wandelpaden en rijwegen.
En we spreken niet over 1 of 20 lampen, maar over een paar honderden zo niet duizend lampen van 150 tot 1500 watt
Oud 12 maart 2008, 08:48   #94
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ga dan maar eens kijken op de bedrijven zelf.

Daar zijn er bij, waar de lichten zelfs dag en nacht branden, buiten op de wandelpaden en rijwegen.
En we spreken niet over 1 of 20 lampen, maar over een paar honderden zo niet duizend lampen van 150 tot 1500 watt
Ik denk dat het toch de minsten zullen zijn die overdag hun lichten nog laten branden op hun terreinen, alleen al omdat die bedrijven dan minder uitgaven hebben en wat ze niet uitgeven is meer winst.
Maar goed het zal wel zijn dat het nog gebeurt dat overdag de lichten nog branden.
Oud 12 maart 2008, 08:54   #95
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
yeah right. Blijkbaar weet u er dus echt niets vanaf.

/edit: ik heb wel zeer goed gelachen met het feit dat de petrochemie niet het ganse vermogen van een kerncentrale meer nodig gaat hebben "als ze hun lichten uitdoen".

Laatst gewijzigd door Turkje : 12 maart 2008 om 08:56.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 09:01   #96
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het toch de minsten zullen zijn die overdag hun lichten nog laten branden op hun terreinen, alleen al omdat die bedrijven dan minder uitgaven hebben en wat ze niet uitgeven is meer winst.
Maar goed het zal wel zijn dat het nog gebeurt dat overdag de lichten nog branden.
Je vergeet wel even dat sommige van die bedrijven zelf hun stroom opwekken en het hen dus niets kost, omdat de opwekkig gebeurd met afvalproducten.

Zij verbruiken dus eigenlijk stroom die hen niets kost, maar die zijn om wettelijke reden niet op het net zetten.
Oud 12 maart 2008, 09:09   #97
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
yeah right. Blijkbaar weet u er dus echt niets vanaf.

/edit: ik heb wel zeer goed gelachen met het feit dat de petrochemie niet het ganse vermogen van een kerncentrale meer nodig gaat hebben "als ze hun lichten uitdoen".
Grapjas, kom 's nachts hier eens kijken, je zal dan wel even versteld staan hoe licht het hier 's nachts is, enkel dankzij de verlichting en energieverbrandingen van de petrochemie.

En de verlichting die brand op de petrochemie is voldoende om Antwerpen en Brussel samen te verlichtingen.

Zelf in hun pijpleidingtunnels brand dag en nacht verlichting, hoewel men daar slechts 1 maal per maand komt om de leidingen te controleren.
Oud 12 maart 2008, 09:24   #98
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je vergeet wel even dat sommige van die bedrijven zelf hun stroom opwekken en het hen dus niets kost, omdat de opwekkig gebeurd met afvalproducten.

Zij verbruiken dus eigenlijk stroom die hen niets kost, maar die zijn om wettelijke reden niet op het net zetten.
Het kan zijn dat je gelijk hebt maar ik betwijfel dit toch wel wat.

één van mijn maten werkt op de kerncentrale van Doel.
Ik weet, maar het zijn zijn woorden, dat de kerncentrale en mss wel gans electrabel, maar zeker de kerncentrale een 10 tal jaar geleden een REG campangne begonnen is en er nu nog steeds aan verder werkt, zowel op elektriciteitsverbruik als waterverbruik.
Volgen hem is het waterverbruik met meer dan de helft gedaald, over het elektriciteitsverbruik weet ik niet wat het opgebracht heeft, ik veronderstel dat dit iets moeilijker te meten is in zo een grote produktie.
Wat hij wel vertelt is dat men op verschillende plaatsen tijdschakelaars geplaatst heeft op de verlichting, ook lokalen waar weinig gekomen wordt heeft men aan de lichtschakelaars plakaten gehangen met een vermelding op dat het licht moet uitgedaan worden wanneer er niemand aanwezig is.
Over dit alles heeft men via folders en bijeenkomsten met het personeel gecommuniceerd.

Zo zie je maar dat zelfs de grootste elektriciteitsproducent hier in België ook probeert energie zuiniger te werken en blijkbaar met het milieu begaan is.
Oud 12 maart 2008, 09:36   #99
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Grapjas, kom 's nachts hier eens kijken, je zal dan wel even versteld staan hoe licht het hier 's nachts is, enkel dankzij de verlichting en energieverbrandingen van de petrochemie.
Zoals gezegd: je laat enkel je complete onkunde blijken als je de elektriciteitskost van de verlichting in de petrochemie niet in verhouding kunt zetten tot de elektriciteitskost van de productie in de petrochemie.

Stop ermee, voordat je je helemaal belachelijk maakt.
Oud 12 maart 2008, 09:38   #100
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het kan zijn dat je gelijk hebt maar ik betwijfel dit toch wel wat.

één van mijn maten werkt op de kerncentrale van Doel.
Ik weet, maar het zijn zijn woorden, dat de kerncentrale en mss wel gans electrabel, maar zeker de kerncentrale een 10 tal jaar geleden een REG campangne begonnen is en er nu nog steeds aan verder werkt, zowel op elektriciteitsverbruik als waterverbruik.
Volgen hem is het waterverbruik met meer dan de helft gedaald, over het elektriciteitsverbruik weet ik niet wat het opgebracht heeft, ik veronderstel dat dit iets moeilijker te meten is in zo een grote produktie.
Wat hij wel vertelt is dat men op verschillende plaatsen tijdschakelaars geplaatst heeft op de verlichting, ook lokalen waar weinig gekomen wordt heeft men aan de lichtschakelaars plakaten gehangen met een vermelding op dat het licht moet uitgedaan worden wanneer er niemand aanwezig is.
Over dit alles heeft men via folders en bijeenkomsten met het personeel gecommuniceerd.

Zo zie je maar dat zelfs de grootste elektriciteitsproducent hier in België ook probeert energie zuiniger te werken en blijkbaar met het milieu begaan is.
Ik heb ook nooit gezegd of gepost dat men er niets aan doet.
Daarbij komt dat Electrabel idd juist een van de energie zuinigste bedrijven is binnen de energiesector.

Maar de petrochemie is een heel ander verhaal hoor.

Zo stoken zij alle dagen honderden m³ afvalgas op die evengoed kunnen opgeslagen worden en gebruikt kan worden voor stroomopwekking.

Het gaat om brandbare gassen, ze kunnen dus zowel door directe verbranding als via ontploffingsverbranding gebruikt worden voor magnetische stroomopwekking.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be