Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2008, 09:10   #81
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maya Detiège overvallen
Ik kan je niet tegenhouden, maar deze draad gaat over straatgeweld tegen weerloze jongeren. Niet over overvallen op parlementsleden en leden van de elite, die middelen genoeg hebben om hun belangen te behartigen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2008, 09:16   #82
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik kan je niet tegenhouden, maar deze draad gaat over straatgeweld tegen weerloze jongeren. Niet over overvallen op parlementsleden en leden van de elite, die middelen genoeg hebben om hun belangen te behartigen.
het is net belangrijk dat ook elitaire parlementsleden af en toe eens aan den lijve mogen ondervinden wat onze kinderen dagelijks te wachten kan staan! Misschien dat ze dan even beter zullen nadenken en leren wat een "onveiligheidsgevoel" is....

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2008, 12:54   #83
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik open hier een draad over de zogenaamde faits-divers waarmee onze jongeren moeten opgroeien, en die wij laten gebeuren zonder hen terdege te beschermen en zonder hen hierop voor te bereiden en te wapenen.

Vermits we er niets kunnen meevangen, zal ik niet antwoorden op alle mogelijke cliché-opmerkingen als daar zijn:
- misdaad is er altijd geweest en zal er altijd zijn
- wilt ge een politiestaat misschien
- ge kunt daar niets tegen doen
- in mijnen tijd werd er ook gevochten
- die gasten worden gediscrimineerd
- de oorzaak is de armoede en het kapitalisme

Enkel registreren.
Wat is dit nu weer? Je wilt discussiëren over een onderwerp maar sluit al bij voorbaat een aantal aspecten van de zaak uit door ze te bestempelen als clichées.

Dat misdaad een constante is is denk ik iets dat de geschiedenis ons onomstotelijk aantoont. Je kan wel dromen van een utopische wereld waarin niemand ooit iets verkeerd doet maar dan blijft het bij een mooie droom. Veel waarde in een debat over criminaliteit (want daarover gaat het met deze "faits divers" vermoed ik?) heeft zo'n droombeeld niet.

Dat je als je de repressieve slagkracht van de overheid overdrijft terechtkomt in een politiestaatmodel is ook iets dat je in de realiteit en zelfs in het heden her en der kan zien gebeuren. In landen waar de politie zich bijvoorbeeld straffeloos kan begeven aan foltering is de drempel bij criminelen om een misdaad te stellen uiteraard hoger, maar toch zie je de criminaliteit niet verschrompelen onder zulke regimes en de vraag is natuurlijk of je een maatschappij waarin de politie zulke macht heeft ziet zitten.

Mensen die zeggen "ge kunt daar niets tegen doen" zijn misschien moedeloos geworden, maar in elk geval brengt zo'n houding weinig aarde aan de dijk. Ik ga dus akkoord dat je met die uitspraak in een debat weinig aankan.

"In mijnen tijd werd ook gevochten" bevestigt nog eens dat criminaliteit van alle tijden is. Maar dat wil daarom niet zeggen dat het niet evolueert. Uit de cijfers kunnen we leren dat er statistisch gezien niet meer misdrijven gebeuren dan vroeger, maar dat er vooral in de kleine criminaliteit wel een opvallende groei zit in het gebruik van extreem en gratuit geweld jegens de slachtoffers. Dat laatste is zeker een punt dat moet bestudeerd worden.

Met "die gasten worden gediscrimineerd" geef je de indruk dat het bij criminele feiten meestal om allochtonen zou gaan. Dat is een veralgemening die om nuancering vraagt, maar de uitspraak is in bepaalde opzichten niet fout, al tonen voorbeelden als het actuele proces van Jimmy aan dat je met dit soort uitspraken zeer moet oppassen. Ik vrees echter dat nuancering nu net niet jouw sterkste punt is. Vooral de vraag waarom er zoveel (jonge) allochtonen criminele feiten plegen in onze steden is een interessante vraag. Het antwoord op die vraag laat toe het onderscheid te maken tussen racisme en zin voor realiteit, niet het stellen van de vraag zelf. Het antwoord van het Vlaams Belang is "omdat het allochtonen zijn", het antwoord van de realist zal niet in één slogan samen te vatten zijn, maar eerder de vorm aannemen van een studierapport.

Het is een aantoonbaar feit dat armoede een katalysator is in het ontwikkelen van gewelddadig gedrag. Niet alleen de aantrekkingskracht van geld, maar ook een gebrek aan perspectieven en educatie spelen daarin een rol. En ja, het wordt denk ik de laatste jaren steeds moeilijker om te ontkennen dat de religie van de vrije markt die als een pletwals door de EU wordt uitgerold zo zijn tol begint te eisen in de portemonnee van elke burger die niet tot de happy few behoord. En dus wordt dan het risico op armoede groter.
Oud 25 januari 2008, 13:13   #84
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Wat is dit nu weer?
Citaat:
een draad over de zogenaamde faits-divers waarmee onze jongeren moeten opgroeien

...

Enkel registreren
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be