Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2008, 22:55   #81
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Mijn ervaring is net dat onderwijs door de staat best goed en gedisciplineerd kan zijn.
Vlaamse wiskundigen die in de VSA gaan werken durven vaak zeggen dat die studenten eigenlijk gewoon niets kennen (maar ze zouden wel naar een ordinaire les in kostuum komen)
Omgekeerd hebben we vaak het beeld (al kan dat een karikatuur zijn) van de goed gedrilde Bulgaarse, Hongaarse, Russische,.. wiskundigen.
Oud 22 januari 2008, 22:57   #82
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Naam: 0,,5675247,00.gif
Bekeken: 185
Grootte: 204,0 KB

Als je bovenstaande figuur in wijzerzin ziet draaien zou je een relatief beter ontwikkelde rechter hersenhelft hebben (taalvaardigheid, creativiteit, synthese...)

Als je bovenstaande figuur in tegenwijzerzin ziet draaien zou je een relatief beter ontwikkelde linker hersenhelft hebben (logica, wiskunde, analyse...)
Oud 22 januari 2008, 22:57   #83
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik denk dat Heftruck wel sommige goede argumenten aandraagt, maar ergens moet er toch een zekerheid zijn dan een kind van een paar arme ouders ook zijn dromen moet kunnen waarmaken. En er vanuit gaan dat bedrijven daar voor zullen zorgen is naief.

Een beurzensysteem kan soelaas brengen.
Een beetje humanist gaat daar mee akkoord. Ik ben wel compleet tegen overheidssubsidiëring van onderwijs want in de realiteit komt dat neer op de verplichting van anderen om te betalen en een gigantische bureaucratisering. En het lijkt mij niet verstandig dat pad op te gaan. Bovendien legt zulk een systeem veel te veel verantwoordelijkheid bij de overheid, naar mijn zin, en heb ik de indruk dat het differsiteit vermoordt.

Maar ik sta hoegenaamd niet apatisch, op persoonlijk vlak, t.o.v. onderwijs voor kinderen. Het lijkt mij belangrijk dat alle kinderen op zijn minst een basis kunnen genieten, liefst meer. Dat kan mét hulp van bedrijven, dat kan zonder. Ik ben er van overtuigd dat er genoeg mensen zijn, zowel vermogende als onvermogende, die daartoe willen bijdragen, mocht dat nodig zijn. (Ik ben er één van. )
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 22:58   #84
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Mijn ervaring is net dat onderwijs door de staat best goed en gedisciplineerd kan zijn.
Vlaamse wiskundigen die in de VSA gaan werken durven vaak zeggen dat die studenten eigenlijk gewoon niets kennen (maar ze zouden wel naar een ordinaire les in kostuum komen)
Omgekeerd hebben we vaak het beeld (al kan dat een karikatuur zijn) van de goed gedrilde Bulgaarse, Hongaarse, Russische,.. wiskundigen.
High school grads zijn inderdaad niet echt het van het. Pas alleen op, je hebt daar ook prive scholen die wel excellente studenten richting yale sturen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 22:59   #85
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Bijlage 30012

Als je bovenstaande figuur in wijzerzin ziet draaien zou je een relatief beter ontwikkelde rechter hersenhelft hebben (taalvaardigheid, creativiteit, synthese...)

Als je bovenstaande figuur in tegenwijzerzin ziet draaien zou je een relatief beter ontwikkelde linker hersenhelft hebben (logica, wiskunde, analyse...)

Wijzerzin daar gaat de theorie....
Oud 22 januari 2008, 23:01   #86
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Ik geloof niet dat middelbare scholen en dito diploma's echt nodig zijn.
Laat hogescholen en unifs toegangsexamens houden over wat men moet kennen om studie zus of zo op te kunnen pakken.

Tatsit.

Een jongmens die echt iets wil leren, leert dat rap. Men moet gewoon zien dat de leermogelijkheden dan effectief ter beschikking staan. Mijn dochter wou geneeskunde doen, haalde op haar vijftien jaar haar middelbaar en legde aansluitend direct haar toegangsexamen geneeskunde af; allemaal zonder school, maar mét goesting. 't Is een kwestie van goesting en van geboden leermogelijkheden.

Wanneer een jongemens daarentegen iets niet wil leren, dan heeft het geen zin om toch de leerstof door de strot van de betrokkene te werken, zoals bij de ganzen die men nadien tot geloof ik leverpaté verwerkt. Geüniformiseerde schoolprogramma's zijn sleuren.

Tieners moet men niet dwingen, maar evenmin aan hun lot overlaten. Op alle fronten - ook over dingen die op geen enkel schoolprogramma kunnen staan - zoveel mogelijk leermogelijkheden bieden, tegenslagen mee opvangen, betrokken blijven, de van individu tot individu zo sterk verschillende begaafdheden en beperkingen leren herkennen en aanvaarden, zo goed mogelijke raad geven, maar zoveel mogelijk vrij laten; dan komt er het meeste tot bloei, denk ik. En de ingrijpende negatieve impact van het door de politieke kaste gecontroleerd schoolsysteem op jonge mensen moet vooral niet worden onderschat.
Daar ben ik het mee eens. Ieder die wél het standaard overheidsmodel van onderwijs heeft "genoten", kent waarschijnlijk wel het tafereel waarin kinderen gevraagd wordt wat ze later willen gaan doen en worden ze er helemaal warm voor gemaakt, om dan te horen te krijgen dat ze eerst nog jaaaaren in het secundair voor de boeg hebben. Je zou voor minder gedemotiveerd geraken!
Oud 22 januari 2008, 23:01   #87
reinaert68
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En die zijn nutteloos. En computermodellen kan je niet gebruiken als je geen basis hebt om de resultaten en de mogelijke fouten te evalueren. Om de uitkomst van een computermodel goed te kunnen gebruiken is een basis numerieke wiskunde geen onhandige kennis.
Je bent erin getrapt Om een wetboek te kunnen raadplegen heb je een grondige opleiding nodig. Om boeken vol te schrijven jarenlange studie.

Laatst gewijzigd door reinaert68 : 22 januari 2008 om 23:01.
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 23:01   #88
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Een beetje humanist gaat daar mee akkoord. Ik ben wel compleet tegen overheidssubsidiëring van onderwijs want in de realiteit komt dat neer op de verplichting van anderen om te betalen en een gigantische bureaucratisering. En het lijkt mij niet verstandig dat pad op te gaan. Bovendien legt zulk een systeem veel te veel verantwoordelijkheid bij de overheid, naar mijn zin, en heb ik de indruk dat het differsiteit vermoordt.

Maar ik sta hoegenaamd niet apatisch, op persoonlijk vlak, t.o.v. onderwijs voor kinderen. Het lijkt mij belangrijk dat alle kinderen op zijn minst een basis kunnen genieten, liefst meer. Dat kan mét hulp van bedrijven, dat kan zonder. Ik ben er van overtuigd dat er genoeg mensen zijn, zowel vermogende als onvermogende, die daartoe willen bijdragen, mocht dat nodig zijn. (Ik ben er één van. )

Zouden we een compromis kunnen sluiten door bedrijven vrijwillig fondsen (belastingsvrij uiteraard) te laten aanleggen waarmee ze studenten kunnen steuren, zonder verdere verplichtingen ?

Ook werkt een systeem van alumni die bijdragen aan hun oude universiteit overmaken wel aardig goed. Zo helpen ze de nieuwe studenten.
Oud 22 januari 2008, 23:02   #89
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Tsjah, methode is alles. Waar discipline handig kan zijn in het ene vakgebied, kan het evengoed een barriere zijn in het andere. Zou de persoonlijkheid van de bewuste studenten daar ook niet grotendeels tussenzitten?
Oud 22 januari 2008, 23:03   #90
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bent erin getrapt Om een wetboek te kunnen raadplegen heb je een grondige opleiding nodig. Om boeken vol te schrijven jarenlange studie.
Heb ik dat ergens geclaimd ? Ik had het over vanbuiten studeren in mijn persoonlijke geval

En natuurlijk heb je een grondige studie nodig voor rechten. Ik verwees enkel naar het feit dat als ik een brief in het frans moet maken ik waarschijnlijk mijn grammaire 2000 en de vocabulaire terug boven kan halen
Oud 22 januari 2008, 23:04   #91
reinaert68
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wijzerzin daar gaat de theorie....
Lap Hij klopt nochthans vaak voor mensen in mijn omgeving! Tis dan ook maar een facebook app!
Oud 22 januari 2008, 23:04   #92
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar ben ik het mee eens. Ieder die wél het standaard overheidsmodel van onderwijs heeft "genoten", kent waarschijnlijk wel het tafereel waarin kinderen gevraagd wordt wat ze later willen gaan doen en worden ze er helemaal warm voor gemaakt, om dan te horen te krijgen dat ze eerst nog jaaaaren in het secundair voor de boeg hebben. Je zou voor minder gedemotiveerd geraken!
1) Als 15 jarige op een unief zitten is niet leuk.
2) Tot uw 18de op de schoolbanken zitten is leute. Ik heb me doodgeamuseerd op het middelbaar, alhoewel ik veel onzin heb geleerd. Maar ja, daar gaat het middelbaar voor mij ook niet over....
Oud 22 januari 2008, 23:07   #93
Heftruck

Standaard

Citaat:
Zouden we een compromis kunnen sluiten door bedrijven vrijwillig fondsen (belastingsvrij uiteraard) te laten aanleggen waarmee ze studenten kunnen steuren, zonder verdere verplichtingen ?

Ook werkt een systeem van alumni die bijdragen aan hun oude universiteit overmaken wel aardig goed. Zo helpen ze de nieuwe studenten.
Tsjah, als je als bedrijf voor de keuze wordt gesteld om of 20% belastingen te betalen of 80% van dat bedrag te schenken aan zulke initiatieven, zal de keuze snel gemaakt zijn.

Het problematische hiervan, voor mij, is dat je uitgaat van het idee dat je anderen mag dwingen één van beide te doen. Je zult vast al door hebben dat ik het daar absoluut niet mee heb.

Gelukkig hebben bedrijfsleiders en aandeelhouders ook een menselijk kant en gebeurt het wel eens dat bedrijven uit vrije wil zulke initiatieve steunen. Bovendien levert het mooie publiciteit op.
Oud 22 januari 2008, 23:09   #94
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tavik bedankt voor je toelichting, misschien is mijn beeld over onderwijs in Amerika iets te eenzijdig.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 23:10   #95
Heftruck

Standaard

Citaat:
1) Als 15 jarige op een unief zitten is niet leuk.
Mijn vader vond het nochtans leuk. Da's gebonden aan de persoonlijkheid, daar kan je toch geen "systeem" mee verantwoorden / toetsen?

Citaat:
2) Tot uw 18de op de schoolbanken zitten is leute. Ik heb me doodgeamuseerd op het middelbaar, alhoewel ik veel onzin heb geleerd. Maar ja, daar gaat het middelbaar voor mij ook niet over....
Wel, ik heb me er doodverveeld, net als zowat alle andere mensen die ik er kende. Af en toe was er eens een interessante leraar waarmee je in 't Engels verhalen gingen vertellen in het zonnetje. Maar dat waren de uitzonderingen. Moeilijk een goede leeromgeving te noemen, niet? Ik kon me evengoed amuzeren buiten school hoor. 't Komt een beetje neer op hetzelfde argument als hierboven. Ik wist verdomd goed wat ik wilde gaan doen, wat ik wilde leren, maar ik mocht niet.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 22 januari 2008 om 23:12.
Oud 22 januari 2008, 23:12   #96
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Tavik bedankt voor je toelichting, misschien is mijn beeld over onderwijs in Amerika iets te eenzijdig.

Graag gedaan.

Veel state universities in de VS hebben "maar" collegegelden van 4000 dollar, wat peanuts is in vergelijking met MIT, Harvard....en zijn dus toegangkelijk voor een breed publiek. Ik ken iemand die dus een BA heeft gehaald aan zo een state university, en door haar goede cijfers zo een beurs heeft gekregen voor een MA aan een topunief. Degene die gewoon hun diploma halen, zullen dit aan die state university ook kunnen hoor. En werk zullen ze zeker ook krijgen.
Oud 22 januari 2008, 23:19   #97
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn vader vond het nochtans leuk. Da's gebonden aan de persoonlijkheid, daar kan je toch geen "systeem" mee verantwoorden / toetsen?
Een bepaalde maturiteit is vereist voor academisch onderwijs. Als je die al hebt op je 15de, chapeau, maar ik ben nog steeds vrij ongemakkellijk als ik in een collegezaal kom vol met eerstejaars

Citaat:
Wel, ik heb me er doodverveeld, net als zowat alle andere mensen die ik er kende. Af en toe was er eens een interessante leraar waarmee je in 't Engels verhalen gingen vertellen in het zonnetje. Maar dat waren de uitzonderingen. Moeilijk een goede leeromgeving te noemen, niet? Ik kon me evengoed amuzeren buiten school hoor. 't Komt een beetje neer op hetzelfde argument als hierboven. Ik wist verdomd goed wat ik wilde gaan doen, wat ik wilde leren, maar ik mocht niet.

Ik vond er ook geen holle moer aan. Maar ik was een puber en ik had andere prioriteiten. Meiskes. De boel begaaien. Op romereis stunten meemaken. Genieten van een chrysostomosshow. Met uw vrienden samenzijn. Het is waarlijk de meest gelukkige tijd van mijn leven geweest.

Ik kan u zo een hele hoop verhalen van mijnen schooltijd vertellen.....hij mocht nog wat langer duren ja. Maar dit zal alweer niet voor iedereen hetzelfde zijn.
Oud 22 januari 2008, 23:21   #98
Heftruck

Standaard

Citaat:
Een bepaalde maturiteit is vereist voor academisch onderwijs. Als je die al hebt op je 15de, chapeau, maar ik ben nog steeds vrij ongemakkellijk als ik in een collegezaal kom vol met eerstejaars

Ik vond er ook geen holle moer aan. Maar ik was een puber en ik had andere prioriteiten. Meiskes. De boel begaaien. Op romereis stunten meemaken. Genieten van een chrysostomosshow. Met uw vrienden samenzijn. Het is waarlijk de meest gelukkige tijd van mijn leven geweest.

Ik kan u zo een hele hoop verhalen van mijnen schooltijd vertellen.....hij mocht nog wat langer duren ja. Maar dit zal alweer niet voor iedereen hetzelfde zijn.
Exactemundo.
Oud 22 januari 2008, 23:21   #99
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bijlage 30012

Dat ding wisselt gewoon om de zoveel seconden.

lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 23:24   #100
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat ding wisselt gewoon om de zoveel seconden.

Is al eens in K&K geweest. Mensen trappen er makkelijk in. Ik ook.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be