![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Lap, daar gaat mijn imago. Bedankt hé ![]()
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog zoiets dat de opwarming tegenspreekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#84 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Enigszins ironisch is dat de posts in dit subforum mij alleen maar sceptischer maken tegenover de GCC-theorie Nu ja, Gores propagandafilm heeft daar ook wel goed bij geholpen. ![]() Enkel sceptischer hé, voor alle duidelijkheid, bij gebrek aan wetenschappelijke achtergrond heb ik allesbehalve de pretentie te beweren dat de theorie niet klopt. (Het idee alleen al ![]() Ik denk enkel, mmm, we zullen wel zien, ondertussen gedraag ik mij zo milieubewust mogelijk, maar daarvoor heb ik geen GCC nodig. En al zeker geen politici die mij eens gaan vertellen hoe ik moet leven, en in GCC een excuus vinden om mij nog maar eens te bestelen, terwijl ze zelf een ecologische voetafdruk hebben waar die van mij 100 keer in kan.
![]() |
![]() |
#85 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Neen serieus; het klimaat is een heel complex systeem. Op iedere plaats zijn er andere variabelen die meebepalen welk effect een gemiddelde temperatuursstijging precies heeft. En of het wel om een temperatuursstijging gaat. Zo heeft de temperatuurstijging als effect dat het water op aarde sneller zal verdampen. Dit betekent dus meer wolkenvorming (of grotere wolken). Waar dat water neerslaat op aarde heb je meer regen... Maar waar dat exact gebeurt (=waar die regenwolken exact naartoe drijven) is dan weer afhankelijk van hoe de wind waait. En de windpatronen kunnen ook veranderen door de 'global change'. (De windpatronen zijn relatief stabiel sinds de laatste ijstijd. Op die manier kan GC dus wel leiden tot meer regen. ![]() ![]() Hetzelfde geldt voor sneeuw: sneeuw ontstaat oa (?) wanneer warm water in contact komt met veel koudere lucht. Een massa water past zich trager aan aan 'omgevingstemperaturen' dan lucht. De oceaan is een massa water, die langzaam in zijn geheel opwarmt, zo ook tot bij de polen. De lucht is daar echter heel koud, waardoor er sneeuwvorming ontstaat ... Als de wind ed een beetje goed staan, valt die sneeuw neer op de polen, waardoor je het vreemde fenomeen krijgt dat een ijspool toeneemt in massa, terwijl de aarde opwarmt. ![]() (Dit gebeurt momenteel ook bij de zuidpool.) Het probleem is dus eigenlijk: we veranderen dingen. En we weten waarmee we beginnen. (We kennen de huidige patronen van neerslag, wind, ... Wat natuurlijk ook heel handig is voor onze voedselvoorziening, mits ieder gewas zijn specifieke omgeving heeft waar het het best gedijt... We weten dat die patronen nu aan het veranderen zijn. Maar we weten niet waar en wanneer die verandering zal stoppen...) Dat is zo'n beetje wat ik ervan weet, maar het is zoals je weet ook niet mijn vakgebied. Helaas. ![]() (Ik wil graag bronnen geven, maar ik weet niet of je content bent met NewScientist? ![]() ![]() Citaat:
Maar het heffen van taksen kan je ook zien als een middel van politici om aan preventie te doen. (Jij ziet dat waarschijnlijk als een schijnreden waarvan politici hopen dat mensen dit geloven. Misschien is dat ook zo.) Er zijn maar weinig manieren om mensen ertoe aan te zetten hun milieu in ere te houden. De effecten daarvan zijn pas op veel te lange termijn zichtbaar. En niemand voelt er zich persoonlijk verantwoordelijk voor omdat we met meer zijn. In mensen hun buidel tasten blijkt dan nog al eens een effectieve manier. Eigenlijk illustreer je dat hierboven zelf. Nja, het feit dat iedere EU-burger binnenkort 3 euro per week (!) zal moeten betalen vind ik dan weer wat overdreven. Ik ben bang dat mensen hierdoor net denken 'laat ik wat meer verspillen, ik betaal toch al mee'. Dat het een manier is van 'gewetenssussing' dus. Voor een rijk iemand maakt die som ook niets uit, voor een arm iemand daarentegen. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 27 januari 2008 om 19:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
edit: en een bron voor die opwarming van de oceanen. Bij mijn weten zit dat op een plateau voor deze eeuw
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 27 januari 2008 om 20:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() Daar had ik eigenlijk niet eense aandacht aangegeven. De idee erachter leek me duidelijk genoeg ...
Maar als je er liever andere ziet: http://www.awitness.org/column/graphics/methane.jpg http://www.windows.ucar.edu/earth/At...4_2004_big.gif Methaan kent een veel kortere levensduur dan CO2. Iets rond een decennium. Ik wist niet dat die stijging nu stabieler verliep. Ik weet dus ook niet hoe dat komt. Snel gegoogle leverde me bvb dit op waarin enkele hypotheses worden geopperd: http://www.sciam.com/article.cfm?art...AAC6A116763415 En wat bedoel je met die edit?
![]() |
![]() |
#88 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leuk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Mijn edit is toch duidelijk. Je zegt dat de oceanen opwarmen, ik wil daar een bron van.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
|
![]() Ik ben soms wat te spontaan in mijn posts, en dat was in deze context geen slimme zet.
Ik hoop dat je vooral mijn erg lange post hier gelezen hebt. Of de post van NO_EPO, die eigenlijk hetzelfde zegt, maar dan in één zin...
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 27 januari 2008 om 23:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Interessant. Wat doen de GCModelers daarmee?
![]() |
#93 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
The global atmospheric concentration of CH4 has increased from a pre-industrial value of about 715 ppb to 1732 ppb in the early 1990s, and was 1774 ppb in 2005. Growth rates have declined since the early 1990s, consistent with total emissions (sum of anthropogenic and natural sources) being nearly constant during this period. Laatst gewijzigd door jules : 28 januari 2008 om 01:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Europees Commissaris
|
![]() Des te vreemder vind ik, omdat er grote hoeveelheden methaan uit de ontdooiende toendra’s in de atmosfeer terechtkomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ik zou liever hebben dat je het mij vertelt
![]() |
#98 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier mag je gerust zeggen en posten, dat je zelf niet weet welke kan het klimaat en het weer zal opgaan, zolang je maar eerlijk blijft bekennen dat er iets deftig fout is met het milieu door de levenswijze van de mens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |