Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2008, 11:58   #81
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Bij welke jobs stond die 9€ vermeld?
Baliemedewerker en toezichterkuisploeg
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 12:04   #82
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Informatici ruim onder de 1000 netto?
Citaat:
En hoe zou dat nu toch komen, ach ja, vergeten bij sommige jobs stond nog bij dat men het koninklijke beginloon van 9€/u krijgt.
Of 9€ * 8 = 72€per dag of 72€*22= 1584€per maand bruto.
Ik ken een boekhouder (hogeschool opleiding) en een informaticus die beiden dit bedrag als bruto verdienen...
en ook iemand die bejaardenzorg doet (na tso) en dit is zowat haar nettoloon.

Ik denk dat het probleem bij de invulling van de jobs die je aanhaalt ook anders ligt nl. hoe moet iemand die ongeschoold is plots twee- of meertalig kunnen zijn?

Citaat:
Baliemedewerker, geen studievereisten.
Kennis Office pakket plus talenkennis Fr. D. Po. Ru. EN.
Ik denk dat deze mensen nog lang kunnen zoeken achter hun baliemedewerker als ze niet snel zelf een opleiding in mekaar steken...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 maart 2008 om 12:09.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 12:10   #83
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Informatici ruim onder de 1000 netto?
Gevraagd.

Helpdeck medewerkers voor IBM, verhuizen naar Zuid-Afrika en vandaar uit werken, loon +-/ 1000€ per maand bruto, wat in Zuid-Afrika wel een behoorlijk loon is. Contract van 1 tot 3 jaar, daarna verlengbaar indien voldoet aan eisen en voorwaarden van IBM.

Het is dus helemaal geen grap, maar zuivere waarheid.
Oud 6 maart 2008, 12:17   #84
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik ken een boekhouder (hogeschool opleiding) en een informaticus die beiden dit bedrag als bruto verdienen...

Ik denk dat het probleem bij de invulling van de jobs die je aanhaalt ook anders ligt nl. hoe moet iemand die ongeschoold is plots twee- of meertalig kunnen zijn?

Ik denk dat deze mensen nog lang kunnen zoeken achter hun baliemedewerker als ze niet snel zelf een opleiding in mekaar steken...
De eisen die ze stellen voor de baliemedewerker zijn niet in te vullen door een Laaggeschoolde Belg. Want buiten de normale drie talen eisen ze dus ook de kennis van Poolse en Russische, taalopleidingen die hier onder academische opleidingen vallen en je dus onder de hooggeschoolden doet vallen.
Oud 6 maart 2008, 12:17   #85
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Gevraagd.

Helpdeck medewerkers voor IBM, verhuizen naar Zuid-Afrika en vandaar uit werken, loon +-/ 1000€ per maand bruto, wat in Zuid-Afrika wel een behoorlijk loon is. Contract van 1 tot 3 jaar, daarna verlengbaar indien voldoet aan eisen en voorwaarden van IBM.

Het is dus helemaal geen grap, maar zuivere waarheid.
Een maat van mij heeft dat gedaan, en mij hebben ze enige tijd terug daar ook een email voor verstuurd. Het is tof als je eens een stukje van de wereld wil zien, en het staat mooi op je cv dat je bereid was in Zuid-Afrika te gaan werken voor je job.
Enfin, niets voor mij. Ik ben dan nog liever animator in een zuiders land in een 4sterren hotel .
Oud 6 maart 2008, 12:18   #86
Groentje-18

Standaard

Dat zijn enkele illustraties uit een heel grote steekproef. Uit de hele populatie zal er wel iemand zijn die hiervoor geschikt is en dit ziet als zijn droomjob.
Het punt blijft volgens mij dat als je echt werk wilt vandaag de dag, dat je het vindt, wat voor diploma je ook hebt.
Als je kijkt op de site van de VDAB en aangeeft dat je enkel je diploma basisonderwijs en/of 1e graad secundair hebt vind je nog meer dan 2000 jobs.
Uiteraard horen daar notaris, diplomaat, vertaler, manager of dergelijke met een loon van 7000 euro bruto per maand niet bij, maar dat lijkt me niet bepaald schokkend.
Ik heb de indruk dat je als je wil wel direct kan beginnen als kuispersoneel, arbeider, bouwvakker, chauffeur, verko(o)p(st)er, magazijnier, sorteerder, ... en dat zijn toch niet de meest verschrikkelijke jobs?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 maart 2008 om 12:19.
Oud 6 maart 2008, 12:35   #87
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zijn enkele illustraties uit een heel grote steekproef. Uit de hele populatie zal er wel iemand zijn die hiervoor geschikt is en dit ziet als zijn droomjob.
Het punt blijft volgens mij dat als je echt werk wilt vandaag de dag, dat je het vindt, wat voor diploma je ook hebt.
Als je kijkt op de site van de VDAB en aangeeft dat je enkel je diploma basisonderwijs en/of 1e graad secundair hebt vind je nog meer dan 2000 jobs.
Uiteraard horen daar notaris, diplomaat, vertaler, manager of dergelijke met een loon van 7000 euro bruto per maand niet bij, maar dat lijkt me niet bepaald schokkend.
Ik heb de indruk dat je als je wil wel direct kan beginnen als kuispersoneel, arbeider, bouwvakker, chauffeur, verko(o)p(st)er, magazijnier, sorteerder, ... en dat zijn toch niet de meest verschrikkelijke jobs?
Groentje, je moet die jobs eens goed bekijken.

En ze opendoen, je moet dan de eisen die men stelt eens goed lezen.
Vaak kom je dan tegen dat je IR of Master studies moet gedaan hebben om in aanmerking te komen.
Oud 6 maart 2008, 12:40   #88
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tja, ik denk dat er diverse werelden bestaan...

Een boekhouder behoort tot de knelpuntberoepen en zou onder de 1000€ bruto verdienen?

Mijn kennis kan nog geen strijksters/stiksters vinden aan 1150€ netto + maaltijdcheques...

Zijn boekhouder kost hem 135 euro per uur...

Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 12:55   #89
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Groentje, je moet die jobs eens goed bekijken.

En ze opendoen, je moet dan de eisen die men stelt eens goed lezen.
Vaak kom je dan tegen dat je IR of Master studies moet gedaan hebben om in aanmerking te komen.
Als chauffeur, arbeider of verkoper?

Zo erg is het nu goddank ook weer niet gesteld.
Oud 6 maart 2008, 13:01   #90
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Tja, ik denk dat er diverse werelden bestaan...

Een boekhouder behoort tot de knelpuntberoepen en zou onder de 1000€ bruto verdienen?

Mijn kennis kan nog geen strijksters/stiksters vinden aan 1150€ netto + maaltijdcheques...

Zijn boekhouder kost hem 135 euro per uur...

Onder de 1000 euro netto.
Maar zoals ik zei ken ik ook een bejaardenverzogster die meer verdient die deze persoon zijn brutoloon netto heeft. (Dit zijn wel pas afgestudeerden.)
Maar je loon hangt tegenwoordig vooral af van vraag en aanbod denk ik en niet meer van je studies. Ik zal met mijn univdiploma later ook beginnen aan iets wat ongeveer rond het inkomen van die strijkster/stikster zal liggen.
Oud 6 maart 2008, 13:19   #91
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als chauffeur, arbeider of verkoper?

Zo erg is het nu goddank ook weer niet gesteld.
Ga je rijbewijs CE eens halen en je aanbieden als vrachtwagenbestuurder, kom dan terug.

Arbeider, jongen een gewone arbeider bestaat al lang niet meer. Dit zijn allemaal mensen die of binnen het bedrijf een opleiding hebben genoten en eigenlijk gelijk staan aan A1's of die reeds een A2 hadden en door hun ervaringen gelijk staan aan A1's

Verkopers, in welke winkel en onder welk statut. Verkoop is een A2 BSO opleiding en daar word dus vaak ook dit diploma geëist of een A2 of hoger in de studierichtingen van de sector. Plus de nodige talenkennis.

Ik zou dus toch eerst eens goed nadenken voor je deze jobs als laag of ongeschoold bestempeld.
Je zou weleens bedrogen kunnen uitkomen.
Oud 6 maart 2008, 13:22   #92
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onder de 1000 euro netto.
Maar zoals ik zei ken ik ook een bejaardenverzogster die meer verdient die deze persoon zijn brutoloon netto heeft. (Dit zijn wel pas afgestudeerden.)
Maar je loon hangt tegenwoordig vooral af van vraag en aanbod denk ik en niet meer van je studies. Ik zal met mijn univdiploma later ook beginnen aan iets wat ongeveer rond het inkomen van die strijkster/stikster zal liggen.
De lonen hangen meer af van de sector en de streek waar je te werk gesteld bent.

Zo kan een Arbeider in de petrochemie gemakkelijk veel meer verdienen dan een boekhoudkundige bediend in Limburg in de horeca of een producieoversten in Kortijk in de textielnijverheid.
Oud 6 maart 2008, 13:34   #93
Groentje-18

Standaard

Waarom vallen deze jobs dan onder de noemer "lagere school of eerste graad secundair onderwijs"?
Speciaal voor jou heb ik zelfs eens links en rechts op deze jobs geklikt en inderdaad: geen studievereisten. Je kan zelfs blijkbaar aan de slag als administratief bediende of receptioniste zonder studievereisten (er staat uitdrukkelijk bij dat een diploma sercretariaat of dergelijke niet nodig is).

Hilarisch overigens dat een deel van die aanbiedingen volledig in het Pools geschreven staat ...

Ik ben btw een meisje.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 maart 2008 om 13:37.
Oud 6 maart 2008, 13:47   #94
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom vallen deze jobs dan onder de noemer "lagere school of eerste graad secundair onderwijs"?
Speciaal voor jou heb ik zelfs eens links en rechts op deze jobs geklikt en inderdaad: geen studievereisten. Je kan zelfs blijkbaar aan de slag als administratief bediende of receptioniste zonder studievereisten (er staat uitdrukkelijk bij dat een diploma sercretariaat of dergelijke niet nodig is).

Hilarisch overigens dat een deel van die aanbiedingen volledig in het Pools geschreven staat ...

Ik ben btw een meisje.
Jongen, is hier een uitdrukking die men tegenoveriedereen gebruikt, zelfs tegenover een bejaarde dame van over de 100.

En ik weet dat jij van het vrouwelijke geslacht bent. dachtzelf van rond de 25 jaar.
Oud 6 maart 2008, 13:50   #95
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jongen, is hier een uitdrukking die men tegenoveriedereen gebruikt, zelfs tegenover een bejaarde dame van over de 100.

En ik weet dat jij van het vrouwelijke geslacht bent. dachtzelf van rond de 25 jaar.
Idd... een btw meisje...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 13:50   #96
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik ben btw een meisje.

Ja, en pools is hier een taal die tot de academische opleidingen behoort.

Dus wie dat kan lezen, is al geen laaggeschoolde meer, of iemand die niet hier is opgegroeid en dus staat deze job niet open voor laaggeschoolde Belgen.
Oud 6 maart 2008, 13:52   #97
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd... een btw meisje...
Een jonge vrouwelijke belasting op toegevoegde waarden?
Oud 6 maart 2008, 14:09   #98
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik ben btw een meisje.
Citaat:
Junior Projectleider (m/v)
solliciteer via JOBAT
in Wallonie Vaste Job - Voltijds
Staat onder de zelfde zoekopdracht.

Citaat:
Je hebt gezocht naar jobs die voldoen aan de volgende criteria (1875 resultaten):
Diploma: Basisonderwijs of 1ste graad secundair onderwijs
Soort job: Vaste Jobs
Citaat:
Functieomschrijving
Als administratief bediende zal u binnen ons team instaan voor volgende hoofdtaken:

- logistieke opvolging : opvolging bestellingen
- financiële opvolging : contact met banken, facturatie
- administratie : opvolging en organiseren van opleidingen voor toestellen, klanten uitnodigen, onthaal
-
Profiel
- Je bent tweetalig FR/NL of NL/FR
- Kan aardig overweg met Excel en Word
- Je bent stressbestendig, sociaalvaardig en werkt nauwkeurig en autonoom
Citaat:
1 ambulante leerkracht (M/V) (OUDERGEM)
Ambulante leerkracht - 12/24- (waarvan 7/24 in het kleuteronderwijs en 5/24 in het lager onderwjs)

Verwacht:
Les te geven in:
Kleuteronderwijzer
Leerkracht basisonderwijs
Dilpoma lager- of kleuteronderwijs
Zoekopdracht Basis en 1ste graad secundair onderwijs.

Begint er een lichtje te branden hoe men aan de laag en ongeschoolde jobs komt die niet ingevuld geraken.
Oud 6 maart 2008, 14:30   #99
Groentje-18

Standaard

Er is werk genoeg voor wie wil werken, als je iets minder selectief bent en niet op de functies klikt waar hopelijk wel studievereisten voor gevraagd worden.

Bij de VDAB sorteren ze die functies uiteraard niet handmatig waardoor er van die bijna 90 000 jobs wel eens enkelen verkeerd terecht zullen komen.

En zoals ik aan het begin zei: geen reden om aan te nemen dat het om laaggeschoolde jobs gaat die men niet ingevuld krijgt. Dat staat nergens vermeld in het artikel.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 maart 2008 om 14:34.
Oud 6 maart 2008, 14:43   #100
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet vergeten selectief te zijn?

Soit, er is werk genoeg voor wie wil werken, als je iets minder selectief bent en niet op de functies klikt waar hopelijk wel studievereisten voor gevraagd worden.
Ik heb niet gezegt dat er geen jobs zijn, maar dat de term laag en ongeschoold tegenwoordig heel ruim genomen word.

En dat je dus wel een grote korrel zout moet gebruiken bij die statistieken.

en voor jonge mensen is er idd werk in overvloed, maar eens de 45 voorbij zo ik daar toch ook mee oppassen, werkgevers staan niet direct te springen om hen nog voor 8 of 10 jaar op te leiden tot bruikbare arbeidskrachten.

Voor die laag en ongeschoolden is het dus weldegelijk veel moeilijker om nog aan werk te geraken.
Zonder de nodige bijopleidingen en attesten zelfs bijna onmogelijk.

Daarbij komt, dat die mensen vaak een dop hebben van boven de 1100€ en als ze VDAB opleidingen gaan volgen ook nog eens 1€per lesuur extra krijgen. Wat neerkomt op gemiddeld nog eens 176€ per maand en een verhoogd kindergeld met bijna 60€ per kind extra.
Iemand met twee kinderen moet dus al snel boven de 1400€ per maand netto zitten om evenveel inkomsten te hebbenals wanneer die persoon dopt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be