Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2008, 19:23   #81
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Waarom zou men de taal niet kunnen aanleren met een tekst over een alleenstaande moeder of vader?
Dat doet men ongetwijfeld ook wel eens, maar om nu altijd zo'n voorbeelden te nemen, gaat toch wel een beetje te ver, niet?

Men moet de uitzondering niet tot norm verheffen.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 19:30   #82
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Dat doet men ongetwijfeld ook wel eens, maar om nu altijd zo'n voorbeelden te nemen, gaat toch wel een beetje te ver, niet?

Men moet de uitzondering niet tot norm verheffen.
Ik twijfel sterk dat men dat wel eens doet. In de teksten in de schoolboeken van mijn kinderen heb ik dat nog nooit gelezen.

Behalve bij 1 leerkracht die zelf haar teksten uitzocht om de taal aan te leren.

Ik beweer helemaal niet dat men de uitzondering tot norm moet verheffen. Maar minderheden komen wel voor in onze maatschappij.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 20:09   #83
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Men kan dat aansnijden in de lessen godsdienst/zedenleer, en sommige (hopelijk alle) leerkrachten doen dat meer en meer.

Dus, als ik je goed begrijp zijn vakken als godsdienst of zedenleer randvakken die niet ernstig moeten worden genomen. Vooral als het gaat om diversiteit en het afstappen van het klassieke rolenpatroon. Over afkomst zullen we het nog niet hebben.

Of blijf je ergens verdoken in een verleden waar het leven met eensgezinden toch zo eenvoudig was, waar je zeker was dat toen je van school kwam moeke op je zat te wachten ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 20:14   #84
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik twijfel sterk dat men dat wel eens doet. In de teksten in de schoolboeken van mijn kinderen heb ik dat nog nooit gelezen
Het zou mij ook verbazen moest dit wel zo zijn. Dat weet ieder die nu schoolgaande kinderen heeft. Zo te lezen komen de meest tegenstrijdige stellingen van wie zelfs niet de moeite hoeft te doen zich in een situatie in te leven.
Oud 21 april 2008, 12:08   #85
gertjan22
Banneling

Standaard

Waarom ontkennen dat er ook homo-koppels zijn met kinderen? Mag daar niet over gesproken worden? Blijkbaar niet! Voor het Vlaams Belang en CD&V bestaan er geen homokoppels?? Wat dan als een schoolkindje naar de juf gaat en zegt: "juf,ik heb 2 mama's of 2 papa's"...

Kan men niet als bijlage vermelden dat er ook gezinnen zijn met mensen van hetzelfde geslacht? Of gaan we oogkleppen dragen en doen alsof dat niet bestaat?

De kinderboeken moeten aangepast worden aan de huidige samenleving.Dingen gaan ontkennen heeft geen zin want de kinderen gaan daar vroeg of laat toch mee te maken krijgen!

Aan de conservatieve partijen: hoe je het ook draait of keert: de samenleving is divers en niemand is hetzelfde!
gertjan22 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 16:14   #86
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertjan22 Bekijk bericht
Waarom ontkennen dat er ook homo-koppels zijn met kinderen? Mag daar niet over gesproken worden? Blijkbaar niet! Voor het Vlaams Belang en CD&V bestaan er geen homokoppels?? Wat dan als een schoolkindje naar de juf gaat en zegt: "juf,ik heb 2 mama's of 2 papa's"...

Kan men niet als bijlage vermelden dat er ook gezinnen zijn met mensen van hetzelfde geslacht? Of gaan we oogkleppen dragen en doen alsof dat niet bestaat?

De kinderboeken moeten aangepast worden aan de huidige samenleving.Dingen gaan ontkennen heeft geen zin want de kinderen gaan daar vroeg of laat toch mee te maken krijgen!
Wie ontkent er iets ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 16:47   #87
gertjan22
Banneling

Standaard

Er mag volgens de gezinsbond geen woord gesproken worden van "andere" gezinsvormen...dit is hetzelfde als homo-gezinnen ontkennen dat ze bestaan!
gertjan22 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 16:52   #88
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er mag volgens de gezinsbond geen woord gesproken worden van "andere" gezinsvormen...dit is hetzelfde als homo-gezinnen ontkennen dat ze bestaan!
En over welke schoolboeken handelt het hier eigenlijk ? Frans ? Muziek ? Aardrijkskunde ? Boekhouden ?
Oud 21 april 2008, 19:17   #89
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dus, als ik je goed begrijp zijn vakken als godsdienst of zedenleer randvakken die niet ernstig moeten worden genomen. Vooral als het gaat om diversiteit en het afstappen van het klassieke rolenpatroon. Over afkomst zullen we het nog niet hebben.

Of blijf je ergens verdoken in een verleden waar het leven met eensgezinden toch zo eenvoudig was, waar je zeker was dat toen je van school kwam moeke op je zat te wachten ?
Neen, je hebt me niet goed begrepen...
Godsdienst en Zedenleer zijn geen randvakken maar in de lessen taal en wiskunde enz is er wel wat anders te doen dan de "problemen" en de talloze "mogelijkheden" te bespreken die in dit onderwerp hier voorkomen! De school is er om de basis van een antal dingen te leren en niet om jonge kinderen bezig te houden over homo's, lesbiennes en alle mogelijke tussenvormen en kleurtjes en wat ze er moeten of mogen van denken! Men probeert echt alles op de nek van het onderwijs te schuiven! Omdat de ouders te lui en te lomp en te dom en te weinig tijd en interesse hebben om zelf nog waarden mee te geven aan hun kinderen ?
Als het kindergeld er maar maandelijks ligt?

Die "kinderen" kunnen zich na schooltijd nog altijd leren een opinie vormen over de vele facetten van onze maatschappij. In de tijd die ze op school moeten doorbrengen zijn die ondertussen wellicht al weer anders!

Laat ons in het belang van onze jeugd stoppen met verder het onderwijs ook nog naar de bliksem te laten helpen door een stelletje betweters die niet weten met wat ze bezig zijn...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 19:27   #90
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Aan de conservatieve partijen: hoe je het ook draait of keert: de samenleving is divers en niemand is hetzelfde!
Laten we onze kinderen zo lang als het kan kinderen blijven aub! Daarna hebben ze nog vele jaren om zich te verdiepen in onze "maatschappelijke problemen"! Misschien dat er meer over kan gesproken worden in bvb het laatste jaar van het hoger onderwijs, dat moet voldoende zijn! We hebben al "rode burchten" in het staatsonderwijs en "katholieke scholen" waar sommigen nog denken dat ze in de jaren vijftig zitten, dat is al erg genoeg!
De samenleving is divers... en de problemen daardoor in het kwadraat: laten we die zever besparen aan onze kinderen. Of denken sommigen dat ze dan al moeten beginnen hun "kiesvee" klaar te stomen?
Je moet aan een éénjarige die pas leert een paar woordjes stamelen ook al niet beginnen uitleggen dat Sinterklaas niet bestaat...
Oud 21 april 2008, 19:41   #91
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we onze kinderen zo lang als het kan kinderen blijven aub! Daarna hebben ze nog vele jaren om zich te verdiepen in onze "maatschappelijke problemen"! Misschien dat er meer over kan gesproken worden in bvb het laatste jaar van het hoger onderwijs, dat moet voldoende zijn! We hebben al "rode burchten" in het staatsonderwijs en "katholieke scholen" waar sommigen nog denken dat ze in de jaren vijftig zitten, dat is al erg genoeg!
De samenleving is divers... en de problemen daardoor in het kwadraat: laten we die zever besparen aan onze kinderen. Of denken sommigen dat ze dan al moeten beginnen hun "kiesvee" klaar te stomen?
Je moet aan een éénjarige die pas leert een paar woordjes stamelen ook al niet beginnen uitleggen dat Sinterklaas niet bestaat...
Noemt gij holebi gezinnen een probleem?

Wat denkt ge er nu van dat er gewone EN minder gewone dingen in schoolboeken staan?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 19:41   #92
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij mijn dochter in klas, zit er iemand die 2 mama's heeft.
Wat stel je voor? Negeren? Buitensmuiten uit school? Misschien appart onderwijs?
Oud 21 april 2008, 19:49   #93
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Godsdienst en Zedenleer zijn geen randvakken maar in de lessen taal en wiskunde enz is er wel wat anders te doen dan de "problemen" en de talloze "mogelijkheden" te bespreken die in dit onderwerp hier voorkomen! De school is er om de basis van een antal dingen te leren en niet om jonge kinderen bezig te houden over homo's, lesbiennes en alle mogelijke tussenvormen en kleurtjes en wat ze er moeten of mogen van denken! Men probeert echt alles op de nek van het onderwijs te schuiven! Omdat de ouders te lui en te lomp en te dom en te weinig tijd en interesse hebben om zelf nog waarden mee te geven aan hun kinderen ?
Als het kindergeld er maar maandelijks ligt?

Die "kinderen" kunnen zich na schooltijd nog altijd leren een opinie vormen over de vele facetten van onze maatschappij. In de tijd die ze op school moeten doorbrengen zijn die ondertussen wellicht al weer anders!

Laat ons in het belang van onze jeugd stoppen met verder het onderwijs ook nog naar de bliksem te laten helpen door een stelletje betweters die niet weten met wat ze bezig zijn...
Meen je dat, wat je zegt over ouders "Omdat de ouders te lui en te lomp en te dom en te weinig tijd en interesse hebben om zelf nog waarden mee te geven aan hun kinderen ? Als het kindergeld er maar maandelijks ligt?"
Hoe herken je een betweter die niet weet met wat hij/zij bezig is?

Heb jij kinderen?
Dan weet je dat ze voortdurend beïnvloed zijn, en voortdurend hun opinie vormen. Ze wachten daar niet mee tot na de schooluren.
De leerlingbevolking is een weerspiegeling van de maatschappij, waarom zouden de teksten in de schoolboeken geen weerspiegeling mogen zijn?
Oud 21 april 2008, 20:24   #94
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus toch. Onderwijs, de leerkrachten zijn er om gemoedelijk zch met de kindjes bezig te houden, dagdagelijks te plaveren over wat we als dagelijkse vertrouwde kost mogen ervaren. Geef toe.

Laatst gewijzigd door Rudy : 21 april 2008 om 20:27.
Oud 21 april 2008, 20:59   #95
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dus toch. Onderwijs, de leerkrachten zijn er om gemoedelijk zich met de kindjes bezig te houden, dagdagelijks te plaveren over wat we als dagelijkse vertrouwde kost mogen ervaren.
Gezien je simplistische en denigrerende houding t.o.v. het onderwijzend personeel, heb ik zo vaag de indruk dat jijzelf geen leerkracht bent.
Oud 21 april 2008, 21:04   #96
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Gezien je simplistische en denigrerende houding t.o.v. het onderwijzend personeel, heb ik zo vaag de indruk dat jijzelf geen leerkracht bent.
Was hypotetich, slimmen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 21:14   #97
sus antigoon
Banneling

Standaard

De gemiddelde stereo type Vlaams Belanger typische café praat is inderdaad niet geschikt voor schoolboeken.

Marokkaan met BMW
Marokkaan met Mercedes
Marokaan veel kindjes maken, veel kindergeld
Marokkaan aan den dop

School dient juist om te voorkomen dat mensen op het VB stemmen
sus antigoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2008, 21:14   #98
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Was hypotetich, slimmen.
Slechts 3 woorden, en toch 2 fouten (over "slimmen" twijfel ik nog).

Goed bezig zou ik zo zeggen.

Slimmen.
Oud 21 april 2008, 21:40   #99
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sus antigoon Bekijk bericht
School dient juist om te voorkomen dat mensen op het VB stemmen
Eén van de eerste waarheidsgetrouwe berichten van links die ik in deze draad lees.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2008, 09:53   #100
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn dochter in klas, zit er iemand die 2 mama's heeft.
Wat stel je voor? Negeren? Buitensmuiten uit school? Misschien appart onderwijs?
Daar zo gewoon mogelijk mee doen, daar geen enkele aandacht aan schenken die de kinderen zouden doen denken dat er iets "abnormaals" aan de gang is, die twee moeders ontvangen op ouderavonden alsof het vader-moeder was, of moeder-zuster enz Trouwens op die ouderavonden enz is het dikwijls een grotere zus of broer of vriend enz die meekomt ipv pa of ma, zonder dat er daar ook maar iemand aandacht voor heeft of aan schenkt...

Samengevat: doen alsof je niets opmerkt dat "anders" is. Maar daarom moeten we er de schoolboeken nog niet mee volstoppen! Want het gaat niet alleen om kindjes met twee mama's: al de facetten van onze "nieuwe" maatschappij, daar moeten we onze kinderen niet in laten verzuipen.
De kinderen vragen daar echt niet om dacht ik!

Misschien zitten er hier "onderwijsmensen" die een paar praktische voorbeeldjes kunnen geven, of gebeurt deze discussie "vooral met de beter wetende schippers aan de wal" die kompleet stuurloos op de oceaan zouden liggen dobberen indien men ze daar op een boot zou zetten?

Laatst gewijzigd door andev : 22 april 2008 om 09:55.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be