Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2008, 14:57   #81
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik had de keuze tussen ja en nee als antwoord en heb met de dobbelstenen gegooid.
Leg eens uit.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 14:57   #82
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Raadpleeg een geschiedenisboek, ik ben uw moeke niet.
Aangezien anderen er nog steeds op in gaan, moet het zijn dat er velen niet op de hoogte zijn. Niet iedereen is zo erudiet.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 14:58   #83
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ligt misschien aan uw beperkte kennis van het Frans?
Die is heel goed; maar ja in het Nederlands bestaat er dan ook een uitdrukking: de waarheid kwetst.
Je bent toch al in Frankrijk geweest, mag ik hopen?

Laatst gewijzigd door stropdrager : 4 mei 2008 om 15:01.
Oud 4 mei 2008, 15:05   #84
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aangezien anderen er nog steeds op in gaan
Die anderen hebben nog niet helemaal door dat u een politieke troll bent, maar dat komt nog.

Verwacht van mij in elk geval niet dat ik meespeel met uw truukjes uit het 19de eeuwse belgicisme.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 15:10   #85
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die anderen hebben nog niet helemaal door dat u een politieke troll bent, maar dat komt nog.

Verwacht van mij in elk geval niet dat ik meespeel met uw truukjes uit het 19de eeuwse belgicisme.
Je kan niet verdacht worden van psychologisch doorzicht.
Oud 4 mei 2008, 15:13   #86
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Trollen houden van discussiëren zonder inhoudelijk doel noch einde, ook over trollen zelf: daarom is het niet uitzonderlijk wanneer een trol (met de truc van "al wat je zegt, ben je zelf!") anderen van trollen beschuldigt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Troll_(internet)
Oud 4 mei 2008, 15:18   #87
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trollen houden van discussiëren zonder inhoudelijk doel noch einde
Daar valt volgens mij ook onder: steevast krampachtig proberen het onderwerp van de discussie te verleggen wanneer het je te warm onder de voeten wordt of de inhoud van een vraag je niet bevalt.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 4 mei 2008 om 15:19.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 15:21   #88
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Als we deze redenering doortrekken, spreekt men dus in Zwitserland evenmin Duits. Wellicht moeten mensen uit pakweg Zürich en Hamburg dus ook maar Frans beginnen te spreken om elkaar te verstaan?
En nog altijd geen antwoord van Azert op deze opmerking.
Oud 4 mei 2008, 15:27   #89
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Als we deze redenering doortrekken, spreekt men dus in Zwitserland evenmin Duits. Wellicht moeten mensen uit pakweg Zürich en Hamburg dus ook maar Frans beginnen te spreken om elkaar te verstaan?
Je zult de afstand tussen Hamburg en Zurich toch niet vergelijken met Groningen en Ieper?

Hoe groter de afstand hoe meer kans op taalvariatie.

Niet normaal dat op zo'n kleine afstand de taalafstand zo groot is; zeker in een vlakke regio met veel contactmogelijkheden.

Vroeger zijn er bijv. in Zwitserland met het Reto-romaans talen kunnen ontstaan wegens weinig contact.
Oud 4 mei 2008, 15:39   #90
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je zult de afstand tussen Hamburg en Zurich toch niet vergelijken met Groningen en Ieper?

Hoe groter de afstand hoe meer kans op taalvariatie.

Niet normaal dat op zo'n kleine afstand de taalafstand zo groot is; zeker in een vlakke regio met veel contactmogelijkheden.

Vroeger zijn er bijv. in Zwitserland met het Reto-romaans talen kunnen ontstaan wegens weinig contact.
Ik heb nochtans geen enkele moeite om een inwoner van Groningen te verstaan.

En wat die taalvariatie betreft. Hamburg en Zurich was gewoon een voorbeeld. Er is bijvoorbeeld ook een vrij grote variatie tussen Beieren en de rest van Duitsland.

Ik heb nog een vraag voor jou: Vind jij het Frans een meerderwaardige taal t.o.v het Nederlands?
Oud 4 mei 2008, 15:43   #91
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik heb nochtans geen enkele moeite om een inwoner van Groningen te verstaan.

En wat die taalvariatie betreft. Hamburg en Zurich was gewoon een voorbeeld. Er is bijvoorbeeld ook een vrij grote variatie tussen Beieren en de rest van Duitsland.

Ik heb nog een vraag voor jou: Vind jij het Frans een meerderwaardige taal t.o.v het Nederlands?
Duitsland is dat ook heel veel groter dan het Nederlandse taalgebied.

En er is geen enkele taal meerderwaardig. Taal is een communicatiemiddel dat je per toeval aanleert omdat je ouders deze of gene taal spreken.
Oud 4 mei 2008, 15:51   #92
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Duitsland is dat ook heel veel groter dan het Nederlandse taalgebied.

En er is geen enkele taal meerderwaardig. Taal is een communicatiemiddel dat je per toeval aanleert omdat je ouders deze of gene taal spreken.
Inderdaad, het is dus ook logischer dat er in Duitsland meer varianten aanwezig zijn in het Nederlandse taalgebied en dat is ook zo.

Ik ben blij om je tweede alinea te lezen.
Oud 4 mei 2008, 15:54   #93
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben blij om je tweede alinea te lezen.
Heb ik ooit iets anders laten uitschijnen?
Oud 4 mei 2008, 16:52   #94
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlaamse jongeren kijken zelden naar Nederlandse media en gaan ook zelden naar Nederland, kortom weinig contact en omgekeerd ook.

Jongeren uit Franstalig belgië, zwitserland, canada kijken wel op naar Parijs. ofschoon er verschil is, is de norm het Frans uit Frankrijk.

In Vlaanderen is er amper nog interesse voor het Nederlands uit Nederland, nee er is zelfs afkeer.

Gevolg is/zal zijn dat het Nederlands en Vlaams alsmaar verder uit elkaar drijven. Een beetje verschil kan; maar op den duur wordt de afstand te groot om vol te houden dat het Vlaams = Nederlands.
Akkoord met u. Franstalige Belgen leven elke dag met Frankrijk, Vlamingen leven niet met Nederland.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 16:57   #95
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlaamse jongeren kijken zelden naar Nederlandse media en gaan ook zelden naar Nederland, kortom weinig contact en omgekeerd ook.
Vlaamse jongeren mogen niet eens Nederlandse televisie ontvangen. Verboden bij wet voor Nederlandse commerciële omroepen om in het buitenland uit te zenden.
Citaat:
Gevolg is/zal zijn dat het Nederlands en Vlaams alsmaar verder uit elkaar drijven. Een beetje verschil kan; maar op den duur wordt de afstand te groot om vol te houden dat het Vlaams = Nederlands.
De dialecten verdwijnen, en meer Vlamingen gaan over op een verbasterde vorm van het Antwerps (verkavelingsvlaams), in Nederland gaan steeds meer mensen over op poldernederlands. Het belang van het AN neemt af maar dat betekent helemaal niet dat de onderlinge verstaanbaarheid afneemt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 16:59   #96
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht

De dialecten verdwijnen, en meer Vlamingen gaan over op een verbasterde vorm van het Antwerps (verkavelingsvlaams), in Nederland gaan steeds meer mensen over op poldernederlands. Het belang van het AN neemt af maar dat betekent helemaal niet dat de onderlinge verstaanbaarheid afneemt.
Het is dus een kwestie van tijd hé.
Nu is het al moeilijker en het zal alleen maar toenemen.
Oud 4 mei 2008, 17:00   #97
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaamse jongeren mogen niet eens Nederlandse televisie ontvangen. Verboden bij wet voor Nederlandse commerciële omroepen om in het buitenland uit te zenden.

En als we aandachtig zijn en goed luisteren, dan kunnen we een Duitser ook nog wel enigszins begrijpen; maar je kunt niet meer zeggen dat Duits en Nederlands 1 taal zijn.
Oud 4 mei 2008, 17:01   #98
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is dus een kwestie van tijd hé.
Nu is het al moeilijker en het zal alleen maar toenemen.
De dialecten verdwijnen ==> meer verstaanbaarheid. AN neemt in belang af ==> minder verstaanbaarheid.

Het gaat dus twee kanten op en ik merk persoonlijk helemaal niets van die afname in verstaanbaarheid. Wel merk ik dat Vlamingen steeds minder AN beginnen te spreken, dat wil zeggen, wat meer rollende ''r'', een opvallendere ''w'', en dat soort dingen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 17:03   #99
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1)De Vlaamse jongeren gaan weinig naar Nederland?
Ongetwijfeld heb je ook cijfers die die bewering kunnen staven.

2) Onzin, er is veel meer verschil tussen het Frans uit Frankrijk en uit Quebec dan tussen het Nederlands uit Vlaanderen en Nederland.

3) Van die afkeer heb ik nog maar weinig gemerkt, tenzij bij belgicistische Vlamingen zoals jij, straatrue.

4) Het is niet omdat jij dat eens in een krantenartikel in De Standaard gelezen hebt dat het Vlaams en Nederlands uit elkaar groeien, dat dat ook zo is. Nogmaals een bewijs dat je alles gelooft wat er in de media verschijnt.
Trouwens, wat moet ik mij bij het algemeen Vlaams voorstellen?
1) De favoriete vakantiebestemmingen van de Belgen in het algemeen zijn Frankrijk en Spanje. Nederland komt dus niet aan bod.

2) Waarom moet een Nederlandse soap, die op VRT of VTM uitgezonden wordt, onderdtiteld worden? Een Franstalige Belg die naar een Franse film of soap heeft geen ondertitels nodig om ernaar te kijken.

3) "Kezen", "Kaaskoppen", enz...............Dat zegt genoeg, denk ik.

4) Spreek gewoon wat men noemt of noemde de ABN, Algemeen Beschaafd Nederlands, als je in contact met Vlamingen uit andere provincies dan de uwe bent.
Oud 4 mei 2008, 17:06   #100
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Daarom ontvang ik Nederlandse TV-zenders (Ned 1, 2 en 3) in Brussel zeker...............
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be