Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Nederlanders lijken meer op Denen dan op Vlamingen?
Eens 14 23,73%
Oneens 35 59,32%
Geen Idee 10 16,95%
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2008, 20:17   #81
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Dat valt me ook op.
Overigens dat doen de Vlaamse media ook over de Vlaams-nationalisten.
Veel Vlamingen zijn nestbevuilers.
Waarschijnlijk verklaarbaar door het verdriet van Belgie.
Tja, eigenlijk wel triestig, maar waar. Waarom zouden de Walen nog moeite moeten doen om de Nederlanders te schofferen als er altijd wel ergens in Vlaanderen verbelziekte nuttige idioten te vinden zijn die zich geroepen voelen om hun natuurlijke bondgenoten door het slijk te halen?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 28 april 2008 om 20:18.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 20:22   #82
eric v68
Burgemeester

eric v68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij ben ik niet de enige Nederlander die een zekere verbondenheid voelt met de Denen. Nederland en Denemarken lijken zelfs in de kleinste details op elkaar. Zo blijkt bijvoorbeeld uit de statistieken dat de Denen de enige Europeanen zijn die net zoveel fietsen als de Nederlanders. Ook qua karakter lijken Nederlanders veel meer op Denen dan op Vlamingen.

Daarom pleit ik ervoor dat Nederland zich steeds meer moet gaan richten op de Scandinavische landen. Zelden bespeur ik enige Scandinavische vijandigheid jegens ons - dat is bij de Belgen wel anders. Met de Scandinavische landen kunnen wij op een veel natuurlijkere wijze samenwerken, zonder ons karakter geweld aan te hoeven doen.

Laat Nederland zich los maken van de Benelux, en zijn energie steken in een Noord-Europees verbond.
volksverbondenheid doet landen samengaan. geen oppervlakkige overeenkomsten.

Nederland en Denemarken hebben niet dezelfde taal
Nederland en Denemarken hebben geen gezamenlijke historie
Nederlanders en Denen hebben niet dezelfde afkomst
Nederlanders en Denen hebben at best een cultuur die een beetje op elkaar lijkt.

Nederlanders en Vlamingen hebben wel die verbondenheid

PS. in China wordt ook veel gefietst.

Laatst gewijzigd door eric v68 : 28 april 2008 om 20:25.
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 20:22   #83
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het valt wel altijd op dat het juist alleen de Vlaamse politici zijn die zich minachtend uitlaten over Nederland(ers).
Misschien omdat de Franstaligen weinig weten over Nederland, en al zeker niet dat Jan Peter Balkenende een zeer vage gelijkenis met Harry Potter?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 20:36   #84
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
volksverbondenheid doet landen samengaan. geen oppervlakkige overeenkomsten.

Nederland en Denemarken hebben niet dezelfde taal
Nederland en Denemarken hebben geen gezamenlijke historie
Nederlanders en Denen hebben niet dezelfde afkomst
Nederlanders en Denen hebben at best een cultuur die een beetje op elkaar lijkt.

Nederlanders en Vlamingen hebben wel die verbondenheid
Zeg eens, wat heb je aan dat soort verbondenheid in de praktijk van alledag. Laten we ons nog even beperken tot bedrijfsfusies. Zelfs bij grotendeels Nederlandse bedrijven als Philips en ING wordt al sinds jaar en dag Engels gesproken in de top van het bedrijf. Dus wat heb je daar aan het Nederlands als gezamenlijke taal? En ook buiten het bedrijfsleven zorgt die 'stamverwantschap' in de praktijk niet voor een betere samenwerking. Integendeel, dat gedeelde verleden kan zelfs in de weg zitten, zoals bij Nederlanders en Vlamingen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 21:20   #85
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Eén belangrijke overeenkomst tussen Nederland en Denemarken werd tot nu toe over het hoofd gezien :

beide landen zijn nogal 'plat'.

En nog iets:

bij onze islamitische medemens zijn beide landen wellicht niet bepaald 'favoriet'. Gelukkig kunnen ze wat dat betreft rekenen op onovertrefbare concurrentie van Israël, voorlopig althans. Maar samen kunnen ze daar misschien toch wel iets aan doen.

Overigens vind ik dat Vlaanderen, Nederland, Denemarken, Wallonië, Luxemburg, Schotland en Ijsland (om te beginnen) best wel deel kunnen uitmaken van de 'Republiek van Verenigde Lage Landen', hoor.

We spreken toch al min of meer hetzelfde slechte Engels.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 22:55   #86
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Zolang wij maar Zeeuws-Vlaanderen terugkrijgen.
Onzin. Zeeuws-Vlaanderen is al meer dan 150 jaar bevrijd, net als Oost-Limburg. Elk gehucht, elk dorp, elke gemeente die bij Nederland aansluit is winst. Je krijgt je Zeeuwsch-Vlaanderen terug als heel Vlaanderen bij Nederland zal aangesloten zijn.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 22:57   #87
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel Vlamingen die Nederland welwillend gezind, beweren dat Belgie een goede samenwerking in de weg staat. Maar het valt wel altijd op dat het juist alleen de Vlaamse politici zijn die zich minachtend uitlaten over Nederland(ers). De meeste Walen nemen wel de elementaire fatsoensnormen in acht. Althans, ik heb nog nooit een Waalse politicus zich openlijk minachtend horen uitlaten over Nederland. Heeft Joëlle - madame non - Milquet zelfs niet een tijdje in Amsterdam gestudeerd? Walen hebben mij nog nooit een vieze blik toegeworpen, Vlamingen wel. Volgens Tom Lanoye zijn wij hun moffen. Dus voordat men Belgie de schuld geeft, moet men eerst maar eens naar zichzelf kijken.
Het is niet omdat Milquet in Amsterdam gestudeerd heeft, dat ze daarom de Nederlanders zo graag ziet. Trouwens, zo goed Nederlands kan ze niet. (ze wist de Nederlandse vertaling voor SNCB nog niet eens).

Olivier Maingain heeft ook in Utrecht gestudeerd; maar je gaat toch niet beweren dat hij Nederlandstaligen zo graag ziet? Wanneer een Nederlandstalige journalist hem een vraag in het Nederlands stelt, antwoordt hij steevast in het Frans terug.

Voorts zou ik ophouden met te veralgemenen; belgicist Tom Lanoye vertegenwoordigt Vlaanderen niet (gelukkig maar).
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 23:01   #88
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Zeg eens, wat heb je aan dat soort verbondenheid in de praktijk van alledag.
Wat heb je "in de praktijk van alledag" aan de vaststelling dat je even veel fietst als de Denen? Of dat de Nederlandse vrouwen evenveel borstkanker krijgen als de Deense?
Oud 29 april 2008, 05:52   #89
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Voorts zou ik ophouden met te veralgemenen; belgicist Tom Lanoye vertegenwoordigt Vlaanderen niet (gelukkig maar).
Als politiek-correcte BV en lieveling van het regime kan hij in de media echter wel lawaai maken voor tien.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 09:04   #90
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Het is niet omdat Milquet in Amsterdam gestudeerd heeft, dat ze daarom de Nederlanders zo graag ziet. Trouwens, zo goed Nederlands kan ze niet. (ze wist de Nederlandse vertaling voor SNCB nog niet eens).

Olivier Maingain heeft ook in Utrecht gestudeerd; maar je gaat toch niet beweren dat hij Nederlandstaligen zo graag ziet? Wanneer een Nederlandstalige journalist hem een vraag in het Nederlands stelt, antwoordt hij steevast in het Frans terug.
Ik had het over de houding van Waalse politici jegens Nederland(ers), niet over die jegens de Vlamingen. Vooralsnog merk ik er niets van dat de Walen de Vlaamse politici dwingen om Nederland(ers) te haten.

Citaat:
Als men zich minachtend over Marokkanen uitlaat, dan staat half (links) Vlaanderen op de achterste benen. Het beschimpen van Nederlanders daarentegen, blijft grotendeels ongestraft. Wanneer hoor je iemand bijvoorbeeld mensen als De Gucht en Van Brempt tegenspreken als zij weer eens uithalen naar Nederland(ers)? Waar zijn die welwillende Vlamingen die het wel altijd graag voor Marokkanen opnemen?
Oud 29 april 2008, 09:09   #91
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Wat heb je "in de praktijk van alledag" aan de vaststelling dat je even veel fietst als de Denen? Of dat de Nederlandse vrouwen evenveel borstkanker krijgen als de Deense?
Het was mij meer te doen op het vele roken van Deense en Nederlandse vrouwen, niet om de daaruit voortkomende borstkanker. Als je beide landen naast elkaar legt, dan zie je gewoon veel overeenkomsten. Een gemeenschappelijke taal betekent nog niet een gemeenschappelijke mentaliteit. Die gemeenschappelijke mentaliteit bespeur ik bij de Denen wel.

Ik weet dat jij vindt dat er meer overeenkomsten met Vlaanderen zijn. Waarschijnlijk zullen we het hier wel niet over eens worden.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 29 april 2008 om 09:13.
Oud 29 april 2008, 09:13   #92
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Ik had het over de houding van Waalse politici jegens Nederland(ers), niet over die jegens de Vlamingen. Vooralsnog merk ik er niets van dat de Walen de Vlaamse politici dwingen om Nederland(ers) te haten.
Spinoza, uit elk van je berichten over "België" en Vlaanderen blijkt dat je een aantal basisfeiten niet kent. Dat is normaal voor Nederlanders, het gaat tenslotte om een ander land en je moet al veel gelezen hebben om een goed doorzicht te hebben in de complexe Belgische situatie.

Maar op basis van die zeer oppervlakkige, vaak foute kennis, trek jij wel verregaande conclusies. Dat stoort me.

Iemand als Hertog kent de Belgische situatie bijvoorbeeld wel zeer goed, soms zelfs beter dan ik. Hij zal nooit de "Walen" als oorzaak van het conflict of als veroorzakers van negatieve sentimenten aanduiden. De Walen zijn evengoed slachtoffer van "België". De harde kern van alle racisme en negativiteit zit in Brussel.

Deze bijdrage is een goede inleiding om dat te begrijpen: http://www.baarlewerkgroep.org/wallonie.htm.
Oud 29 april 2008, 10:02   #93
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is normaal voor Nederlanders,
Het is gewoonweg normaal voor niet-Belgen, waaronder Nederlanders.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 10:19   #94
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Voor Spinoza zijn alle argumenten goed als hij eindelijk maar niets meer te maken hoeft te hebben met 'jullie Belgen' (wat zijn dat, btw).
En ongelijk kan ik hem niet geven!!
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 10:49   #95
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Eén belangrijke overeenkomst tussen Nederland en Denemarken werd tot nu toe over het hoofd gezien :

beide landen zijn nogal 'plat'.

En nog iets:

bij onze islamitische medemens zijn beide landen wellicht niet bepaald 'favoriet'. Gelukkig kunnen ze wat dat betreft rekenen op onovertrefbare concurrentie van Israël, voorlopig althans. Maar samen kunnen ze daar misschien toch wel iets aan doen.

Overigens vind ik dat Vlaanderen, Nederland, Denemarken, Wallonië, Luxemburg, Schotland en Ijsland (om te beginnen) best wel deel kunnen uitmaken van de 'Republiek van Verenigde Lage Landen', hoor.

We spreken toch al min of meer hetzelfde slechte Engels.
Ik dacht dat Denemarken over het algemeen licht golvend was.
Het westen van Nederland is zo plat als een panne(n)koek, het oosten wordt gekenmerkt door stuwwallen tot 100 meter (Veluwe, Salland, Montferland).
Limburg is veel hoger dan Denemarken.
Om over Saba maar te zwijgen (hoger dan de Ardennen).

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 29 april 2008 om 10:50.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 10:52   #96
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was mij meer te doen op het vele roken van Deense en Nederlandse vrouwen, niet om de daaruit voortkomende borstkanker. Als je beide landen naast elkaar legt, dan zie je gewoon veel overeenkomsten. Een gemeenschappelijke taal betekent nog niet een gemeenschappelijke mentaliteit. Die gemeenschappelijke mentaliteit bespeur ik bij de Denen wel.

Ik weet dat jij vindt dat er meer overeenkomsten met Vlaanderen zijn. Waarschijnlijk zullen we het hier wel niet over eens worden.
Nederland zou alsnog wraak moeten nemen op de Denen voor de vernietiging van Dorestad.
Oud 29 april 2008, 11:17   #97
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Spinoza, uit elk van je berichten over "België" en Vlaanderen blijkt dat je een aantal basisfeiten niet kent. Dat is normaal voor Nederlanders, het gaat tenslotte om een ander land en je moet al veel gelezen hebben om een goed doorzicht te hebben in de complexe Belgische situatie.

Maar op basis van die zeer oppervlakkige, vaak foute kennis, trek jij wel verregaande conclusies. Dat stoort me.

Iemand als Hertog kent de Belgische situatie bijvoorbeeld wel zeer goed, soms zelfs beter dan ik. Hij zal nooit de "Walen" als oorzaak van het conflict of als veroorzakers van negatieve sentimenten aanduiden. De Walen zijn evengoed slachtoffer van "België". De harde kern van alle racisme en negativiteit zit in Brussel.

Deze bijdrage is een goede inleiding om dat te begrijpen: http://www.baarlewerkgroep.org/wallonie.htm.
Ach ja, Brussel. Ik weet niet zeker of daar de oorzaak ligt. Dan zouden ook de franstaligen zich regelmatig minachtend moeten uitlaten over Nederland(ers). Dus doe nou niet alsof Vlamingen een stelletje willoze goedzakken zijn. Je hoort ze wel als Vlaanderen (vermeend) onrecht wordt aangedaan vanuit Brussel. Maar als Nederland weer eens wordt beschimpt, dan blijft het oorverdovend stil in Vlaanderen.
Oud 29 april 2008, 11:26   #98
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als men zich minachtend over Marokkanen uitlaat, dan staat half (links) Vlaanderen op de achterste benen. Het beschimpen van Nederlanders daarentegen, blijft grotendeels ongestraft. Wanneer hoor je iemand bijvoorbeeld mensen als De Gucht en Van Brempt tegenspreken als zij weer eens uithalen naar Nederland(ers)? Waar zijn die welwillende Vlamingen die het wel altijd graag voor Marokkanen opnemen?
Beste Spinoza,

Je maakt de fout in dezelfde val te trappen als veel Vlamingen/Belgen. Doordat je je concentreert op de negatieve houding van sommige politici en/of sommige forummers kun je je goed vinden in het verhaaltje dat we twee verschillende volken zijn.

Ja, we hebben veel gemeen met Denemarken, zoals ook met de andere Scandinavische landen en zelfs met Nordrhein-Westfalen. Ja, we richten ons 'trans-atlantisch'' (Betere term dan Anglo-sakisich in de andere draad). Wat dat betreft zijn er vele bondgenootschappen te sluiten maar Vlamingen...dat zijn wij, echter helaas gescheiden door een staatsgrens.

De val waar je intrapt is die van het Belgicisme. Belgicisme is per definitie anti-Nederlands of op zijn best 'gereserveerd afstandelijk' t.o.v. Nederland.
Al dat geklets van Vlaamse politici, zoals De Gucht en Van Brempt is bedoeld voor binnenlands 'Belgisch' gebruik en om hun positie binnen de Belgische regering te bevestigen. Zie zo ook Verhofstadt en de tegenstand die we ondervinden op het terrein van economie en buitenlandse politiek. Het is oud, het is hardnekkig en het bestaat. Tot zover heb je een punt(je).

Je maakt mij niet wijs dat een intelligent man als jij het verschil niet ziet tussen de Vlaamse houding en de 'Belgische' houding t.o.v. van Nederland en de Nederlanders. Samenwerkingen zijn veel constructiever en vriendelijker. Ook op menselijk vlak.

Hier op het forum lopen ook nog een paar verstokte Belgicisten rond, zelfs Flaminganten die van huis uit een gezonde afkeer van Nederlanders hebben meegekregen. Als je je daardoor laat leiden verandert er nooit iets. En sterker nog, deze mensen zijn niet eens representatief voor de Vlaming in het algemeen (ook niet voor de Waal overigens). Meer en meer zoeken Vlamingen en Nederlanders elkaar op om samen te werken en meestal tot wederzijds genoegen. Zet je eens over je vooroordelen heen en ga eens praten met een Vlaming. De positieve reactie zal je verbazen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 14:00   #99
Geert C

Standaard

België heeft na Finland het hoogste aantal zelfdodingen in Europa, ik pleit bijgevolg voor een Belgisch-Finse Unie!
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 14:08   #100
eric v68
Burgemeester

eric v68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Beste Spinoza,

Je maakt de fout in dezelfde val te trappen als veel Vlamingen/Belgen. Doordat je je concentreert op de negatieve houding van sommige politici en/of sommige forummers kun je je goed vinden in het verhaaltje dat we twee verschillende volken zijn.

Ja, we hebben veel gemeen met Denemarken, zoals ook met de andere Scandinavische landen en zelfs met Nordrhein-Westfalen. Ja, we richten ons 'trans-atlantisch'' (Betere term dan Anglo-sakisich in de andere draad). Wat dat betreft zijn er vele bondgenootschappen te sluiten maar Vlamingen...dat zijn wij, echter helaas gescheiden door een staatsgrens.

De val waar je intrapt is die van het Belgicisme. Belgicisme is per definitie anti-Nederlands of op zijn best 'gereserveerd afstandelijk' t.o.v. Nederland.
Al dat geklets van Vlaamse politici, zoals De Gucht en Van Brempt is bedoeld voor binnenlands 'Belgisch' gebruik en om hun positie binnen de Belgische regering te bevestigen. Zie zo ook Verhofstadt en de tegenstand die we ondervinden op het terrein van economie en buitenlandse politiek. Het is oud, het is hardnekkig en het bestaat. Tot zover heb je een punt(je).

Je maakt mij niet wijs dat een intelligent man als jij het verschil niet ziet tussen de Vlaamse houding en de 'Belgische' houding t.o.v. van Nederland en de Nederlanders. Samenwerkingen zijn veel constructiever en vriendelijker. Ook op menselijk vlak.

Hier op het forum lopen ook nog een paar verstokte Belgicisten rond, zelfs Flaminganten die van huis uit een gezonde afkeer van Nederlanders hebben meegekregen. Als je je daardoor laat leiden verandert er nooit iets. En sterker nog, deze mensen zijn niet eens representatief voor de Vlaming in het algemeen (ook niet voor de Waal overigens). Meer en meer zoeken Vlamingen en Nederlanders elkaar op om samen te werken en meestal tot wederzijds genoegen. Zet je eens over je vooroordelen heen en ga eens praten met een Vlaming. De positieve reactie zal je verbazen.
een 10 met een griffel.
kan het niet beter verwoorden.
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be