![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tremendous!
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#86 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Daarboven kan je iets dat een atheist gelooft niet zomaar gelijkstellen aan het atheisme op zichzelf. Het atheisme zelf is uiteraard geen geloof.
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Atheisme lijkt meer op een 'geloof' dan agnostisisme m.i., alhoewel het geen uitgebouwd 'geloofssysteem' is. Ook 'rationeel' kan je niet weten of God bestaat, dus hoef je er rationeel ook geen uitspraak over te doen. Dit toch doen is een geloof lijkt me. Voor anderen is het misschien 'waarschijnlijkheidstheorie'. Maar als ik die theorie 'rationeel' probeer toe te passen op 'het bestaan van God' kom ik niet verder dan een 50/50 percentage. Een denkwijze die afwijkt van dit percentage lijkt me af te wijken van het 'rationele', en het 'rationele' is juist die vorm van kennis tot dewelke het atheisme zich 'beperkt'.
Uiteindelijk is het een kwestie van definitie van 'geloof'. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Minister
|
![]() Ja en nee, het gaat vooral om het consistent gebruik van de term geloof. Je redenering komt in principe neer dat als iemand beweert geen geloof te hebben, dat die dan gelooft dat hij geen geloof heeft en dus eigenlijk wel een geloof heeft. Dit is echter een paradox: eerst wordt "geloof" gebruikt in de betekenis van een religieus geloof en op het einde wordt "geloof" gebruikt als het geven van een waarheidswaarde aan iets. Het feit dat het atheism een waarheidswaarde geeft aan bepaalde zaken maakt het atheisme niet plots meer een (religieus) geloof want (religieus) geloof laat zich zo niet kwantificeren.
![]() |
#90 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 4 mei 2008 om 07:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#92 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Gelet op de wetenschappelijke bevindingen terzake is het niet uit te sluiten dat er zich één of andere vorm van leven op andere planeten voordoet hetgeen niet kan worden gezegd van het bestaan van een goddelijk opperwezen.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 4 mei 2008 om 07:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mijn inziens is het afhankelijk van de interpretatie die je aan dat citaat geeft. Een typisch citaat waar je vele kanten mee opkunt. Ik ken evenwel het werk van Nietszche niet voldoende om zomaar eventjes een pasklaar antwoord op je vraag te geven.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 4 mei 2008 om 07:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Minister
|
![]() Dat zijn drie stellingen, het doet afbreuk aan de eerste (die ik dan ook in mijn vorige post als enige citeerde).
![]() |
#95 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ok. Déze dan waar je op hebt gereageerd:
Citaat:
![]() |
![]() |
#96 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Feit blijft dat het atheisme meent te moeten OORDELEN daar waar er geen oordeel mogelijk is, slechts 'mogelijkheid'. Hierdoor neemt het atheisme afstand van het 'rationele'. Het is de atheistiche vorm van superioriteitsdenken dit niet te willen erkennen. Weeral een kenmerk dat ze delen met vele religies. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 mei 2008 om 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het klinkt misschien raar hier is een religie in de maak haar heilige boek 'de wetenschap' rationeel per definitie dogmatisch door traditie Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 mei 2008 om 13:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tijdens een gesprek met een diepgelovige christen zei ik ooit:"Ach kom, je weet toch al langer dat ik niet in God geloof." Zijn antwoord:"God wil dat je dat zegt." Ik geloof dat we toen uitgepraat waren. |
|
![]() |
![]() |