Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2008, 13:53   #81
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Tot nog toe heb ik weinig gemerkt van een analyse van de oorzaken van verkiezingsnederlaag van Labour.
Ik weet niet zo veel van Engelse politiek. Maar ik heb een aantal vragen/opmerkingen.
Engeland is blijkbaar ontevreden. Wegens het kiessysteem is het enige politiek invloedrijke alternatief de Tories.
Blair heeft het VK meegesleept in die vreselijke oorlog in Irak. Maar is het alternatief dan Conservative?
Brown redt een bank. Dat is een noodgreep, maar beter dan een bank failliet laten gaan, met alle desastreuze gevolgen voor spaarders en mogelijk voor de economie als geheel.
Het ontbreekt "New Labour" ook gewoon aan visie. Kijk maar naar wat er gebeurde rond het homohuwelijk in het VK. Ze voeren "civil partnerships" in en trekken dan naar de holebi-gemeenschap met de boodschap "kijk eens, jullie mogen trouwen, oké het noemt geen huwelijk maar het komt op hetzelfde neer." Tegelijkertijd trekken ze dan naar de conservatievere Britten met de boodschap "dit zijn geen huwelijken, maar eerder een soort samenlevingscontract." De kiezer heeft zo'n dingen door.

Wat de Conservatieven betreft, als ik me goed herinner keurden ook zij de oorlog in Irak goed.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 3 mei 2008 om 13:54.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 14:15   #82
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Wat de Conservatieven betreft, als ik me goed herinner keurden ook zij de oorlog in Irak goed.
Natuurlijk, en aangezien de LibDems toch niet zo fantastisch hard winnen, lijkt het mij dat de Britten geen moer geven of Irak nu was binnengevallen of niet.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 14:38   #83
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zou ietwat merkwaardig zijn dat de Internationale politiek een grote rol zou spelen in lokale verkiezingen...

echter:

-Het fenomeen van de Britse immo-markt,met dan speciaal het aspect van grote aantallen huiseigenaars die hun eigen woonst niet meer zullen kunnen afbetalen.

-De REELE economie,en speciaal dan de Britse industrie, waarin de tewerkstelling maar blijft afkalven ,met schrikwekkende gevolgen in de Britse steden..(tenslotte kan niet iedereen "middenstander" worden nietwaar

Dat zijn zo van die zaakjes waarop labour beslist afgerekend wordt.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 14:49   #84
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen hoor, die zetels die ze verliezen zijn daar al in verrekend. In totaal winnen ze dus 33 zetels.
*juicht*
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 14:49   #85
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die Liberal-democrats, is dat liberal in de anglo-amerikaanse betekenis of liberaal in de continentale betekenis?
Oud 3 mei 2008, 15:02   #86
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Schitterend nieuws. In steeds meer Europese landen worden de linkse partijen afgestrafd voor hun multicultureel verloederingsbeleid.
Positieve trend. Hopelijk volgt er een rechts beleid dat de puinhopen van links consequent opruimt.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 15:22   #87
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Wel, mijn prioriteit ligt niet op de eerste plaats bij het "volgen van links" of van wie dan ook. Ik bekijk de politiek niet als een wetenschapper, maar als iemand wiens levenskwaliteit er rechtstreeks door bepaald wordt. Mijn prioriteit ligt dus bij het beleid dat in België en Noord-West-Europa gevoerd wordt.
Maar dat is logisch, want rechts kijkt altijd alleen naar zichzelf, terwijl links altijd internationalistisch is en dus wel over de grenzen heen moet kijken.

Wat links op internationaal vlak doet, heeft juist zeer sterke invloed hier lokaal bij ons.

Neem het voorbeeld van de sociale verworvenheden in Europa. De kapitalisten en liberalen dreigen voortdurend: "als ge die verworvenheden niet opgeeft, verhuizen we naar India, waar we wel nog zonder normen kunnen produceren."

Vandaar dat ge dus in India en in de andere delen van de wereld links moet versterken. Dat heeft zijn effect hier bij ons.

Willen we in deze geglobaliseerde wereld meer sociale rechtvaardigheid, dan moet links globaal werken. Dat wist Karl Marx al en de Internationale - die dan ook niet voor niks de Internationale heet.

Zo werkt dat nu eenmaal. Het kapitalisme - onze vijand - is globaal en verplaatst zich voortdurend. Vandaar dat de strijd ertegen ook altijd per definitie internationaal is.

De teloorgang van rechts-liberale sociaal-democratisch partijen in Europa kan trouwens een zegen zijn voor linkse partijen in Europa. Er zijn wel meerdere analisten die daar al hebben op gewezen: er is eindelijk terug ruimte aan de linkerzijde, waar écht links kan doorstoen.

Ofwel worden de rechts-liberale sociaal-democraten - waaronder New Labour - dus terug links, ofwel steken nieuwe linkse partijen in Europa de kop op.

Dat laatste is trouwens al aan't gebeuren: Die Linke in Duitsland, de nieuwe communisten in Griekenland, de SP in Nederland... allemaal dikke overwinningen geboekt, tégen de rechts-liberale sociaal-democraten.

Laatst gewijzigd door C2C : 3 mei 2008 om 15:26.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 15:44   #88
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Het on-linkse karakter van de Tony Blair-kliek maakt de hele partij nog niet on-links. Ook vergeleken met de LibDems blijft Labour de meest linkse partij.
Akkoord, de linkse vleugel binnen de Labour-partij is nog altijd linkser dan de LibDems (Tony Benn is zo één voorbeeld van een linksere Labour-politicus). Maar de LibDems zijn toch linkser dan de Blairistische "New Labour"-aanhangers. Het hoeft niet te verbazen dat Thatcher toen men haar vroeg wat haar belangrijkste verwezelijking was "New Labour" antwoordde.

Wijziging: van Benn zijn trouwens de woorden "It's very interesting to me that some ex-communists in the Labour party have been able to shift from Stalin to Blair and it hasn't been much of a shift... the shift from Stalin to Blair is a minor adjustment."
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 3 mei 2008 om 15:47.
Oud 3 mei 2008, 16:00   #89
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Akkoord, de linkse vleugel binnen de Labour-partij is nog altijd linkser dan de LibDems (Tony Benn is zo één voorbeeld van een linksere Labour-politicus). Maar de LibDems zijn toch linkser dan de Blairistische "New Labour"-aanhangers. Het hoeft niet te verbazen dat Thatcher toen men haar vroeg wat haar belangrijkste verwezelijking was "New Labour" antwoordde.

Wijziging: van Benn zijn trouwens de woorden "It's very interesting to me that some ex-communists in the Labour party have been able to shift from Stalin to Blair and it hasn't been much of a shift... the shift from Stalin to Blair is a minor adjustment."
Stalin was dan ook tamelijk on-links, als je het mij vraagt.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
Oud 3 mei 2008, 16:40   #90
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het zou ietwat merkwaardig zijn dat de Internationale politiek een grote rol zou spelen in lokale verkiezingen...

echter:

-Het fenomeen van de Britse immo-markt,met dan speciaal het aspect van grote aantallen huiseigenaars die hun eigen woonst niet meer zullen kunnen afbetalen.

-De REELE economie,en speciaal dan de Britse industrie, waarin de tewerkstelling maar blijft afkalven ,met schrikwekkende gevolgen in de Britse steden..(tenslotte kan niet iedereen "middenstander" worden nietwaar

Dat zijn zo van die zaakjes waarop labour beslist afgerekend wordt.
In bijgaand deel van een krantenartikel wordt ook de immo-markt aangemerkt als oorzaak, naast de slechte vooruitzichten voor de Britse economie.
Citaat:
Eén verklaring voor de heftige nederlaag van de regeringspartij is de bijna fysieke vermoeidheid van de kiezer na ruim een decennium Labour – zoals voorheen ook de Conservatieven na enkele kabinetten hebben ervaren. Maar er is er meer aan de hand.
Er zijn, onmiskenbaar, economisch zware tijden op komst. Gisteren kwamen tegelijk met de verkiezingsuitslag ook de laatste cijfers over de Britse huizenprijzen los: die zijn dit jaar met 4 procent gedaald, hetgeen grote gevolgen kan hebben voor de rest van de economie.
Bron: http://www.trouw.nl/hetnieuws/europa...t_zware_opgave

Daarnaast lijkt het erop dat men na ruim tien jaar eenzelfde partij aan de macht gewoon verandering wil.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 19:52   #91
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

"Rode Ken" ligt eruit . Mijn dag kan niet meer stuk.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 23:57   #92
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
"Rode Ken" ligt eruit . Mijn dag kan niet meer stuk.
Ja, en ook daar weer een fantastisch alternatief. De ene zot lost de andere af.
Oud 4 mei 2008, 09:10   #93
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Maar dat is logisch, want rechts kijkt altijd alleen naar zichzelf, terwijl links altijd internationalistisch is en dus wel over de grenzen heen moet kijken.

Wat links op internationaal vlak doet, heeft juist zeer sterke invloed hier lokaal bij ons.

Neem het voorbeeld van de sociale verworvenheden in Europa. De kapitalisten en liberalen dreigen voortdurend: "als ge die verworvenheden niet opgeeft, verhuizen we naar India, waar we wel nog zonder normen kunnen produceren."

Vandaar dat ge dus in India en in de andere delen van de wereld links moet versterken. Dat heeft zijn effect hier bij ons.

Willen we in deze geglobaliseerde wereld meer sociale rechtvaardigheid, dan moet links globaal werken. Dat wist Karl Marx al en de Internationale - die dan ook niet voor niks de Internationale heet.

Zo werkt dat nu eenmaal. Het kapitalisme - onze vijand - is globaal en verplaatst zich voortdurend. Vandaar dat de strijd ertegen ook altijd per definitie internationaal is.

De teloorgang van rechts-liberale sociaal-democratisch partijen in Europa kan trouwens een zegen zijn voor linkse partijen in Europa. Er zijn wel meerdere analisten die daar al hebben op gewezen: er is eindelijk terug ruimte aan de linkerzijde, waar écht links kan doorstoen.

Ofwel worden de rechts-liberale sociaal-democraten - waaronder New Labour - dus terug links, ofwel steken nieuwe linkse partijen in Europa de kop op.

Dat laatste is trouwens al aan't gebeuren: Die Linke in Duitsland, de nieuwe communisten in Griekenland, de SP in Nederland... allemaal dikke overwinningen geboekt, tégen de rechts-liberale sociaal-democraten.
Tja, rechts terug aan de macht in Frankrijk, Italië, Duitsland en binnenkort over de plas (in ons landje in normale omstandigheden ook)...
Spanje zal het volgende 'slachtoffer' worden...

U schrijft:
Wel ja, laat ons eens kijken naar de landen waar Uw rot communisme de plank strijkt of heeft gestreken...

Men moet maar durven...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 12:43   #94
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Neen hoor, p.c., ssp en solidarity zijn een pak linkser en zelfs snp heeft linkser trekjes dn Labour.
Je vergeet uiteraard ook Sinn Féin en RESPECT. Al is die eerste formatie natuurlijk abstentionistisch, en weet ik niet in hoeverre dat tweede serieus moet genomen worden en een lang leven toegeschreven moet worden (als ik moet afgaan op de media-optreden van Galloway, dan weet ik het niet zo goed...).
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 13:44   #95
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Je vergeet uiteraard ook Sinn Féin en RESPECT. Al is die eerste formatie natuurlijk abstentionistisch, en weet ik niet in hoeverre dat tweede serieus moet genomen worden en een lang leven toegeschreven moet worden (als ik moet afgaan op de media-optreden van Galloway, dan weet ik het niet zo goed...).
Ik ga mezelf kastijden omdat ik sinn féin ben vergeten
Oud 4 mei 2008, 14:45   #96
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Linkse opstand binnen Labour tegen Brown
Klik

Laatst gewijzigd door toccata : 4 mei 2008 om 14:46.
toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 15:36   #97
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Linkse opstand binnen Labour tegen Brown
Klik
Zat er aan te komen... Er waren al langer tekenen van een "backbench revolt."

Ik blijf het triestig vinden voor hem, zoveel jaren wachten op het premierschap en dan blijkt dat hij het niet aan kan.
Oud 4 mei 2008, 15:55   #98
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Schitterend nieuws. In steeds meer Europese landen worden de linkse partijen afgestrafd voor hun multicultureel verloederingsbeleid.
Dat is typisch voor mensen die rechts denken , hé. Ze zijn tegen links . Oké , pas de probleme. Maar dan moet ge als rechtse wel overeenkomen met andere mensen die rechts denken over de grenzen heen , niet ? Ik ben links. Ik kom dus beter overeen met een fransman van de ps dan met één van de FN. Ik zie liever Prodi komen , dan Berlusconi. Ik kom dus ook beter overéén met een linkse Marokkaan dan met een rechtse Marokkaan. Oké , blijven volgen hé..... Een rechtse Vlaming is blij als over de grens een linkse Brit verliest , hmm ok logisch.... dus een rechtse vlaming bvb een blokker kan het dus het best vinden met rechtse Britten , rechtse Italianen , rechtse Marokkanen ... ohla ohla probleem!!!! Inconsistentie! Neen , wanneer het over een moslims gaat dan heeft de gemiddelde blokker liever een progressieve moderne vrijgevochten cultuurrelativerende linkse atheistische Marokkaan dan een oerconservatie nationalistische moslim.

Conclusie : rechts zijn is per definitie onlogisch
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 16:05   #99
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Dat is typisch voor mensen die rechts denken , hé. Ze zijn tegen links . Oké , pas de probleme. Maar dan moet ge als rechtse wel overeenkomen met andere mensen die rechts denken over de grenzen heen , niet ? Ik ben links. Ik kom dus beter overeen met een fransman van de ps dan met één van de FN. Ik zie liever Prodi komen , dan Berlusconi. Ik kom dus ook beter overéén met een linkse Marokkaan dan met een rechtse Marokkaan. Oké , blijven volgen hé..... Een rechtse Vlaming is blij als over de grens een linkse Brit verliest , hmm ok logisch.... dus een rechtse vlaming bvb een blokker kan het dus het best vinden met rechtse Britten , rechtse Italianen , rechtse Marokkanen ... ohla ohla probleem!!!! Inconsistentie! Neen , wanneer het over een moslims gaat dan heeft de gemiddelde blokker liever een progressieve moderne vrijgevochten cultuurrelativerende linkse atheistische Marokkaan dan een oerconservatie nationalistische moslim.

Conclusie : rechts zijn is per definitie onlogisch
Wat is me dat voor een gewauwel?
Oud 4 mei 2008, 16:07   #100
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Wat is me dat voor een gewauwel?
Hm , khad al verwacht dak u na een woord of 5 ging kwijt zijn
moser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be