Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2008, 15:19   #81
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
Geloof je dit nu zelf? Enkel de N-VA? De N-VA heeft zeer zeker haar aandeel, maar het Vlaams Blok/Belang is wel de grootste oorzaak van het Vlaamse 'denken' vandaag.
Ah ja, this het VB dat de CD&V op de knieen heeft gekregen. Ik wist dit niet.

Vertel eens jullie geheim? Wat heb je daarvoor gedaan?

Jij neemt jezelf toch niet ernstig hoop ik.

Laatst gewijzigd door giserke : 9 mei 2008 om 15:22.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 15:20   #82
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yvanwalle Bekijk bericht
idd en dat zal ook gebeuren, maar nu nog niet... In de huidige situatie is dat gewoon niet mogelijk. Iederren weet dat er nog een hele resem vertragingsmaneuvers zijn (door de meerderheid van het volk beslist, de vertegenwoordigers van het parlement dus). Geen enkele politici kan op de kop kijken van zijn collega uit een andere partij, onderhandelen is dus niet mogelijk...
Nu kunnen de politici nog eens 6 maand lopen ruzie maken en niets doen, of gewoon eventjes laten rusten, en iets anders doen... tijd brengt raad...
ja, maar waarom doen de Franstaligen dit? willen ze gewoon geen goed bestuur voor alle Belgen? of gaan ze ervan uit dat de Vlamingen toch weer gaan toegeven?

uiteindelijk gaat het daarover hé, toegeven. waarom zouden de Vlamingen in deze moeten toegeven?
Oud 9 mei 2008, 15:22   #83
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik weet niet meer juist wie de federale politiek in de huidige padstelling heeft gebracht. Het VB?
Die mensen die beloftes doen en ze niet nakomen... (5 min. politieke moed en zo)
Oud 9 mei 2008, 15:24   #84
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Pertang toen ik het diktaat van de CD&V hoorde betreffende wie er lid kan worden van de NVA was het heel duidelijk wie er op de knieen zat.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 15:26   #85
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik herhaal nogmaals dat ik de N-VA niet wens aan te vallen. Nationalisten moeten meer leren samenwerken.

Aan de andere kant moet u me eens uitleggen waar de CD&V juist op de knieën is gegaan!? Zitten ze in de regering zonder verregaande staatshervorming? Meer zelfs, ze leveren de eerste minister! De N-VA zou zonder de CD&V véééél sterker staan! Pas dan zal ik als Vlaams Belanger op mijn hoede zijn.

Laatst gewijzigd door Bert Deckers : 9 mei 2008 om 15:26.
Bert Deckers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 15:27   #86
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Die mensen die beloftes doen en ze niet nakomen... (5 min. politieke moed en zo)
Als ze ze niet hadden nagekomen, was de regering nu gewoon business as usual.

Je moet nogal durven dergelijke parlé uithalen aan het adrs van de N-VA.
Oud 9 mei 2008, 15:30   #87
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herhaal nogmaals dat ik de N-VA niet wens aan te vallen. Nationalisten moeten meer leren samenwerken.

Aan de andere kant moet u me eens uitleggen waar de CD&V juist op de knieën is gegaan!? Zitten ze in de regering zonder verregaande staatshervorming? Meer zelfs, ze leveren de eerste minister! De N-VA zou zonder de CD&V véééél sterker staan! Pas dan zal ik als Vlaams Belanger op mijn hoede zijn.
Beste Bert wat is een copij waard hé
Oud 9 mei 2008, 15:30   #88
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Soms vraag ik me af hoe het Vlaams Belang momenteel het Vlaams belang dient...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 15:30   #89
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ze ze niet hadden nagekomen, was de regering nu gewoon business as usual.

Je moet nogal durven dergelijke parlé uithalen aan het adrs van de N-VA.
Annemans niet bezig gehoord gisteren misschien? Een mooi chronologische opsomming van alle uitspraken van Dewever, Bourgeois en Leterme. Dewever werd er danig zenuwachtig van en Leterme eveneens.
Oud 9 mei 2008, 15:32   #90
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Soms vraag ik me af hoe het Vlaams Belang momenteel het Vlaams belang dient...
Bewustmakingspolitiek? Niet te onderschatten hoor.
Oud 9 mei 2008, 15:36   #91
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herhaal nogmaals dat ik de N-VA niet wens aan te vallen.
Hou er dan mee op.

Erken toch eens gewoon ieders rol in deze. Het valt niet te ontkennen dat de NVA het afgelopen jaar zwaar zijn stempel heeft gedrukt. Zij hebben de rol gespeeld die ze moesten spelen.
Net als, vannacht, Laeremans en Dedecker. Wat Laeremans zei moest gezegd worden. Hij deed het netjes, misschien iets te driftig. En wat Dedecker zei was de spijker op zijn kop.

Nu de NVA aanvallen is een beetje laf, Deckers.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 15:37   #92
yvanwalle
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ja, maar waarom doen de Franstaligen dit? willen ze gewoon geen goed bestuur voor alle Belgen? of gaan ze ervan uit dat de Vlamingen toch weer gaan toegeven?

uiteindelijk gaat het daarover hé, toegeven. waarom zouden de Vlamingen in deze moeten toegeven?
Ik denk gewoon dat de zaak een beetje uit de hand gelopen is, veel stoere taal, stemmingen (die niets opleveren...), binnenkort weer verkiezingen... Ik heb ook nooit het woord toegeven gebruikt natuurlijk, ik zeg gewoon, laat alles een beetje afkoelen en doe in de tussentijd iets anders ... Ik weet dat jij er niet eens mee bent, maar er zullen wel nog mensen denken als ik, er zijn nog problemen buiten bhv (en dat is ook een deel van de vlaamse bevolking...)
yvanwalle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 15:38   #93
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt me erg redelijk dat je ervoor bent... maar zoals je zelf zegt, "zoals met alles zorgt het niet voor mirakels." en dat is waar ik nu naartoe wou gaan... Is bhv dan zo belangrijk dat al de rest van het werk moet vallen? Momenteel wordt het land niet bestuurd, en lopen de politicie zoals kleuters ruzie te maken.
Vind je nu zelf niet dat de andere zaken ook moeten opgelost worden. Als bhv eventjes van de agenda is, en er eindelijk "goed bestuurd" wordt (al was het maar voor een maand of 6) dan kunnen ze weer een paar maand ruzie maken, maar zijn er tenminste enkele beslissingen genomen... Nu gebeurt er niets, tenzij stemmen of er mag gestemd worden terwijl iedereen weet dat er toch niet gestemd wordt...
Alsof de politiek die andere zaken wél in een handomdraai kan oplossen. Dit is een regering waar bijna alles in samenhokt, wat verwacht je dat die beslissen?

Terzijde nog dit: wie denkt dat parlementairen alleen op donderdag in de plenaire bezig zijn, vergist zich. De gewone commissies gaan nog altijd door maar daar hoor ik dat ieder voorstel dat zogezegd van de regering komt onmiddellijk wordt tegengesproken door een partij van die meerderheid.

't Is gewoon immobilisme troef en niks, maar dan ook werkelijk, niks wordt én kan beslist worden.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 15:39   #94
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Hou er dan mee op.

Erken toch eens gewoon ieders rol in deze. Het valt niet te ontkennen dat de NVA het afgelopen jaar zwaar zijn stempel heeft gedrukt. Zij hebben de rol gespeeld die ze moesten spelen.
Net als, vannacht, Laeremans en Dedecker. Wat Laeremans zei moest gezegd worden. Hij deed het netjes, misschien iets te driftig. En wat Dedecker zei was de spijker op zijn kop.

Nu de NVA aanvallen is een beetje laf, Deckers.
Ik val ze toch niet aan? Hoeveel keer moet ik dat nog herhalen. Ik mag toch sommige zaken vaststellen en ze dan hier melden?

Lees onderstaande tekst eens. Niet bepaald van een Vlaams Belanger hoor!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Van de Casteele 09-05-2008
Over Vlaamse waakhond en Vlaamse jachthond

De Vlaamse partijen hebben in de nacht van donderdag op vrijdag 9 mei om 2.15 uur, zoals voorzien de CD&V-motie gesteund die de Vlaamse BHV-wetsvoorstellen op de agenda van de Kamer zette. Alle Franstaligen stemden tegen. Groen! onthield zich. De Franstalige meerderheidspartijen dienden een reeks amendementen in en riepen meteen het advies van de Raad van State in. Hiermee wordt het dossier BHV opnieuw voor een tijdje geëvacueerd.

De behandeling van de splitsingsvoorstellen is uitgesteld. Verwacht wordt dat de raad van de Franse gemeenschapscommissie op vrijdag 9 mei een nieuw belangenconflict inroept, zodat de parlementaire behandeling van de wetteksten vervolgens opnieuw voor minstens 120 dagen in de koelkast verdwijnt.

Peter De Roover reageert in De Morgen op de compromisbereidheid van de Vlaamse partijen. Het BHV-voorstel had volgens De Roover uitsluitend betrekking op grondwettelijk vastgelegd Vlaams grondgebied en treft geen enkel lid van de Franse Gemeenschap. Toch is het surrealisme zo ver doorgeschoten dat een belangenconflict ‘een Franstalige toegeving’ wordt genoemd.

'Waartoe dient het als men toch niet stemt tot 15 juli? Het uitstel dat Leterme kon bekomen is zogezegd beter dan ‘eenzijdig doordrukken’ van wat een meerderheid van de Kamerleden wil... Alsof het doordrukken van een meerderheidsopvatting in een parlementaire democratie niet de normaalste zaak van de wereld is. Of hield bij voorbeeld Verhofstadt rekening met de oppositie?', vraagt de politiek secretaris van de VVB zich af.

Wachten op een compromis, is nu de uitleg. Op welk compromis? Stilte is het antwoord. 'Het ogenschijnlijk redelijke pleidooi voor uitstel is een totaal inhoudloos struisvogelvoorstel. Afhandelen die zaak, zodat we ons kunnen bezighouden ‘met wat de mensen bezighoudt’... 'De grondwetlogica doordrukken met een parlementaire meerderheid is niet onfatsoenlijk, noch compromisloos, het gaat over een democratische plicht.' (volledige tekst van Peter De Roover: zie bijlage)
En nu?
Leterme sprak op vrijdagochtend (radio 1, De Ochtend) over de tweede fase van de staatshervorming, waarvan BHV nu volop deel zou uitmaken. Maar het staat nu al vast: 15 juli wordt de volgende stoffige periode in het Belgische lijdensverhaal.

Een: de datum is alweer een streefdatum, dus de volgende 'openingen', zeg maar het volgende 'uitstel' wordt voorbereid.

Twee: BHV wordt dan niet gesplitst, wel wordt geprobeerd - 'in alle rust en in het belang van de mensen' - een 'compromis' (sic) over BHV te bereiken.

Drie: de ambitie inzake de tweede fase van de staatshervorming stelt niet veel meer voor, de lat ligt op 'aspecten van' (sic) de thema's die de Vlamingen al zo lang op tafel willen leggen. Dat het dan een beweging in twee richtingen wordt (klein beetje meer Vlaanderen maar ook beetje richting meer België)is ook al duidelijk.

En tot slot zei Leterme al dat we dan niet noodzakelijk een 'beslissing', maar een 'verklaring over' een beslissing mogen verwachten.

Zal zijn partij op dat moment bij de premier blijven stilstaan? De tweestrijd binnen CD&V wordt verlengd. Ook N-VA blijft gokken op langer uitstel. Een niet onbelangrijk risico. De afstand met veel Vlaamsgezinden die al dat getreuzel beu zijn, groeit naarmate de vijf minuten politieke moed in een veelvoud van maanden wordt omgezet. De rit van 100 kilometer zolang mogelijk samen wet CD&V afleggen mag een tactisch principe zijn, de tandem staat nog altijd aan de startlijn.

De verkiezingsbelofte was een grote staatshervorming. Nadien werd gemikt op een grote vis, en nu? Ook dat is surrealisme.

Rik Van Cauwelaert (Knack) ziet enkel nog een uitweg in nieuwe verkiezingen. Lekker wars van politieke correctheid (... wat gaan 'de menschen' daarvan zeggen, nu de zon zo fel schijnt?...). Maar Van Cauwelaert gaat verder dan de analyse. Hij suggereert te vertrouwen op het democratisch instinct en op - na verkiezingen - nieuwe en vergrote kansen dankzij (Vlaamse) duidelijkheid.

In het Kartel weten velen dat België niet meer werkt, maar ze blijven de kist dragen...

Het Vlaams Parlement van een sterker wordende Kris Peeters heeft de ambitie een goede waakhond te zijn. Maar waakhonden zijn defensieve beestjes. Het wordt tijd dat Vlaanderen het lef heeft om de jachthonden los te laten. Die zijn in het binnenhalen van een stevige portie voedsel net iets efficiënter...

Laatst gewijzigd door Bert Deckers : 9 mei 2008 om 15:41.
Bert Deckers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 15:40   #95
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk gewoon dat de zaak een beetje uit de hand gelopen is, veel stoere taal, stemmingen (die niets opleveren...), binnenkort weer verkiezingen... Ik heb ook nooit het woord toegeven gebruikt natuurlijk, ik zeg gewoon, laat alles een beetje afkoelen en doe in de tussentijd iets anders ... Ik weet dat jij er niet eens mee bent, maar er zullen wel nog mensen denken als ik, er zijn nog problemen buiten bhv (en dat is ook een deel van de vlaamse bevolking...)
ja tuurlijk zijn er andere problemen, daarom dat ik niet snap waarom de Franstaligen niet gewoon aanvaarden dat de meerderheid van de Belgische parlementariërs dit willen.
Oud 9 mei 2008, 15:40   #96
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet meer juist wie de federale politiek in de huidige padstelling heeft gebracht. Het VB?
patstelling, giserke. Voor de rest: als vijf paarden elk in een andere richting trekken, beweegt er over het algemeen maar weinig.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 15:41   #97
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

De nva heeft zeker haar verdienste al laat ze toch ook wel serieus met zich sollen maar wat is het alternatief, de regering laten vallen en de zwarte piet toegeschoven krijgen?
Ook niet vergeten waarom de nva zo zwaar weegt enerzijds omdat de spa zwaar is afgestraft en de coalitie roomsrood daardoor niet kon en anderzijds en dit is nog veel belangrijker de schrik voor rechtsfrontvorming na de overwinning van LDD in juni was deze er niet geweest dan lag de nva allang uit het kartel.

Laatst gewijzigd door maarte : 9 mei 2008 om 15:43.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 15:42   #98
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Bewustmakingspolitiek? Niet te onderschatten hoor.
waw, nu dacht ik uitleg te krijgen van de massale mobilisatie politiek en het beïnvloeden van de agenda van andere partijen door het VB....
Oud 9 mei 2008, 15:42   #99
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het dan toch gedaan met de N-VA? Hebben ze geen eigen mening meer of mogen ze die niet publiek maken?

Tijdens het schouwspel gisteren, waar toch de Vlaams nationale belangen primeerden, was de N-VA nergens te bespeuren. Ze zaten wel op hun duurbetaalde zitjes maar zwegen als vermoord. Ze stemden tevens de agenda waar de stemming B-H-V opstond weg. Ze stemden dus mee tegen de splitsing B-H-V als men goed kan lezen...

Enkel LDD en Vlaams Belang namen het op voor de Vlaamse belangen. N-VA? Niet gezien! Is de Quid N-VA droom van Dehaene dan toch uitgekomen?
Ik zie het anders:
er waren gisteren vele acteurs op het toneel-half(g)rond. De ene luid, de andere langdradig, iedereen heeft zijn rol gespeeld (precies zoals te voorspellen was).
En de regisseur van dit hele gedoe was... Bart de Wever. Alles verliep zoals hij dat al maanden in zijn kop heeft (en ook doorgesproken met Leterme).
Hij heeft Belgie voor zijn ogen zien verdampen, zonder dat hij iets hoefde te zeggen.
Ook het kartel ligt prima op koers: Leterme speelt de verzoenende premier die wil onderhandelen (maar initieerd natuurlijk wel de BHV stemming via zijn partij).
Bart heeft het grote werk in de achterkamertjes al gedaan: kartel gesmeed en vele platopdebuik-tsjevenstreken van CVP-ers worden vooraf de kop ingedrukt.
Nog een paar maanden, als eindelijk alle Belgen het echt spuugzat zijn (zelfs Yves DeSmet), dan kan de stekker er pas uit.

En het VB.... die schreeuwen maar weer een beetje: 4 maal zo oud en 4 maal zo groot als het N-VA, maar desondanks 4 maal zo weinig bereikt.
Laten we blij zijn dat er een (effectief) alternatief is voor het VB (voor de anti-facisten en niet-racisten onder ons). Hoe verkaar je dat de franstaligen zo bashen op het N-VA en het kartel, terwijl het VB door hun rustig genegeerd kan worden. Precies, zij weten wie hun macht breekt.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 15:46   #100
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waw, nu dacht ik uitleg te krijgen van de massale mobilisatie politiek en het beïnvloeden van de agenda van andere partijen door het VB....
Ga niet in Bert zijn plaats antwoorden maar dit verklaart al één en ander

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken Bekijk bericht
Je kan moeilijk ontkennen dat de kentering er gekomen is onder druk van het Vlaams (Blok) Belang. Ze zijn er in alle geval heel goed in geslaagd om van Vlaanderen weer een thema te maken waar andere partijen nu plots hun graantje willen van meepikken. Vlaams en Vlaanderen is weer hip. Traditionele partijen beseffen ten volle dat er weer stemmen te rapen vallen met alles wat enigzins met Vlaanderen te maken heeft.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be