Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2008, 12:46   #81
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Wat mij wel tegensteekt is de halfslachtige situatie in BHV, misschien de ingewikkeldste politieke situatie is in heel de wereld,
Nog niet veel op reis geweest?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 12:47   #82
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Beste Vriend,

Laat Uw emotie niet de bovenhand halen ! Er zijn afspraken, gentlemen's agreements en....wetten. Wat betreft BHV is het standpunt van de francofone belgen dat BHV en de krankzinnige toestand dat dit een arrondissement is dat in 2 verschillende gewesten ligt gewoon een gevolg is van de "vastlegging van de taalgrens".. dat bijgevolg een logische splitsing de ganse vastlegging van die taalgrens op de helling zet & er dus naar aanleiding van de splitsing gewoon nieuwe taalgrensonderhandelingen gevoerd moeten worden (los van een herverdeling van bevoegdheden).

Goed : maar dan is ook het standpunt van de vlaamse regering, de provinciegouverneur enz.. geldig dat de verkozen maar nog niet benoemde burgemeesters wetten overtreden hebben en dus niet benoemd kunnen worden, tenzij ze tegen die beslissing op de geëigende manier in beroep gaan
ttz. langs de normale wettelijke weg... die uiteindelijk inderdaad in Straatsburg kan eindigen.

Wat men nu gedaan heeft is appelen met citroenen vergelijken en internationale publiciteit gezocht...

Wees er maar zeker van dat er voldoende argumenten zijn om een bepaald taalgebruik in overheidszaken op te leggen, zoals dat eender waar in de ganse wereld het geval is... Of meent U dat men in Parijs bij het zich inschrijven in de bevolkingsregisters kan veroorloven dit in het Corsikaans of Bretoens te doen ? (nochtans talen van een nationale minderheid).

De algemene teneur is nu dat men in Vlaanderen verplicht zou zijn Nederlands te praten, zelfs in de overwegend francophone "Brusselse Rand" - in eender welk Café of bij eender welke bakker kan men daar zijn boodschappen doen in het Frans, niemand wordt daarvoor een strobreed in de weg gelegd -
probeer hetzelfde maar eens in Rome of Berlijn !

De meeste EU staten hebben een slechte reputatie ivm het behandelen van hun "taalminderheden" - het abominabele aan België, Belgien, Belgique is dat men hier (in sommige middens) schijnt te denken dat de meerderheid van de bevolking aanzien dient te worden als een minderheid, die minstens één van de twee andere landstalen verplicht moet leren ; terwijl de grootste minderheid rustig ééntalig kan zijn zonder enige beleefdheid of respect aan de dag te hoeven leggen om zelfs maar passief enkele noties van de taal van de meerderheid van dit land te hoeven kennen.

Ik kan U verzekeren dat in alle landen (en de meeste landen op deze planeet hebben burgers met diverse talen), de summiere passieve kennis van de taal van de meerderheid een verplichting is.

De franse taal is een mooie en aangename taal - zij hoeft geen verdringing door andere talen te vrezen op voorwaarde dat de "native french speakers"
de nodige taalhoffelijkheid aan de dag leggen voor de anderen die zowel in het franse binnenland als in de aangrenzende landen zeker bereid zijn éénzelfde taalhoffelijkheid in acht te nemen.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 13:28   #83
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
niet willen???

ja, zoals de arbeidersbeweging in het begin geen algemeen kiesrecht wilde zeker
Niet willen - niet of niet voldoende.

Wat maakt er deel uit van de vorige staathervormingen en toegevingen dat vandaag nefast is en de huidige toestand heeft gebracht?
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 13:33   #84
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
zolang ze geen faciliteiten gaan eisen voor elke gemeente waar er een waal woont, heb ik daar geen enkel probleem mee.
Juist, maar wanneer de bevolking 80 % anderstalige telt dan is het in een democratie normaal van de situatie aan te passen.

De burgemeesters niet benoemen was een domme provocatie van Marino Keulen.

Maar ja hij die geen frans kan is waarschijnlijk gecomplexeerd tegenover deze Belgen.

Ik ben Vlaming en fier dat ik meerdere talen machtig ben!

Diegene die het vertikken een taal bij te leren zijn...
Oud 17 mei 2008, 13:33   #85
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Nog niet veel op reis geweest?
Ik heb de laatste 15 jaar in 4 verschillende landen gewoond, 5 als je Wallonië als land beschouwt, en nergens ben ik zulk een halfslachtige politieke situatie als BHV tegengekomen. Ook niet in de landen waar ik op reis ben geweest.

Leg mij eens uit hoe BHV een consequente constructie is? Waarom bestaat er dan in Waals-Brabant geen nederlandstalige kieskring? Waarom is Brussel in sé eigenlijk twee talig?

Overal ter wereld overheerst het territorialiteitsbeginsel, behalve in België. Voor mij is de oplossing duidelijk: trek de grens en zorg dat er overal 1 bestuurstaal is. Dan kan je efficient aan politiek doen en eenstemmig internationaliseren wat moet.

Ik hou niet eenzijdig van de Vlaamse cultuur op zich, ze is me te bekrompen en te jaloers. Ik ben wel voor de splitsing van België (ik gebruik bewust niet 'Vlaamse onafhankelijkheid' omdat dat voor u waarschijnlijk verkeerde associaties oproept). Een constructie die zijn inwoners meer kwaad dan goed doet is overbodig.
Oud 17 mei 2008, 13:35   #86
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Geen enkele Belgicist hier heeft me het nut van Belgie duidelijk kunnen maken.
Is het soms een werkgelegenheidproject, om zoveel mogelijk ambtenaren en politici aan het werk te houden?
Is het een verlengstuk van de franse invloed in Europa?
Of is het gewoon een speeltuin met klimtoestellen en glijbanen, om mensen wat te amuseren?

Kunt u me uitleggen wat het nut en voordeel van Belgie is?
Zelf dat wij vandaag stellen dat het niet meer hoeft, begint alles met BHV of niet?
Oud 17 mei 2008, 13:37   #87
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Niet willen - niet of niet voldoende.

Wat maakt er deel uit van de vorige staathervormingen en toegevingen dat vandaag nefast is en de huidige toestand heeft gebracht?
ikzeg net dat de oorzaak van de verfransing buiten de staatsvorm ligt. Maar dat betekent niet dat de staat er niets aan kan veranderen.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 13:37   #88
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Ik ben wel voor de splitsing van België
Maar dat zal juist niet gaan omdat een werkbare oplossing voor Brussel zo moeilijk is.

En het is een beetje vervelend in en rond Brussel maar al bij al valt dat best mee, zeker als je een beetje surrealistisch ingesteld bent.
Wie echter geen fantasie heeft, is geen echte Belg.
Oud 17 mei 2008, 13:38   #89
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Diegene die het vertikken een taal bij te leren zijn...
... franstalig.

Alsof de burgemeesters in kwestie brave slachtoffers zijn van de grote boze flamingant... zijn zij niet begonnen met hun provocaties?

Laatst gewijzigd door Rogge : 17 mei 2008 om 13:40.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 13:39   #90
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... franstalig.
zeker bij de elite (ministers bijv.) merk je dat niet meer.
Oud 17 mei 2008, 13:39   #91
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Ik zie geen verschil
Als ze in de faciliteitengemeenten gaan wonen hebben ze faciliteiten net als nu, elders niet, maar daar blijven ze zeker in groep evengoed frans spreken. Integreren is een illusie als iemand dat zelf niet wil.
Als vlaming zal hij dezelfde (betere als je de nationalisten moogt geloven) sociale bescherming genieten, evenzeer als nu de nationale RVA moeten aantonen dat hij werk zoekt, of geschorts worden.

Waar zie jij eigenlijk een verschil?
Het schijnt dat zij niet naar Vlaandern komen voor het geld, maar voor de meisjes?

Ze zijn bij ons het schijnt temperament vol.

Ofwel is het beide, ons geld en onze vrouwen?
Oud 17 mei 2008, 13:39   #92
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Laat Brussel maar aan de Francofonen.

Trek alle Vlaamse overheidsinstellingen, en bedrijven weg en Brussel wordt een arme stad waarin het Frans een minderheidstaaltje wordt.

geef ze desnoods de faciliteitengemeenten erbij en laat ons beginnen aan de echte staatshervorming!!!

Ik ben het SPUUGZAT dat een kleine 100.000 dikke nek Franstaligen, die meestal hun Vlaamse afkomst hebben verloochend , het hele land stilleggen en opruiende taal spreken.

Geef hen zeer officieel en met veel tamtam hun faciliteitengemeenten en trek er voor de rest de handen af: laat ze maar hun eigen boontjes doppen!!!

Wedden dat over 20 jaar ze er spijt van hebben???(Als het al zo lang duurt)

Nu baseren ze zich op de studies van inkosten MET alle Vlaamse inbreng in Brussel, als die wegvalt, zien ze zwarte sneeuw!!!)

Dus Leterme en andere Vlaamse onderhandelaars , doe alsof je hen een groot geschenk geeft, maar zorg dat het een vergiftigd is!!

Laatst gewijzigd door omaplop : 17 mei 2008 om 13:40.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 13:42   #93
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht

Trek alle Vlaamse overheidsinstellingen, en bedrijven weg en Brussel wordt een arme stad waarin het Frans een minderheidstaaltje wordt.

geef ze desnoods de faciliteitengemeenten erbij en laat ons beginnen aan de echte staatshervorming!!!

Ik ben het SPUUGZAT dat een kleine 100.000 dikke nek Franstaligen, die meestal hun Vlaamse afkomst hebben verloochend , het hele land stilleggen en opruiende taal spreken.

Geef hen zeer officieel en met veel tamtam hun faciliteitengemeenten en trek er voor de rest de handen af: laat ze maar hun eigen boontjes doppen!!!

Wedden dat over 20 jaar ze er spijt van hebben???(Als het al zo lang duurt)

Nu baseren ze zich op de studies van inkosten MET alle Vlaamse inbreng in Brussel, als die wegvalt, zien ze zwarte sneeuw!!!)

Dus Leterme en andere Vlaamse onderhandelaars , doe alsof je hen een groot geschenk geeft, maar zorg dat het een vergiftigd is!!
Ja, de Vlaaamsgezinden zouden op den duur wel eens in hun eigen voet durven schieten.
Oud 17 mei 2008, 13:43   #94
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Correct.

Zij doen er nu ook alles aan om een kiezing te vermeiden want ook zij zitten met een gigantisch ei in hun broek. De hete adem van het VB in hun nek is al lang geen hete adem meer te noemen maar een gloeiende alles verschroeiende en daar zijn ze zelf, samen met Laeken, de grote schuldigen van.
Dat er op Laeken nu een Koning zit of een president maakt voor mij niets uit.

Kijk maar na Frankrijk zijn play-boy
Oud 17 mei 2008, 13:45   #95
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niks van.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 13:51   #96
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
In ons systeem heeft een burgemeester nu eenmaal twee belangrijke taken. De eerste is zijn taak als hoofd van de gemeentelijke executieve. Zijn tweede taak, die misschien wel even belangrijk is als zijn eerste taak, is het toezien op de handhaving van wet en orde in zijn gemeente. Het is dan ook niet meer dan normaal dat een burgemeester die de wet overtreedt niet benoemd wordt. En je kan niet zeggen dat ze geen kans hebben gehad. De vierde burgemeester die in 2006 brieven in het Frans verstuurde schikte zich in 2007 naar de wet en is effectief benoemd.
Inderdaad alle macht over de politie is iets dat men misschien beter uit handen kan nemen van bepaalde burgemeesters waarvan het College regelmatig dronken rondrijdt.

Het is duidelijk dat de politie die door hen benoemt en afgezet wordt niet altijd duurft optreden.
Oud 17 mei 2008, 13:54   #97
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ach, ik heb indertijd meebetoogd voor Brussel Vlaams, ik heb hemel en aarde verzet om in Brussel in het Vlaams bediend te worden. Het heeft tot niets geleid. Brussel spreekt de meeste Vlamingen niet meer aan: enkel nog als symbool van onze strijd.

Zouden we niet beter die dikke nekken in hun eigen str.... laten stikken en zorgen dat Vlaanderen de toekomst kan voorbereiden en zelf in handen heeft???

Wat die Brusselaars nu staan te oreren dat Brussel francofoon is , is nog goed voor enkele jaren: ze zien door hun haat zelfs niet in dat hun "wereldtaal" het onderspit aan het delven is voor andere talen.

Laat ze maar , we weten dat de Vlamingen altijd hebben moeten strijden voor hun taal, maar dat ze daardoor geleerd hebben om zich op een ander gebied te manifesteren, zich minder eng op te stellen en zich meer op mundiaal niveau te richten.

Laat die enggeestige Brusselaars in hun eigen sop koken en ze zullen het zich nog beklagen als ze een kleine minderheid geworden zijn , met een zeer beperkte horizon; zonder de brede kijk van de Vlamingen.

Trouwens velen van hen denken hun heil te vinden in een samenvoeging met Frankrijk, dus ze weten wel dat ze het alleen niet kunnen rooien!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 13:55   #98
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, ik heb indertijd meebetoogd voor Brussel Vlaams, ik heb hemel en aarde verzet om in Brussel in het Vlaams bediend te worden. Het heeft tot niets geleid. Brussel spreekt de meeste Vlamingen niet meer aan: enkel nog als symbool van onze strijd.

Zouden we niet beter die dikke nekken in hun eigen str.... laten stikken en zorgen dat Vlaanderen de toekomst kan voorbereiden en zelf in handen heeft???

Wat die Brusselaars nu staan te oreren dat Brussel francofoon is , is nog goed voor enkele jaren: ze zien door hun haat zelfs niet in dat hun "wereldtaal" het onderspit aan het delven is voor andere talen.

Laat ze maar , we weten dat de Vlamingen altijd hebben moeten strijden voor hun taal, maar dat ze daardoor geleerd hebben om zich op een ander gebied te manifesteren, zich minder eng op te stellen en zich meer op mundiaal niveau te richten.

Laat die enggeestige Brusselaars in hun eigen sop koken en ze zullen het zich nog beklagen als ze een kleine minderheid geworden zijn , met een zeer beperkte horizon; zonder de brede kijk van de Vlamingen.

Trouwens velen van hen denken hun heil te vinden in een samenvoeging met Frankrijk, dus ze weten wel dat ze het alleen niet kunnen rooien!!
Niks van, Brussel is en blijft Vlaams.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 13:55   #99
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Maar dat zal juist niet gaan omdat een werkbare oplossing voor Brussel zo moeilijk is.

En het is een beetje vervelend in en rond Brussel maar al bij al valt dat best mee, zeker als je een beetje surrealistisch ingesteld bent.
Wie echter geen fantasie heeft, is geen echte Belg.
Die is er zeker. Brussel bij Wallonië. Brussel is een franstalige stad.

Het is niet enkel vervelend in en rond Brussel azert, als je eerlijk bent zal je ook moeten toegeven dat de Waalse politiek volledig afhankelijk is van de welvaart van het noorden. Italië is het enige West-Europese land met een dergelijke mentaliteit en de achteruitgang van dat land is schrijnend. Wallonië heeft de mogelijkheid om in 30 jaar het BBP van Vlaanderen te evenaren, net zoals Ierland het VK heeft bijgebeend. Nu zijn er echter te weinig incentives om voor deze langetermijn strategie te kiezen. Franstalige politici zijn even geldgericht als Vlaamse.
Oud 17 mei 2008, 13:57   #100
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ze moeten niet komen bedelen in Vlaanderen, dat is niet verplicht.
Is dat altijd het geval dat zij komen bedelen?

Bestaat er soms geen familieband, ik bedoel dichter bij elkaar wonen?

Als wij aan anderen de kans geven en ook daarvoor betalen voor een hereennieging van hun familie, waarom dan niet voor walen en franstaligen?
Waarom?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be