Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2008, 11:26   #81
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
De Catharen hadden de oplossing gevonden van al uw vragen: voor hen was de wereld in handen van de Duivel, van het kwaad. De synagogen, en de RKK waren duivelaanbidders in hun ogen. Onze planeet was de duivel zijn koninkrijk, en god was de baas in de hemel. Daar kon je naartoe als je je goed gedroeg tijdens je leven, de vrome Catharen trouwden niet, maakten geen kinderen, om dit leven niet verder te doen gaan. Gaf je toe aan de geneugten van het wereldse leven, (sex, drank, lekker eten enz enz), dan moest je na je dood terugkomen, en het allemaal nog eens overdoen.
Dat kan mooi zijn,
dan hielden de katharen echter met 1 ding geen rekening,
dat terugkomen op deze aarde binnen een paar honderd jaar niet meer mogelijk zal zijn aangezien dat leven op aarde dan onmogelijk zal zijn,
is dit dan ook het einde van hun hel?
Oud 21 mei 2008, 13:39   #82
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza
Dit rechtvaardigt dan voormelde 'goddelijke mandaten'?
Het is niet omdat iemand niet vies is om over God te spreken dat hij/zij een 'goddelijk mandaat' heeft, noch zegt het iets over aangehangen dogmas.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 13:44   #83
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der zotheid
Niet noodzakelijk. Soms gaan die twee heel schoon samen
Bij een stok-achter-de-deur-godsdienst bijvoorbeeld. Die floreren vooral in onzekere tijden denk ik, of als er geen alternatief is dat de mensen veiligheid biedt. Dus u zal er meer en meer van horen de komende decenia.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 mei 2008 om 13:46.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 19:18   #84
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Het is maar wat ge een oplossing noemt. Om uw hele leven lang gedeprimeerd te zijn over het feit dat ge überhaupt bestaat.
Ik ben dan ook geen Cathaar...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 19:22   #85
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Dat kan mooi zijn,
dan hielden de katharen echter met 1 ding geen rekening,
dat terugkomen op deze aarde binnen een paar honderd jaar niet meer mogelijk zal zijn aangezien dat leven op aarde dan onmogelijk zal zijn,
is dit dan ook het einde van hun hel?
Hoe weet u nu of binnen een paar honderd jaar geen leven meer mogelijk is op aarde, onheilsprofeet ? In elk geval, moest het zo zijn, en als mensen er in lukken om ergens anders dan op aarde te overleven, dan nemen zij waarschijnlijk hun Hel met zich mee in hun bagages...Want volgens mij is de hel een geestestoestand, niet iets wat u overkomt na uw dood.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 20:06   #86
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe weet u nu of binnen een paar honderd jaar geen leven meer mogelijk is op aarde, onheilsprofeet ? In elk geval, moest het zo zijn, en als mensen er in lukken om ergens anders dan op aarde te overleven, dan nemen zij waarschijnlijk hun Hel met zich mee in hun bagages...Want volgens mij is de hel een geestestoestand, niet iets wat u overkomt na uw dood.
Het is een geestestoestand, maar ook iets voor na de dood. Als je nu Jezus Christus bewust verwerpt. M.a.w. agape-liefde. Als je dat niet wilt zit je al met een been in de hel. Je kunt nooit gelukkig zijn. Al wat een aards mens hier doet is krijgen wat hij/zij kan. Zo van: wat ik gehad heb heb ik gehad, verder is er niets dan leegte.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 20:11   #87
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Er is een hel wees daar maar zekers van
Oud 21 mei 2008, 20:34   #88
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Ik begrijp eigenlijk wel dat velen er niet willen over denken dat de hel bestaat en dus ook niet naar die getuigenissen wensen te kijken. Het is zeer beangstigend. Maar er is ook een hemel, bedenk dat ook eens , er is een keuze...

IK ga de site niet bij naam noemen, maar ik had iets over de hel in mijn handtekening en ik kan wat jij hier zegt enkel beamen want er werd me verzocht omdat er een aantal "anonieme" klachten waren om mijn handtekeniing te wijzigen omdat ze het niet geschikt vonden dat ik over de hel praatte daarin.
Toen ik dat niet wou hebben ze gezegd dat ze me gingen bannen ... . Dus ja de meeste mensen willen er blijkbaar niet aan denken. Ik kreeg toen zelfs van een andere zogenaamde "christen" te horen dat dat niet de plaats was om erover te praten en ik bedacht me toen dat dat geen echte christen kon zijn ..... want anders weet je hoe erg de hel is en wil je dat niemand toewensen !! En dan is elke plaats geschikt om erover te praten !

Idd er is een keuze ... .

Vele mensen die een bijna doodervaring hebben geven het niet graag toe, maar die ervaring was een nachtmerrie en meestal een helachtige. Maar omdat sommigen beweren dat ze een "goede" ervaring hadden durven de meeste anderen niet anders dan maar hetzelfde te vertellen terwijl ze in werkelijkheid de hel gezien hebben.
Zo een ervaring is een duidelijke waarschuwing om uw leven te beteren, maar ja als je niet wil ... .

Er wordt trouwens in de bijbel meer over de hel dan over de hemel gesproken en daar is een goede reden voor .
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 20:41   #89
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
U wil mensen ertoe brengen te geloven door hen bang te maken voor de gevolgen van hun 'ongeloof'. Zelf hebt u geen angst (meer) want u behoort tot diegenen die zich gered hebben van de hel.

Maar ook voor de anderen is geloof uit angst geen goede basis. Als god oordeelt zal dat zijn op basis van gedrag en niet van lidmaatschap.

Angst ? Ik denk eerder op basis van de realiteit .. . De hel bestaat en iedereen die zich niet heeft bekeerd tot het bijbelse geloof gaat erheen ... . En nee ik wens niemand toe dat ze naar de hel gaan. Maar er zijn jammer genoeg velen die toch die keuze maken terwijl er een veel beter alternatief bestaat.

Of je er in gelooft of niet, dat verandert niks aan de realiteit.

Er zijn velen die zich bekeren vanwege de realisatie dat de hel echt is. Daarna verandert dat wel, maar er is niks mis mee om u te bekeren tot het bijbelse geloof vanwege de angst voor de hel.
Oud 21 mei 2008, 21:31   #90
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen cirkuleren er op Youtube filmpjes van geluidsopnamen uit de Hel. jaja, Russische geologen hebben een microfoon in de Hel laten afdalen om daar de gefolterde zondaars op te nemen.
http://youtube.com/watch?v=o7lEn_BRElo&feature=related
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 21:33   #91
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Ondertussen cirkuleren er op Youtube filmpjes van geluidsopnamen uit de Hel. jaja, Russische geologen hebben een microfoon in de Hel laten afdalen om daar de gefolterde zondaars op te nemen.
http://youtube.com/watch?v=o7lEn_BRElo&feature=related
IK zou zeggen dit lijkt me onmogelijk. Je kan nl niet naar de hel gaan en terugkeren hier op aarde.
Oud 21 mei 2008, 22:07   #92
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Tjongejonge, wat een onzinnige angstpraat. Ik hoop dat zo min mogelijk mensen gevat worden door de hier tentoongespreide waanbeelden over hel en verdoemenis. Als dat met jullie god van liefde te maken heeft, dan heeft-ie in zijn almachtigheid toch verdomd macabere trekjes.
Oud 21 mei 2008, 23:45   #93
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Catharen hadden de oplossing gevonden van al uw vragen: voor hen was de wereld in handen van de Duivel, van het kwaad. De synagogen, en de RKK waren duivelaanbidders in hun ogen. Onze planeet was de duivel zijn koninkrijk, en god was de baas in de hemel. Daar kon je naartoe als je je goed gedroeg tijdens je leven, de vrome Catharen trouwden niet, maakten geen kinderen, om dit leven niet verder te doen gaan. Gaf je toe aan de geneugten van het wereldse leven, (sex, drank, lekker eten enz enz), dan moest je na je dood terugkomen, en het allemaal nog eens overdoen.
Dit klopt niet...De katharen waren inderdaad wél dualisten wat hun geloof betreft,zij zagen twee goden op een gelijkwaardige basis .Een onstoffelijke overweldigende god in het universum die stond voor liefde en aangezien volgens het kathaarse geloof liefde en macht onverenigbaar waren hadden ze ook een god voor de stoffelijke schepping,de wereld dus.De god van het kwaad,rex mundi,de koning van de wereld dus...
Ze veroordeelden bijvoorbeeld de voortplanting,want de voortplanting van het vlees was een dienst aan de rex mundi..
Toch waren ze niet zo naïef om sexuele onthouding te propageren.
Er bestond weliswaar een sacrament ,het consolamentum dat hen tot kuisheid verplichtte...
Maar behalve bij de priesters,parfaits genaamd die zowel uit mannen als vrouwen bestonden aangezien de katharen wel het vrouwelijke principe in hun godsdienst erkenden werd het consolamentum bij de gewone kathaarse gelovigen maar pas toegediend op het sterfbed ....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 09:28   #94
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een geestestoestand, maar ook iets voor na de dood. Als je nu Jezus Christus bewust verwerpt. M.a.w. agape-liefde. Als je dat niet wilt zit je al met een been in de hel. Je kunt nooit gelukkig zijn. Al wat een aards mens hier doet is krijgen wat hij/zij kan. Zo van: wat ik gehad heb heb ik gehad, verder is er niets dan leegte.
En alle mensen die nog nooit van jezus chchchchchristus zijn leer hebben gehoord? En dus niet weten wat chchchristus goed en slecht vind? Gaan die ook naar de held? Gewoon omdat ze op de verkeerde plaats geboren zijn en dus nooit met zijn leer geconfronteerd zijn geworden? Je hebt trouwens ook nog steeds niet het voorgaande kunnen weerleggen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido
Als door jarenelang onderzoek blijkt dat het grootste deel van mensen hun handelingen worden bepaald door omgeving, opvoeding, gebeurtenissen of zelfs biologische beperkingen. Hoe kan er dan een hel bestaan? Als God eerst bepaald wat dat goed is, maar daarna sommige mensen het pad naar het goede heel gemakkelijk maakt en anderen niet. Als hij sommige mensen laat misbruiken en verkrachten, als hij sommige mensen laat opvoeden en conditioneren tot vechtmachines, als hij sommige mensen in culuren laat opvoeden die zaken doen die in tegenstrijd zijn met zijn woord, als hij zijn heilige boeken voornamelijk op zeer veel vershcillende wijzen laat interpreteren. hoe kan hij dan mensen straffen die niet 'zijn goede' versie van het leven volgen. Indien een God zoiets van mensen vereist, en hen zoveel beperkingen en kwaadaardiheden in de weg legt, is hij dan zelf niet kwaadaardig voor een deel? Is de schepper waar u dan in gelooft, een God of een duivel?

Als ik al in een God zou geloven, dan is het al zeker niet de God die straft met u naar de hel te sturen? Want wie kan de wreedheid van zo een God weerleggen?
Gelooft u in een wrede God? Of gelooft u in een goede God?
Oud 22 mei 2008, 09:38   #95
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het een raar concept dat verlossing enkel weggelegd zou zijn voor hen die actief Jezus als verlosser erkennen. Laat die almachtige god toe dat alle mensen die nooit van Jezus te horen krijgen, linea recta de hel in verdwijnen? Zij hebben nooit een keuze of zij Jezus wel of niet als verlosser erkennen.

Als dat werkelijk zo zou zijn, dan heeft god verdacht weinig sympathie met de vruchten van zijn schepping.
Oud 22 mei 2008, 19:43   #96
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
En alle mensen die nog nooit van jezus chchchchchristus zijn leer hebben gehoord? En dus niet weten wat chchchristus goed en slecht vind? Gaan die ook naar de held? Gewoon omdat ze op de verkeerde plaats geboren zijn en dus nooit met zijn leer geconfronteerd zijn geworden? Je hebt trouwens ook nog steeds niet het voorgaande kunnen weerleggen

Gelooft u in een wrede God? Of gelooft u in een goede God?
Elk mens krijgt zijn kans. Er is altijd het geweten.

Romeinen 2:14-16 ' Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichelf tot wet; immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen...'

Wees gerust degenen die nooit van Christus gehoord hebben , krijgen ook hun kans om hem te aanvaarden.
Oud 22 mei 2008, 19:46   #97
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Ik vind het een raar concept dat verlossing enkel weggelegd zou zijn voor hen die actief Jezus als verlosser erkennen. Laat die almachtige god toe dat alle mensen die nooit van Jezus te horen krijgen, linea recta de hel in verdwijnen? Zij hebben nooit een keuze of zij Jezus wel of niet als verlosser erkennen.

Als dat werkelijk zo zou zijn, dan heeft god verdacht weinig sympathie met de vruchten van zijn schepping.
Als je de bijbel zou kennen , zou je weten dat dat niet zo is. Eigenlijk de bijbel is het enigste godsdienstig boek dat dit openlaat voor de anderen, die onwetend zijn.

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 22 mei 2008 om 19:46.
Oud 22 mei 2008, 19:49   #98
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elk mens krijgt zijn kans. Er is altijd het geweten.

Romeinen 2:14-16 ' Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichelf tot wet; immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen...'

Wees gerust degenen die nooit van Christus gehoord hebben , krijgen ook hun kans om hem te aanvaarden.
Een mythe aanvaarden
Oud 23 mei 2008, 10:28   #99
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Altijd heel verhelderend te lezen dat een bepaald slag gelovigen keer op keer perfect op de hoogte zijn van de plannen van hun god.
Oud 23 mei 2008, 21:32   #100
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Altijd heel verhelderend te lezen dat een bepaald slag gelovigen keer op keer perfect op de hoogte zijn van de plannen van hun god.
Plannen? Het enigste dat er nodig is om te weten en te beseffen is dat men verloren is zonder die vergeving te aanvaarden. Zonder het kruis te aanvaarden en echte vergeving krijgen blijft een mens verder zondigen(bedriegen, stelen , moorden enz.).
Hier begrijp je natuurlijk niets van. Daarom dat er staat geschreven dat het een dwaasheid is voor de heidenen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be