Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2008, 15:35   #81
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
Je zou eens moeten stoppen in naam van alle vlamingen te spreken...
Nooit doen,knappe gast(gastin)......
Oud 21 mei 2008, 16:13   #82
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De meeste vlamingen zullen zich beter herkennen in een Waal dan in een Nederlander hoor.
Je zou eens moeten horen wat men hier zegt over de manieren van Nederlanders op een camping in het Zuiden.
Op de meeste campings in het zuiden is 70% van de hele campingbezoekers Nederlands. Dat daar -uitgerekend daar - relatief veel aso's rondlopen, daar hoef je geen berekening voor te gaan maken. Overigens is men nog minder te spreken van het gedrag van Engelsen en Duitsers. Ik vind het nog al selectief, maar goed. Campings bezoeken is sowieso vragen om problemen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 16:54   #83
Den Dietsch
Vreemdeling

Den Dietsch's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Kan ik dat bevestigd krijgen van iemand die in Vlaanderen woont?
Het probleem is niet het verplichte frans in Vlaanderen maar het niet moeten kennen van Nederlands in Wallonië. Voor Vlamingen is het evident de landstalen te kennen, voor Walen blijkbaar niet. Laat staan dat ze een woordje Duits kunnen, ook al verplicht in Vlaanderen.
Oud 21 mei 2008, 17:09   #84
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Dietsch Bekijk bericht
Het probleem is niet het verplichte frans in Vlaanderen maar het niet moeten kennen van Nederlands in Wallonië. Voor Vlamingen is het evident de landstalen te kennen, voor Walen blijkbaar niet. Laat staan dat ze een woordje Duits kunnen, ook al verplicht in Vlaanderen.
helaas is dit waar, en als je mekaars taal niet spreekt, hoe kan je mekaar dan begrijpen?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:28   #85
Graziëlla
Schepen

Graziëlla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Ik ben een Noord-Brabantse Nederlander. Ik stem voor een federatie tussen Vlaanderen en Nederland. Defensie, export, milieu, verkeer en waterstaat en de belangrijke zaken moeten federaal geregeld worden in een Volkskamer met 250 leden: 125 Nederlanders en 125 Vlamingen (50:50). Vlaanderen en Nederland moeten verder regionaal een parlement houden. Vlaanderen moet dan zelf kunnen kiezen of ze het koningshuis Saksen-Coburg afschaffen.

Ik hoor wel eens op straat hier in Noord-Brabant "Vlamingen willen niet bij Nederland". En ik snap echt niet waarom niet. De mentaliteit van Vlaanderen is misschien anders - zo is er ook verschil tussen Limburg en Friesland - maar heeft dat met een staat te maken? In mijn ogen niet: we spreken allemaal Nederlands, willen allemaal Brussel terug in Nederlands/Vlaams gebied. We willen allemaal economisch groeien. Dat kan beter in een unie!
Neen, ik geloof niet dat een samensmelting van Vlaanderen en Nederland heilzaam is voor Vlaanderen. Vlaanderen moet appart, autonoom zijn. Het mag zich niet meer uitsloven voor gelijk welke andere volk. Het is genoeg geweest.
Oud 21 mei 2008, 17:59   #86
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben een Noord-Brabantse Nederlander. Ik stem voor een federatie tussen Vlaanderen en Nederland. Defensie, export, milieu, verkeer en waterstaat en de belangrijke zaken moeten federaal geregeld worden in een Volkskamer met 250 leden: 125 Nederlanders en 125 Vlamingen (50:50). Vlaanderen en Nederland moeten verder regionaal een parlement houden. Vlaanderen moet dan zelf kunnen kiezen of ze het koningshuis Saksen-Coburg afschaffen.

Ik hoor wel eens op straat hier in Noord-Brabant "Vlamingen willen niet bij Nederland". En ik snap echt niet waarom niet. De mentaliteit van Vlaanderen is misschien anders - zo is er ook verschil tussen Limburg en Friesland - maar heeft dat met een staat te maken? In mijn ogen niet: we spreken allemaal Nederlands, willen allemaal Brussel terug in Nederlands/Vlaams gebied. We willen allemaal economisch groeien. Dat kan beter in een unie!
Natuurlijk niet maar je kan altijd naar Cannes vertrekken. Georges Lucas is er : van uw idee kan hij er misschien een science-fiction film van maken.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 18:01   #87
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik probeer zo veel mogelijk voordelen te zien. Natuurlijk zullen er problemen zijn, dat zou ook zijn als je Oostenrijk en Duitsland samenvoegd. Maar als ik een Vlaming hoor zeggen "die kaaskoppen snappen ons niet", dan is dat maar ten dele waar: tuurlijk begrijpen wij de Vlaamse mentaliteit niet zo goed als Vlamingen (logisch), maar als ik op het nieuw in Nederland hoor van de verfransing ... dan krijg ik zin om naar Brussel te gaan en daar eens even lekker luidruchtig Nederlands te gaan praten. Brussel is een Vlaamse stad! En samen met Nederland kunnen de twee gebieden dit herwinnen.
Ga dit tegen de inwoners van Brussel zeggen!
Oud 21 mei 2008, 18:11   #88
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Heel-Nederlander vs. Groot-Nederland

Citaat:

Beetje verwarrend dat je de nicknaam "Heel-Nederlander" hebt gekozen, en dan voor iets anders bent.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Heel-Nederland :
Citaat:
"Heelneerlandisme is een staatkundig streven om België, Nederland, Luxemburg en de Franse Nederlanden te verenigen."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Groot-Nederland :
Citaat:
"Grootneerlandisme is het staatkundige streven om Vlaanderen en Nederland te verenigen in een unitaire, federale of confederale staat, Groot-Nederland."
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 18:17   #89
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Ja weet ik. Maar ik bedoel met Heel-Nederlander meer een Nederlander die inziet dat de scheur in Nederlands taalgebied gedicht moet worden. Een Heel-Nederland is in mijn ogen een staat van Friezen, Nederlanders en Vlamingen, en niet van Walen.
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 18:27   #90
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Praktisch vraagje: is dat daar niet vrij duur?
Sint-Genesius-Rode is vrij duur, ja. Maar er kan miischien een woonsubsidie-programma ontwikkeld worden door �*lle politieke partijen/culturele verenigingen/sociale instituten/... die het idee van een 'corridor' absoluut niet zien zitten.

I.p.v. nog veel geld te besteden aan propaganda, voorlichtingsambtenaren en wat weet ik nog (de anti-Belgische propaganda wordt dezer dagen trouwens voortreffelijk gevoerd door FDF, la famille royale en de rest van de reutemeteut, hè, hè ),

zouden zowel Vlaamse Gemeenschap (officieel) als Vlaams-nationalistische partijen (in 't geniep ) beter hun geld investeren in bouwgrond en aankoop van vrijkomende woningen, en dan 'hun mannetjes of vrouwtjes' (de meest beschaafde, liefst) op het terrein 'droppen'.

Dat biedt trouwens het bijkomende voordeel dat de Franstalige angsthazen méér kansen zullen krijgen èchte Vlamingen/Nederlanders te ontmoeten, en zich niet langer zullen moeten beperken tot de karikaturen die ze in hun RMC-media voorgeschoteld krijgen. Dan zullen ze beter zien wie ze nu eigenlijk als racisten en fascisten en het vuil van de straat beschimpen.

"Wat de boer niet kent, eet-ie niet" ofte "onbekend maakt onbemind".

Het enige verweer daartegen is zicht- en hoorbaarder worden, maar dan liefst zonder al te veel poeha.

Gewoon normaal doen, dan doe je al gek genoeg, newaor ?

O ja, nog iets: wie de moed heeft zich in Brussel of de rand te komen vestigen, moet wèl consequent overal en altijd gesprekken in het Nederlands beginnen, en ènkel bij vriendelijke reacties eventueel (als het echt niet anders kan) op een andere taal, bij voorkeur Engels/Duits of Spaans, overschakelen.

En vooral niks kopen bij handelaars die weigeren Nederlands te praten of zich voor hun onkunde te verontschuldigen. -> "Wiens brood men eet, diens woord men spreekt."

Volgens mij hoeft dat zelfs niet eens zo'n massale 'invasie' van Nederlandstaligen te worden, hoor. In het totaal volstaan een goeie 300.000 dapperen om de balans definitief in het voordeel van het Nederlands als dominante taal te doen overhellen.

Op een totaal aantal van 23 miljoen Nederlandstaligen is dat nog geen 2% !

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 21 mei 2008 om 18:30.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 18:29   #91
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
... dan krijg ik zin om naar Brussel te gaan en daar eens even lekker luidruchtig Nederlands te gaan praten. Brussel is een Vlaamse stad! En samen met Nederland kunnen de twee gebieden dit herwinnen.
Ja, lekker, zeg.
Vindt men in Belgie heerlijk als Nederlanders (vooral Ollanders) in Belgie "eens even lekker luidruchtig Nederlands gaan praten". Stoort echt niet, en de reputatie van de Nederlanders wordt weer eens bevestigd. En ook niet vergeten opvallend tegen de kerk te pissen. De vlamingen voelen zich dan nog meer met de Nederlanders verbonden.
Ook op campings in de Ardennen moeten de Nederlanders natuurlijk nog luidruchtiger worden. Daar geniet iedereen van, en valt elkaar dan in de armen.
Oud 21 mei 2008, 18:32   #92
Heel-Nederlander
Burgemeester

Standaard

Nederlanders die tegen kerken pissen ... die moeten we even castreren denk ik. En in de Ardennen ben ik met je eens: zo van "Hallee Waaltjes, lekker op vakantie? Houzee!".
Oud 21 mei 2008, 18:33   #93
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ga dit tegen de inwoners van Brussel zeggen!
Het zou beter zijn te zeggen dat Brussel Vlaams was, en dat in de toekomst weer zal worden, of ze dat nu leuk vinden of niet !

Oud 21 mei 2008, 18:35   #94
Heel-Nederlander
Burgemeester

Standaard

Ja kijk dat is een argument uit duizenden! Brussel is nu voor 11% EENTALIG Vlaams (hoewel er nog veel meer mensen tweetalig zijn in hun eigen huis). Laten we die 11% eens veranderen in ... laten we zeggen 99%
Oud 21 mei 2008, 18:38   #95
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van mijn kant nog even de voordelen van een fusie, en een aantal gepareerde nadelen die sommige Belgiscten noemen.
Voordelen:
* een grotere stem in Europa.
* Vlaanderen heeft geen last meer van het storten van geld in Wallonië.
* De verfransing van Brussel word omgedraaid.
* Antwerpen en Rotterdam samen is de grootste Europese haven.
* Nederlanders maken kennis met *Vlaamse* chocolade & bier.
* Vlamingen maken kennis met een media die niet "Vivé Belgique" roept.
* Samen staan we sterker.

Enkele gepareerde nadelen:
* Vlaanderen is katholiek ... so? Noord-Brabant ook, en wij kunnen zeer goed met de andere Nederlanders opschieten hoor!
* Vlaanderen zou ondergeschikt worden ... niet waar! Zet het goed in de grondwet en Vlaanderen krijgt een gelijkwaardige positie.
* Nederlanders en Vlamingen verschillen te veel ... o ja? We spreken allebei Nederlands, zijn allebei anti-Frans, willen allebei een sterkere economie. Verschillen? In gedachten ja.
Ik ben niet anti-Frans, hoor. Ik wil alleen niet dat ik voor het vuil van de straat wordt versleten enkel omdat ik als Nederlandstalige niet kan akkoord gaan met de systematische sabotage van de democratie (via alle reeds bekende mechanismen) in de Zuidelijke Nederlanden.

Trouwens, ik moet de Noordelijke Nederlanden nog even feliciteren voor de definitieve terugkeer naar het stemmen met potlood op papier !!

Nu nog hier van die rottige stemcomputers af raken !

Laatst gewijzigd door djimi : 21 mei 2008 om 18:39.
Oud 21 mei 2008, 18:41   #96
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Niet iedereen gaat naar school en de meeste leerlingen vinden het normaal dat ze Frans en Engels leren. Allee net zo normaal als wiskunde.
Krijgen de franstaligen evenveel nederlandse les als de vlamingen franse les krijgen?
En zo ja, zijn de franstaligen dommer of minder ge-interesseerd?
Oud 21 mei 2008, 18:42   #97
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niet alleen het koningshuis Saksen-Coburg moet weg, maar ook het Calvinistische Huis van Oranje mag afgeschaft worden. Dat betekent niet dat de Coburgs of de Oranjes verbannen worden, ze mogen zelf hun adelijke titel houden, maar ze hebben totaal geen politieke functie meer als staatshoofd. Zoals iedere burger kunnen ze zich wel kandidaat stellen voor het parlement, willen ze politieke macht. Dit is een eerste vereiste.

Ik ben wat meer voor een Heel-Nederlands Dietsland (Benelux-Rijk) dan voor een Groot-Nederlands Dietsland (VL+Ned), maar echt rabiate tegenstander voor een groot Nederland ben ik nu ook niet. Alleen moeten er meer vertrouwen groeien en dat kan het best als Vlaanderen een tijdje onafhankelijk is en dat de beide staten eerst nauw gaan samenwerken. Een Dietsland is niet voor binnenkort dus, bovendien kunnen we met Dietsland ook de kans grijpen om totaal nieuwe nationaal solidaristische koers te varen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 18:44   #98
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Misschien beter de term "Dietsland" achterwege laten
De naam Dietsland is gewoon cruciaal, het is de ideale naam die met het verleden kan breken, weg met België, weg met Nederland, Dietsland komt in de plaats.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 18:46   #99
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ja kijk dat is een argument uit duizenden! Brussel is nu voor 11% EENTALIG Vlaams (hoewel er nog veel meer mensen tweetalig zijn in hun eigen huis). Laten we die 11% eens veranderen in ... laten we zeggen 99%
Ga eerst eens Amsterdam 99% nederlandstalig maken voordat gij aan Brussel begint.
Oud 21 mei 2008, 18:47   #100
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bonne chance! Ik ben in Brussel geboren en getogen en ik ken dus die stad zeer goed. Brussel zal nooit terug Vlaams worden. Kijk al de verkiezingen : de Franstalige partijen hebben altijd veel meer success dan de Vlaamse partijen en het is niet echt voor morgen dat het zal veranderen. Het imago van Vlaanderen op de Franstalige kant is al slecht nu en je verwacht dat die Franstaligen zich naar Vlaanderen keren? Wees logisch met uwzelf, dat is onmogelijk!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be