Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2008, 11:11   #81
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus jij wilt Europa in de handen van populisten geven? neen dank u.
Is het alternatief of de populisten of de alwetende, goed-menende, altruïstische EMP's?
Ge doet het in ieder geval zo overkomen.

Alé; wat is volgens u de 'of', 'of' situatie dat een referendum zo gevaarlijk zou zijn?

Ik ben tegen de EU. Maar als ze gaan pretenderen dat het democratisch behoort te/moet zijn, dan doe ik maar een bescheiden voorstel, hoor.

Citaat:
niet alles is wit/zwart, dus niet alles is zo maar te regelen via referendum.
Wie zegt er iets over 'zwart/wit'? Referenda zijn ook geschikt voor zaken die niet zwart/wit zijn, i.e. meerdere kiesrondes, bijvoorbeeld.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 3 juni 2008 om 11:11.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 11:40   #82
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
welke 'vele kleine stapjes'? Er zijn maar enkele kleine stapjes geweest en er is geen enkel teken dat er hierna nog kleine stapjes gaan komen. Zoals ik al zei: dit zijn enkel zoethoudertjes om de critici de mond te snoeren.
Dus ik heb inderdaad liever een revolutie, dan het bedrog van kleine stapjes die er nooit gaan komen.
Wat een doemdenken. Net alsof het Europese Parlement niet is geëvolueerd sinds haar bestaan. Net alsof democratische procedures niet steeds meer aan belang winnen.

Liever een revolutie = liever op je luie kont zitten te roepen dat het anders moet.
De beste stuurlui staan aan wal, niet waar?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 12:09   #83
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Wat een doemdenken. Net alsof het Europese Parlement niet is geëvolueerd sinds haar bestaan. Net alsof democratische procedures niet steeds meer aan belang winnen.
doemdenken? Waar zie jij concreet nog 'kleine stapjes' op de agenda staan?

Citaat:
Liever een revolutie = liever op je luie kont zitten te roepen dat het anders moet.
ik zit niet op mijn luie kont, maar zelfs dan nog, inderdaad liever op m'n luie vrije kont zitten dan me prostitueren voor het establishment en het eurofascisme.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 3 juni 2008 om 12:09.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 12:36   #84
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Is het alternatief of de populisten of de alwetende, goed-menende, altruïstische EMP's?
Ge doet het in ieder geval zo overkomen.

Alé; wat is volgens u de 'of', 'of' situatie dat een referendum zo gevaarlijk zou zijn?

Ik ben tegen de EU. Maar als ze gaan pretenderen dat het democratisch behoort te/moet zijn, dan doe ik maar een bescheiden voorstel, hoor.

Wie zegt er iets over 'zwart/wit'? Referenda zijn ook geschikt voor zaken die niet zwart/wit zijn, i.e. meerdere kiesrondes, bijvoorbeeld.
hoe zie jij bv een wetvoorstel over milieunormen in een referendum gegoten worden?

of de wetgeving op de Algemene Aannemingsvoorwaarden?
Oud 3 juni 2008, 12:46   #85
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

bij min weten duwt men in het parlement ook alleen maar op 'ja' 'nee' of 'onthouding' om een wetsvoorstel te stemmen, dus dat argument doet al niet ter zake.
Oud 3 juni 2008, 12:50   #86
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bij min weten duwt men in het parlement ook alleen maar op 'ja' 'nee' of 'onthouding' om een wetsvoorstel te stemmen, dus dat argument doet al niet ter zake.
maar het is daarvoor wel serieus besproken en aangepast. als er fouten instaan, wat af en toe gebeurd..., kan dat dan simpel gewijzigd worden.

ga jij elke dag een referendum organiseren?
Oud 3 juni 2008, 12:52   #87
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hoe zie jij bv een wetvoorstel over milieunormen in een referendum gegoten worden?
Dat veronderstelt al 1: dat de EU over milieunormen moet gaan.
Kunnen we, bijvoorbeeld, niet per referendum beslissen of de EU zich moet bezighouden met milieunormen?

Daarna kan, bijvoorbeeld, het EP zich daarover buigen om bij concensus - i.e. iedereen mag meedoen - een wetsvoorstel goed te keuren.

Is dat niet democratischer volgens u?

Citaat:
of de wetgeving op de Algemene Aannemingsvoorwaarden?
Idem.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 3 juni 2008, 12:53   #88
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar het is daarvoor wel serieus besproken en aangepast. als er fouten instaan, wat af en toe gebeurd..., kan dat dan simpel gewijzigd worden.

Dat tweede is natuurlijk een drogreden; je doet alsof er 'kei veel' zaken beslist moetne worden, wat een quod non is.

Ten tweede: nu kan het ook' serieus' besproken worden. Wat ze stemmen is uiteindelijk altijd een consensus; ik zie niet in waarom die consensus niet voorgelegd kan worden aan de bevolking.
Oud 3 juni 2008, 12:55   #89
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat veronderstelt al 1: dat de EU over milieunormen moet gaan.
Kunnen we, bijvoorbeeld, niet per referendum beslissen of de EU zich moet bezighouden met milieunormen?

Daarna kan, bijvoorbeeld, het EP zich daarover buigen om bij concensus - i.e. iedereen mag meedoen - een wetsvoorstel goed te keuren.

Is dat niet democratischer volgens u?

Idem.
en hoe gaat dat beslist worden?
stel dat 51% van de Belgen, Nederlanders, Letten vindt dat dit op Europees vlak moet, en al de rest van de mensen stemt tegen?

is democratie het volgen van de luidste roeper? want dat is via referendum alles beslissen. zo ja, dan mag je me een anti-democraat noemen.
Oud 3 juni 2008, 12:56   #90
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat tweede is natuurlijk een drogreden; je doet alsof er 'kei veel' zaken beslist moetne worden, wat een quod non is.

Ten tweede: nu kan het ook' serieus' besproken worden. Wat ze stemmen is uiteindelijk altijd een consensus; ik zie niet in waarom die consensus niet voorgelegd kan worden aan de bevolking.
en wie gaat dat concensus bereiken? wie ga je daarvoor aanstellen?

en wie mag allemaal wetvoorstellen indienen?
Oud 3 juni 2008, 12:56   #91
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_fat_bloke Bekijk bericht
Bedoel je dat het een 'dictatuur van de meerderheid' is?

Wat is het alternatief dan voor Europese volksvertegenwoordiging? Directe democratie? Hoe zou je dat praktisch moeten implementeren?
Gewoon het Zwitsers model als voorbeeld nemen.
Oud 3 juni 2008, 13:00   #92
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Gewoon het Zwitsers model als voorbeeld nemen.
Zwitserland, waar er zo'n zeven referendums zijn per jaar en maar ongeveer 20 �* 30% van de bevolking nog de moeite doet om te komen opdagen...

Ik wil hier wel aan toevoegen dat ik niet tegen Europese referenda ben. Maar het zijn net de eurosceptische lidstaten die dat tegenhouden...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 13:22   #93
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bij eventuele referenda kan er ook serieus besproken en aangepast worden. Met de referenda in Frankrijk en Nederland was de EU grondwet het onderwerp van lange en vele debatten, hier wordt de kwestie in de media gewoon verzwegen. Een referendum had het debat hier ook op gang kunnen brengen, maar dat mag blijkbaar niet van de eurolovers.
Oud 3 juni 2008, 13:27   #94
Geert C

Standaard

Citaat:
Met de referenda in Frankrijk en Nederland was de EU grondwet het onderwerp van lange en vele debatten
Vele zaken waren in Frankrijk en Nederland het onderwerp van debat in de periode voor de referenda, maar de grondwet helaas niet.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 13:33   #95
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard EUSSR stapje dichterbij!

Het lijkt uitgekouwd, maar lees dit nog eens:
http://www.policestateplanning.com/eussr_dissident.htm
Oud 3 juni 2008, 13:36   #96
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij eventuele referenda kan er ook serieus besproken en aangepast worden. Met de referenda in Frankrijk en Nederland was de EU grondwet het onderwerp van lange en vele debatten, hier wordt de kwestie in de media gewoon verzwegen. Een referendum had het debat hier ook op gang kunnen brengen, maar dat mag blijkbaar niet van de eurolovers.
voil�*, toen ben ik tegenstander geworden van referenda. het ging over vanalles, vooral over de toenmalige regeringen, maar over Europa totaal niet.

dat is pas het sterkste argument geweest tegen referenda.
Oud 3 juni 2008, 13:40   #97
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Vele zaken waren in Frankrijk en Nederland het onderwerp van debat in de periode voor de referenda, maar de grondwet helaas niet.
De grondwet wel. Ik heb de debatten daar gevolgd, het was zelfs in prime time op tv, wat hier ondenkbaar is.
Oud 3 juni 2008, 13:41   #98
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De grondwet wel. Ik heb de debatten daar gevolgd, het was zelfs in prime time op tv, wat hier ondenkbaar is.
en de debatten gingen nauwelijks over de EU, dat herinner je toch ook nog, hoop ik???
Oud 3 juni 2008, 13:43   #99
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
voil�*, toen ben ik tegenstander geworden van referenda. het ging over vanalles, vooral over de toenmalige regeringen, maar over Europa totaal niet.

dat is pas het sterkste argument geweest tegen referenda.
Het ging wel degelijk over Europa hoor. Je kan veel proberen om de eurocritici de mond te snoeren, maar met dat soort bullshit moet je bij mij niet meer afkomen, ik heb de debatten gevolgd en het ging wel degelijk over Europa. Mijn eigen ervaring acht ik veel doorslaggevender dan uw valse beschuldigingen. Wat de SP over de grondwet wist te vertellen was véél zinniger en to the point dan het hysterisch gekrijs van de eurofascisten over de apocalyps als dat ding niet zou goedgekeurd worden.

Trouwens, ook de andere topics, zoals de regeringen, Turkije, enzovoort, werden inderdaad besproken en wat mij betreft heel terecht want die zaken hebben wel degelijk met Europa en de EU grondwet te maken.
Oud 3 juni 2008, 13:44   #100
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en de debatten gingen nauwelijks over de EU, dat herinner je toch ook nog, hoop ik???
ik herinner me vooral dat de voorstanders niet verder kwamen dan emotioneel geblaat over de Globalisering en de Samenwerking, terwijl de tegenstanders de inhoud van het document zelf analyseerden.
Het ging wel degelijk over de EU.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be