Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2002, 18:48   #81
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Haha, terug naar België uit nostalgie? De werkelijkheid is helaas verandert. Om maar één element aan te geven: subsidiariteit. Op basis van dat beginsel zou het bvb. idioot zijn om cultuur te federaliseren.

'Niemand voelt iets van die transferten': U houdt uiteraard talloze studies achter de hand die bewijzen dat het geld dat van Vlaanderen naar Wallonië gaat, niet van de Vlamingen komt.

'Het onderwijs is gesplitst, maar geen enkele leerkracht uit mijn omgeving heeft er desondanks ooit één frank baat bij gehad.': Studies tonen aan dat het Vlaamse onderwijssysteem het véél beter doet als het Waalse. De leerkrachten hebben daar misschien niet zoveel aan (alhoewel), maar de leerlingen wel.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2002, 19:00   #82
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Studies tonen aan dat het Vlaamse onderwijssysteem het véél beter doet als het Waalse. De leerkrachten hebben daar misschien niet zoveel aan (alhoewel), maar de leerlingen wel.
Hoor de vlaamse leerkrachten dan maar eens klagen over uw fameuze 'betere' systeem. En bespaar me de 'hoera-enquêtes' van het onderwijblaadje Klasse, ik ken de situatie van nabij en op het veld.......
Als onze kinderen 'het' moeten halen bij dergelijke uitgewrongen uitgebluste, onderbetaalde, ambtenaarkes (van het vlaamse gewest notabene) dan heb ik er geen al te goed oog in.
Toen ik onlangs daarentegen in een waals, fris, modern ogend schooltje kwam, met niet teveel leerlingen en met meerdere begeleiders per klas, zag ik wat mogelijk was: gelukkige, vrolijke kinderen, en enthousiaste leerkrachten. Hún gemeenschap is niet te gierig om voldoende middelen in het onderwijs te stoppen, en desnoods bijkomend geld uit de nationale pot te eisen. Neem daar als vlaming een voorbeeld aan, i.p.v. te zeuren, zagen, zeiken en klagen.
Oud 9 december 2002, 19:06   #83
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Studies tonen aan dat het Vlaamse onderwijssysteem het véél beter doet als het Waalse. De leerkrachten hebben daar misschien niet zoveel aan (alhoewel), maar de leerlingen wel.
Hoor de vlaamse leerkrachten dan maar eens klagen over uw fameuze 'betere' systeem. En bespaar me de 'hoera-enquêtes' van het onderwijblaadje Klasse, ik ken de situatie van nabij en op het veld.......
Als onze kinderen 'het' moeten halen bij dergelijke uitgewrongen uitgebluste, onderbetaalde, ambtenaarkes (van het vlaamse gewest notabene) dan heb ik er geen al te goed oog in.
Toen ik onlangs daarentegen in een waals, fris, modern ogend schooltje kwam, met niet teveel leerlingen en met meerdere begeleiders per klas, zag ik wat mogelijk was: gelukkige, vrolijke kinderen, en enthousiaste leerkrachten. Hún gemeenschap is niet te gierig om voldoende middelen in het onderwijs te stoppen, en desnoods bijkomend geld uit de nationale pot te eisen. Neem daar als vlaming een voorbeeld aan, i.p.v. te zeuren, zagen, zeiken en klagen.
Stuur er dan vooral je eigen kinderen naartoe.
Zo'n pracht onderwijs!
Oud 9 december 2002, 19:10   #84
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neem daar als vlaming een voorbeeld aan, i.p.v. te zeuren, zagen, zeiken en klagen
Doe ik en dat zou elke Vlaming moeten doen.
Wanneer wij ook voor zo'n krachtdadige politici kiezen, zal België niet lang meer bestaan. Bedankt voor de tip!
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2002, 19:39   #85
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sven_DP
Een mens zou nog beginnen twijfelen aan het nut van een discussie forum.
De confrontatie met andermans, gezonde, evenwichtige, heldere, realistische ideeën, vooral als ze lijnrecht ingaan tegen uw eigen starre, schwärmerige, enge gedachtengoed, zal op termijn vruchten afwerpen, welke u als vlaamsche schoolganger nooit ten deel zouden gevallen zijn.
Een beetje bewustzijnsverruiming zonder hulp van drank, magische kruiden, paddestoeltjes of anderszinds vreemde substanties, is steeds meegenomen......
Oud 9 december 2002, 19:49   #86
Sven_DP
Partijlid

Sven_DP's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
De confrontatie met andermans, gezonde, evenwichtige, heldere, realistische ideeën, vooral als ze lijnrecht ingaan tegen uw eigen starre, schwärmerige, enge gedachtengoed, zal op termijn vruchten afwerpen, welke u als vlaamsche schoolganger nooit ten deel zouden gevallen zijn.
Een beetje bewustzijnsverruiming zonder hulp van drank, magische kruiden, paddestoeltjes of anderszinds vreemde substanties, is steeds meegenomen......
Ik hou inderdaad van de 'clash of opinions', maar bij sommige redeneringen moet ik even naar lucht happen. Als er echt totaal niets klopt vraagt het namelijk heel wat opzoekwerk om rationeel te antwoorden, en die tijd en zin heb ik spijtig genoeg niet altijd, vandaar mijn korte bericht. (ik kon het echt niet laten) en btw. schelden doe ik nooit. In elke geval : 'gezond, evenwichtig, helder en realistisch' is een opinie en geen feit, dankuwel.
Sven_DP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2002, 19:49   #87
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Misschien helpt Waals onderwijs ook een beetje?
Oud 9 december 2002, 20:01   #88
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als er echt totaal niets klopt
Moet ik dan écht loonbriefjes inscannen?
Leg je vinger op de wonde in mijn zijde!

Citaat:
vraagt het namelijk heel wat opzoekwerk om rationeel te antwoorden,
Jammer voor u, heb ik daar de courante kennis voor.

Citaat:
en die tijd en zin heb ik spijtig genoeg niet altijd, vandaar mijn korte bericht
Flauw hoor.
Ik zal mijn vrije tijd dan wel spenderen om eens een ander geluid te laten horen: het geluid van de zwijgende meerderheid, die meewarig glimlacht bij het aanhoren van al dat separatistisch geweld.
Jullie vergeten maar al te vaak dat een minderheid, een minderheid blijft, zelfs al gaat ze tekeer als een baarlijke duivel in een wijwatervat.
Reken na de verkiezingen uit hoeveel stemmen de separatistische partijen halen, tel ze op en begin dan te janken.

Trouwens zin in een weddingschapje?
N-VA dik onder de kiesdrempel?
VB status-quo?
VB lichte achteruitgang?
Beide samen minder dan 20%
Zet gerust in.
Oud 9 december 2002, 20:04   #89
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tel er wel meteen de stemmen bij voor een confederatie....

Want dat komt neer op ongeveer hetzelfde, alleen blijft de NAAM "België" verder bestaan...
voor nog even.
Oud 9 december 2002, 20:29   #90
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Het zou u sieren als u niet zo ostentatief zou liegen........

......Het enige waar de Walen op kunnen bogen, is een lichte vermindering van de werkloosheid.
Merkwaardig.
Eerst zeggen dat ik lieg, en dan toegeven dat ik gelijk heb..... :roll:

Citaat:
-Men besloot opeens andere werkloosheidsstatistieken te maken, waardoor er zonder meer 40.000 werklozen zomaar verdwenen. Hadden die werk gevonden? Welnee, ze waren gewoon uit de statistieken gevallen die met een onbegrijpelijke nieuwe sleutel waren uitgedacht.
Aan die taktiek durven ze zich in Vlaanderen nooit ofte nimmer schuldig maken. :roll: :lol:
Als ik lieg is het dus ook een beetje aan die cijfermanipulatie gelegen.
Jij hebt natuurlijk bronnen die steeds een beetje meer waard zijn dan die waaruit mensen putten die jouw visie niet genegen zijn........ :roll:
Citaat:
De federale minister van arbeid Onckelinckx weet dat ze alleen door de Walen wordt verkozen, dus werkt ze haar banenplannen uit zodat die alleen voor Wallonië werken
Wat wil je nu zeggen?
Werken haar banenplannen voor Wallonië en daalt de werkloosheid?
Of blijf je bij je eerste stelling dat de daling enkel aan gemanipuleerde cijfers te danken is?
Een beetje consequentie in je beweringen zou jou sieren, zeker vooraleer anderen voor leugenaar uit te schelden. :wink:
Tsja, blijven liegen na als leugenaar ontdekt zijn is natuurlijk geen al te beste tactiek, tenzij je achternaam Aelvoet is! Wat janken over "andere" bronnen is uiteraard toegeven dat je er gewoon geen hebt.
U stelde klaar en duidelijk dat het in Wallonië economisch beter aan het gaan was, en ik heb duidelijk aangetoond dat dat een grove leugen is. Duidelijker kan toch niet zeker?

Over Onkelinckx: Ik stelde duidelijk dat de lichte daling in de Waalse werkloosheid te wijten is aan het vervalsen van cijfers én aan het uitwerken van gewestgerichte banenplannen als federaal minister. Er is een verschil tussen liegen en zinnen schrijven die minder geletterden niet kunnen/willen lezen.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2002, 20:29   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het onderwijs is gesplitst, maar geen enkele leerkracht uit mijn omgeving heeft er desondanks ooit één frank baat bij gehad. De barema's bleven ongewijzigd.
Niet juist.

De lonen van de Vlaamse leraren liggen horen in vergelijking met die van de leraren betaald door de Franse Gemeenschap. Dit is trouwens een van de redenen geweest waarom de Franstalige leraren enige tijd geleden staakten, omdat in Brussel geconfronteerd werden met die kloof tussen de twee onderwijsadministraties.

En dit zegt een onderwijzer die het dus wel kan weten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2002, 20:38   #92
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:
Hee, grapjas, als je toch zó geïnformeerd bent over het onderwijs, waarom verkoop je dan (alweer) zulke hemeltergende flauwekul?

Als ze in een Waals schooltje gelukkig zijn vind ik dat heel leuk, maar volgens u is de kwaliteit van het onderwijs dus beter daar?
Helaas geven de cijfers u (alweer) geen gelijk: Op alle vlakken bewijst een recent onderzoek dat Vlaamse leerlingen veel hoger scoren dan Waalse leerlingen! Daar gaat uw litanie van gelukkig en goed Waals onderwijs!
Ten tweede, als u afkomt met de Waalse geldeisen voor het onderwijs: Het geld dat bij Lambermont bis is overgeheveld naar het Waals onderwijs, is nooit in het Waalse onderwijs aangekomen. Dat geld werd in hun zieltogende RTBF gepompt, die het prompt opsmoste en nu weer nieuwe fondsen nodig heeft.
Ik begrijp dat je als belgicist je fantasie wat moet gebruiken om je flauwekul verkocht te krijgen, maar ik zou iets minder opzichtig liegen. Dat valt namelijk wat op, weet je!
Oud 9 december 2002, 20:43   #93
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Flauw hoor.
Ik zal mijn vrije tijd dan wel spenderen om eens een ander geluid te laten horen: het geluid van de zwijgende meerderheid, die meewarig glimlacht bij het aanhoren van al dat separatistisch geweld.
Jullie vergeten maar al te vaak dat een minderheid, een minderheid blijft, zelfs al gaat ze tekeer als een baarlijke duivel in een wijwatervat.
Reken na de verkiezingen uit hoeveel stemmen de separatistische partijen halen, tel ze op en begin dan te janken.
Vòòr je weer begint te mekkeren over je "zwijgende meerderheid" zou ik eens twee keer nadenken.
VLD: België geeft Vlaanderen geen toegevoegde waarde meer, wij kiezen voor het confederalisme.
CD&V: Confederalisme
Vlaams Blok: Separatisme
N-VA: Separatisme

Er zijn dus maar twee partijen van enig belang in Vlaanderen die wél nog volop geloven in België, en dat zijn Agalev en SP.A. En bij mijn weten vormen die nog l�*�*�*�*ng geen meerderheid!
Dus de zwijgende meerderheid is unitaristisch? Dat blijkt anders niet in het stemhokje!
Oud 9 december 2002, 20:47   #94
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp dat je als belgicist je fantasie wat moet gebruiken om je flauwekul verkocht te krijgen, maar ik zou iets minder opzichtig liegen. Dat valt namelijk wat op, weet je!
Ik schat mijn eigen ervaringen, wat ik in België zie en hoor en meemaak nog altijd hoger dan cijfertjes die aantonen dat vlaanderens schoolgemeenschap een wiskundefabriek is, waar vakidioten gaargestoomd worden om prompt te mogen beginnen aan een snel burn-out proces in de rat-race van het bedrijfsleven.
Wanneer jij mij voor leugenaar wenst uit te maken, ga dan rustig je gang. Stik vooral na de verkiezingen niet in een nijdaanval wanneer uw separatistische partijtjes andermaal in de kont van de 'groten' moeten kruipen voor een miezerig zitje, om dan prompt hun woest-klauwende vlaamse eisen door de toiletpot te spoelen.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2002, 20:48   #95
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tel er wel meteen de stemmen bij voor een confederatie....

Want dat komt neer op ongeveer hetzelfde, alleen blijft de NAAM "België" verder bestaan...
voor nog even.
Dat komt dus neer op wat ik hierboven al zei.
Oud 9 december 2002, 20:50   #96
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vòòr je weer begint te mekkeren over je "zwijgende meerderheid" zou ik eens twee keer nadenken.
VLD: België geeft Vlaanderen geen toegevoegde waarde meer, wij kiezen voor het confederalisme.
Grappig.
N-VA onder de kiesdrempel.
Blok in het cordon.
CD&V spaar me daarvan. Denk maar eens terug aan Wilfried-Martens-geef-ons-wapens.
VLD: zoals de tsjeven vroeger: vlaams brullen tot de stemmen binnen zijn.

Dream on!
Oud 9 december 2002, 20:57   #97
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Grappig.
N-VA onder de kiesdrempel.
Blok in het cordon.
CD&V spaar me daarvan. Denk maar eens terug aan Wilfried-Martens-geef-ons-wapens.
VLD: zoals de tsjeven vroeger: vlaams brullen tot de stemmen binnen zijn.

Dream on!
Klopt Staaf.

Alleen ging het hier om wat de KIEZERS willen!

Dat de partijen waarop ze stemmen hun kiesbeloften niet houden is niet hun schuld.

Stem gerust op SPA of Agalev hoor!

Die houden tenminste hun (onverdacht) woord.
Oud 9 december 2002, 20:57   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als onderwijzer en dagelijks staande in de frontlinie spreek ik volledig tegen wat u schrijft.

Het Franstalig onderwijs investeert inderdaad heel veel in de accomodatie, in gebouwen, in computers, kortom in het materiële. Daar tegenover staat dat de Franstalige Gemeenschap lagere loonbarema's hanteert dan de Vlaamse Gemeenschap. Wat de kleinere klasbezetting betreft, is dat gewoon een gevolg van de vroegere Belgische schoolpolitiek die in Wallonië nog steeds wordt verder gezet. Hierbij wordt er niet gesnoeid in onrendabele scholen (d.w.z. met een te laag leerlingenaantal), daar er lagere klasnormen worden gehanteerd dan in Vlaanderen. Dit kan redelijk en goed lijken (en ook ik ben voorstander van kleinere scholen), maar niet als men op een paar jaar tijd erin slaagt een gat in het budget te graven waar men zonder de miljardensteun van de rijksoverheid nooit meer zou zijn uitgeraakt. Een onverantwoorde politiek dunkt me. Is nog maar de vraag of Wallonië dergelijke wanpolitiek zal blijven voortzetten eens ze er alleen voor staat...

De laatste EU-studie voor het onderwijs heeft trouwens aangetoond dat het Franstalig onderwijs in België niet goed is, terwijl de resultaten van het Vlaams onderwijs tot de beste van Europa moeten worden gerekend.

En wat loopt er dan fout in het Vlaams onderwijs? Wel, om u het maar eens zwart op wit te schrijven: de voortdurend drang om te veranderen. Leraren zijn het beu dat er om de vijf jaar weer een nieuw leerplan wordt samengesteld, dat er voortdurend "geïnnoveerd" moet worden terwijl de oude methodes vruchten hebben afgeworpen. Men is het beu dat minister Vanderpoorten nu weeral een ontwerp heeft rondgestuurd voor de zoveelste pedagogische hervorming die werkelijk geen beterschap belooft maar een regelrechte aanval op de kwaliteit van ons onderwijs.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2002, 21:05   #99
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Het Franstalig onderwijs investeert inderdaad heel veel in de accomodatie, in gebouwen, in computers, kortom in het materiële. Daar tegenover staat dat de Franstalige Gemeenschap lagere loonbarema's hanteert dan de Vlaamse Gemeenschap.
Je beweert dus dat ze in Wallonië op een of andere manier de tering naar de nering hebben gezet?
Dat ga ik niet tegenspreken, Jan, maar zijn de vlaamse barema's voor het onderwijs opgetrokken sinds de federalisering? Is de werkdruk verminderd? Is de TBS-leeftijd verlaagd?
Je zal het wel niet wagen dit tegen te spreken op het risico af van in je eigen vlees te snijden!
Doe je dit toch, dan stuur ik je bericht naar Vanderpoorten

Citaat:
Wat de kleinere klasbezetting betreft, is dat gewoon een gevolg van de vroegere Belgische schoolpolitiek die in Wallonië nog steeds wordt verder gezet. Hierbij wordt er niet gesnoeid in onrendabele scholen (d.w.z. met een te laag leerlingenaantal), daar er lagere klasnormen worden gehanteerd dan in Vlaanderen. Dit kan redelijk en goed lijken (en ook ik ben voorstander van kleinere scholen), maar niet als men op een paar jaar tijd erin slaagt een gat in het budget te graven waar men zonder de miljardensteun van de rijksoverheid nooit meer zou zijn uitgeraakt. Een onverantwoorde politiek dunkt me. Is nog maar de vraag of Wallonië dergelijke wanpolitiek zal blijven voortzetten eens ze er alleen voor staat...
Dat de vlamingen dan krek dezelfde politiek volgen, i.p.v. te jammeren. Die ingebakken en misplaatste zuinigheid tegenover de staat, doet jullie de das om!

Citaat:
En wat loopt er dan fout in het Vlaams onderwijs? Wel, om u het maar eens zwart op wit te schrijven: de voortdurend drang om te veranderen. Leraren zijn het beu dat er om de vijf jaar weer een nieuw leerplan wordt samengesteld, dat er voortdurend "geïnnoveerd" moet worden terwijl de oude methodes vruchten hebben afgeworpen. Men is het beu dat minister Vanderpoorten nu weeral een ontwerp heeft rondgestuurd voor de zoveelste pedagogische hervorming die werkelijk geen beterschap belooft maar een regelrechte aanval op de kwaliteit van ons onderwijs.
Je blaast heet en koud: volgens de cijfers is het hier van de bovenste plank, maar je legt toch maar de vinger op enkele schrijnende wonden. Ik zal er maar geen zout meer bijstrooien?
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2002, 21:09   #100
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik schat mijn eigen ervaringen, wat ik in België zie en hoor en meemaak nog altijd hoger dan cijfertjes die aantonen dat vlaanderens schoolgemeenschap een wiskundefabriek is, waar vakidioten gaargestoomd worden om prompt te mogen beginnen aan een snel burn-out proces in de rat-race van het bedrijfsleven. :roll:
Wanneer jij mij voor leugenaar wenst uit te maken, ga dan rustig je gang. Stik vooral na de verkiezingen niet in een nijdaanval wanneer uw separatistische partijtjes andermaal in de kont van de 'groten' moeten kruipen voor een miezerig zitje, om dan prompt hun woest-klauwende vlaamse eisen door de toiletpot te spoelen.
Ach, ach, ach... Nu komen we bij het interessante stukje!
Welkom in de wereld van de uitgeargumenteerde belgicist: Cijfers van onafhankelijke en internationale organen tellen niet meer, "eigen ervaringen zijn alleen van tel." Zo heb ik nog nooit iemand op straat overreden zien worden, ik geloof dus niet dat er 20.000 verkeersdoden per jaar zijn! :lol: :lol:
Ik stel voor dat u dan het debat maar verlaat en je gaat verlustigen in de "wetenschap" dat België nog eeuwig zal blijven voortbestaan onder het gelukkige bewind van onze goede vorst, maar discussiëeren is dus duidelijk te moeilijk geworden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be