Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2008, 12:50   #81
Zoom
Partijlid

Zoom's schermafbeelding

Standaard

Op het middagjournaal op de vrt zijn ze per ongeluk vergeten te zeggen dat het over een peiling van een half jaar geleden ging
Zoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 12:50   #82
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zoom Bekijk bericht
Op het middagjournaal op de vrt zijn ze per ongeluk vergeten te zeggen dat het over een peiling van een half jaar geleden ging
Nu je het zegt
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 12:53   #83
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
11,7% tegen 9,6%...
Maar: "Op de vraag waar de beslissingsmacht in ons land moet liggen, in Vlaanderen of bij België, opteert 42,3% voor Vlaanderen en 40,6% voor België. "

Weer een peiling die zichzelf tegenspreekt.
Conclusie: peilingen zuigen.

Laatst gewijzigd door Kazan : 10 juni 2008 om 12:54.
Oud 10 juni 2008, 12:55   #84
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Een meerderheid zou voor een staatshervorming met bevoegdheidsverdeling zijn, maar die meerderheid is er niet voor separatisme.
hoe komt het toch dat vlamingen kiezen voor een grote staatshervorming wetende dat er daardoor minder belgie zal zijn.langs de andere kant wil de grote meerderheid belgie behouden.heeft men de vragen eigenlijk wel goed begrepen.
Oud 10 juni 2008, 13:00   #85
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Zoveel commotie rond een zoveelste peiling. Wat kan mij het schelen hoeveel procent er voor Vlaamse onafhankelijkheid is en hoeveel procent voor Belgisch unitarisme. Gewoon verder werken aan die Vlaamse staat is de boodschap. Hup hup!
juist.hup,hup, en we blijven er voor gaan.
Oud 10 juni 2008, 13:03   #86
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zoom Bekijk bericht
Dat half jaar zal het verschil op die periode van 1991 tot nu eens écht gaan maken zie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Je méént het?

Pijn wegens een totaal achterhaalde peiling van een regimeslaaf?

En d�*t was de reden waarom jij met een leugen, maar wel jubelend, deze draad startte?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
komkom, bekijk de bron eens ... Swyngedouw, notoir belgicist en lid van de paviagroep ...

dat is net zoveel waard als een enquete georganiseerd door de VVB zelf natuurlijk

of zoals het aanhalen van Sos Devos voor een objectieve analyse van de Sp-a natuurlijk ...

misschien kan je ook nog een objectieve lezing plaatsen door Tony Mary himself ?

Je hebt geen inhoudelijke kritiek en dan speel je maar op de man in plaats van de bal. Laag.

Een volslagen onbetrouwbare internetenquête die het "juiste" resultaat geeft wordt hier door jullie bejubeld als het "onomstotelijke bewijs" dat "de Vlamingen" onafhankelijkheid willen. Een wetenschappelijk onderzoek dat dat tegenspreekt wordt dan weer belachelijk gemaakt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Maar: "Op de vraag waar de beslissingsmacht in ons land moet liggen, in Vlaanderen of bij België, opteert 42,3% voor Vlaanderen en 40,6% voor België. "

Weer een peiling die zichzelf tegenspreekt.
Conclusie: peilingen zuigen.
Ik zie geen tegenspraak. Denk aan het confederalisme: voor het behoud van België, maar één waarbij de regio's primeren op het federale.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 10 juni 2008 om 13:13.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 13:04   #87
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat haat ik die polls en die (nietszeggende) eigen interpretaties van het gevonden cijfermateriaal...

nu moet ik wel zeggen dat de titel van deze draad natuurlijk vanzelfsprekend is niemand heeft dat ooit betwijfeld denk ik...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 13:05   #88
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
meer en meer Vlamingen willen meer bevoegdheden, daarover is geen enkele discussie, maar als je merkt dat aan de overkant er niemand is die er zelf wilt over praten, behalve met de dreiging van gebiedsuibreiding, wat is dan de oplossing?
Is dat zo? Ik denk niet dat veel Vlamingen (en ook geen Limburgers) andere verkeersborden, andere geluidsnormen, andere voedselnormen, .... willen dan in het zuiden.
Ik acht de pers - en degenen die ze stuurt - schuldig omdat zij allelei gezegdes en peilingen als waarheden verkopen. Dikwijls gaat het om het controleren van geldstromen. Nationalisme zoals godsdienst kan daarbij dienstig zijn.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 13:13   #89
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Je hebt geen inhoudelijke kritiek en dan speel je maar op de man in plaats van de bal. Laag.
...

misschien was het gewoon weinig proffessioneel van de betrokken Belgische journaillisten om de belangen van Swyngedouw niet mee te geven ???

mocht Swyngedouw een peiling gehouden hebben over de gevoelens van automobilisten tov de snelheidsbeperking, dan zou de opinie van Swyngedouw idd minder relevant zijn ... MAAR hier gaat het over een peiling over het voortbestaan van België EN VOORAL om zijn COMMENTAAR bij de cijfers, zijn INTERPRETATIE van die cijfers ... en dan zou zijn combatieve houding over deze zelfde materie niet vermeld mogen worden ????

komaan Geertc ... ik heb al zinnigere dingen van jou gelezen hoor ...

PS je moet DS papier maar eens lezen, je kan met diezelfde cijfers net de tegenovergestelde besluiten trekken dan Swyngedouw doet ... puur semantiek, zorgvuldig gezochte zinssneden die net niet in tegenspraak zijn met de cijfers ... met als enige (zeer doorzichtig doel) de nationalistische strekkingen in alle partijen een beetje onderuithalen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 13:14   #90
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Is dat zo? Ik denk niet dat veel Vlamingen (en ook geen Limburgers) andere verkeersborden, andere geluidsnormen, andere voedselnormen, .... willen dan in het zuiden.
Ik acht de pers - en degenen die ze stuurt - schuldig omdat zij allelei gezegdes en peilingen als waarheden verkopen. Dikwijls gaat het om het controleren van geldstromen. Nationalisme zoals godsdienst kan daarbij dienstig zijn.
als je al begint met te zeggen dat Limburgers geen Vlamingen zijn, begin dan niet te discussiëren.
Oud 10 juni 2008, 13:16   #91
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik zie geen tegenspraak. Denk aan het confederalisme: voor het behoud van België, maar één waarbij de regio's primeren op het federale.
en dat is ook de weg dat we moeten volgen, het confederalisme. maar ik vrees dat de Walen de volledige splitsing preferen dan het confederalisme, spijtig.
Oud 10 juni 2008, 13:17   #92
largo_w

Standaard

Citaat:
en dat is ook de weg dat we moeten volgen, het confederalisme. maar ik vrees dat de Walen de volledige splitsing preferen dan het confederalisme, spijtig.
Of gewoon een sterker federalisme... Een versterking van de federatie gepaard met een versteviging van de deelstaten wat dacht je daarvan?
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 10 juni 2008, 13:18   #93
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
misschien was het gewoon weinig proffessioneel van de betrokken Belgische journaillisten om de belangen van Swyngedouw niet mee te geven ???

mocht Swyngedouw een peiling gehouden hebben over de gevoelens van automobilisten tov de snelheidsbeperking, dan zou de opinie van Swyngedouw idd minder relevant zijn ... MAAR hier gaat het over een peiling over het voortbestaan van België EN VOORAL om zijn COMMENTAAR bij de cijfers, zijn INTERPRETATIE van die cijfers ... en dan zou zijn combatieve houding over deze zelfde materie niet vermeld mogen worden ????
Daarover ga ik me nog niet uitspreken, maar deze cijfers tonen volgens mij toch wel aan dat een meerderheid van de Vlamingen België wil behouden, maar dan wel een ander België, met meer bevoegdheden voor gewesten en gemeenschappen. Dat lijkt me geen verrassende conclusie.

Citaat:
PS je moet DS papier maar eens lezen, je kan met diezelfde cijfers net de tegenovergestelde besluiten trekken dan Swyngedouw doet ... puur semantiek, zorgvuldig gezochte zinssneden die net niet in tegenspraak zijn met de cijfers ... met als enige (zeer doorzichtig doel) de nationalistische strekkingen in alle partijen een beetje onderuithalen ...
Ik heb eerder de indruk dat het de verschillende media zijn die andere conclusies trekken.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 13:20   #94
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Of gewoon een sterker federalisme... Een versterking van de federatie gepaard met een versteviging van de deelstaten wat dacht je daarvan?
is te zien hoe die versterking eruit ziet. uitbreiding van Brussel bv is compleet onbespreekbaar. een federale kieskring is totaal zinloos.

en vooral: de Franstaligen willen dit niet, ze willen duidelijk de splitsing van het land.
Oud 10 juni 2008, 13:22   #95
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Verkeersborden & geluidnormen: is het niet logisch dat men in het dichtbevolkte Vlaanderen (quasi 1 groot dorp) andere snelheidslimieten en geluidsnormen moet hanteren dan in Wallonië (quasi 1 groot bos).
Vb: In Wallonië mogen de discotheken wel wat meer lawaai maken, aangezien ze daar minder buren gaan hebben (en ze wonen verder weg). Maar in Vlaanderen hebben de buren daar onmiddelijk last van.

En wat moge een voedselnorm wel zijn?
Oud 10 juni 2008, 13:22   #96
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
46 % die meer bevoegdheden vragen, dus meer centen dat is toch niet niks.
U moet u ook geen illusies maken.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 13:23   #97
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
46 % die meer bevoegdheden vragen, dus meer centen dat is toch niet niks.
U moet u ook geen illusies maken.
dat is het probleem hé, de Vlamingen willen gewoon meer bevoegdheden. de Franstaligen willen gewoon de splitsing van het land.
Oud 10 juni 2008, 13:24   #98
largo_w

Standaard

Citaat:
is te zien hoe die versterking eruit ziet. uitbreiding van Brussel bv is compleet onbespreekbaar. een federale kieskring is totaal zinloos.
waarom? Beiden kunnen een zeer goed begin zijn van de versteviging van onze deelstaten nogtans... Trouwens federale kieskringen zou geen vraag moeten zijn maar een logische stap vooruit (door terug achteruit te gaan?). nuja... die simboliek altijd ik hoop dat politici met wat moed daar toch gaan overzien; in leterme we trust
Citaat:
en vooral: de Franstaligen willen dit niet, ze willen duidelijk de splitsing van het land.
franstaligen? Splitsing?
tut tut...dat is niet waar ook daar begint men wakker te komen en ziet men de nood tot liberalisering van zijn gewest en de hervorming van zijn land... 't had tijd nodig maar tsjah.
Citaat:
Oud 10 juni 2008, 13:24   #99
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarover ga ik me nog niet uitspreken, maar deze cijfers tonen volgens mij toch wel aan dat een meerderheid van de Vlamingen België wil behouden, maar dan wel een ander België, met meer bevoegdheden voor gewesten en gemeenschappen. Dat lijkt me geen verrassende conclusie.

Ik heb eerder de indruk dat het de verschillende media zijn die andere conclusies trekken.
Dat past inderdaad in het kadertje, België behouden voor de naam en omdat we toch zo moeilijk kunnen scheiden, maar echte liefde kan men het niet noemen.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 13:24   #100
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Hoe ga je dat concreet doen? Bevoegdheden gaan uitvinden? Dat moet wel. Want als je een bevoegdheid van het federale niveau naar de gewesten brengt, verzwak je de federale staat en vica versa. Er is altijd wel iemand die een bevoegdheid verliest.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be