Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2008, 07:59   #81
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Voor de lokale ambtenaren is dat helemaal niet de vraag. Daar zitten geen grote pensioenen tussen.
Men heeftgeen lokale ambtenaren met eindweddes hoger dan 25000 euro ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 08:12   #82
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Men heeft geen lokale ambtenaren met eindweddes hoger dan 25000 euro ?
Neen, de stadssecretaris van bvb Antwerpen zal vermoedelijk slechts 1.000 euro incasseren...

(als ik me niet vergis is het pensioen 75% van het gemiddelde van de vijf laatste jaren)...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 09:44   #83
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Neen, de stadssecretaris van bvb Antwerpen zal vermoedelijk slechts 1.000 euro incasseren...

(als ik me niet vergis is het pensioen 75% van het gemiddelde van de vijf laatste jaren)...
In Mechelen ligt de eindwedde van een stadssecretaris rond de 70000euro/jaar (zal in Antwerpen toch ook wel zijn). Dit zal dan een pensioen geven van rond de 50000euro/jaar of rond de 4000euro/maand (volledig geindexeerd en geperekwateerd).

Laatst gewijzigd door Bob : 26 juni 2008 om 09:45.
Oud 26 juni 2008, 16:12   #84
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ok , dan blijft de vraag, wie bepaald de regels van bevordering, de criteria van aanwerving?
Wat bedoel je precies met "de regels"? De krijtlijnen worden uitgetekend door de Vlaamse Regering in de zogenaamde rechtspositieregeling. De specifieke invulling is uiteraard afhankelijk van de behoefte van het bestuur en wordt dan ook ingevuld door het bestuur. In concreto gebeurt dat gewoonlijk in samenspraak met de bevoegde schepen, de gemeentesecretaris en het diensthoofd van de dienst waarvoor iemand zal worden aangeworven. Dat alles natuurlijk onder het waakzame oog van de toezichthoudende overheid.

Citaat:
Zelfde vraag, wie bepaald de functieprofielen en bijhorende criteria?
Zelfde antwoord.

Citaat:
Ikzelf heb persoonlijk 2 negatieve ervaringen op dat vlak meegemaakt.
1 omdat ik "geweigerd werd" in Grimbergen voor functie X, officieel "te bekwaam, maar te laag geschoold"
2 Mijn partner, de testen perfect afgelegd, maar de functiebeschrijving kwam beter overeen met het unieke profiel van de een andere kannidaat die "per ongeluk de juiste combinatie van cursussen op de universiteit had gevolgd"
Ah, en omdat jij en je partner negatieve ervaringen hadden, deugt natuurlijk het hele systeem niet. De mogelijkheid dat die andere kandidaat inderdaad beter aan het functieprofiel voldeed, komt niet in je gedachten op? Nee, die "andere kandidaat" was natuurlijk het zoontje van de burgemeester of het nichtje van deze of gene schepen...

Citaat:
Dat politici uiteindelijk wel bepalen wie de evaluaties mag maken, en dat subtiele aansturing orde aan de dag is. Zoals ik al melde, mijn familie leeft ervan, van hun broodheren.
Neen. Politici kunnen eventueel betrokken zijn bij het opstellen van de criteria, maar ze zijn nooit betrokken bij de individuele toetsing van een bepaald personeelslid aan die criteria.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 16:15   #85
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar de pensioenen zijn wel relevant hoger dan deze van de arbeiders/bedienden, en worden dan nog geperekwateerd.
Die pensioenen zijn misschien een tikje hoger, maar zo wonderlijk veel zal dat niet schelen hoor.

Citaat:
Maar uiteindelijk zouden we een andere discussie moeten voeren. Dit is de totale gelijkschakeling van de verschillende werknemersstatuten, namelijk arbeiders, bedienden en ambtenaren.
En wat zou daar precies de meerwaarde van zijn?
Oud 26 juni 2008, 16:17   #86
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Men heeftgeen lokale ambtenaren met eindweddes hoger dan 25000 euro ?
Ja, eentje: de gemeentesecretaris. Maar over hem hebben we het hier natuurlijk niet. De gemeentesecretarissen en de ontvangers hebben immers nog maar pas een loonsverhoging van 3,5 tot 7% gekregen.
Oud 26 juni 2008, 16:21   #87
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
In Mechelen ligt de eindwedde van een stadssecretaris rond de 70000euro/jaar (zal in Antwerpen toch ook wel zijn). Dit zal dan een pensioen geven van rond de 50000euro/jaar of rond de 4000euro/maand (volledig geindexeerd en geperekwateerd).
Je spreekt slechts over één enkele ambtenaar. Het loon van de gemeentesecretaris wordt trouwens berekend aan de hand van het inwoneraantal. Een secretaris van een kleine gemeente verdient aanzienlijk minder dan zijn collega van de stad. Maar nogmaals: de stakingsacties en de betogingen van de afgelopen weken hebben niets te maken met de secretarissen en ontvangers, maar met het gewone personeel. Het plebs, zeg maar. Reken maar dat er daar niet eentje tussen zit die een pensioen van 4000 euro per maand scoort.
Oud 26 juni 2008, 16:54   #88
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die pensioenen zijn misschien een tikje hoger, maar zo wonderlijk veel zal dat niet schelen hoor.
Drie grote verschillen:
-bij arbeiders/bedienden wordt het pensioen berekend op de totale loopbaan (ook de laag betaald beginjaren tellen evenredig mee) - bij ambtenaren op de vijf, hoogst betaalde jaren
-bij arbeiders/bedienden worden de pensioenbijdragen afgekapt op een 30000euro (erboden mag/moet men wel betalen, doch het telt niet mee voor zijn pensioen) - bij ambtenaren is dat onbeperkt
-bij arbeiders/bedienden bestaat geen perekwatie - bij ambtenaren wel

Citaat:
En wat zou daar precies de meerwaarde van zijn?
Dat ambtenaren niet vastgeroest geraken in hun job, doch op een eenvoudige manier kunnen overschakelen naar de privé.
Dat arbeiders/bedienden zich niet blauw moeten betalen aan de ambtenaren.
Maar om volledig te zijn, zou dit alles nog moeten gepaard gaan met een afschaffing, of alleszins sterk reductie, van de ancienniteitsaanpassingen.
Oud 26 juni 2008, 17:04   #89
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je spreekt slechts over één enkele ambtenaar. Het loon van de gemeentesecretaris wordt trouwens berekend aan de hand van het inwoneraantal. Een secretaris van een kleine gemeente verdient aanzienlijk minder dan zijn collega van de stad. Maar nogmaals: de stakingsacties en de betogingen van de afgelopen weken hebben niets te maken met de secretarissen en ontvangers, maar met het gewone personeel. Het plebs, zeg maar. Reken maar dat er daar niet eentje tussen zit die een pensioen van 4000 euro per maand scoort.
Het was dan ook een opmerking op iemand die stelde dat de stadssecretaris van Antwerpen het zou moeten stellen met een 1000euro/maand (was dan misschien wel humoristisch bedoeld, weet het ook niet, ben dan ook altijd veel te ernstig ).
Maar eigenlijk blijven we een beetje naast elkaar praten. De beginvraag was, zijn de ambtenaren bereid om dezelfde pensioenberekening te aanvaarden als de arbeiders/bedienden.
Oud 26 juni 2008, 19:00   #90
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Wat bedoel je precies met "de regels"? De krijtlijnen worden uitgetekend door de Vlaamse Regering in de zogenaamde rechtspositieregeling. De specifieke invulling is uiteraard afhankelijk van de behoefte van het bestuur en wordt dan ook ingevuld door het bestuur. In concreto gebeurt dat gewoonlijk in samenspraak met de bevoegde schepen, de gemeentesecretaris en het diensthoofd van de dienst waarvoor iemand zal worden aangeworven. Dat alles natuurlijk onder het waakzame oog van de toezichthoudende overheid.
En natuurlijk zijn al die "hierarchisch oversten" politiek neutraal, onbeinvloedbaar noch corrumpeerbaar on enigerwijze.

Citaat:
Ah, en omdat jij en je partner negatieve ervaringen hadden, deugt natuurlijk het hele systeem niet. De mogelijkheid dat die andere kandidaat inderdaad beter aan het functieprofiel voldeed, komt niet in je gedachten op? Nee, die "andere kandidaat" was natuurlijk het zoontje van de burgemeester of het nichtje van deze of gene schepen...
Wie de functie heeft ingevuld waar ik voor gesoliciteerd had weet ik niet, maar de persoon die de functie waar mijn partner heeft gesoliciteerd is ingevuld door een "vriendinnetje" van de bugemeester. 't Viel echt niet op.

En als wij als koppel zulke situaties al voorgehad hebben lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat nog vele anderen hetzelfde fenomeen hebben gezien. Of zouden alleen wij 2 deze uitzonderlijke situaties totaal onafhankelijk meegemaakt hebben?

Citaat:
Neen. Politici kunnen eventueel betrokken zijn bij het opstellen van de criteria, maar ze zijn nooit betrokken bij de individuele toetsing van een bepaald personeelslid aan die criteria.
Dat is een mooie theorie. Maar het blijft Theorie.
Oud 26 juni 2008, 19:14   #91
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat ambtenaren niet vastgeroest geraken in hun job, doch op een eenvoudige manier kunnen overschakelen naar de privé.
En waarom zou dat nodig zijn?
Oud 26 juni 2008, 19:21   #92
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En natuurlijk zijn al die "hierarchisch oversten" politiek neutraal, onbeinvloedbaar noch corrumpeerbaar on enigerwijze.
Zolang ik geen enkele aanwijzing heb van het tegendeel, ga ik ervan uit dat ze dat inderdaad zijn.

Citaat:
Wie de functie heeft ingevuld waar ik voor gesoliciteerd had weet ik niet, maar de persoon die de functie waar mijn partner heeft gesoliciteerd is ingevuld door een "vriendinnetje" van de bugemeester. 't Viel echt niet op.
Sta het me toe te twijfelen aan deze uitspraak. Maar als je dat inderdaad onomstotelijk kan aantonen, kan je naar de gouverneur stappen om die aanwerving aan te vechten.

Citaat:
En als wij als koppel zulke situaties al voorgehad hebben lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat nog vele anderen hetzelfde fenomeen hebben gezien. Of zouden alleen wij 2 deze uitzonderlijke situaties totaal onafhankelijk meegemaakt hebben?
O, maar ik ben ervan overtuigd dat tal van mensen inderdaad het gevoel hebben benadeeld te zijn geweest en daar liever een complottheorietje omheen brouwen dan aan zichzelf te moeten toegeven dat ze simpelweg niet voldeden aan het vooropgestelde profiel.

Citaat:
Dat is een mooie theorie. Maar het blijft Theorie.
Nee, dat is de praktijk zoals ik die dagelijks meemaak. Aangezien jij er nooit in slaagde om bij een openbare dienst te worden aangeworven, maak ik me sterk dat ik beter weet waarover ik spreek dan iemand die zich laat leiden door frustratie omtrent een of meer gemiste kansen
Oud 26 juni 2008, 19:43   #93
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Zolang ik geen enkele aanwijzing heb van het tegendeel, ga ik ervan uit dat ze dat inderdaad zijn.
Ik ga echt de waslijst van corruptiezaken niet op tafel gooien. Maar tot U het tgendeel kan bewijzen is het toch duidelijk dat er een serieus deontologisch probleem is onder de ambtenaren. Op zijn minst bij verscheidene groepen.

Citaat:
Sta het me toe te twijfelen aan deze uitspraak. Maar als je dat inderdaad onomstotelijk kan aantonen, kan je naar de gouverneur stappen om die aanwerving aan te vechten.
wat valt er aan te vechten? Dat de vacature is uitgeschreven op maat? Ik zie het zo voor me:
"Jamaar meneer de rechter, het is toch duidelijk dat die vacature zodanig is opgesteld dat alleen jongedame X aan het profiel kan voldoen."
Wat heeft de verdediging daarop te zeggen?
"Meneer de rechter, de vacature is volgens de reglementen uitgevaardigd, en het toeval wou dat er 1 iemand zich mee aanmelde voor de vacaturetesten die alle gevraagde ervaringen en opleidingen had. Moesten we dan een 2de keuze vanwie de opleidingen en ervaringen niet volledig voldeden aan het gevraagde profiel aanwerven?"
Laat maar, ik kan me geen verloren rechtzaak permiteren.

Citaat:
O, maar ik ben ervan overtuigd dat tal van mensen inderdaad het gevoel hebben benadeeld te zijn geweest en daar liever een complottheorietje omheen brouwen dan aan zichzelf te moeten toegeven dat ze simpelweg niet voldeden aan het vooropgestelde profiel.
Het zijn niet alleen vacatures, maar ook :vergeten bouwdossiers, misplaatste documenten, verloren bezwaarschriften,vertikaal geklasseerde klachten etc etc.

Citaat:
Nee, dat is de praktijk zoals ik die dagelijks meemaak. Aangezien jij er nooit in slaagde om bij een openbare dienst te worden aangeworven, maak ik me sterk dat ik beter weet waarover ik spreek dan iemand die zich laat leiden door frustratie omtrent een of meer gemiste kansen
Gniffel, ik vraag geen opslag.... ik vind dat ik eerlijk betaald word voor mijn werk. Wel een frustrerende job, maar voor dat geld neem ik dat erbij. Gemiste kans? Ja hoor, een kans gemist om een onderbetaald, overwerkt lokaal bureauratje te worden. Ben ik blij die gemist te hebben.
Oud 26 juni 2008, 19:45   #94
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Het was dan ook een opmerking op iemand die stelde dat de stadssecretaris van Antwerpen het zou moeten stellen met een 1000euro/maand (was dan misschien wel humoristisch bedoeld, weet het ook niet, ben dan ook altijd veel te ernstig ).
Maar eigenlijk blijven we een beetje naast elkaar praten. De beginvraag was, zijn de ambtenaren bereid om dezelfde pensioenberekening te aanvaarden als de arbeiders/bedienden.
Oud 26 juni 2008, 19:52   #95
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

sta me toe ff heel hard te lachen (groen evenwel) die zal pakken meer ontvangen zenne

Laatst gewijzigd door Dixie : 26 juni 2008 om 19:56.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 19:56   #96
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
sta me toe ff heel hard te lachen (groen evenwel) die zalpakken meer ontvangen zenne

Laatst gewijzigd door Chipie : 26 juni 2008 om 19:56.
Oud 26 juni 2008, 20:19   #97
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom zou dat nodig zijn?
Ja, dat is weeral juist. Welke ambtenaar wil nu naar den privé. Veel te hard werken, geen stijging van het loon met de ancienniteit, slecht pensioen...
Oud 26 juni 2008, 21:55   #98
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ga echt de waslijst van corruptiezaken niet op tafel gooien. Maar tot U het tgendeel kan bewijzen is het toch duidelijk dat er een serieus deontologisch probleem is onder de ambtenaren. Op zijn minst bij verscheidene groepen.
Wablief? Jij komt hier de ambtenaren even beschuldigen één gore corrupte bende te zijn en ik moet dan het tegendeel bewijzen? Ik dacht het niet.

Citaat:
wat valt er aan te vechten? Dat de vacature is uitgeschreven op maat? Ik zie het zo voor me:
"Jamaar meneer de rechter, het is toch duidelijk dat die vacature zodanig is opgesteld dat alleen jongedame X aan het profiel kan voldoen."
Wat heeft de verdediging daarop te zeggen?
"Meneer de rechter, de vacature is volgens de reglementen uitgevaardigd, en het toeval wou dat er 1 iemand zich mee aanmelde voor de vacaturetesten die alle gevraagde ervaringen en opleidingen had. Moesten we dan een 2de keuze vanwie de opleidingen en ervaringen niet volledig voldeden aan het gevraagde profiel aanwerven?"
Laat maar, ik kan me geen verloren rechtzaak permiteren.
De gouverneur is geen rechter. En je mag me eens uitleggen hoe een vacature op maat kan geschreven worden. Aangezien jij aan de procedure deelnam, zal die vacature dan toch ook op jouw maat geschreven zijn.

Citaat:
Het zijn niet alleen vacatures, maar ook :vergeten bouwdossiers, misplaatste documenten, verloren bezwaarschriften,vertikaal geklasseerde klachten etc etc.
Juist ja... Eén groot complot is het...

Citaat:
Gniffel, ik vraag geen opslag.... ik vind dat ik eerlijk betaald word voor mijn werk. Wel een frustrerende job, maar voor dat geld neem ik dat erbij. Gemiste kans? Ja hoor, een kans gemist om een onderbetaald, overwerkt lokaal bureauratje te worden. Ben ik blij die gemist te hebben.
Ja, die indruk wek je wel.
Oud 26 juni 2008, 21:56   #99
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, dat is weeral juist. Welke ambtenaar wil nu naar den privé. Veel te hard werken, geen stijging van het loon met de ancienniteit, slecht pensioen...
Jaja, die clichés hebben we nu wel gehad.
Oud 26 juni 2008, 21:57   #100
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aangezien jij er nooit in slaagde om bij een openbare dienst te worden aangeworven, maak ik me sterk dat ik beter weet waarover ik spreek dan iemand die zich laat leiden door frustratie omtrent een of meer gemiste kansen
ik ben daar ooit wel in geslaagd (ben er weggelopen) en ben geneigd om maddox gelijk te geven
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be