Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2008, 16:42   #81
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
In zoverre ge de koolmijnen en de staalfabrieken toen nog kapitalistische bolwerken kon noemen. Het waren toen wel al meer beschutte werkplaatsen, waarvan we de staatssteun nog altijd aan het afbetalen zijn.

In Anderlecht ? of tegen de Polen die hun werk komen afpakken ?
De afstammelingen van de Berbers die indertijd kwamen, werken allang niet meer. Dus die Polen kunnen enkel onze jobs afpakken. Door ze voor minder geld te doen als wij...zoals de Berbers in de jaren zestig.
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 16:44   #82
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik weet dat er ondertussen al een aantal mensen geschorst zijn, maar ik wist niet dat het zo verliep.
*zucht*

Citaat:
Zoals ik hier al eens gezegd heb ken ik een aantal mensen die bv een invaliditeitsuitkering krijgen en zich meer dan fulltime bezighouden met zwart-werk.
Het is dus niet erg efficiënt. Maar deze groep mensen kunnen door de statistieken niet worden gezien als 'vrijwillig werkloos' bv.
Een invaliditeitsuitkering is geen werkloosheidsuitkering.
Wordt ook al eens verward met een inkomensvervangende tegemoetkoming.

Uiteindelijk is het zo'n beetje het systeem zelf dat leidt tot dergelijke dingen.
't is niet omdat je invalide bent dat je geen dagbesteding wil. Of dat er geen dagen zijn dat je wél kan werken, en dagen dat je niet kan werken.

Werken is nogal een risicofactor om in de armoede terecht te komen.
Oud 9 juli 2008, 16:47   #83
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik enkele pagina's terug meldde: ik ken niets over dat beleid.

neen. dus dit gaat hier over niks.
Oud 9 juli 2008, 16:50   #84
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij WF wel, toch?
Het is te zeggen: je uitkering verliezen lijkt me geen tof alternatief.

Rapport?

Ik vind het toch wel grappig dat verplicht de helft van je loon moeten afgeven op straffe van vrijheidsberoving geen enkel probleem is voor jou, maar de kans krijgen om in ruil voor wat werk centjes van de overheid te krijgen door jou als compleet verwerpelijk wordt beschouwd.
Oud 9 juli 2008, 16:51   #85
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfinx666 Bekijk bericht
De afstammelingen van de Berbers die indertijd kwamen, werken allang niet meer. Dus die Polen kunnen enkel onze jobs afpakken. Door ze voor minder geld te doen als wij...zoals de Berbers in de jaren zestig.
Kan zijn (wat de lonen betreft). Maar denk toch wel dat er een verschil is met de Berbers indertijd. Deze laatste werden vooral aangevoerd om als arbeider te werken op vooraf bepaalde plaatsen, en denk aan vooraf bepaalde lonen (misschien drukten zij het loonniveau wel, maar ze "werkten niet onder de prijs").
De Polen komen naar hier als zelfstandigen (of toch onder een statuut van zelfstandige), en hier denk ik, dat de loonverschillen wel een stuk groter kunnen zijn.
Maar uiteindelijk, heb ik toch den indruk, dat ze toch ook voor een stuk "onze jobs afpakken", door in een behoefte te voorzien. Maw dat men hier geen lokalen heeft die bepaalde jobs willen/kunnen doen, en die alzo door de Polen uitgevoerd worden.

Laatst gewijzigd door Bob : 9 juli 2008 om 17:00.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 17:09   #86
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht

Uiteindelijk is het zo'n beetje het systeem zelf dat leidt tot dergelijke dingen.
't is niet omdat je invalide bent dat je geen dagbesteding wil. Of dat er geen dagen zijn dat je wél kan werken, en dagen dat je niet kan werken.

Maar het doet natuurlijk met de ogen knipperen, als de invaliditeitsvergoeding uiteindelijk een bijverdienste wordt, die daarbij de deur opent om op een gemakkelijke manier in het zwart te werken.
Zo kregen Dutroux, zijn echtgenote en zijn vader allen een invaliditeitsvergoeding, terwijl ik toch den indruk had, dat geen van allen echt invalide was. Zijn vader kreeg trouwens een invaliditeitsvergoeding omdat hij babbelziek was (voor degenen onder ons, die niet kunnen zwijgen, hier liggen blijkbaar nog wel mogelijkheden).
Oud 9 juli 2008, 17:10   #87
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het toch wel grappig dat verplicht de helft van je loon moeten afgeven op straffe van vrijheidsberoving geen enkel probleem is voor jou,
Ik zal niet de enige zijn die zo denkt hoor. En na al die discussies zou je wel mogen weten welk uitgangspunt ik heb.

Als deze mensen die in staat zijn om te gaan werken dit niét doen, veroordeel je een heel deel mensen tot de bedelstaf. Het mes snijdt altijd aan twee kanten. Het is oneerlijk dat je doet alsof de beslissing dat stoute systeem te stoppen geen consequenties heeft die veel schrijnender zijn.

Die straf van vrijheidsberoving is fictief. Als je geen belastingen wil betalen verhuis je gewoon.

Weet jij nu eigenlijk zelf wat het voor jou is: pro- of tegen dat eerste voorstel (wf)?

Ik wou in deze thread trouwens mogelijkheden laten spuien over hoe de verzorgingsstaat nu en in de toekomst betaalbaar kan blijven ...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 9 juli 2008 om 17:11.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 17:11   #88
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Bestrijd 'profiteurs', individuele EN corporatieve, die misbruik maken van de 'verzorgingsstaat'. Die tweede categorie is onzichtbaarder en maakt het systeem onnodig duur. Belastingsgeld wordt doorgesluist naar corporaties in ruil voor te dure en onnodige produkten en diensten.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 17:14   #89
Groentje-18

Standaard

Citaat:

In de gevallen die ik ken is armoede niet echt een probleem. En als je zelfs meer kan gaan werken dan een niet-invalide (veel meer uren dan een gewone full-time) dan ben je blijkbaar toch niet zo invalide. Of wordt meer-valide ook als een handicap beschouwd?

Vraag me niet hoe ze het precies gefixed gekregen hebben, maar efficiënt zit dat systeem dus niet in mekaar. Ik verwacht geen waterdichtheid, maar dat de mensen die hiervan misbruik maken net allemaal in mijn straat wonen, lijkt me straf.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 9 juli 2008 om 17:16.
Oud 9 juli 2008, 17:21   #90
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als deze mensen die in staat zijn om te gaan werken dit niét doen, veroordeel je een heel deel mensen tot de bedelstaf.
werken is een plicht?
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 17:23   #91
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dope Bekijk bericht
werken is een plicht?
Dat vrijwillige werkloosheid wordt nagejaagd doet dat wel vermoeden hé.
Ik vind iig niet dat je je medemens in de armoede mag duwen.

Maar dit lijkt me meer iets voor in een libertarische thread en daar heb ik even de buik van vol.
Oud 9 juli 2008, 17:25   #92
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat vrijwillige werkloosheid wordt nagejaagd doet dat wel vermoeden hé.
Ik vind iig niet dat je je medemens in de armoede mag duwen.
ik zie het verband niet
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 17:48   #93
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dope Bekijk bericht
werken is een plicht?
Vrijwillige werkloosheid is een basisrecht...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 17:52   #94
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar het doet natuurlijk met de ogen knipperen, als de invaliditeitsvergoeding uiteindelijk een bijverdienste wordt, die daarbij de deur opent om op een gemakkelijke manier in het zwart te werken.
Zo kregen Dutroux, zijn echtgenote en zijn vader allen een invaliditeitsvergoeding, terwijl ik toch den indruk had, dat geen van allen echt invalide was. Zijn vader kreeg trouwens een invaliditeitsvergoeding omdat hij babbelziek was (voor degenen onder ons, die niet kunnen zwijgen, hier liggen blijkbaar nog wel mogelijkheden).
Babbelziek ? En daarvoor kreeg die een uitkering ? Er zijn mensen die er hun beroep van maken ! Marktkramers, huis-aan huis verkopers, advokaten, politici en andere viswijven ?
Oud 9 juli 2008, 21:54   #95
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Vrijwillige werkloosheid is een basisrecht...
Zelfs in de communistische systemen was dit, bij mijn weten, geen basisrecht.
Maar kom, hij die verkiest van niet te werken, werke niet. De tienpuntenvraag is dan wel, moet de maatschappij hem onderhouden ?
Ikzellf vind van niet.
Alhoewel er al voorstellen zijn geweest om iedereen een basisuitkering te geven, en dit zonder de plicht om bereid te zijn van te werken. Maar vraag mij af, of dit al ergens toegepast is. En indien ja, hoe het daar werkt.
Oud 9 juli 2008, 22:36   #96
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs in de communistische systemen was dit, bij mijn weten, geen basisrecht.
Maar kom, hij die verkiest van niet te werken, werke niet. De tienpuntenvraag is dan wel, moet de maatschappij hem onderhouden ?
Ikzellf vind van niet.
Alhoewel er al voorstellen zijn geweest om iedereen een basisuitkering te geven, en dit zonder de plicht om bereid te zijn van te werken. Maar vraag mij af, of dit al ergens toegepast is. En indien ja, hoe het daar werkt.
Werken doet het alleszins niet, hé Bob...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 22:48   #97
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veronderstel ook van niet.
Oud 9 juli 2008, 23:13   #98
sfinx666
Banneling

Standaard

[quote=Bob;3556162]Zelfs in de communistische systemen was dit, bij mijn weten, geen basisrecht.
Ikzellf vind van niet.
Alhoewel er al voorstellen zijn geweest om iedereen een basisuitkering te geven, en dit zonder de plicht om bereid te zijn van te werken. Maar vraag mij af, of dit al ergens toegepast is. En indien ja, hoe het daar werkt.[/QUOTE]
Dat word reeds toegepast, maar dan enkel bij rijke mensen. Rentenieren noemt men dat. Lekker niksen, en elke maand een vast bedrag trekken, in dit geval dan ook nog een fiks bedrag, waar men goed van leven kan.
Is daar dan iets mis aan ? En zoniet, waarom dan iedereen geen rente geven ? Als men zich verveelt, of méér geld wilt, kan men altijd nog wat gaan werken...
Oud 9 juli 2008, 23:15   #99
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Knaagdieren werken ook niet, en toch knagen ze , eten ze , leven ze...Niemand die daar iets tegen zegt, is normaal zeker ?
Oud 10 juli 2008, 08:50   #100
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfinx666 Bekijk bericht
Dat word reeds toegepast, maar dan enkel bij rijke mensen. Rentenieren noemt men dat. Lekker niksen, en elke maand een vast bedrag trekken, in dit geval dan ook nog een fiks bedrag, waar men goed van leven kan.
Is daar dan iets mis aan ? En zoniet, waarom dan iedereen geen rente geven ? Als men zich verveelt, of méér geld wilt, kan men altijd nog wat gaan werken...
Die rijke mensen hebben er dan ook in hun leven voor moeten werken, en hebben daar ook belastingen op betaald... (en hopelijk hebben ze hun geld niet in agfa, fortis, dexia... gestoken).
Bij de reden waarom niet iedereen een rente geven, moet ik toch geen tekening maken. Uiteindelijk zullen er altijd moeten zijn die werken. En waarom zouden die nog werken als ze zo betaald worden ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be