Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2008, 07:09   #81
Francientje
Minister

Standaard

1.Geen enkele Palestijn zou uit zijn huis verdreven zijn als diezelfde Palestijnen het niet
in hun kop hadden gezet grond die tegen veel meer dan hij waard was werd aangekocht
te heroveren.
2.http://www.worldtribune.com/worldtri...0377_07_29.asp Alsjeblieft: LEZEN. enne...dit is dus definitief géén Zionistische bron.
Francientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 07:26   #82
roskam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
De Holocaust vond dus plaats in Europa en door het Derde Rijk. Ik ben blij dat je dit toegeeft. Dan is mijn vraag aan jou: wat hebben de Palestijnen ermee te maken? Waarom legitimeert de Holocaust het verdrijven van Palestijnen uit hun huizen?

Hier heb je het over het verschil tussen een concentratiekamp en een genocide. Dit was de vraag niet. De Holocaust is inderdaad een genocide. Maar waarom is ze "moreel uniek" t.o.v. andere genocides en hoezo legitimeert deze "morele uniciteit" het verdrijven van een volk dat er niets met te maken heeft uit hun huizen?
Dat is twee keer dezelfde vraag. Bovendien stelt u het vrij extreem voor.

Zonder de Shoah (in de volksmond de Holocaust genoemd), was de Joodse staat in Israël er ook wel gekomen, het Zionisme bestond namelijk al 50 jaar voordat Hitler zijn gangen kon gaan. Maar de Shoah - en de jaren die eraan vooraf gingen nadat Hitler aan de macht was gekomen - heeft duidelijk één en ander in de hoogste versnelling geduwd. Goed drie jaar nadat Auschwitz-Birkenau werd bevrijd door de Russen, werd de staat Israël gesticht. Daar waar Joden in kibboetsen al meer dan een halve eeuw bezig waren in het land van hun voorvaderen het Eretz Israël weer op te bouwen, dorre onvruchtbare woestijngrond weer in cultuur te brengen enz., deed de Shoah er nauwelijks drie jaar over om die droom naar de werkelijkheid te stuwen. Het ene (de Shoah) hangt onmiskenbaar nauw met het andere (de feitelijke stichting van de Joodse staat) samen.

Maar ik heb nu geen tijd meer om daar verder uitvoerig op in te gaan. U maakt het zichzelf wel erg gemakkelijk door vragen te stellen die al lang afdoende beantwoord werden, maar die ik nu weer moet gaan opzoeken en neerschrijven, en opletten dat ik me niet vergis in data enz. U heeft 10 seconden werk, en ik heb minstens enkele uren nodig. Dit wordt wel eentonig zo.

Vandaar mijn vraag aan u, en dan keer ik de vraag om en laat u eens wat werken:

Waarom betwist u de uniciteit van de Shoah? Waarom zou ze dat dan niét zijn? Waar moesten de Joden heen nadat ze overal in Europa werden vervolgd en vermoord? Ook nadat de overlevenden terugkeerden werden ze andermaal vervolgd, waar moesten ze heen? Waarom niet naar het land van hun voorouders? Waarom mochten ze niet terug naar huis?

Als u dat allemaal beantwoord hebt, bent u even zoet geweest en zal ik vanavond of morgenvroeg opnieuw uitgebreid mijn tijd nemen om erop in te gaan. Tot straks.

Laatst gewijzigd door roskam : 30 juli 2008 om 07:36.
roskam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 07:45   #83
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roskam Bekijk bericht

Zonder de Shoah (in de volksmond de Holocaust genoemd), was de Joodse staat in Israël er ook wel gekomen, het Zionisme bestond namelijk al 50 jaar voordat Hitler zijn gangen kon gaan. Maar de Shoah - en de jaren die eraan vooraf gingen nadat Hitler aan de macht was gekomen - heeft duidelijk één en ander in de hoogste versnelling geduwd. Goed drie jaar nadat Auschwitz-Birkenau werd bevrijd door de Russen, werd de staat Israël gesticht. Daar waar Joden in kibboetsen al meer dan een halve eeuw bezig waren in het land van hun voorvaderen het Eretz Israël weer op te bouwen, dorre onvruchtbare woestijngrond weer in cultuur te brengen enz., deed de Shoah er nauwelijks drie jaar over om die droom naar de werkelijkheid te stuwen. Het ene (de Shoah) hangt onmiskenbaar nauw met het andere (de feitelijke stichting van de Joodse staat) samen.

Maar ik heb nu geen tijd meer om daar verder uitvoerig op in te gaan. U maakt het zichzelf wel erg gemakkelijk door vragen te stellen die al lang afdoende beantwoord werden, maar die ik nu weer moet gaan opzoeken en neerschrijven, en opletten dat ik me niet vergis in data enz. U heeft 10 seconden werk, en ik heb minstens enkele uren nodig. Dit wordt wel eentonig zo.

Waarom betwist u de uniciteit van de Shoah? Waarom zou ze dat dan niét zijn? Waar moesten de Joden heen nadat ze overal in Europa werden vervolgd en vermoord? Ook nadat de overlevenden terugkeerden werden ze andermaal vervolgd, waar moesten ze heen? Waarom niet naar het land van hun voorouders? Waarom mochten ze niet terug naar huis?

Als u dat allemaal beantwoord hebt, bent u even zoet geweest en zal ik vanavond of morgenvroeg opnieuw uitgebreid mijn tijd nemen om erop in te gaan. Tot straks.
Jij moet dringend je geschiedenis gaan herbekijken.

... - WO II - rol van UK - rol van VS - ...
Oud 30 juli 2008, 07:46   #84
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francientje Bekijk bericht
1.Geen enkele Palestijn zou uit zijn huis verdreven zijn als diezelfde Palestijnen het niet in hun kop hadden gezet grond die tegen veel meer dan hij waard was werd aangekocht te heroveren.
Oud 30 juli 2008, 08:13   #85
Francientje
Minister

Standaard

Zit dat feit je dwars? Ontken je het, misschien?
Oud 30 juli 2008, 10:13   #86
pieter&co
Burger

Standaard Objectieve informatie

De discussies op dit forum in verband met de Israëlische bezetting van Palestina worden nogal verstoord door het feit dat een aantal mensen niet willen of niet kunnen op de feiten reageren(en daardoor elke discussie proberen in andere richtingen te kanaliseren - zoals hier ook gebeurt: Brown mag niets zeggen over Israël want ... en dan komen de meeste idiote vergelijkingen die niets met de zaak te maken: wat het zogenaamde verbod op het zeggen van "vuile curry" in GB te maken heeft met de Palestijnse kwestie is mij een raadsel). Wat veel belangrijker is, is dat hier een aantal zionistische negationisten aan het werk zijn die de geschiedenis van de Israëlische bezetting proberen te ontkennen en dit trachten te doen door te verwijzen naar allerlei dubieuze bronnen.
Als u dergelijke opmerkingen leest, en u twijfelt er aan of een bepaalde uitspraak van Roskam, Francientje et tutti quanti waar is, kan u steeds terecht op de volgende officiële VN-pagina over het conflict:

http://www.un.org/Depts/dpa/qpalnew/overview.htm

Ik vind het trouwens vreemd dat de zogenaamde verdedigers van Israël nooit verwijzen naar officiële instanties maar altijd naar persberichten (ze vinden nochtans dat de pers anti-Israël is, is dat dan niet een beetje paradoxaal?) en andere dubieuze bronnen.

Enfin, veel plezier ermee. Ik vraag me trouwens af of Francientje en Roskam de VN nu ook anti-semitisch zullen noemen.

Laatst gewijzigd door pieter&co : 30 juli 2008 om 10:14. Reden: tikfout
pieter&co is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 10:32   #87
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
1.Geen enkele Palestijn zou uit zijn huis verdreven zijn als diezelfde Palestijnen het niet in hun hoofd hadden gehaald grond die tegen veel meer dan hij waard was werd aangekocht te heroveren.
2.http://www.worldtribune.com/worldtri...0377_07_29.asp Alsjeblieft: LEZEN. enne...dit is dus definitief géén Zionistische bron.
De persoon die die grond verkocht heeft, heeft daar misbruik gemaakt van zowel de Joden als van de Palestijnen. Hij kon best wel weten dat de plaatselijke bevolking daar een probleem mee zou krijgen.

Ik vind het toch belangrijk om te focussen op de warmere integratie van onze Joden in onze samenleving. En daar wil ik bij benadrukken dat integratie wil zeggen dat we mensen opnemen in onze samenleving zoals ze zijn, eventueel met keppeltje als zij daar zin in hebben. Onze Joden maken sowieso deel uit van onze samenleving, maar een deel van deze bevolking is zo in zichzelf teruggetrokken dat ze zelfs hun eigen partner en kinderen als 'vreemd' aanvoelen, ja zelfs vervreemd zijn van zichzelf. De mensen die Joden en moslims bezien of het waren marsmannetjes hebben in de meeste gevallen ook wel zichtbare semitische trekken. We zouden al een stap vooruit zijn als iedereen zichzelf eens goed in de spiegel zou bekijken.
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 10:41   #88
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uit deze tekst kan ik afleiden dat de holocaust dus niet de legitimatie van het zionisme is. Wat is dan wel jullie reden om de Palestijnen uit hun land te verjagen?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 10:43   #89
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb nu geen tijd meer (ik moet naar kantoor) om uitgebreid te antwoorden op je replieken, maar zal dat zeker vanavond of morgenvroeg doen.

Alleen dit: in 1948 hebben een aantal strijdvaardige Joden een perfect antwoord geformuleerd op die eeuwen van onderdrukking, vervolging en moord, en dat is de stichting van de Joodse staat Israël.

Ik hou mij compleet nuchter en rationeel bij de historische feiten en bij het lezen van zoveel ellende die de Joden ondergingen, voel ik me daar helemaal niet moedeloos of kapot bij, integendeel. Er valt uit die geschiedenis heel wat op te steken. Het heeft mij ervan overtuigd dat alleen de Jood voor zichzelf kan en moèt zorgen.

M.a.w.: je verkijkt je weer. Met 'wentelen in onbegrip, en slachtofferschap' oogst je alleen maar méér slaag. De Jood hoeft nergens en bij niemand op begrip te rekenen. Is het begrip er toch, dan is dat mooi mee genomen, maar op mooie intenties en beloften daarmee bouw je geen bakstenen huis of wordt het een huis dat op drijfzand is gebouwd. De Jood doet er verstandig aan om iedereen buiten zijn entourage blijvend te wantrouwen. Dat is de les die elke Jood zou moeten trekken uit 5000 jaar geschiedenis van zijn volk.

"De integratie van de Jood is mislukt", concludeerde Theodor Herzl, nadat hij in Parijs het proces van de Joodse kapitein Dreyfus had verslaan, en geschokt de commotie aanschouwde die deze zaak de Fransen nog vele jaren bleef verscheuren. Herzl bleef consequent met zichzelf en legde de fundamenten van de Joodse staat. Dat was de enige weg en zoals achteraf ook bleek, het juiste besluit.
Ik vind het niet de juiste weg. Tijdelijk misschien wel, op de korte termijn zat er niets anders op, was er geen andere keuze, maar op de langere termijn is het veel belangrijker dat we leren inzien wat voor stommiteiten er begaan zijn. Als we dat niet doen, dan stort Israël sowieso ook weer terug in.
Het is ook geen zaak van Christenen alleen. Joden hebben ook de antisemitische stellingen geïncorporeerd, en hebben ook introspectie, en correctie te doen. Dat blijkt niet in het minst uit de retoriek van, onder meer, Francientje. Maar het moet wel worden gecoördineerd door goed opgeleide onderzoekers, en deskundigen, en we mogen ook niet verwachten dat we wat scheef is gegroeid over 2000 jaar als bij toverslag weer recht kunnen trekken.

We moeten eens leren beseffen dat we allemaal Joden zijn, en dat we moeten ophouden met het cultiveren van het conflict. In de kerk wordt iedere zondag het conflict gecultiveerd. Het is wel een schizofrene toestand. In het vrij in te vullen deel pleiten pastoors, en medewerkers voor het bij mekaar brengen van mensen, voor het mekaar respecteren, maar het vaste deel blijft, hoe we het ook draaien of keren, problematisch. Ik heb het al langs alle kanten gedraaid, en gekeerd, zonder bevredigend resultaat.

Laatst gewijzigd door Linda : 30 juli 2008 om 10:45.
Oud 30 juli 2008, 10:50   #90
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pieter&co Bekijk bericht
De discussies op dit forum in verband met de Israëlische bezetting van Palestina worden nogal verstoord door het feit dat een aantal mensen niet willen of niet kunnen op de feiten reageren(en daardoor elke discussie proberen in andere richtingen te kanaliseren - zoals hier ook gebeurt: Brown mag niets zeggen over Israël want ... en dan komen de meeste idiote vergelijkingen die niets met de zaak te maken: wat het zogenaamde verbod op het zeggen van "vuile curry" in GB te maken heeft met de Palestijnse kwestie is mij een raadsel). Wat veel belangrijker is, is dat hier een aantal zionistische negationisten aan het werk zijn die de geschiedenis van de Israëlische bezetting proberen te ontkennen en dit trachten te doen door te verwijzen naar allerlei dubieuze bronnen.
Als u dergelijke opmerkingen leest, en u twijfelt er aan of een bepaalde uitspraak van Roskam, Francientje et tutti quanti waar is, kan u steeds terecht op de volgende officiële VN-pagina over het conflict:

http://www.un.org/Depts/dpa/qpalnew/overview.htm

Ik vind het trouwens vreemd dat de zogenaamde verdedigers van Israël nooit verwijzen naar officiële instanties maar altijd naar persberichten (ze vinden nochtans dat de pers anti-Israël is, is dat dan niet een beetje paradoxaal?) en andere dubieuze bronnen.

Enfin, veel plezier ermee. Ik vraag me trouwens af of Francientje en Roskam de VN nu ook anti-semitisch zullen noemen.
Interessante bijdrage. Ik denk dat niemand gebaat is met leugenachtige propaganda. Sommige realiteiten zijn pijnlijk voor Israël. We hebben de plicht de belangen van beide bevolkingsgroepen belangrijk te vinden, en niet de ene ten koste van de andere prioriteit te verlenen.
Oud 30 juli 2008, 10:56   #91
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom betwist u de uniciteit van de Shoah? Waarom zou ze dat dan niét zijn? Waar moesten de Joden heen nadat ze overal in Europa werden vervolgd en vermoord? Ook nadat de overlevenden terugkeerden werden ze andermaal vervolgd, waar moesten ze heen? Waarom niet naar het land van hun voorouders? Waarom mochten ze niet terug naar huis?.
Europa is thuis voor de Joden. De vervreemding van Israël is een belangrijke factor in de problematiek ter plaatse. Gisteren zag ik Israël gewoon niet meer zitten. Een mens heeft er slaap voor nodig.

Denk je dat Israël méér kan zijn dan een de facto militaire basis voor de VS om de regio onder de knoet te houden? Als dat kan, dan zie ik het weer zitten.
Oud 30 juli 2008, 12:35   #92
Francientje
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Uit deze tekst kan ik afleiden dat de holocaust dus niet de legitimatie van het zionisme is. Wat is dan wel jullie reden om de Palestijnen uit hun land te verjagen?
Zonder de Holocaust zou Israel vandaag véél sterket zijn.
Heb jij nooit van de Balfour declaratie gehoord?
De Palestijnen zijn uit hun huizen gevlucnt en in sommige gevallen verdreven.
Ze werden nooit uit hun land verjaagd om de heel eenvoudige reden dat
er geen land bestond dat Palestina heette. Een gebied heette zo.
Voordat de Engelsen er mandaat over kregen hoorde het toe aan het
Turkse emporium.
Oud 30 juli 2008, 13:25   #93
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Zonder de Holocaust zou Israel vandaag véél sterker zijn. Heb jij nooit van de Balfour declaratie gehoord?
De Palestijnen zijn uit hun huizen gevlucnt en in sommige gevallen verdreven.
Ze werden nooit uit hun land verjaagd om de heel eenvoudige reden dat
er geen land bestond dat Palestina heette. Een gebied heette zo.
Voordat de Engelsen er mandaat over kregen hoorde het toe aan het
Turkse emporium.
Ze zijn wél verjaagd uit hun land.
Wij moeten allemaal onze leugens inslikken, julllie moeten dat ook doen. Anders zal het niet werken.
Het herstellen van de waardigheid van de joden is belangrijk, maar als jij naast mij staat leugenachtige propaganda te verkondigen, dan sta ik voor gek.
Oud 30 juli 2008, 13:29   #94
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

na het lezen van deze thread krijg ik meer inzicht waarom Roskam mij blijft aanvallen over mijn thread ik respecteer echter zijn zionistisch gedachtengoed! Dit betekent niet dat ik ermee akkoord ga ma soit ik ben namelijk van de gedachte dat de Palestijnen verdreven worden en ingedijkt worden door de Joodse staat en het zionistische gedachtengoed.

on-topic: gaat deze thread nog on-topic geraken? ik wou iets interessants lezen over de UK en Gordon Brown en eventueel counter-speeches van hoge israëlische ome's ofzo, maar ik lees hier weer zaken over de holocaust :/
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 30 juli 2008 om 13:33.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 13:38   #95
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Israel is gesticht door een genocide op de Palestijnen en deze situatie is in 60 jaar niet gewijzigd. Triest.
Brown zal ook geen fundamentele wijzigingen doorvoeren in de Europese politiek met Israel.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 30 juli 2008 om 13:39.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 13:39   #96
Francientje
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
Ze zijn wél verjaagd uit hun land.
Wij moeten allemaal onze leugens inslikken, julllie moeten dat ook doen. Anders zal het niet werken.
Het herstellen van de waardigheid van de joden is belangrijk, maar als jij naast mij staat leugenachtige propaganda te verkondigen, dan sta ik voor gek.
Kijk, jij hebt mij dus niet nodig om voor gek te staan.
Oud 30 juli 2008, 13:44   #97
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:

Citaat:
Wie niet pro is, is anti | Holocaust en antisemitisme als excuus

Op 9 november was het weer zo ver: achttien Palestijnse burgers, vrouwen en kinderen, in hun slaap vermoord door Israëlische militairen. Een ongeluk, suste Israëls premier onmiddellijk. Spijtig maar, voegde hij manmoedig toe, het zou vast en zeker nog gebeuren. Chutzpah heet dat in het jiddisch: schaamteloze brutaliteit. In Beyond Chutzpah (2005) stelt Norman Finkelstein pro-Israëlische misbruik van holocaust en antisemitisme aan de kaak. Dat boek werd nu ook in het Nederlands vertaald.

Alle mensenrechtenorganisaties en vrijwel alle historici zijn het er ondertussen eens over verleden, heden en toekomst van het Midden-Oostenconflict. Bij de stichting van de Joodse staat werden talloze Palestijnen verjaagd; sinds de zesdaagse oorlog (juni 1967) worden de mensenrechten van Palestijnen systematisch geschonden; Israël voert een annexatie- en segregatiepolitiek. De internationale gemeenschap is het er ook over eens dat alleen een twee-staten oplossing soelaas brengen kan. Israël moet zich volledig terugtrekken uit de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook; de Joodse staat moet erkend worden binnen de grenzen van voor de zesdaagse oorlog. Alleen de VS, het minuscule eilandje Dominica en... Israël stemden in 1989 tegen deze VN-resolutie.

Consensus of niet, telkens weer laait de controverse rond het Midden-Oosten op. Israël blijft ongestraft VN-resoluties naast zich neerleggen, gebieden bezetten, atoomwapens maken, buurlanden binnenvallen, duizenden burgerslachtoffers maken. Om die reden, stelt Finkelstein, wordt de controverse in stand gehouden; het is een afleidingsmanoeuver. Gaat Israël in de fout dan worden de holocaust en de Joodse slachtofferstatus van stal gehaald. Kritiek wordt steevast afgedaan als antisemitisme. Wie niet voor dit Israël is, is anti-joods. Wie niet pro-semiet is, is anti.

Daders worden slachtoffers, slachtoffers daders. 'De' Palestijnen moeten de wapens maar neerleggen. Wiens land wordt er eigenlijk bezet? En waarom wordt wie tegen bezetting in opstand komt nu eens 'verzetstrijder', dan weer 'terrorist' genoemd?

De VS en veel Amerikaanse joden steunen Israël door dik en dun. Zo ook Alan Dershowitz, hoogleraar rechten aan de gerenommeerde Harvard universiteit. Een geziene figuur en een gedreven zionist, nooit verlegen om een kras standpunt. Zo houdt hij zijn studenten voor dat de taak van een advocaat er vooral in bestaat schuldigen vrij te pleiten en te voorkomen dat de 'waarheid en niets dan de waarheid' aan het licht komt. Kort na 9/11 verkondigde hij ook dat foltering mag als iemand informatie achterhoudt die velen schaden kan.

In 2003 publiceerde Dershowitz The Case for Israël, een schaamteloze apologie maar in de States meteen een bestseller. Het is nochtans, toont Finkelstein minutieus aan, boerenbedrog. Dershowitz zet feiten en citaten naar de hand, schrijft zonder bronverwijzing af uit een twintig jaar oud, pro-Israëlisch boek. Dershowitz neemt kritiekloos Israëlische propaganda, mythes en drogredeneringen over en fabriceert waar nodig feiten.

Finkelstein confronteert Dershowitz' vergoelijkend verhaal met de alarmerende rapporten van internationale mensenrechtenorganisaties. Dershowitz beweert bijvoorbeeld dat de vele Palestijnse kinderen die in de twee intifada's zijn gesneuveld, 'per ongeluk' werden gedood. Dat terwijl alleen al tijdens de eerste intifada (1987-1993) één miljoen kogels werd afgevuurd - één kogel per Palestijns kind. Onderzoek heeft bovendien aangetoond dat de helft van de slachtoffers in het hoofd werd geraakt. Palestijnse kinderen doden, berichtte de Israëlische kwaliteitskrant Haaretz eind 2004, is helaas een peulschil geworden, het bloed van vele kinderen kleeft aan de handen van Israël. Palestijnen worden zonder vorm van proces neergeknald, soms weggemaaid van schoolbanken.

Zwelt de internationale verontwaardiging even aan, dan komt meteen een stroom desinformatie en mystificatie op gang. Men schreeuwt moord en brand, antisemitisme en holocaust. Israël zou de Jood onder de naties zijn; meer dan enig ander land aan kritiek bloot staan - terwijl uit vergelijkend onderzoek blijkt dat de Joodse staat meer dan om het even welk vergelijkbaar land gesteund en gespaard wordt. Anders dan andere VN-lidstaten die het internationaal recht met voeten treden, wordt Israël nooit getroffen door wapenembargo's of economische sancties.

Wie Israël bekritiseert, stuurt aan op een nieuwe holocaust. In de VS neemt een en ander stilaan paranoïde vormen aan. In een in 2004 verschenen bundel, Those who Forget the Past. The Question of Antisemitism, heeft men het over een tweede holocaust. Elke Europese natie was medeplichtig aan de jodenuitroeiing en zie, ze staan alweer klaar om ons te doden! Direct na de Tweede Wereldoorlog al werden daar plannen voor gesmeed. Israël kwam er maar als "concentratiekamp voor Joden" en de VS steunen dat land alleen uit angst overspoeld te worden door Joden. De Joodse staat als antisemitische samenzwering - je moet het maar bedenken.

Sommige klachten over antisemitisme zijn aantoonbaar gefabriceerd. Onderzoek naar zogenaamd antisemitische daden op een aantal Amerikaanse universiteiten liep meer dan eens op niets uit. Eind 2003 zat het European Monitoring Centre on Racism and Xenophobia zozeer verveeld met een dwaas rapport over antisemitisme dat ze het stil probeerden te houden. Toen dit als schandaal werd uitgebracht, verloor iedereen uit het oog dat het rapport wetenschappelijk gezien waardeloos was. Zo werden onder meer volgende 'antisemitische' vooroordelen gemeten: "hechte banden tussen VS en Israël", "Joodse invloed op het Amerikaans beleid tegenover Israël", "Israëlische misdaden tegen de menselijkheid". Deze 'antisemitische' uitspraken dateren bovendien uit de eerste helft van 2002, toen de kritiek op de Israëlische politiek oplaaide naar aanleiding van de belegering van Jenin, een Palestijns vluchtelingenkamp. Het krakkemikkige rapport besloot met de ondertussen tot mantra uitgegroeide aansporing nog meer holocaust te onderwijzen en te herdenken.

Wat de feiten betreft heeft Finkelstein het bij het rechte eind, maar hij schildert veel te intentionalistisch af, denkt al te zeer in complottermen. Zeker, telkens als Israël in de fout gaat, nemen pro-Israëlische publicaties, holocaustherdenking en antisemitisme-klachten toe, maar daarom gaat het niet om een georchestreerde campagne. Het lijdt geen twijfel dat Israël en allerhande Joodse organisaties flink manipuleren en lobbyen, maar veel van wat Finkelstein als opgezet spel afschildert is het gevolg van reële, begrijpelijke angsten van Joden en Israëli's, alsook van ingebakken pro-semitische en pro-Israëlische vooroordelen.
http://www.serendib.be/gievandenberg...oisisanti.html
Oud 30 juli 2008, 13:55   #98
Francientje
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
na het lezen van deze thread krijg ik meer inzicht waarom Roskam mij blijft aanvallen over mijn thread ik respecteer echter zijn zionistisch gedachtengoed! Dit betekent niet dat ik ermee akkoord ga ma soit ik ben namelijk van de gedachte dat de Palestijnen verdreven worden en ingedijkt worden door de Joodse staat en het zionistische gedachtengoed.

on-topic: gaat deze thread nog on-topic geraken? ik wou iets interessants lezen over de UK en Gordon Brown en eventueel counter-speeches van hoge israëlische ome's ofzo, maar ik lees hier weer zaken over de holocaust :/
Kijk, dat soort toespraken is gewoon een slag in het water.De hoge Israelische omes weten dat en hebben wel wat anders te doen dan daar veel
tijd aan te besteden.
Oud 30 juli 2008, 13:57   #99
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

ik vraag mij af hoe zionistische joden staan ten opzichte van (ultra-)orthodoxe joden die het zionisme iets verwerpelijks vinden? worden zij beschouwd als 'echte' joden door de zionisten? of verwerpt men hun mening omdat ze geen zionist zijn? beschouwt men hen als verraders?
(moet ik hiervoor aparte thread openen?)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 30 juli 2008 om 13:59.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 14:21   #100
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Iedereen mag zijn eigen mening hebben. De één pakt de wapens op voor zijn volk en laat zich niet meer discrimineren door een (vaak minder itelligente) meerderheid, de ander verwerpt dat en hoopt op betere tijden. Men moet denken wat ze zelf willen.
BenIsaac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be