![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Lazarus is volgens de canon trouwens ook uit de dood opgewekt.
![]() |
![]() |
#82 | |||
Banneling
|
![]() [quote=Visjnu;3621417]
Citaat:
Citaat:
De eerste brief aan de Korintiërs 1, 9: Getrouw is de God die u geroepen heeft tot gemeenschap met zijn Zoon, onze Heer Jezus Christus. Citaat:
Johannes: Je broer zal opstaan’, verzekerde Jezus haar. [24] ‘Dat weet ik,’ zei Marta, ‘hij zal opstaan bij de opstanding op de laatste dag.’ [25] ‘Ik ben de opstanding en het leven’, zei Jezus. ‘Wie in Mij gelooft mag dan wel sterven, toch zal hij leven; [26] en iedereen die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven. Geloof je dat?’ [27] ‘Ja Heer,’ antwoordde Marta, ‘ik geloof vast dat U de Messias bent, de Zoon van God, degene die in de wereld komen zou.’ Laatst gewijzigd door system : 11 augustus 2008 om 11:39. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 11 augustus 2008 om 11:46. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Gouverneur
|
![]() Mij lijkt 'een volgeling van Paulus' een betere definitie.
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() [quote=Visjnu;3621479]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 augustus 2008 om 11:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister
|
![]() Waarom zou je het christendom beperken tot het Paulinisme? Het ene sluit toch niet noodzakelijk heet andere uit? Een Calvinist is een christen die men een volgeling van Calvin kan noemen, maar daarom zijn alle christenen dat toch niet?
![]() |
#87 |
Minister
|
![]() Bedoel je dat blauw gedeelte? Daar is de discussie juist mee begonnen...
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 11 augustus 2008 om 13:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Gouverneur
|
![]() Dus een christen is iemand die in de god van de Tenach gelooft en die gelooft dat Jezus de Nazarener de Messias was?
![]() |
#89 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik denk inderdaad wel dat dat een objectieve werkbare definitie is. Laat nog wel serieus wat ruimte voor nuance.
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() Juist en u stelde dat Paulus, wanneer hij spreekt over 'zoon van God', dit niet letterlijk bedoelde of iets dergelijks. Of dat we niet wisten wat Paulus daar nu juist mee bedoelde. Maar wij stellen vast dat Marta ook zegt dat Jezus de 'zoon van God' is. Zij kan het natuurlijk ook niet letterlijk bedoeld hebben en het kan later bijgevoegd zijn enz, want het Evangelie van Johannes is veeleer een 'christologisch' evangelie. Maar er staat wel degelijk : dat Jezus de messias is en de zoon van god. Dus er staat niet 'een' zoon van God', maar 'de' zoon van God. Bovendien laat Johannes Jezus zeggen (Joh.10:30): “Ik en de Vader zijn één”. Maar goed, er waren ook christenen, vanaf het prille begin, die dachten dat Jezus gewoon een mens was op een natuurlijke manier verwekt en louter als mens geboren. Maar bij Paulus ligt dit anders na zijn 'verlichting' op de weg naar Damascus.
Laatst gewijzigd door system : 11 augustus 2008 om 14:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En, zoals je zelf opmerkt, heeft Marta dit wel letterlijk zo gezegd? Is het wel correct overgeleverd (een 'ho' is er snel bijgezet)?
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Maar Paulus zegt in Romeinen 1,3-4: Dat evangelie spreekt over zijn Zoon, die naar het vlees is geboren uit het geslacht van David, [4] en die naar de heilige Geest is aangewezen als Zoon van God in kracht, door zijn opstanding uit de doden, Jezus Christus onze Heer. Dit lijkt me toch sterk op een vergoddelijking van Jezus. Wat de definitie van christen betreft: heel moeilijk. Zoals steeds bij het begin van een nieuwe godsdienst, zijn er vlug dissidenties. Vandaar dat ook in het christendom de volgelingen van Jezus niet altijd op dezelfde lijn zaten. Vanaf het begin waren er volgelingen die geloofde dat Jezus louter mens was. Er waren er die geloofden dat Jezus de messias was, maar niet werd herkend. En er waren er die werkelijk geloofden dat Jezus God was. Laatst gewijzigd door system : 11 augustus 2008 om 16:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Wel een heel mooi parallelisme: Citaat:
![]() |
![]() |
#94 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 13 augustus 2008 om 17:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het echte leven woont Jezus hier 3 huizen verder... echt waar! ![]() Ie voldoet toch aan de beschrijving: Lang bruin haar. Een baard. Onverzorgd uiterlijk. Losse kledij. Sandalen in de winter, blote voeten in de zomer. Laatst gewijzigd door bgf324 : 7 juli 2009 om 22:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou kunnen.
In mijn straat lopen de huisnummers op tot 980. Dus statistisch gezien is er meer kans dat er een willekeurig iemand in mijn straat woont dan in een straatje met 20 huizen. ![]() edit: een Waaslander blijkbaar... Ik net ietsje verder (onder Gent) Laatst gewijzigd door bgf324 : 7 juli 2009 om 22:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het grootste deel van de levensbeschrijvingen van Jezus (evangeliën) is gekopieerd van de in de hellenistische wereld circulerende "biografieën" van de na zijn dood vergoddelijkte filosoof Pythagoras, de wedergeboortegod Dionysos, en de god der genezingen Asklepios. Ook van Boeddha werd afgekeken: Jezus wandelt echter niet op de Ganges, maar op de Jordaan. Dit bewijst dat Jezus geen historisch, maar een verzonnen personage is. De Christus waarover Paulus het had, kende deze uit visioenen. Als historische godsdienst is het Christendom dan ook weerlegd. Er heeft nooit een Jezus Christus rondgelopen op deze planeet, of toch zeker niet die van de evangeliën. Met historisch bedoel ik: op een bepaald moment in de wereld gekomen, waarna alles anders werd. Zelfs onze jaartelling vond pas met bijna 1000 jaar vertraging algemene acceptatie onder de Christenen, en berust op een schatting van Beda Venerabilis.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 7 juli 2009 om 23:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Grotendeels vanaf het jaar 325.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |