![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je moet wel. Uit lijfbehoud. Je moet ook wel om een antwoord te formuleren en via les te pareren. Jij bent een belangrijke steunpilaar in het genezen van "deze negatieve emoties*. Ik heb niks dan respect voor onderwijzend personeel. Ik voel mij ook niet geroepen om een discussie te beginnen over een materie waar ik onmogelijk kan tippen aan een jarenlange ervaring. En dit op een terrein waar de *ellende* van de realiteit elke theorie terug naar de schoolbanken verwijst. Wat mij niet weerhoud om een ballonnetje of 3 op te laten. Zoals je zelf al aangeeft, "deze negatieve emoties* houden niet op bij leeftijds grenzen. Ze houden ook niet op bij regionale grensen. Ook niet bij landelijke grensen. Enkel de *targets* veranderen. Ik veronderstel dat je daar ook met jonge mensen zit die verplicht Nederlands leren. Of zelfs meer algemeen; zich verbannen voelen tot school gaan. Jongeren die ageren is normaal. In dit geval tegen een les nederlands die ze helemaal niet willen. Is het mogelijk dat de meesten, wanneer zij van een ander land naar belgië verhuisden, reeds Frans spraken? Of een taal spraken die nauwer tegen het Frans aanligt? In dat geval is de weg van de minste weerstand naar integratie het frans. Is het mogelijk dat "Vlamingen Pesten" hun de meeste garantie biedt op een snelle integratie? In dat geval is het niet meer dan conformisme. Is het mogelijk dat ze in die pogingen tot integratie net dat stapje *er over* gaan? Ik denk niet dat ze begrijpen waar het echt rond draait. En dat leidt tot een zwevend realiteits gevoel, waarin radicaliseren niet eens radicaliseren is. Is het mogelijk dat alle andere lessen in het frans worden gegeven? Dus de gehele Franse Cultuur wordt in al zijn geuren en kleuren onderwezen ? Daar kan jij niet tegenop met enkele lessen Nederlands. Zou het kunnen dat het een Mondiaal gegeven is ? Zoals ik al zei: De targets veranderen. Welke groep mensen hebben ze gehaat voor ze naar hier kwamen ? Hadden ze niet een of andere intense reden om te verhuizen? Makkelijker om het haat gevoel dat heel hun persoonljkheid zin geeft te behouden en een ander *target* te kiezen. Zou het kunnen dat Brussel een lange Anti Vlaamse geschiedenis heeft ? En doordat Vlaanderen de regio nogal links laat liggen, ze zijn er ook niet gewenst, raken enkel de radicale Vlaamse standpunten doorheen de mazen van het media net. Misschien hebben ze echt wel de indruk dat Vlaanderen racistisch is en gaan ze daar tegen in met dezelfde kracht. Misschien zitten ze echt wel in een ellendige armoedige situatie zonder uitzicht op beter. Bij gebrek aan geld kunnen zij zich geen verleden en toekomst kopen. Misschien is het wel zo dat de enige manier waardoor ze zich een "identiteit" voelen er in bestaat om opgenomen te worden in een groep, die zich onderscheid van een andere groep door *negatieve emoties* t.o.v. mekaar. Een combinatie van duizenden andere factoren ? Ik weet het niet. Ik weet wel dat het in mijn ogen onaanvaardbaar is. Ik denk ook wel dat veel kan *verholpen* worden met een degelijk onderwijs. Ik ben mij er zeer terdege van bewust dat jij, als lesgever, daar een zeer grote verantwoordelijkheid in draagt en dat jij niet blij bent met die druk op jouw schouders. Misschien verwacht ik (en de hele maatschappij) wel te veel van jullie. Maar we zouden er inderdaad over kunnen praten. Dat begint bij accepteren dat het probleem er is. En niet alleen in Brussel. Is het dat niet wat ik al de hele tijd probeer te zeggen ? Accepteren dat het probleem er is. En het proberen te bekijken van alle kanten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, beste Laatste_Belg, ik ben blij dat je wil erkennen dat het probleem wel degelijk best�*�*t.
Nu we dat achter de rug hebben, kunnen we volgens mij maar beter proberen daar zo snel mogelijk een oplossing voor te vinden, in de hoop dat ze op tijd komt. Ik hoop alleen dat ik niet al te negatief overkwam: er zijn wel degelijk allochtonen die er in slagen te ontsnappen aan de zelfingenomenheid van een belangrijk deel van de Franstalige Brusselse 'beau monde', en die zonder angst of haat de stap naar de Nederlandstaligen toe durven zetten. Ik ben daar alleszins erg blij mee, en ik hoop dat het succes van het Nederlandstalig Onderwijs in Brussel aanhoudt. In de Franstalige Gemeenschap, waar ik als lesgever aan verbonden ben, is alleszins dringend behoefte aan een nieuwe wind, ook, en misschien zelfs vooral, in de wereld van het onderwijs. Ik hoop dat ik ook mijn duit in het zakje kan doen. Dank u voor uw aandacht, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Staatssecretaris
|
![]() idd, voor mij zegt dit genoeg. Eigenlijk roept Maingain gewoon op tot etnische kolonisatie, puttend uit de rijke franstalige visvijver Brussel. Wil je dicht bij Brussel wonen en toch volledig Franstalig blijven. Koloniseer de Vlaamse rand. Op termijn is het daar Franstalig.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
He he, ik geef ook les in Brussel, wel de iets oudere ( 16-18 jaar ), ha en ik zit in het Nederlandstalig onderwijs.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... Laatst gewijzigd door Alvader : 6 augustus 2008 om 21:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister
|
![]() in 't onderwijs ?
dan was deze reactie van jou zeer misleidend, en had ik beseft dat het niet eens je eigen beleving was, dan had ik je genegeerd, zoals sommige anderen. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Staatssecretaris
|
![]() [quote=De_Laatste_Belg;3611638]
Citaat:
Tenzij ik iets belangrijks over het hoofd zie is dit citaat m.i. nochtans behoorlijk in tegenspraak met het citaat waar het mij over ging: "De Vlaamse paranoia gaan heel ver. Zo is de wooncode een gevolg van de Vlaamse angst dat Walen de Vlaamse werkloosheids statistieken zal vervalsen. Want franssprekenden hebben weinig kans op werk in Vlaanderen. De meeste Vlamingen weten totaal niks van wat er gebeurd op Waals territorium. Van niks weten leid tot vooroordelen. En vooroordelen leiden to Xenofobie. Al heb je niet de moed om de zaak van twee kanten te bekijken. of misschien is het onvermogen. Of misschien tonen onze media enkel wat we willen zien." Is de wooncode nu een goed initiatief, of is het eigenlijk ingegeven door Vlaamse paranoia gebaseerd op vooroordelen die tot Xenofobie (ok, met hoofdletter!) leidt? En wat bedoelt u precies met Vlaamse paranoia? Bedoelt u soms dat "de Vlamingen" schrik hebben dat "de Franstaligen" altijd "NON" zullen zeggen? Of dat "de Franstaligen" niet over de intellectuele capaciteiten beschikken om Nederlands zullen leren? Of...???? Ik heb liever dat u het zelf invult. En vindt u dat Vlamingen xenofober zijn dan Brusselaars of Walen? PS: ik heb wel de pretentie min of meer een idee te hebben van wat er onder de Waalse bevolking leeft, want ik werk al bijna zeven jaar in Luik en ik praat er geregeld wel eens met mensen over van alles en nog wat. De meeste van mijn Franstalige collega's spreken trouwens zeer goed Nederlands, hebben desondanks geen flauw idee van wat er in Vlaanderen leeft. Ze komen namelijk vrijwel nooit in Vlaanderen en kijken even vrijwel nooit naar Vlaamse of Nederlandse televisie... En ik vind mijn Luikse collega's inderdaad niet minder xenofoob dan Vlamingen. Ze zijn wel, om het vriendelijk uit te drukken, "minder direct" in hun taalgebruik dan wij. Laatst gewijzigd door Felix (be) : 7 augustus 2008 om 00:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Staatssecretaris
|
![]() Zonder aanvallend te willren zijn: ook jij laat le leiden door eerse indrukken, vooroordelen. Wij allemaal trouwens. Het debat wordt langs beide kanten beheerst door emotionelen ( ik leg je later nog mijn woordkeuze uit ).
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Parlementslid
|
![]() Dat is hier recentelijk gepost door iemand die naar een oplossing zocht ivm taalklachten....
![]() |
#89 | ||||||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb in Brussel gestudeerd en gewoond. Ik heb daar Franstalige vrienden en nu ook collegas aan overgehouden waar ik opperbest mee overeenkom, maar ik spuug onderhand ook bloed als ik word geconfronteerd met de neerbuigendheid en de arrogantie van een bepaald wijdverspreid type Franstalige Brusselaar. Ik generaliseer dus helemaal niet tussen alle Franstaligen. De media min of meer wel. Is dat fout? Ja en nee. Ja, want het verschil tussen Waal en Brusselaar, en zelfs Brusselaar en Brusselaar is groot. Nee, want communautair-politiek bestaat er slechts 1 standpunt voor alle Franstaligen. Het is met het tweede feit dat wij vandaag, als Vlamingen, moeten afrekenen. Dat is dubbel spijtig voor de Walen. Dat is hetgene wat ik niet terugvond in jouw betoog, en waarom ik zo aandrong dat je mijn vraag zou beantwoorden. Het begrip dat de volledige Franstalige politieke beweging even radicaal taalnationalistisch is als bij ons het VB is een cruciale realiteit. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De Franstalige standpunten zijn trouwens helemaal niet defensief. Ik benadruk nog eens dat alle problemen zich afspelen in Brussel (waar men minder Vlaams eist) en in Vlaanderen (waar men meer Frans eist). Niets in Wallonie, daar werkt het systeem van het negeren van de Vlaamse rechten blijkbaar nog steeds naar behoren. Opmerkelijk toch, als je de recente census van LLB mag geloven die tot 1 miljoen ingeweken Vlamingen in Wallonie situeert. Citaat:
Citaat:
En nee, de oude kieswet is geen mogelijkheid, zie behandeling door Matthias Storme. Eventueel was vóór het verstrijken van de deadline in 2007 nog een andere regeling mogelijk, zoals een federale kieskring. Inmiddels kan dat niet meer, en is de splitsing eigenlijk de enige mogelijkheid. Het is dus wachten op de parlementaire procedure. Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
(laat ik eens met een paar 'ik''s beginnnen, hoewel mijn opvoeding dat altijd als 'onbeleefd' gemerkt heeft) Ik verplaats mijn innerlijk oog zeer veel van *point of view*. Ik kijk het ene moment vanuit mijn eigen "Vlaming zijn". Ik kijk het volgende moment neer op mezelf en probeer aan te voelen hoe "mijn vlaming" zijn wordt bekeken. Ik dacht dat dit duideljk was. Verkeerd gedacht ? Oh well. Dus je wil dat ik hetzelfde nog eens zeg, maar in andere woorden. De wooncode is in intentie een goede maatregel. Want in intentie is het niet meer dan: Er wordt nieuwe Vlamingen gevraagd om de intentie te kennen te geven dat ze Nederlands willen leren, en in ruil wordt er hun een gratis cursus Nederlands aangeboden. En dat is niet alleen volstrekt legaal, maar ook een zeer open en goede stap naar integratie toe. Helaas zijn er andere manieren om deze boodschap over te brengen. Stel je voor. Een Vlaamse beambte die zegt: Ach zo gij wilt hier wonen. Wilt ge wel Vlaams leren ? Ah ja ? Bewijs het dan en kom naar de cursus. Dat zou op z'n minst aanmatigend zijn. Helaas. Er zijn is nog manier om deze maatregel uit te leggen. Dit keer naar de *buitenwereld* toe. Bijvoorbeeld de manier waarop veel radicale Vlamingen dat doen. Tegelijk een manier waarop hun xenofobie voor Walen pijnlijk naar boven komt drijven. Namelijk: Waalse imigranten moeten zich aanpassen aan Vlaanderen. Het spreekt voor zich dat de aanduiding "imigrant" mij zeer tegen de borst stuit, het gaat hier grondwettelijk om Belgen. Ook. Dit is puur het oproepen van een negative sfeer op een moment dat we dit echt niet kunnen gebruiken. Er onstaat een sneeuwbal effect. Want onze Waalse medeburgers kunnen bijna niet anders dan *fout* reageren op een foute interpretatie. En het Brusselse FDF zal maar wat graag Vlaams extremisme in de verf zetten om te provoceren. Wat weer Vlaamse reacties uitlokt. Niet alleen van radicale Vlamingen. Ook van gematigde Vlamingen die alle Vlamigen behoren te verdedigen in alle omstandigheden naar de buitenwereld toe. Dus ook de radicalen. Als je nu op dat geheel neerkijkt. Met een ander innerlijk oog dan "betrokken partij zijn" en "star", dan is het toch niet verwonderlijk dat we een tikje op de vingers krijgen van de VN. Hoe onterecht ook. De buitenwereld staat zeer kort bij een interpretatie die de Vlaamse paranoia t.o.v. Wallonië aanwijst en in vraag stelt. Tot zover dit. Het is wel aangenaam om te zien dat je dichter naar de kern van de zaak toe beweegt dan je waarschijnlijk openlijk zult toegeven naar mij. Citaat:
Desondanks hebben mijn Waalse collega's geen flauw idee wat er in Vlaanderen leeft. Desondanks hebben mijn Vlaamse colega's geen flauw idee wat er in Wallonië leeft. Er zijn geen "communitaire spanningen" tussen de colega's. Er wordt trouwens geen verschil gemaakt tussen "Waal" en "Vlaming", niet in mijn KMO. We weten dan wel weer van mekaar wie dat er Frans spreekt en wie dat er nederlands spreekt. En dat is wat telt voor de job. En dat, mijn waarde, is korter op de realiteit dan al het boe-geroep vanuit de zijlijnen. En ik vind mijn Luikse collega's inderdaad niet minder xenofoob dan Vlamingen. Besef je hoe lief dat je dat gezegd hebt ? Heel anders dan de xenofoobs in hun korte "negatieve sfeermakerij one liners", die je ten overvloede kan lezen overal op dit forum. Dat kan je toch niet ontkennen ? Of ga je mij verplichten om een 100 tal van deze reacties in quote te zetten ? Oopz, dat is weer eindigen met een vraag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gelukkig zijt ge de laatste...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Minister
|
![]() Leuk ! Dit "cross posten". Best wel grappig dat je aan 't schrijven was terwijl ik aan 't schrijven was. Maar nu sta ik dus weer achter. LOL & BLAH.
*lacht* |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Gouverneur
|
![]() Laat ons de vraagstelling omkeren: hoeveel jaren vormden de Franstaligen al één front tegen de Vlamingen terwijl deze laatsten -helaas- steeds verdeeld waren (en voor een deeltje nog altijd zijn, in tegenstelling tot wat u beweert)? Zij pasten zéér efficiënt de aloude methode 'verdeel en heers' toe, dat moet ik hen nageven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 7 augustus 2008 om 10:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik schrik elke keer weer enorm als ik bepaalde Franstalige collega's (let wel, die collega's spreken beter Nederlands dan 99% van de andere Franstaligen, en beter Nederlands dan 98% van de bezoekers op dit forum Frans!) in Luik (=de verpletterende meerderheid als ze eens in mijn nabijheid hun mond open doen) de in "de krant" of tv voorgekauwde vuilspuiterij herhalen, hoor. De Vlaamse pers doet in zijn geheel véél beter zijn best om objectief te zijn. Vlaamse politici worden geregeld in vraag gesteld (en soms zelfs door de gehaktmolen gedraaid) in Canvas-nieuwsduidingsprogramma's, en zoiets mis ik VOLLEDIG in de Franstalige pers. Je zou bijna het idee krijgen dat "de Franstaligen" bijzonder weinig gevoel voor zelfkritiek aan de dag kunnen leggen... (U vermeldt zelf dat de veroordeling van het niet-benoemen van de drie burgemeesters onterecht is. Oef, denk ik dan, maar dan blijft u in dat verband toch het woord paranoia gebruiken. - Ik vind het trouwens verschrikkelijk dat ik op mijn werk bepaalde Vlaamse politici geregeld als "fascho's" en "negationistes" hoor bestempelen - bij mijn weten wordt dat soort termen niet gebruikt in de Vlaamse pers, en ik vind zelfs dat men alles bij elkaar nog onbegrijpelijk mild is voor figuren als Daerdenne of Flahaut) Ik moet hieraan toevoegen dat ik heel moedeloos (en helaas ook radicaler) geworden ben door die eindeloze reeks domme (om niet het predikaat "oorlogszuchtige" te gebruiken) reacties van de veel radicalere Franstalige pers die meeheult met de overwegend anti-Vlaamse Franstalige bourgeoisie. Ik kan dit helaas niet meer vriendelijker formuleren. Helaas baseert "de buitenwereld" zich grotendeels op die alles behalve objectieve Franstalige pers, met alle gevolgen vandien. Laatst gewijzigd door Felix (be) : 7 augustus 2008 om 11:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Ben ik dan een belgicist ? Och ik weet het nog zo niet. Het is een scheldwoord, denk ik. Ik ben niet zo graag uitgescholden. Ik heb het ook niet zo op B plus, bijvoorbeeld. Maar dat zijn dan ook geen belgicisten. Echte belgicisten staan zowel tegenover de confederalisten en de separatisten, als tegenover het Franstalig-nationalistisch Brusselse FDF, het Waalse autonomiestreven en het Franse rattachisme. Ik weet nog niet zo of ik in die groep val. Ik ben zeker niet voor het samenhouden van België ten alle kost. Ik hou wel van mijn "Vlaamse eigenheid". Waarin Vlaams niet hetzelfe is als "anti iets". Ik heb er geen behoefte aan om mezelf te bewijzen door "anti iets anders" te zijn. Ik denk trouwens dat wie je bent meer tot uiting komt in de dingen waar je "pro iets" staat. Ik zou liever België samenhouden in "wederzijds begrip" en vooral "respect". De sfeer is totaal anders vandaag. Ik dacht dat het wel duidelijk was dat ik mij niet fixeer op het al dan niet splitten van België. Maar meer pro mechanismen die het "begrip" tussen de twee gemeenschappen zou kunnen aanwakkeren. Als daar zouden kunnen zijn: Meer steun voor tweetalig onderricht in Brussel. Meer items over Vlaanderen in de Waalse berichtgeving, meer items over Wallonië in de Vlaamse berichtgeving. Meer positive sfeerschepping tussen de gemeenschappen. Meer openheid van bestuur, zodat we tenminste weten wie er welk standpunt inneemt en vooral waarom. Meer Nederlandstalige accenten in het opvangen van mensen die naar België verhuizen, vertrekkende van de situatie waaruit ze komen. Niet vanuit de situatie waar ze naar toe gaan. Meer Belgische initiatieven en een platform om Belgishe initiatieven te formuleren. Meer Belgische (en vooral ook Vlaamse) uitleg naar Europa toe. Meer vertalingen naar het Engels (om te beginnen vooral van Vlaamse werken). Meer vertalingen naar het Frans, duidelijk gesteund door de Vlaamse overheid. Meer Vlaamse "waarom" vraagstellingen. Meer initiatieven van Vlaanderen in Brussel, al worden die tegengewerkt. Meer gezond verstand, waren wij Vlamingen daar niet beroemd voor ? De lijst kan langer. En ik zou wel verder kunnen gaan, moest ik het beleid uitmaken. Maar dat doe ik niet. Misschien maar gelukkig ook, want natuurlijk heb ook ik een aantal misvattingen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
IK vrees dat verkiezingen niks oplossen. (ja daar zit angst in besloten). Maar wat als ze dat toch kunnen zijn ? Of tenminste openheid brengen ? (ja daar zit angst in dat de standpunten nog meer zullen radicaliseren) Maar zolang we democratie hoog in het vaandel dragen is een democratiche weg dé weg om te gaan. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het voornaamste verschil is dat we Belgen zouden blijven. Voor mij is Belgie veel meer dan de organisatie van haar structuren, het heeft een eigen identiteit, een amalgaam van Waal en Vlaming dat voor iedereen anders is, maar veel elementen deelt. Mensen die zeggen dat confederalisme hetzelfde is als separatisme herhalen meestal gewoon wat ze van de Franstaligen hebben gehoord, uit vermeende redelijkheid of om zich af te zetten tegen de onreine flaminganten. Om te zeggen dat, als we morgen elk grotendeels een eigen politiek beleid uitstippelen, dat Belgie dan net zo goed kan ophouden te bestaan, dat dat hetzelfde is als geen Belgie, wel dat gaat voorbij aan die gevoelsmatige identiteit. Dat vind ik onterecht, en ik denk van u hetzelfde. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Trouwens ik denk dat het Vlaams - Waals gekibbel en de organen die dit gekibbel mogelijk maken onlosmakelijk verbonden zijn aan België. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |