![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Schepen
|
![]() Iedereen zijn ding ik vind het ook BAH maar mij niet gelaten ze doen waar ze goesting in hebben , en je hebt normale homo's ook : geen verwijfde
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Banneling
|
![]() Reli-fobi is nu typisch wel iets voor christenen onderling. Protestanten deugden niet, Catharen waren ketters, Orthodoxen afvalligen, Joden godsmoordenaars, Islamieten vervaarlijke duivels, en ga zo maar door.
Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2008 om 11:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Bovendien vind ik het wel weer typisch dat er in dit draadje gelijk weer gezeken moet worden op de normale familie. Het spijt mij dat een normale verhouding tussen man & vrouw met kinderen zo ouderwets is voor sommigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik denk dat een achtervoegsel foob/fobie hier inderdaad taalkundig fout is; grieks ben ik niet machtig, misschien weet iemand het deftige woord voor "mijdend", "vliedend" of "vijandig" ... ?
Het lijkt mij wenselijk om taalvervalsing, hoe politiek-correct ook, zo veel mogelijk tegen te gaan.
![]() |
#86 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
Vergelijkbare discussie was er al eerder over o.a verkeerd gebruik van het (latijnse) woord "racisme". Maar nogmaals, ik ken geen grieks dus hoop ik dat iemand met de juiste scholing een betere term kan leveren. Eigenlijk nog beter: een zuiver germaans woord aandragen.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 21 augustus 2008 om 12:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Minister
|
![]() de suffix -foob wordt gangbaar gebruikt voor "haat voor" of "afkeer van". Bijvoorbeeld ook in xenofoob. Taal evolueert, dat heeft niets met verkeerd gebruik te maken.
![]() |
#89 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In het Van Dale Groot Woordenboek hedendaags Nederlands staat bij "afkeer" als één van de mogelijke hyponiemen "homofobie" vermeld (te samen met "afschuw", "antipathie", "walging", "anglofobie", "gallofobie", etc.). U bent dus weldgelijk een homofoob, en dit volgens het woordenboek. (PS: geen probleem als u even het woordje "hyponiem" moet gaan opzoeken, maar als u het niet vindt, mag u het altijd vragen)
![]() |
![]() |
#90 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Onderschat nooit het woordenboek (zie mijn post hierboven). Het ligt eerder aan de persoon die het boek gebruikt...
![]() |
#91 |
|
![]() Ja, dat "argument" wordt ook gretig gehanteerd door de (overwegend taalzwakke) misbruikers van het woord "racisme".
![]() |
#92 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Homofobie (van de afkorting homo voor "homoseksueel" en fobie, "vrees, angst") is letterlijk de angst voor homoseksualiteit. Het woord is in de twintigste eeuw gevormd, echter met als betekenis: een haat voor of afkeer van homoseksuelen en homoseksualiteit. Het woorddeel "fobie" moet hier dan ook niet letterlijk worden opgevat: het gaat niet om een psychische aandoening, zoals bij reguliere fobieën. Dat er etymologisch vanalles aan te merken valt op de constructie van deze term, is duidelijk. Niet alleen met de suffix is er een probleem, maar ook met de prefix. Letterlijk vertaald betekent het Griekse 'homo' immers 'hetzelfde'. Als je 'homofobie letterlijk vertaalt, zou de term dus "vrees voor hetzelfde" betekenen, hetgeen natuurlijk nergens op slaat. Er is dus geen enkele reden om af te wijken van de betekenis die de 'uitvinder' van het woord aan de term homofobie heeft gegeven, namelijk 'afkeer van homofilie/homoseksualiteit' en dan zeker niet als dat gebaseerd is op de letterlijke betekenis van één deeltje van het woord, terwijl de letterlijke betekenis van het andere deel genegeerd wordt. Laatst gewijzigd door Patsy Stone : 21 augustus 2008 om 13:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Er zijn veel onderzoeken bekend onder bijvoorbeeld ''potenrammers'' waaruit blijkt dat veel zich daaraan schuldig maakten om hun eigen latente-homoseksualiteit te verbergen. Kortom, homofoben zijn mietjes! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Minister
|
![]() Hanteren is ook een voorbeeld van een woord waarvan de oorspronkelijke betekenis wijzigde. Het engelse 'haunted' heeft trouwens dezelfde roots. Echt consequent ben je dus niet in je taalpurisme.
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dat het nederlandse "hanteren" nodig was te worden gevormd omdat het oudere woord "handhaven" te veel toegespitst was (geraakt) op de betekenis beheersen/beheren en er een nieuw woord nodig was voor de betekenis "manipuleren"; vergelijk met het Duits: "handhaben" zowel als het minder gebruikte "hantieren" betekenen allebei voornamelijk ons woord "hanteren" (handhaven = wahren, of beibehalten). Maar, erg lastig speurwerk inderdaad want het franse hanter (= to haunt) ziet er niet latijns uit en ik kwam ook niets erop lijkends tegen bij spaans. http://www.yourdictionary.com/haunt http://fr.wiktionary.org/wiki/hanter
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 21 augustus 2008 om 14:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ben ik dan jeepofoob? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.cnrtl.fr/etymologie/hanter stuurt dan weer terug naar het Engels, met een suggestie vh (germaanse)"heim" < =skand. "heimta", Normandische origine dus. ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 21 augustus 2008 om 15:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens in mijn Van Dale staat homofobie niet als verklaring voor afkeer hoor. Kijk maar: http://www.vandale.nl/vandale/opzoek...ekwoord=afkeer Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 21 augustus 2008 om 15:10. |
|
![]() |
![]() |