![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 | |
|
Banneling
|
Citaat:
gezin van 4 slechts 1 volwassene moet de volle pot betalen (de drie anderen reizen gratis) kostprijs h/t € 34 ofte 15 l diesel = € 17 |
|
|
|
|
|
|
#82 |
|
Banneling
|
Dat klopt. Niemand zal daarvoor een boterham minder eten hoor. En de sfeer zal heel wat gezelliger worden op de bussen en trams. Men kan controleurs enkel nog wat rond laten reizen om mensen bij te staan die problemen hebben, of geweld te voorkomen. Véél meer mensen gaan ook van het openbaar vervoer gebruik maken. En om het helemaal goed te doen : dat ze dag en nacht rijden, 3 shiften van 8 uur.
Laatst gewijzigd door piraat : 22 augustus 2008 om 13:32. |
|
|
|
|
|
#83 | |
|
Minister
|
Citaat:
in het dorp naast ons is er wel een degelijke busdienst
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." |
|
|
|
|
|
|
#84 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Hij houdt geen rekening met de externaliteiten van auto-verkeer. Die maken dat de kost ervan vele keren hoger ligt dan hij hier voorstelt.
|
|
|
|
|
#85 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#86 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Wat u hierboven schetst (veel meer mensen gratis op het openbaar vervoer, dat bovendien dag & nacht moet rijden) is niets anders dan een collectivistisch fantasme; het lijkt allemaal zeer haalbaar, enkel omdat uzelf het schijnbaar niet moet betalen. In werkelijkheid leidt de levering van 'gratis' diensten door de staat tot massale welvaartsvermindering, enerzijds omdat de beschikbare middelen door de consument niet meer rationeel worden gebruikt (hij neemt immers de prijs van zijn verbruik niet meer waar) en anderzijds omdat de gecollectiviseerde productiemiddelen, vermits ze van 'iedereen' zijn, eigenlijk van niemand zijn en dus ten prooi vallen aan verwaarlozing en wanbeheer.
|
|
|
|
#87 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De mensen die daar werken kunt u makkelijk manipuleren met een beloning en straf-systeem. Premies voor gemotiveerde werknemers, verlofdagen en promotie, een goed pensioen. Verlies van verlofdagen, premies, geen promotie en %-tjes minder pensioen voor luie, te nonchalante werknemers. Voor de echte rotte appels desnoods oneervol ontslag zonder uitkering...Er valt best wat te verzinnen om het enthousiasme erin te houden. |
|
|
|
|
|
|
#88 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
en jou en je gezin kan verplaatsen ! Je kan zo'n ding voor 1 dag huren bv. een Opel Astra diesel kost je € 48,-. Hierbij moet je nog nevenkosten tellen zoals de verplaatsing naar de verhuurder om de auto af te halen en de kosten om hem terug te brengen, de parkeerkosten op bestemming enz.. De NMBS tarieven zijn ondoorzichtig bv. in het week-einde is het goedkoper en er zijn ook andere "goedkopere formules" zoals OMNIO, Grote gezinnen, (als je ooit 3 kinderen gehad hebt - heb je levenslang recht op een 1/2 prijs tarief). Het komt me voor dat heel dit ingewikkeld tarievensysteem in feite bedoeld is om "buitenlandse" treingasten de volle pot te laten betalen, samen met zij die slechts occasioneel de trein gebruiken. Een goed alternatief zou bv. zijn het toegankelijk maken van kortingkaarten aan een aangepaste prijs voor iedereen, zodat het veelvuldig(er) gebruik maken van de trein beloond wordt. .... Verder zou binnen grote agglomeraties er een eenheidstariefstructuur moeten bestaan voor alle vormen van openbaar vervoer en al deze vormen zouden in een samenwerkingsverband moeten samenwerken, zo zou het treinverkeer het bus- en tramverkeer kunnen ontlasten en rationalizeren (zie het systeem in de grote duitse steden).
|
|
|
|
#89 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Een uitsluitend door politieke partijen gedomineerde staat doet in feite net hetzelfde, maar daar bestaat er een grote inspraak ten minste van de partijleden en zelfs van de kiezers. Dit is een ongelofelijke vereenvoudiging om slechts te zeggen dat beide systemen blijkbaar aan nadelen inherent aan het systeem lijden - ze zijn beide echter voor verbetering vatbaar (alles kan beter dixit Marc Uytterhoeven)
|
|
|
|
#90 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Reken jij het eens voor
|
|
|
#91 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een degelijk snelwegennet uitbouwen is nooit het doel geweest in dit land. Ben je Limburger en je wil naar West-Vlaanderen? Brusselse ring. Ben je een Antwerpenaar en je wil naar Luik? Brusselse ring. De mensen die dat "snel"wegennet hebben uitgetekend verdienen de kogel. Ze beroepen er zich nog steeds op dat ze weinig autostroken hebben gelegd want dat zou milieuvriendelijk zijn en de auto ontraden. Intussen staat elke morgend en avond er een rij auto's uren hun uitlaatgassen te spuien en trekken ze op en remmen weer. Pure energieverspilling. In Nederland zijn ze verdomd veel intelligenter hoor.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 22 augustus 2008 om 17:22. |
||
|
|
|
|
|
#92 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#93 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#94 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Neem een wegenkaart van Duitsland of Nederland en vergelijk die eventjes met bijvoorbeeld die van Frankrijk of België. Onmiddellijk valt op dat de laatste een soort spinnenweb vormen naar een bepaald centrum (resp. Parijs en Brussel), terwijl bij de twee andere staten een stersysteem is uitgewerkt. Heel de uitwerking hangt samen met de staatsvorm: sterk centralistisch in Frankrijk en tot voor kort in België, met oog voor regionale rangorde in Duitsland en Nederland.
|
|
|
|
|
|
#95 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
In Duitsland heeft de DB een (elektronische) klantenkaart ingevoerd waarmee je recht heb op bepaalde kortingen. Je spaart er kilometers, in navolging van de luchtvaart.
|
|
|
|
|
|
#96 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De toegestane "korting" op de 10é aankoop zit in de 9 vorige ingecalculeerd. Trouwens occasionele gebruikers hebben daar geen profijt aan sowieso.
|
|
|
|
#97 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Men zal wel nooit vermoed hebben dat er ooit zoveel wagens zouden rondrijden en alles eens herschikken is geen optie meer. Het zou helpen moesten allen die in brussel ganse dagen werken ook eens in brussel gaan wonen.
|
|
|
|
#98 |
|
Banneling
|
Als men de werkelijke kost van het rijden met de trien zou doorrekenen aan de klant, ipv terug te moeten vallen op een overgesubsidiëerdheid, dan zal de trein/het openbaar vervoer inderdaad een pak duurder uitkomen. Die subsidies zijn we dan ook beter kwijt dan rijk. Laat de vrije markt daar maar spelen, ipv een beroerde dienstverlening als het summum door de strot van de burger te duwen.
Ik kruip er in elk geval niet meer in, zelfs niet voor een tripje naar Antwerpen. Een parkeerticketje kost me minder dan een treinticket. Los daarvan kom en ga ik wanneer ik wil, zit ik niet te wachten op treinen met beroerde en onstipte dienstregelingen en reis ik in alle comfort |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik zie het al voor me.
Aan het loket in't station. Meneer, wat is het goedkoopste treinticket om van hier naar daar te reizen? Zit U in 1 van de volgende uitzonderingsgroepen? Neen, ik ben ouder dan 26 jaar, jonger dan 65, werk in de prive en ben niet officieel mindervalide. Dan ben ik bang dat U de hoofdprijs mag betalen. Uiteindelijk moeten we toch wat geld in kas krijgen nietwaar. Bent U een regelmatig treingebruiker? Ik zou het kunnen worden indien het tarief meevalt. Maar dat lijkt er niet op nietwaar. Indien U voor onze zeer voordelige Multi-kaart + zou kiezen, dan kan U meer keren de rit maken die U nu wil maken. Of zelfs langere reizen. En dat voor een een kleine meerinvestering nu. Tof, laat ons dat doen, nu meer betalen met de kans dat ik nadien de trein meer zou gaan gebruiken.
|
|
|
#100 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
afhankelijk van de bestemming heb je zeeticketten, zooticketten, museaticketten enz. Het is altijd wijs als je bijv. naar Bxl gaat te vragen welke voordeelticketter er die dag voor handen zijn.
|