![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het niet allen over het gebruik van woorden maar ook vooral over de klanken en de intonnatie's, die toch veel dichter liggen bij het Westvlaams dan dat zij bij het Brabants liggen. Nu, ik moet zeggen dat ik in de omgangstaal héél veel gelijkenissen zie tussen het Westvlaams regio De Panne tot over Heuvelland en het Frans-Vlaams. Ik geloof echt dat een Fransvlaming zal moeten ondertiteld worden indien die op de Vlaamse TV komt, net als de Westvlaming. De regionale Westvlaming zal de ondertiteling niet nodig hebben.
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het Veurnse dialect en het Poperingse verschillen uiteindelijk bijlange niet zoveel van elkaar hoor, neem dat van mij aan.
![]() |
![]() |
#85 |
|
![]() Héél juist! Dat wou ik Jvdb nog repliceren. Het wordt zeker nog gebruikt.
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet juist. Alleen al de recente sluiting van de suikerfabriek zorgde in Poperinge voor heel veel sociale deinig, want veel uitwijkmogelijkheden zijn er in Poperinge niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
Ik wil er nog aan toe voegen dat de verschillen tssn Diksmuide-Veurne-Poperinge quasi niets zijn. Ieper scheelt een klein beetje. Kortrijks en Roeselaars is dan met de sk.
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Hm ja, misschien is daar wel iets van waar dat de Frans-Vlamingen ons minder goed verstaan dan wij hen. Kan ik mij wel voorstellen.
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
Het is niet origineel omdat het in bepaalde gebieden wordt opgedrongen, vooral de uiterste gebieden in bv Limburg en vooral Westvlaanderen. Ik vind het echt zó bekakt overkomen dat mensen van het dialect plots te denken te moeten overschakelen op het AN. En die gruwelijke intonatie's daarbij. Ze blijven dan beter HUN dialect praten. 3/ De dialecten zijn statisch in hun eigen gebied, en ik wens dat zo te houden. Maar jammer genoeg heeft de TV en het onderwijs een héél nefaste invloed daarop. Verkavelingsvlaams is gewoon gruwelijk.
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom, in uw heel bericht zie ik geen enkel taalkundig element waarom ons AN "gekunsteld" zou moeten zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alweer een grote misvatting. Dialecten zijn helemaal niet statisch, en al zeker niet "in hun eigen gebied". Alleen al de verschuiving in het Vlaams is daar een heel duidelijke aanduiding van (de Oost-Vlaamse vorm is immers een evolutie).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verkavelingsvlaams is niet het resultaat van een normale interactie tussen dialect en standaardtaal, maar wel dat van een door elkaar gooien van beide taalvormen doordat men het onderscheid mist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
|
![]() Citaat:
http://nl.wiktionary.org/wiki/WikiWo...ek:Oost-Vlaams Citaat:
Laatst gewijzigd door azert : 27 augustus 2008 om 06:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik vrees dat U alles niet begrijpt wat betreft de ch'ti problematiek, over Dany Boon... Lees maar hieronder: Zoals Chirac aan zijn medewerkers verklaarden tijdens het begin van zijn campagne in 1995 over de sociale onzekerheid : "Hou U vast, ik zal je straffe zaken voorschotelen, je grootse veranderingen voorspellen". Met Dany Boon is het ongeveer hetzelfde als hij praat van Frans-Vlaanderen; hij geeft ons zijn definitie over Frans-Vlaanderen na de vraag van een internetter : - 17de commentaar: Patrice Pannekoucke: "Waarom heeft men geen dorp gekozen in de mijnstreek ? Sint-Winoksbergen (Bergues) ligt in het Vlaamse land en het ch'ti wordt er niet gebruikt of nauwelijks ? Alhoewel ik graag het ch'ti hoor stel ik me de vraag of iedereen nu gaat denken dat iedereen in le Nord dit dialect spreekt? Mijn felecitaties aan iedereen over het goede humeur die uitstraalt in deze film." - 18de commentaar: Antwoord van Dany Boon: "Zoals ik juist las heb ik familie wonen in Sint-Winoksbergen (Bergues) die ch'ti is én geen Vlaming, zelf ben ik geboren in Vlaanderen daar Armentières er deel van uitmaakt. Maar ik ben ch'ti. Het is belangrijk in mijn film om de openheid aan te tonen en de cultuurmengeling die beinvloed wordt door de verschillende gemeenschappen die allemaal dezelfde humaniteit bezitten". Bovenstaand antwoord tussen D.Boon en een internetter is een gedeelte van een chat op een forum van La Voix du Nord. De mengeling van verkeerd inzicht en humaniteit dient om te boel te verzieken... Ieder geschreven woord moet met de nodige korrel worden begrepen. Met deze ruil willen wij bevestigen dat D.Boon, de onrustzaaier en de kiezer is van de foute filmlokatie. Geen enkele andere gemeente tussen 4000 en 30000 inwoners in de regio Nord Pas de Calais (d'er zijn er honderden) kon de filmmaker tijdelijk huisvesten?? Analyse: "Zelf ben ik geboren in Vlaanderen daar Armentieres er gesitueerd is en ik ben ch'ti" In werkelijkheid word er geen Vlaams gesproken daar Armentieres (Romaans Vlaanderen) is en Sint-Winoksbergen (Bergues) Vlaamssprekend Vlaanderen. Dus dient men er rekening mee te houden dat een taal geen enkele invloed heeft op een regionale identiteit !!! Dus is de verklaring van iemand die zich ambassadeur van het ch'ti noemt zwaar overdreven. Hij (D.Boon)schrijft ook: "ik wou in die film enkel mijn gemoedstoestand aantonen:" Dus wil D.Boon ons dit aantonen: de Frans-Vlamingen zijn ch'tis die het negeren. Het ontkennen is een teken van openheid. Dit is laag bij de grond. Als men dit dus niet doet en we ons niet naar Disneyland begeven houden we ook niet van Ch'tiland,daar deze artificiele regionale cultuur die hij (D.Boon) ons wil opdringen. Met de nodige glimlach op alle niveaus (iets wat hij in alle interviews doet,een geforceerde glimlach een glimlach om zichzelf te verkopen want zijn omgeving heeft lak aan de rest) Deze film is een neutronenbom voor de Frans-Vlaamse cultuur, het zal generaties duren om deze schade te herstellen. D.Boon is als een olifant een porseleinenkast ingewandeld voor dat hij er werkelijk zelf was. De brokken opruimen wordt een hels karwei. Weet U meneer Boon men kan enorme schade bezorgen met goede intenties (zoals met een kärcher een cultuur aanvallen). Deze doodgraver van de Frans-Vlaamse cultuur is in het bijzonder erg ongeloofwaardig in zijn eigen uitspraken. Het is een beetje voorgekauwde prietpraat door rond te bazuinen dat hij familie heeft in Sint-Winoksbergen van ch'ti afkomst. Zelf kennen wij ch'tis die wonen in de Vaucluse maar daarvoor is dat ook geen Ch'tiland hé... Het ergste in dit verhaal is dat D.Boon Sint-Winoksbergen als lokatie heeft uitgezocht daar hijzelf niet goed de materie van zijn eigen film beheerst en de regio niet eens deftig kent. Dus zichzelf bombarderen tot ambassadeur is flagrante zelfoverschatting... Bon, nu gaan we een nader bekijken hoe D.Boon zijn bedroevend zijn inzicht is op deze regio, volgens D.Boon is het heel simpel: een regio = een regionale cultuur & een inwoner van noord Frankrijk is een ch'ti. Nu een interview - bijna waar - uit Le Canard Enchaîné: Wablief ? D'er zijn ook Vlamingen in het Noorden van Frankrijk ? Doch het is gecomplikeerd want dat geraak er bij mij niet in. Wat komen deze me hier storen met hun regionale cultuur ? _ Ze doen hetzelfde als U Meneer Boon, doch ze hebben de mediasterkte niet want ze manifesteren zich toch nooit. _ Mijn film en mijn ‘TGV pipole’ (Frans spelwoord: TGV met Bekende Fransen) is maandagavond (18 februari) uitgebracht. Het is te laat nu. Je hoeft me niet wijs te maken dat er 2 culturen zijn in het Noorden van Frankrijk. _ Waarom niet ? _ Want na 20 jaar M6 en geprivatiseerd tf1 zullen de Fransen niet begrijpen. _ ??!! Hoezo ? _ Het interesseert me gewoonweg niet maar ik heb het laatste woord want de lachers heb ik aan mijn zijde. _ Dit inziende bedankt voor Uw onderhoud meneer Boon. Het is inderdaad waarheid, op maadag 18 februari vertrok de TGV van Dany uit het station 'Lille Flandres' , excuseer 'Lille Ch'ti', (bedek het 'Flandres' want ik wil het niet eens zien). Het was prachtig het magische universum van D.Boon: een troepenmacht van bewakers hinderde de gebruikers hun gewone tocht naar de métro. Ze waren mooi de vriendjes van meneer Boon met hun marineblauwe vestjes, hun oortjes en hun intelligent uiterlijk. Het publiek voor Dany stond wachtend achter hekken - de rode loper mocht niet vuil worden, doch men wachtte op een fiets maar men kreeg een …Bentley te zien ! Dit is vulgair... Denkend aan Yolande Moreau die men incognito binnensmokkelde voor de ogen van de bezoekers van studio43 in Dunkerque voor de première van 'Quand la mer monte', is daar wel een cultuurschok aanwezig, ene van waarden. NB: Meneer Dany Boon zeg ons eens , 'menselijkheid' in een Bentley hoe voelt dat aan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Vreemdeling
|
![]() Kent iemand grote Nederlandse fora?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is mooi.
|
![]() |
![]() |