Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2008, 16:48   #81
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
nee nee niet die houding de "ik ben vlaming dus spreek frans" houding. je weet wel die houding waar iedereen hier in vlaanderen denkt het frans machtig te zijn. je weet wel die houding waarmee men hier de les wenst te spellen aan anderen.
Of ge nu un of une soeur zegt, maakt toch geen fek uit? Als Franstaligen kritiek geven op mijn Frans vraag ik gewoon: "T'as bien compris quand-même?"

Stilte.

Citaat:
eigenlijk niet...ik vind de achteruitgang van het frans in vlaanderen (want vroeger kon men hier veel beter frans da's wel duidelijk) eigenlijk geen verrijking.
Oh nee! Scha en schande. Vlaamse boerekes konden vroeger inderdaad vloeiend Frans. Amai amai.
Oud 29 augustus 2008, 17:03   #82
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Of ge nu un of une soeur zegt, maakt toch geen fek uit? Als Franstaligen kritiek geven op mijn Frans vraag ik gewoon: "T'as bien compris quand-même?"

Stilte.
natuurlijk maakt dat uit (het ene bestaat niet )... Want allen gaan ze prat dat ze twee talen spreken (al dan niet met het woordje "vloeiend" erbij) ik haat het... Vooral juist in deze draad waar de meest gehoorde kritiek op het koningshuis is dat ze het nederlands niet meester zijn. Heb jij prins filip al nederlands horen praten? "je hebt het toch verstaan" moet hij er zelf niet aan toevoegen hoor...

Si j'ai compris n'est pas la question la question est si tu es bien maitre du français...

Citaat:
Oh nee! Scha en schande. Vlaamse boerekes konden vroeger inderdaad vloeiend Frans. Amai amai.
Ja inderdaad maar de schande ligt niet bij hen de schande ligt hem in de verkrampte houding van vele vlamingen die het nog vertikken onze tweede landstaal deftig te leren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 17:11   #83
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
natuurlijk maakt dat uit (het ene bestaat niet )... Want allen gaan ze prat dat ze twee talen spreken (al dan niet met het woordje "vloeiend" erbij) ik haat het... Vooral juist in deze draad waar de meest gehoorde kritiek op het koningshuis is dat ze het nederlands niet meester zijn. Heb jij prins filip al nederlands horen praten? "je hebt het toch verstaan" moet hij er zelf niet aan toevoegen hoor...

Si j'ai compris n'est pas la question la question est si tu es bien maitre du français...
Ik beweer niet dat ik goed Frans spreek - ik spreek het redelijk hakkelig, mijn passieve kennis is iets beter (omdat ik betrekkelijk wat Franse literatuur en artikels lees) - maar tant pis? Het is de bedoeling om via taal met elkaar te kunnen communiceren.

Ik vind de ideale situatie overigens dat een Vlaming Nederlands kan spreken tegen een Franstalige en een Franstalige Frans tegen een Vlaming. Passieve, niet actieve kennis. Al de rest van het gezever laat me betrekkelijk koud.

Citaat:
Ja inderdaad maar de schande ligt niet bij hen de schande ligt hem in de verkrampte houding van vele vlamingen die het nog vertikken onze tweede landstaal deftig te leren.
Waarom zout ge dat moeten?
Oud 29 augustus 2008, 17:23   #84
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind de achteruitgang van het frans in vlaanderen (want vroeger kon men hier veel beter frans da's wel duidelijk) eigenlijk geen verrijking.
ik vind de weigering van vele franstaligen het Nederlands te leren, ook geen verrijking.
Zelfs al is het frans met haar op, tenminste wordt de moeite gedaan.
Een moeite die altijd van één kant moet komen.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 17:31   #85
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
prins phillipe zou een toekomstig staatshoofd moeten voorstellen, dus moet zijn nederlands véél beter zijn. Het werd hem al voorgedaan.
Dat vlamingen minder en minder frans kunnen ligt aan de vervreemding van de twee grote bevolkingsgroepen.
Citaat:
Ik denk niet dat franstaligen Vlamingen lessen te spellen hebben in de kennis van andere talen.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 17:40   #86
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jantje
Koningin Fabiola haar dotatie dus afbouwen, ja maar wel onder de voorwaarden dat men zorgd dat haar diensten hun werk kunnen blijven doen en met dezelfde macht tegenover de ellende veroorzakende staatsambtenaren.
In feite zouden die "diensten" dus in de eerste plaats niet hoeven te bestaan, maar soit.

In de tweede plaats zijn dat de diensten van "de koningin" en die heet Paola.
Als Faby het vroeger van haar ventje kreeg, dan is het nu Albert die te gierig is om te helpen donderen, of Paola die te egoistisch is om hier met haar zakgeld dat ze van Albert krijgt, te doen.

Maar niets zegt dat "die diensten" extra moeten betaald worden, als ze vroeger ook niet extra werden betaald.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 29 augustus 2008 om 17:41.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 17:49   #87
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik beweer niet dat ik goed Frans spreek - ik spreek het redelijk hakkelig, mijn passieve kennis is iets beter (omdat ik betrekkelijk wat Franse literatuur en artikels lees) - maar tant pis? Het is de bedoeling om via taal met elkaar te kunnen communiceren.
weet je wat begin eerst eens met te lezen waar mijn kritiek begon hij zal misschien vallen... het gebruik van het frans daar was niet per ongeluk.

Verder kan ik mij vinden in uw logica maar de meesten zijn niet zo nederig als jij.
Citaat:
Ik vind de ideale situatie overigens dat een Vlaming Nederlands kan spreken tegen een Franstalige en een Franstalige Frans tegen een Vlaming. Passieve, niet actieve kennis. Al de rest van het gezever laat me betrekkelijk koud.
Vind ik ook...
Citaat:
Waarom zout ge dat moeten?
moeten is boeten en de pastoor heeft zweetvoeten zeker...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
ik vind de weigering van vele franstaligen het Nederlands te leren, ook geen verrijking.
hierzie lombas het heeft niet op zich moeten wachten hé...weer enen die graag "de kennis van het frans door de vlaming" als argument wil gebruiken om anderen op de vingers te tikken...U ziet...
Citaat:
Zelfs al is het frans met haar op, tenminste wordt de moeite gedaan.
Een moeite die altijd van één kant moet komen.
Uw kent weinig franstaligen hé neem ik aan... En ja ik heb het ook over walen waar de kennis van het nederlands de positieve kant opgaat.

Citaat:
prins phillipe zou een toekomstig staatshoofd moeten voorstellen, dus moet zijn nederlands véél beter zijn. Het werd hem al voorgedaan.
Het nederlands van Filip is perfect en overstijgt de kennis van het frans door de meeste vlamingen. Ook het gebruik van de taal schuwt hem niet hij spreekt de taal als het moet (vb. telefoontje aan kim gevaert om deze te feliciteren met haar prestatie op de o.s.). Zo zie je maar weeral lombas weeral...
Citaat:
Dat vlamingen minder en minder frans kunnen ligt aan de vervreemding van de twee grote bevolkingsgroepen.
Ligt aan de wil om te vervreemden niet de vervreemding...
Citaat:
Ik denk niet dat franstaligen Vlamingen lessen te spellen hebben in de kennis van andere talen.
En zoals ik net zei is het omgekeerd zeker ook het geval niet meer... En jawel ik vind dat ook erg spijtig.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 18:06   #88
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tzou maar erg zijn moest dat niet het geval zijn

En dan nog zal je ze zien kermen de extremisten als ze gaan zien dat hij nog meer zal verdienen. Astrid heeft die dotatie zeker niet nodig... Wat ik wel vind is dat zijn dotatie wegnemen ook betekent dat hij niks meer hoeft te doen als prins. Vb. geen goesting om die of die opening bij te wonen==> foert ik ga niet ze mogen eerst geld dokken voor ik ga. Zoiets je moet altijd vechten met dezelfde wapens...

?? Een schande... Nuja de koning mag zich verrijken op zijn post dus als ik hem was zou ik massas geld vragen voor zijn vrouw later een goed pensioen te geven indien hij er niet meer is ...

Dat weet ondertussen wel al iedereen maar straks beginnen ze hier weer over stront en zo dus heel nuttig zal deze bijdrage niet zijn voor dit publiek.

Sprookjeskoningin? Pfff ik vind het gewoon nog steeds de ex vrouw van (wss) onze grootste koning... En dus met veel respect .
In welk opzicht is die zo groot, uwe grootste koning?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 18:17   #89
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
weet je wat begin eerst eens met te lezen waar mijn kritiek begon hij zal misschien vallen... het gebruik van het frans daar was niet per ongeluk.

Verder kan ik mij vinden in uw logica maar de meesten zijn niet zo nederig als jij.

Vind ik ook...

moeten is boeten en de pastoor heeft zweetvoeten zeker...

hierzie lombas het heeft niet op zich moeten wachten hé...weer enen die graag "de kennis van het frans door de vlaming" als argument wil gebruiken om anderen op de vingers te tikken...U ziet...

Uw kent weinig franstaligen hé neem ik aan... En ja ik heb het ook over walen waar de kennis van het nederlands de positieve kant opgaat.

Het nederlands van Filip is perfect en overstijgt de kennis van het frans door de meeste vlamingen. Ook het gebruik van de taal schuwt hem niet hij spreekt de taal als het moet (vb. telefoontje aan kim gevaert om deze te feliciteren met haar prestatie op de o.s.). Zo zie je maar weeral lombas weeral...

Ligt aan de wil om te vervreemden niet de vervreemding...

En zoals ik net zei is het omgekeerd zeker ook het geval niet meer... En jawel ik vind dat ook erg spijtig.
Wauw,.... hij kan nederlands? Formidabel formidabel . Ja in dat geval dan mag hij mee strijden met de presidentsverkiezingen van mij part. Maar ’t Zal moeilijk worden voor hem denk ik want er zijn minstens een paar honderd postbodes in Brussel en omliggende die misschien ook zullen willen mee doen aan de verkiezingen en die al bij al nog stukken beter Frans en Nederlands zullen spreken dan flup. Bovendien zijn die misschien minder wereldvreemd wat hun kandidatuur ongetwijfeld ten goede zal komen.
Oud 29 augustus 2008, 21:11   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De eerste zin klopt al niet. Met het geld van de burger hoort niet achteloos omgesprongen te worden. En als het dan om de broodwinning gaat van een aantal mensen, hoeven we geenszins de tussenstap te zetten. Dan kan men die mensen wel rechtstreekse tewerktstellen.

Trouwens, kunt u ons eens vertellen over welke bedragen het gaat en wat dat personeel eigenlijk voor Fabiola moet doen? Wat is haar grondwettelijk vastgestelde taak? En indien dat niet het geval is (m.a.w. als ze geen staatsfunctie opneemt), waarom wordt ze daar dan wel voor vergoed?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 21:17   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, wel, wel... 't Nederlands van Filip is perfect... Ongetwijfeld zette prins Filip hier z'n beste beentje voor:

http://www.youtube.com/watch?v=WvI3LeXjNGw

En wie op een persconferentie aankondigt dat z'n vrouw bevallen is van "een vrouwtje", spreekt heus geen "perfect Nederlands". Filips Nederlands komt heel stuntelig, stroef en vreemd over.
Oud 29 augustus 2008, 21:29   #92
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan je nu toch niet menen? Je mag dan al fan zijn van de monarchie, dat is je volste recht, maar je kan hier nu toch niet in alle ernst komen beweren wat jij hier beweert? Van de ongetwijfeld vele capaciteiten die Filip heeft, waarvan me er momenteel niet meteen eentje wil te binnen schieten, is zijn kennis van de Nederlandse taal toch wel duidelijk één van de minderen. Dat moet zelfs een fan van de kroonprins kunnen toegeven...
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 22:22   #93
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is allemaal dikke zever en grote flauwe kul. Het gaat er niet om of Walen Vlaams kunnen of Vlamingen Frans kunnen. Het gaat er om dat, Wanneer ik in Wallonië vertoef, ik het niet meer dan hoffelijk vind dat ik de moeite doe om Frans te spreken en omgekeerd verwacht ik van Walen dat ze dat ook doen.

Laatst gewijzigd door Garry : 29 augustus 2008 om 22:22.
Oud 29 augustus 2008, 22:38   #94
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Franstaligen...

Citaat:

Inderdaad, maar Di Rupo verklaarde dat de Walen wel willen Nederlands leren.
Dus ze kúnnen het niet. Dus...heeft Leterme gelijk als hij zegt dat ze niet intelligent genoeg zijn...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 22:48   #95
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Trouwens, kunt u ons eens vertellen over welke bedragen het gaat en wat dat personeel eigenlijk voor Fabiola moet doen? Wat is haar grondwettelijk vastgestelde taak? En indien dat niet het geval is (m.a.w. als ze geen staatsfunctie opneemt), waarom wordt ze daar dan wel voor vergoed?
Richt je voor deze vragen naar haar persoonlijke privésecretaris, die zal je alles op de puntjes kunnen meedelen -véél beter dan ik-, hoewel het bijlange niet allemaal je zaken zijn.
Oud 29 augustus 2008, 22:52   #96
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
hoewel het bijlange niet allemaal je zaken zijn.
Ze kan ook zinnig zijn en toegeven: "Ja, ik stop met deze komedie. Wat was ik lomp. Blauw bloed - wat dácht ik toch toen ik daar in meeging?"

Ik vrees echter dat het een coup de grâce zal worden.
Oud 29 augustus 2008, 22:53   #97
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sprookjeskoningin? Pfff ik vind het gewoon nog steeds de ex vrouw van (wss) onze grootste koning... En dus met veel respect .
Largo_w, Zij de de WEDUWE van Z.M.K.Boudewijn, de Heilige Koning, NIET de ex-vrouw. Een wereld van verschil. Wrsch een type-foutje door verstrooiing.
Oud 29 augustus 2008, 22:54   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Richt je voor deze vragen naar haar persoonlijke privésecretaris, die zal je alles op de puntjes kunnen meedelen -véél beter dan ik-, hoewel het bijlange niet allemaal je zaken zijn.
U valt hier tweemaal door de mand. Enerzijds toont u glansrijk aan dat u hoegenaamd niet weet waarover u schrijft (anders bent u immers nogal snel de zaken voor te leggen), maar tevens laat u zich hoe ondemocratisch u in deze denkt. Hoezo het zijn "bijlange allemaal je zaken" niet? Het zijn juist wel "mijn" zaken, daar het wel om "mijn" belastingsgeld gaat.
Oud 29 augustus 2008, 22:54   #99
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
In feite zouden die "diensten" dus in de eerste plaats niet hoeven te bestaan, maar soit.

In de tweede plaats zijn dat de diensten van "de koningin" en die heet Paola.
Als Faby het vroeger van haar ventje kreeg, dan is het nu Albert die te gierig is om te helpen donderen, of Paola die te egoistisch is om hier met haar zakgeld dat ze van Albert krijgt, te doen.

Maar niets zegt dat "die diensten" extra moeten betaald worden, als ze vroeger ook niet extra werden betaald.
Het zijn idd diensten dieeigenlijk niet zouden hoeven te bestaan, als onze ambtenaren hun werk deden.

Nee, dit zijn geen diensten van de zittende Koningin, Het was een geschenk van Boudewijn aan Fabiola om haar leven toch zin te geven, daar zij om medische reden geen kinderen kon voldragen.

Tegelijk was het ook een deel koninklijke macht dat Boudewijn heeft afgestaan aan deze diensten. Deze machten behoren toe aan deze diensten, maar kunnen door de bestuurster van deze diensten ook misbruikt worden.

Het lijktmij dus niet aangewezen om deze machtenin handen te leggen van iemand die kinderen heeft die steeds problemen veroorzaken en die niet rondkomen met 300.000€ per jaar als netto inkomsten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 22:55   #100
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Largo_w, Zij de de WEDUWE van Z.M.K.Boudewijn, de Heilige Koning, NIET de ex-vrouw. Een wereld van verschil. Wrsch een type-foutje door verstrooiing.
Heilig? Wtf?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be