Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2008, 02:10   #81
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Kan er niet iets worden vastgesteld zonder er een karikatuur van te willen maken? Of iemand in een hokje te steken naargelang de politieke voorkeur?
Zwart-wit denkers weten nu eenmaal niet beter.
Oud 10 september 2008, 10:11   #82
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
wat wil ramadan moebarak zeggen Mbeya? Prettige vastenperiode? en klinkt het niet islamitisch genoeg op z'n Nederlands of zo?
'Ramadan moebarak' is een uitdrukking die mondiaal gebruikt wordt, ik zie geen reden om daar een slechte vertaling naar het Nederlands voor te gebruiken.

Het lijkt mij minder gepast om een vastenperiode "prettig" te gaan noemen. De onvertaalde term wordt namelijk eerder fatisch gebruikt, terwijl de Nederlands vertaling er echt een weldoordachte concrete betekenis aan geeft.
Oud 10 september 2008, 10:14   #83
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
ik neem aan dat je de chineese gemeenschap ook in het chinees gelukkig nieuwjaar wenst?
Hoe is dat dan aub?

of doe je dat enkel als het over de taal van Allah gaat?
net zoals al die vlaamse bekeerlingskes met hun marokkaans vriendje. Die vinden het ook zo chique staan (of ze denken dat ze daarmee extra punten krijgen voor het paradijs misschien?) als ze zo constant wat arabische lapsussen overal tussengooien.

wat wil ramadan moebarak zeggen Mbeya? Prettige vastenperiode? en klinkt het niet islamitisch genoeg op z'n Nederlands of zo?
ik weet niet hoe het in het chinees is maar ik heb vorig jaar een chinese medewerkster hier inderdaad gelukkig (chinees) nieuwjaar gewenst met bijhorende wensen.

Ik ken ook nog de beginselen van een aantal andere talen en zal wanneer ik kan mensen in hun taal begroeten etc wat meestal bijzonder geapprecieerd wordt, net zoals de meeste mensen ook apprecieren als anderstaligen de moeite doen om Nederlands te leren.

moebarak betekent 'voorspoedig' (zoals de naam van de voetballer Mbarek, komt van hetzelfde woord), ramadan moebarak is gewoon een geijkte uitdrukking net zoals "zalig pasen" of "vrolijk kerstfeest"
Oud 10 september 2008, 10:32   #84
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya Bekijk bericht
ik weet niet hoe het in het chinees is maar ik heb vorig jaar een chinese medewerkster hier inderdaad gelukkig (chinees) nieuwjaar gewenst met bijhorende wensen.

Ik ken ook nog de beginselen van een aantal andere talen en zal wanneer ik kan mensen in hun taal begroeten etc wat meestal bijzonder geapprecieerd wordt, net zoals de meeste mensen ook apprecieren als anderstaligen de moeite doen om Nederlands te leren.

moebarak betekent 'voorspoedig' (zoals de naam van de voetballer Mbarek, komt van hetzelfde woord), ramadan moebarak is gewoon een geijkte uitdrukking net zoals "zalig pasen" of "vrolijk kerstfeest"
ik wens elk jaar mijn chinese buurman gelukkig chinees nieuwjaar, in het NEDERLANDS.

Mijn vraag gaat erover waarom je moslims persé in het arabisch wil aanspreken.

@ Visjnu,
als "gelukkige vastentijd" een verkeerde vertaling is, dan moet het vast mogelijk zijn daar een gepaste nederlandse vertaling voor te vinden.

Trouwens: voor hen is het "gelukkig", ik hoor ze niet anders dan constant vertellen hoe "gezellig" de ramadan wel is met al die avondlijke feesten dag na dag na dag.
Gewoon je dagschema omdraaien en enkel eten als de zon niet schijnt ipv andersom lijkt me nu niet zo'n ingewikkelde bedoening. Het wordt pas écht leuk als de islamitische vastenmaand in hoogzomer valt.

"gezellige vastentijd" dus.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 10:48   #85
Laya
Minister

Standaard

Op het ramadan uurrooster dat ik hier liggen heb van de moskee staat het vertaald als 'gezegende vastentijd'. Maakt niet uit hoe men het vertaalt, diegenen voor wie het bestemd is weten wat het wil zeggen en dat is het belangrijkste.

Circe, ga je ook van je oren maken tegen mensen die je een kaartje sturen met 'Happy Newyear'? 'Zeg, waarom stuurde mij da nie int Vloms? Ge moogt uw prutsen houden'
Van jou dus ook geen 'Happy birthday'
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 11:15   #86
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
.
ik spreek met alle moslims die ik ken doorgaans altijd Nederlands, dit is gewoon een standaard uitdrukking, man, je gaat er niet van dood hoor.
Net zoals ik vaak Engelse uitspraken gebruik,
(alhoewel ik ook gruwel van nieuwe managmenttaal �* la (oeps frans) "we gaan een meeting plannen voor de up-date van de in-put van de blablabla)")
Oud 10 september 2008, 11:20   #87
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@ Visjnu,
als "gelukkige vastentijd" een verkeerde vertaling is, dan moet het vast mogelijk zijn daar een gepaste nederlandse vertaling voor te vinden.

Trouwens: voor hen is het "gelukkig", ik hoor ze niet anders dan constant vertellen hoe "gezellig" de ramadan wel is met al die avondlijke feesten dag na dag na dag.
Gewoon je dagschema omdraaien en enkel eten als de zon niet schijnt ipv andersom lijkt me nu niet zo'n ingewikkelde bedoening. Het wordt pas écht leuk als de islamitische vastenmaand in hoogzomer valt.

Dit illustreert toch perfect mijn punt dat inherent aan het vertalen de betekenis van de uitdrukking veranderd? De term 'mubarak' heeft helemaal niets te maken met gemoedstoestanden, gezeligheid en plezier maken, maar is een voorbeeld van fatisch taalgebruik.
Oud 10 september 2008, 12:03   #88
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
ik wens elk jaar mijn chinese buurman gelukkig chinees nieuwjaar, in het NEDERLANDS.

@ Visjnu,

Is het eigenlijk wel nodig een Nederlandse uitdrukking te vinden voor iets dat hier niet thuis hoort? Ik vind de vastentijd, Christelijk of Mohammedaans, een idioot gebruik en ga ook niemand een gezelige vastentijd toewensen. Ook geen zalige pasen of kerst. Wel een "gezellige winterzonnewende".
Oud 10 september 2008, 20:32   #89
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allez jong, moet dit nu per se een welles-nietesspelletje gaan worden? Vervang voor mijn part het woordje "onderdrukken" van discriminerende uitwassen door wettelijk strafbaar gesteld of ontmoedigen als dat voor u minder geladen overkomt.

Kan er niet iets worden vastgesteld zonder er een karikatuur van te willen maken? Of iemand in een hokje te steken naargelang de politieke voorkeur?
Welke dingen worden dan nu strafbaar gesteld die volgens u dat niet moeten zijn?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Zwart-wit denkers weten nu eenmaal niet beter.
Ik denk niet zwart-wit. Ik verander mijn mening naargelang daar verantwoorde argumenten voor zijn. En er is altijd ruimte interpretatie vatbaar.
Maar wanneer men begint met een cru woord zoals "onderdrukking" zonder een duidelijke definitie van die mentale, fysieke of sociale onderdrukking dan kan ik dat ook even cru terugspelen.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 10 september 2008 om 20:38.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 20:42   #90
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Circe, ga je ook van je oren maken tegen mensen die je een kaartje sturen met 'Happy Newyear'? 'Zeg, waarom stuurde mij da nie int Vloms? Ge moogt uw prutsen houden'
Van jou dus ook geen 'Happy birthday'
Het is "Merry Christmas" dat een katholieke oorsprong heeft (ale tis te zeggen de katholieken hebben dat overgenomen van het Julefeest) niet "Happy Newyear".

Enkel ter informatie

Btw mooie foto Laya

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Oud 10 september 2008, 21:19   #91
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Welke dingen worden dan nu strafbaar gesteld die volgens u dat niet moeten zijn?

Dit kan ik u alvast aanreiken. Andere cases kunnen volgen op eventueel verzoek.

http://www.politicsinfo.net/forum/viewtopic.php?t=31509
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 22:00   #92
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit kan ik u alvast aanreiken. Andere cases kunnen volgen op eventueel verzoek.

http://www.politicsinfo.net/forum/viewtopic.php?t=31509
Mja humor is inderdaad een heikel punt idd. (ik heb echter wel geen bronvermelding van het artikel gevonden) Ik vind inderdaad dat in humor alles gezegd mag en moet worden. Hans Teeuwen heeft daar eens een geweldige uitleg over gedaan die ik niet beter kan verwoorden.
http://www.youtube.com/watch?v=JcCOktdsz-0

Maar er is een verschil tussen iets om te lachen en iets waarmee men doelbewust een racistische campagne mee opbouwt. De scheidslijn is flinterdun en het gerecht zal hier dus over oordelen.

Aka hollandermoppen zijn leuk zolang men ze niet gaat gebruiken als campagnemiddel om van hollanders een stereotype te maken, te stigmatiseren en vervolgens buiten te sjoten.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 10 september 2008 om 22:03.
Oud 10 september 2008, 22:38   #93
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Mogen moslims dan eten tijdens een zonsverduistering?
Moeten moslims zichzelf doodhongeren in landen waar een middernachtszon is?
Wat met de moslims aan boord van het ruimtestation ISS?

Ik durf wedden da den allah daar nie heeft over nagedacht
Oud 10 september 2008, 22:39   #94
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

ramadan mubarak! maar Palestina bestaat niet hoor forumstarter, heeft ook nooit bestaan
BenIsaac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 23:07   #95
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
Ja. Vrijheid van meningsuiting, gelijkheid tussen man en vrouw en zo... Echt pervers.
DAt niet, maar u vorige post over sex met dieren is wel beneden alle peil
Oud 11 september 2008, 00:51   #96
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Dit illustreert toch perfect mijn punt dat inherent aan het vertalen de betekenis van de uitdrukking veranderd? De term 'mubarak' heeft helemaal niets te maken met gemoedstoestanden, gezeligheid en plezier maken, maar is een voorbeeld van fatisch taalgebruik.
dat kan goed zijn.

Door de arabische uitdrukking te gebruiken wordt er echter wel van MIJ verondersteld dat ik weet wat het betekent????? waarom moet ik arabisch begrijpen?

Voor de anderen: mijn buurman is een uitgeweken engelsman die hier al jaren woont. Ik spreek gewoon nederlands met hem. Met de feestdagen zeg ik gewoon: Prettige feestdagen, zalig Kerstfeest of Gelukkig Nieuwjaar.
Geen haar op mijn hoofd dat meent hem "Merry Christmans" te moeten wensen!

En aan mijn chinese buurman wens ik met het chinese nieuwjaar ook gewoon "gelukkig nieuwjaar".

Alleen bij moslims moet je hen in het arabisch wensen? alhamdoellillah? allah hakbar en salaim aleikum nikab ? alhamdoelalalalah jong!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 11 september 2008, 00:54   #97
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Mogen moslims dan eten tijdens een zonsverduistering?
Moeten moslims zichzelf doodhongeren in landen waar een middernachtszon is?
Wat met de moslims aan boord van het ruimtestation ISS?

Ik durf wedden da den allah daar nie heeft over nagedacht
wat een ruimtevaarder moet doen is inderdaad een groot probleem. de mullahs hebben daar ERNSTIG op geantwoord: een astronaut die anders om de vijf minuten twee keer moet eten en vijf keer moet bidden, moet zich gewoon houden aan de uren in Mekka!
Inderdaad: allah heeft dat over het hoofd gezien.

Oud 11 september 2008, 07:04   #98
Laya
Minister

Standaard

Citaat:

Alleen bij moslims moet je hen in het arabisch wensen? alhamdoellillah? allah hakbar en salaim aleikum nikab ? alhamdoelalalalah jong!
Nee dat MOET niet. Wie zegt van wel misschien? We hadden daar alleen goesting voor en voor zover ik weet moeten we daar aan jou geen toestemming voor vragen.
Oud 11 september 2008, 07:14   #99
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Nee dat MOET niet. Wie zegt van wel misschien? We hadden daar alleen goesting voor en voor zover ik weet moeten we daar aan jou geen toestemming voor vragen.
u vroeg me ook geen toestemming, noch maakte ik die opmerking aan jou.

ik vroeg nl. aan MBEYA waarom ze dit persé in het arabisch moest/wou wensen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mbeya
ramadan mubarak aan de vastenden

alle, onze rechtse vrienden zijn hier weer eens een voorbeeld van "onze goeie waarden en normen" beleefdheid heeft hun moeke hun ook nooit geleerd blijkbaar
Wanneer hebben jullie trouwens laatst nog iets gedaan voor een hongerige (vlaemsche) medemens
trouwens nog eens over die beleefdheidsnormen: de islamieten die ik tegenkom wensen me ook geen gelukkig nieuwjaar, zalig kerstfeest, zalig pasen en wat er nog allemaal te wensen valt. Blijkbaar moeten christenen zelfs in hun eigenste landen hun eigenste feestdagen aflassen omwille van de toeloop van de moslims! Dat lijkt me iets anders dan de "beleefdheidsnorm toepassen om immigranten in hun eigen taal hun eigen feesten toe te wensen".

In feite hebben wij voor zulke houding een bepaalde uitdrukking die tevens ONZE normen en waarden en beleefdheidsuitdrukkingen verwoordt.

------------------

de reden waarom Mbeya de islamitische vastenden persé in het arabisch wil toewensen is me nog steeds niet duidelijk. Deze mensen die hier komen lezen, spreken dus allemaal Nederlands, we wonen in Vlaanderen, we communiceren in het Nederlands.
Vind Mbeya het nu onbeleefd om géén "vredelievend vasten" toe te wensen? of moest het nu "zalig vasten zijn"? het is me door heel die heisa weeral ontgaan. Ik weet dus nog steeds niet wat mubarak zou kunnen betekenen. volgens mij weet Mbeya het ook niet, wat haar het niveau van een bepaalde vogelsoort oplevert.

Laatst gewijzigd door circe : 11 september 2008 om 07:32.
Oud 11 september 2008, 07:31   #100
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
u vroeg me ook geen toestemming, noch maakte ik die opmerking aan jou.
Ik heb in deze draad als eerste die wensen in het arabisch neergezet, ik voel me dus ook aangesproken en vrij om hierop te reageren, om het even aan wie jij je hebt gericht.

Citaat:
trouwens nog eens over die beleefdheidsnormen: de islamieten die ik tegenkom wensen me ook geen gelukkig nieuwjaar, zalig kerstfeest, zalig pasen en wat er nog allemaal te wensen valt. Blijkbaar moeten christenen zelfs in hun eigenste landen hun eigenste feestdagen aflassen omwille van de toeloop van de moslims! Dat lijkt me iets anders dan de "beleefdheidsnorm toepassen om immigranten in hun eigen taal hun eigen feesten toe te wensen".
Dat is dan een persoonlijke beleving van jou. Ik krijg de wensen die jij opnoemt, behalve Pasen, vanuit Syrië van mensen die ik nog niet eens in levende lijve heb ontmoet. Niet dat ik dat nodig vind maar ik apprecieer het wel.
En mij gaat het niet om een beleefdheidsnorm. Gewoon zin om die wensen in het arabisch neer te zetten. Niet meer, niet minder.
Af en toe moet je eens ontspannen Circe, diep in en uitademen, loslaten. Je voelt je zo snel op je tenen getrapt, bent constant in alles op zoek naar redenen om uit te vallen tegen islamitische gebruiken, moslims, gewoon alles wat met islam te maken heeft. Je ziet hier 2 arabische woordjes staan en je staat al op je achterpoten. Dat is niet gezond hoor, denk aan je bloeddruk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be