Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2008, 14:05   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ja, maar wanneer die ene 'folklore' in feite een heidense gebruik is, bedoelen we daar in wezen toch eigenlijk hetzelfde mee hé.
of wist u dat niet?
Neen, dat wist ik niet, om de eenvoudige reden dat het niet zo is. Het wezenlijk kenmerk van folklore is juist dat het moet gaan om een uitzonderlijk gebruik dat eigenlijk ontdaan is van zijn vroegere inhoud. Er zijn heel wat folkloristische gebruiken rond sinterklaas. Geen mens (met uitzondering van wie de zaak bestudeerd heeft) weet waar al die foklore errond nu eigenlijk vandaan komt. Dat interesseert ook het grootste deel van de mensen niet.

Heidendom en folklore zijn dan ook geen synoniemen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 14:06   #82
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zelfs daar niet. Ik ben al sedert mijn jeugd een groot liefhebber (en ook beoefenaar) van folkmuziek. Het aantal heidens gerelateerde groepen of muziekvormen is daarbij te verwaarlozen. En met het gebruik van bepaalde heidense symbolen bij andere subculturen en muziekvormen is er heus geen sprake van een terugkeer van het heidendom.
u moet eens wat folkmetal muziek van de laatste tien jaar beluisteren en de teksten lezen.

Citaat:
Of denkt u dat jongeren die een Thorhamertje rond hun nek hangen, menen dat ze de bescherming van Thor over hen afsmeken?
ik weet niet wat die daarmee bedoelen.
misschien moet je hen dat zelf eens vragen.

jij bent een vermoeiende man om mee te discussieren, jan.
zeer koppig, eigenwijs en pedant.

ik zou bijna denken dat je leraar bent.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 14:07   #83
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, dat wist ik niet, om de eenvoudige reden dat het niet zo is. Het wezenlijk kenmerk van folklore is juist dat het moet gaan om een uitzonderlijk gebruik dat eigenlijk ontdaan is van zijn vroegere inhoud. Er zijn heel wat folkloristische gebruiken rond sinterklaas. Geen mens (met uitzondering van wie de zaak bestudeerd heeft) weet waar al die foklore errond nu eigenlijk vandaan komt. Dat interesseert ook het grootste deel van de mensen niet.

Heidendom en folklore zijn dan ook geen synoniemen.
u lijkt wel ontzettend bang te zijn van het heidendom.

waarom?

de vikingen komen niet meer hoor.
Oud 7 september 2008, 14:08   #84
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het gaat vooral over een gevoel van samenhorigheid....gekombineerd met een zekere "drang naar terug naar de natuur"....

Die "importrituelen uit het Midden-Oosten" houden het in Europa inderdaad al heel erg lang vol,ze tonen echter hun fundamentele slijtage.Je zou kunnen zeggen dat de Monotheistische Godsdienst met zijn bloederige onderscheid in Profeten, geen deel van de oplossing meer is, maar eerder van het probleem.

De 3 slechte kopies van een oude perzische godsdienst zijn in Europa iets meer als duizend jaar algemeen verspreid,de "natuurgodsdiensten" zijn in die periode hoogstens even weg geweest van een milennialang bestaan......

eat this.....priesters,bischoppen,imams met jullie sprookjesboek..

Laatst gewijzigd door kelt : 7 september 2008 om 14:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 14:09   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
u moet eens wat folkmetal muziek van de laatste tien jaar beluisteren en de teksten lezen.
En? Geloven die groepen dan in Thor, Wodan en de hele Germaanse santenboetiek? Neen, natuurlijk niet. Het is slechts een stap om zich af te zetten van de rest van de maatschappij. Ernstig moet het evenwel niet genomen worden.
Oud 7 september 2008, 14:11   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
u lijkt wel ontzettend bang te zijn van het heidendom.

waarom?

de vikingen komen niet meer hoor.
Alweer is de lezersbrief van Istendael op z'n plaats. Ben ik dan bang van het heidendom omdat ik gewoon de werkelijkheid voor uw ogen schets, nl. dat er helemaal geen sprake is van een bloei of terugkeer van het heidendom? Er is slechts een bepaalde, eerder marginale tendens te geloven in een romantisch vertekend beeld van het vroegere heidendom bij bepaalde individuen. Daartoe laten ze hun fantasie op de vrije loop.
Oud 7 september 2008, 14:12   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik weet niet wat die daarmee bedoelen.
misschien moet je hen dat zelf eens vragen.

jij bent een vermoeiende man om mee te discussieren, jan.
zeer koppig, eigenwijs en pedant.

ik zou bijna denken dat je leraar bent.
Op school heb ik het inderdaad al eens gevraagd. Ze wisten niet waarvoor het stond. Ze vonden het alleen "cool"...
Oud 7 september 2008, 14:13   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het gaat vooral over een gevoel van samenhorigheid....gekombineerd met een zekere "drang naar terug naar de natuur"....
Een gevoel... Geen religie dus. Wel een soort vage hippiefilosofie "wat is het leuk onder vrienden te zijn"...
Oud 7 september 2008, 14:30   #89
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een gevoel... Geen religie dus. Wel een soort vage hippiefilosofie "wat is het leuk onder vrienden te zijn"...
Jezus was dus ook een hippie! Hij had lang haar en was waarschijnlijk zo stoned als een garnaal.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 14:38   #90
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij is het helemaal niet pijnlijk, om de eenvoudige reden dat "het gros van 'mijn' (sic) rituelen" geenszins uiet het heidendom komen.

De viering van Jezus' geboorte gebeurde immers al op die dag in het Roomse christendom nog voor de Germanen werden gekerstend. Uit het Germaanse heidendom komt het dus al niet. Ook de rest van de grote feesten hadden hun feestdag al voor ze bij de Germanen aankwamen. Alweer eens de zoveelste prietpraat bij elkaar gesprokkeld door mensen die niet eens op de hoogte zijn de geschiedenis van het christendom zelf.

Maria is trouwens niet "ten hemel gevaren"...
Ik heb het niet zozeer over de Germanen, doch over de Kelten.
en die waren er al voordat jezuke nog maar geboren was en TOEN vierden die al het joelfeest, en ostara, en Bentain etc.

en "toevallig" vier ja op al die feestdagen van het Keltische jaarwiel nu ook allemaal evenementen die dus "toevallig" altijd op diezelfde data vallen.

En als Maria niet ten hemel is gevaren, wat vier jij dan op 15 augustus?

Hier noemen ze dat Onze Lieve Vrouw HemelVAART hoor.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 7 september 2008 om 14:39.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 14:53   #91
cor
Minister

Standaard

Citaat:

Maria is trouwens niet "ten hemel gevaren"...
Tegenwoordig noemen ze dat "gelanceerd".
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 14:55   #92
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

welja.....exact wat de 3 slechte kopies al die eeuwen ook proberen onder het mom van "religie"
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 15:23   #93
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik heb het niet zozeer over de Germanen, doch over de Kelten.
en die waren er al voordat jezuke nog maar geboren was en TOEN vierden die al het joelfeest, en ostara, en Bentain etc.
Welke primaire bronnen heeft U over deze feesten al geraadpleegd?

Citaat:
En als Maria niet ten hemel is gevaren, wat vier jij dan op 15 augustus?

Hier noemen ze dat Onze Lieve Vrouw HemelVAART hoor.
Maria werd ten Hemel opgenomen. In de volksmond heeft men het echter over "OLV-Hemelvaart" als tegenhanger Hemelvaart. Er is echter een verschil.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 15:34   #94
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jamaar, daar weet ik nu nog niets mee. Kunt u concreet eens invullen wat een "stricte scheiding" dan wel is en wat uw seculiere staat u uitmaakt in relatie tot religieuze gemeenschappen, alsook in relatie tot de spelregels van de democratische beginselen?
Deze zin snap ik niet helemaal maar ik zal toch proberen mijn stundpunt zoveel mogelijk te verduidelijken.

In een liberale democratie houdt een regering, of de volksvertegenwoordiging van de politieke macht, zich niet bezig met het privéleven van mensen; m.a.w. de vrijheid van het individu staat boven de macht van de politieke meerderheid. Ik beschouw dit als liberaal als een mensenrecht en een voorwaarde voor een functionerende maatschappij. Vrijheid van godsdienst stel ik juridisch gezien geheel gelijk aan vrijheid van het individu; wat iemand gelooft, denkt, doet, bespreekt, en met wie, daar heeft de staat niets mee te maken. Nu, dit is precies mijn uitgangspunt als het gaat om waarom ik geloof als een persoonlijke ervaring beschouw en waarom het tot het privédomein behoort. Dit vind ik omdat de staat, door wat ik hiervoor beschreven heb, een neutrale positie aan moet nemen t.o.v. al haar burgers; mijns inziens precies gelijk aan het gelijkheidsbeginsel. Echter, wanneer de staat zich bezig gaat houden met religieuze thema's, of mensen met religieuze argumenten (vrijheid van godsdienst) zoeken naar privilege, ten koste van anderen, dan ontstaat er ongelijkheid, en dus onrechtvaardigheid. En dit is waarom ik voorstander ben van een stricte scheiding tussen Kerk en staat; het garandeert iedereen vrijheid van het beoefenen van zijn religie, óf het niet beoefenen van een religie. Het is overigens niet zo moeilijk om aan te wijzen in de wereld, dat over het algemeen geldt: hoe seculierer een land is, hoe kleiner de onderdrukking en ongelijkheid.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 15:37   #95
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Welke primaire bronnen heeft U over deze feesten al geraadpleegd?
wat bedoelt U met "primair"?

o.a. het boek van ene "dirk XXX" over de basis van onze rituelen was zeer verhelderend. Vooral omdat ik een pc crash heb gehad en daarmee tevens heel die bibliografie ben kwijtgespeeld.
Laat me er niet meer aan herinneren aub.

Citaat:
Maria werd ten Hemel opgenomen. In de volksmond heeft men het echter over "OLV-Hemelvaart" als tegenhanger Hemelvaart. Er is echter een verschil.
ik ben één en al oor!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 7 september 2008, 16:14   #96
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
is religie niet ook eerder een 'gevoel'?
je kunt moeilijk beweren dat zulks op wetenschappelijk aantoonbare feiten gebaseerd is hé.
Oud 7 september 2008, 16:27   #97
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
wat bedoelt U met "primair"?

o.a. het boek van ene "dirk XXX" over de basis van onze rituelen was zeer verhelderend. Vooral omdat ik een pc crash heb gehad en daarmee tevens heel die bibliografie ben kwijtgespeeld.
Laat me er niet meer aan herinneren aub.
Primair = oorspronkelijk bronnenmateriaal, door de betroffenen zelf voortgebracht. Nogal elementair vermits zoiets de hoofdbron is als we de Keltische religie willen reconstrueren. In dit geval bestaat zoiets niet en daarom berust alles op projectie: de fantasie van een soort oergezellig, oerauthentieke en oer-échte religie "we" (Vlamingen stammen niet eens af van de Kelten) beleefden. Ook alle afbeeldingen van Kelten berusten op een geromantiseerd beeld.

En dat Duitsers ooit het "heidendom" beleefden is een mythe. Wanneer is het voor het eerst sprake van Duitsers? Lang, lang nadat het heidendom was uitgestorven.

Oud 7 september 2008, 16:39   #98
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Primair = oorspronkelijk bronnenmateriaal, door de betroffenen zelf voortgebracht. Nogal elementair vermits zoiets de hoofdbron is als we de Keltische religie willen reconstrueren. In dit geval bestaat zoiets niet en daarom berust alles op projectie: de fantasie van een soort oergezellig, oerauthentieke en oer-échte religie "we" (Vlamingen stammen niet eens af van de Kelten) beleefden. Ook alle afbeeldingen van Kelten berusten op een geromantiseerd beeld.

En dat Duitsers ooit het "heidendom" beleefden is een mythe. Wanneer is het voor het eerst sprake van Duitsers? Lang, lang nadat het heidendom was uitgestorven.
natuurlijk zijn er historische bronnen.

en kijk, ik wist dat ik ooit een stukje uit die studie geplaatst had (toen kon ik het nog copy-peesten ) maar ik heb er toen niet direct de volledige bibliografie bijgezet:

stond op: http://forum.politics.be/showthread.php?t=1309 post 12

Citaat:
De KIP of het EI?

De agrarische cyclus
De Keltische jaarcyclus was gebaseerd op de zonnebeweging en de relatie van de krachtbron met het alledaagse, natuurgebonden, agrarische werk- en leefritme.
De jaarlijkse hoogfeesten die aldus ontstonden waren de volgende:

1 november: Samain (christelijke feestdag: Allerheiligen/Allerzielen)
21 december: winterzonnewende (christelijke feestdag: Kerstmis)
1 februari: Imbolc (christelijke feestdag: Maria Lichtmis)
21 maart: lente-equinox(christelijke feestdag: Pasen)
1 mei: Beltain (christelijke feestdag: O.-L.-H. Hemelvaart)
21 juni: zomerzonnewende
1 augustus:Lugnasa (na 10 (15) dagen= christelijke feestdag: O.-L.-V. Hemelvaart)
21 september:herfstequinox

De strategische zonnestanden werden in oost-west positie gezien. Die punten werden dus links en rechts als een diagonaal kruis ingevuld. Vanuit die vier kardinale zonnestanden bepaalden de Kelten hun vier hoogfeesten door middel van het getal 40. Samain situeert zich 40 dagen na de herfstequinox, Imbolc 40 dagen na de winterzonnewende etc.

Dit getal 40 is geen lukraak getal. Van oudsher kleefde er universeel een zuiveringsaspect aan, een betekenis van "voltooide voorbereiding". Niet alleen in onze prehistorie gold die opvatting. Egyptenaren en Mesopotamiërs hanteerden ze in dezelfde betekenis. Misschien moet in het natuurlijke gebeuren een logica hiervoor worden gezien.
De situering van de Keltische hoogfeesten berustte dus op betekenisvolle gronden. Niet de vier kardinale zonnestanden, maar wel de daarvan afgeleide hoogfeesten vormden de markeringspunten van de vier jaarkwartieren. Elk hoogfeest duurde een periode van tien �* elf dagen, waarna een tijd van weer 40 dagen leidde naar de volgende cruciale zonnestand. De Keltische jaarindeling werd eeuwenlang gesymboliseerd door het Keltische kruis en het achtspakige wiel. Dit wiel is een zeer oud symbool dat bij de Romeinen onder meer werd toegekend aan de hemelgod Jupiter. De mogelijke oorsprong ervan moet worden gezocht in het Verre Oosten, waar we het terugvinden in India en China.

De tussenpauze van ongeveer 40 + 10 dagen tussen de feestdagen, kan men nu nog terugvinden in verschillende "christelijke" feestdagen, die 'toevallig' altijd rond een bepaalde periode te vinden zijn:
vb. Pasen / na 40 dagen OLH / en 10 dagen later: Pinksteren
(vermits de kelten (net zoals wijzelf) hun feestdag begonnen op de VOORAVOND schat ik dat we van die "10" dagen eventueel 9 kunnen maken. (of een aanpassing aan de 40)

8 x 39 = 312
8 x 9 = 56

een paar daagjes verschuiven en je 365 dagen van de zonnekalender zijn duidelijk.

Laatst gewijzigd door circe : 7 september 2008 om 16:40.
Oud 7 september 2008, 16:41   #99
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
natuurlijk zijn er historische bronnen.

en kijk, ik wist dat ik ooit een stukje uit die studie geplaatst had (toen kon ik het nog copy-peesten ) maar ik heb er toen niet direct de volledige bibliografie bijgezet:

stond op: http://forum.politics.be/showthread.php?t=1309 post 12

(vermits de kelten (net zoals wijzelf) hun feestdag begonnen op de VOORAVOND schat ik dat we van die "10" dagen eventueel 9 kunnen maken. (of een aanpassing aan de 40)

8 x 39 = 312
8 x 9 = 56

een paar daagjes verschuiven en je 365 dagen van de zonnekalender zijn duidelijk.

Wat heeft dit met het onderwerp te maken?

Oud 7 september 2008, 16:43   #100
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Bijgevolg is iedere vorm van dat zogezegd "heidendom" een soort heruitgevonden traditie, grotendeels gebaseerd op fragmentarische kennis (bijvoorbeeld de Edda die trouwens tamelijk laat is geschreven in relatie tot het Germaanse heidendom) en heel, héél veel verbeelding.

Ik vraag me trouwens af hoe serieus we dat geloof van die zogezegde nieuwheidenen moeten nemen. Geloven ze dan werkelijk dat er ontelbare goden zijn? Dat de goden verantwoordelijk zijn voor de zon, regen, storm, de seizoenen, enz.
Dat ze dat geloven, of dat je gelooft dat er een grote opperflurk verantwoordelijk is voor die dingen, wat is het verschil?

Er valt meer respect te hebben voor de "heidenen" en de mensen die natuurreligies volgen, dan voor de huidige Christenen en Islamieten. Die mensen staan dichter bij wat religie eigenlijk is, zonder in dogmatisch en overloos geleuter te vervallen.
Los daarvan valt er tenminste nog iets te beleven in de oudheidkundige pantheons; een pak meer dan in het bekrompen en beperkte gegeven van de drievuldigheid.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be