![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heidendom en folklore zijn dan ook geen synoniemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
misschien moet je hen dat zelf eens vragen. jij bent een vermoeiende man om mee te discussieren, jan. zeer koppig, eigenwijs en pedant. ik zou bijna denken dat je leraar bent. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
waarom? de vikingen komen niet meer hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gaat vooral over een gevoel van samenhorigheid....gekombineerd met een zekere "drang naar terug naar de natuur"....
Die "importrituelen uit het Midden-Oosten" houden het in Europa inderdaad al heel erg lang vol,ze tonen echter hun fundamentele slijtage.Je zou kunnen zeggen dat de Monotheistische Godsdienst met zijn bloederige onderscheid in Profeten, geen deel van de oplossing meer is, maar eerder van het probleem. De 3 slechte kopies van een oude perzische godsdienst zijn in Europa iets meer als duizend jaar algemeen verspreid,de "natuurgodsdiensten" zijn in die periode hoogstens even weg geweest van een milennialang bestaan...... eat this.....priesters,bischoppen,imams met jullie sprookjesboek.. ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 7 september 2008 om 14:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En? Geloven die groepen dan in Thor, Wodan en de hele Germaanse santenboetiek? Neen, natuurlijk niet. Het is slechts een stap om zich af te zetten van de rest van de maatschappij. Ernstig moet het evenwel niet genomen worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alweer is de lezersbrief van Istendael op z'n plaats. Ben ik dan bang van het heidendom omdat ik gewoon de werkelijkheid voor uw ogen schets, nl. dat er helemaal geen sprake is van een bloei of terugkeer van het heidendom? Er is slechts een bepaalde, eerder marginale tendens te geloven in een romantisch vertekend beeld van het vroegere heidendom bij bepaalde individuen. Daartoe laten ze hun fantasie op de vrije loop.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op school heb ik het inderdaad al eens gevraagd. Ze wisten niet waarvoor het stond. Ze vonden het alleen "cool"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en die waren er al voordat jezuke nog maar geboren was en TOEN vierden die al het joelfeest, en ostara, en Bentain etc. en "toevallig" vier ja op al die feestdagen van het Keltische jaarwiel nu ook allemaal evenementen die dus "toevallig" altijd op diezelfde data vallen. En als Maria niet ten hemel is gevaren, wat vier jij dan op 15 augustus? Hier noemen ze dat Onze Lieve Vrouw HemelVAART hoor.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 7 september 2008 om 14:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In een liberale democratie houdt een regering, of de volksvertegenwoordiging van de politieke macht, zich niet bezig met het privéleven van mensen; m.a.w. de vrijheid van het individu staat boven de macht van de politieke meerderheid. Ik beschouw dit als liberaal als een mensenrecht en een voorwaarde voor een functionerende maatschappij. Vrijheid van godsdienst stel ik juridisch gezien geheel gelijk aan vrijheid van het individu; wat iemand gelooft, denkt, doet, bespreekt, en met wie, daar heeft de staat niets mee te maken. Nu, dit is precies mijn uitgangspunt als het gaat om waarom ik geloof als een persoonlijke ervaring beschouw en waarom het tot het privédomein behoort. Dit vind ik omdat de staat, door wat ik hiervoor beschreven heb, een neutrale positie aan moet nemen t.o.v. al haar burgers; mijns inziens precies gelijk aan het gelijkheidsbeginsel. Echter, wanneer de staat zich bezig gaat houden met religieuze thema's, of mensen met religieuze argumenten (vrijheid van godsdienst) zoeken naar privilege, ten koste van anderen, dan ontstaat er ongelijkheid, en dus onrechtvaardigheid. En dit is waarom ik voorstander ben van een stricte scheiding tussen Kerk en staat; het garandeert iedereen vrijheid van het beoefenen van zijn religie, óf het niet beoefenen van een religie. Het is overigens niet zo moeilijk om aan te wijzen in de wereld, dat over het algemeen geldt: hoe seculierer een land is, hoe kleiner de onderdrukking en ongelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
o.a. het boek van ene "dirk XXX" over de basis van onze rituelen was zeer verhelderend. Vooral omdat ik een pc crash heb gehad en daarmee tevens heel die bibliografie ben kwijtgespeeld. Laat me er niet meer aan herinneren aub. Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En dat Duitsers ooit het "heidendom" beleefden is een mythe. Wanneer is het voor het eerst sprake van Duitsers? Lang, lang nadat het heidendom was uitgestorven.
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en kijk, ik wist dat ik ooit een stukje uit die studie geplaatst had (toen kon ik het nog copy-peesten ) maar ik heb er toen niet direct de volledige bibliografie bijgezet: stond op: http://forum.politics.be/showthread.php?t=1309 post 12 Citaat:
8 x 39 = 312 8 x 9 = 56 een paar daagjes verschuiven en je 365 dagen van de zonnekalender zijn duidelijk.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 7 september 2008 om 16:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat heeft dit met het onderwerp te maken?
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er valt meer respect te hebben voor de "heidenen" en de mensen die natuurreligies volgen, dan voor de huidige Christenen en Islamieten. Die mensen staan dichter bij wat religie eigenlijk is, zonder in dogmatisch en overloos geleuter te vervallen. Los daarvan valt er tenminste nog iets te beleven in de oudheidkundige pantheons; een pak meer dan in het bekrompen en beperkte gegeven van de drievuldigheid. |
|
![]() |
![]() |