Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2008, 20:48   #81
shaddy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alvinvdv Bekijk bericht
Ik zou je nog kunnen respecteren moest je dit durven zeggen ergens in Anderlecht of Borgerhout.... Ach ja.... het internet is toch een droom voor laffaards!!!

Omdat het organisatorisch simpeler is....... (hallal)
Wacht maar tot dat op de schoolrekening van U kinderen €5 EXTRA aangerekend word voor niet-hallal food.... Uw kinder zullen snel HALAL-vreten!!!
mijn kindjes zijn kinderen met een geweten ! Wij eten veggie. Halal is niet goedkoper men denkt dit alleen maar.
shaddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 21:11   #82
LastMohican
Banneling

Standaard

Kan ik ook 500€ extra betalen zodat mijn kinderen op geen enkel gebied met de barbaarse islam en zijn volgelingen in contact moet komen ? Waar kan ik tekenen ?

Je bent hier in Belgie. Wij eten graag dood varken. Get over it.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 21:25   #83
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
Kan ik ook 500€ extra betalen zodat mijn kinderen op geen enkel gebied met de barbaarse islam en zijn volgelingen in contact moet komen ? Waar kan ik tekenen ?

Je bent hier in Belgie. Wij eten graag dood varken. Get over it.
Dood varken

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 22:32   #84
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alvinvdv Bekijk bericht
Kom ik regelmatig binnen om eens goed te lachen.....

Zitten dan zo'n sukkels die je tot in den treure drank trakteren......
(je moet ze wel symphatiek gaan vinden hé....)
Hoe zie jij eruit ?
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 22:33   #85
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Hoe zie jij eruit ?
Triestig.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 22:36   #86
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Maar het voornaamste: wat KOST dit een bedrijf wel niet? Al die verloren loonkosten, als je het allemaal samenrekend?
zeer juist, alhoewel dit natuurlijk in het niets verzinkt bij wat de Konings-Bende ons kost...
Oud 13 september 2008, 22:37   #87
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dat bidden, dat gebeurde toch buiten de diensturen ?
Gij gelooft nog in Sinterklaas zeker ?
Oud 13 september 2008, 22:46   #88
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Als niet alle hier verblijvende migranten goed Nederlands spreken, is het blijkbaar toch een goed idee om de eerste leerjaren een deel van de lessen in de moedertaal te geven. Wie stelde dat ook weer voor enkele jaren geleden in Gent?
Neen. Er is geen enkele reden om dat aan te nemen, wel integendeel.
Citaat:
Of de mensen die in Detroit en Canada naar de universiteit gaan, al konden lezen en schrijven voor hun aankomst, blijkt niet uit de studie. Feit is, dat door tijdelijk een deel van de lessen in de moedertaal te geven, hun achterstand veel kleiner is, en de toegankelijkheid tot hoger en universitaire studies veel groter. Dat willen we toch, goed geschoolde mensen, die meer kansen hebben op de arbeidsmarkt.
Dat klopt helemaal niet. De gevallen in Detroit en Canada gaan over Saoudis die al een zekere opleiding achter de rug hebben.

Citaat:
In Detroit en Canada bewijzen deze beleidslijnen hun nut.
nee, die zijn niet te vergelijken. Hier in Vlaanderen gaat het over laag of ongeschoolde migranten uit lagere klassen. Onderwijs in hun taal zou de integratie alleen maar afremmen. Je leert een taal veel beter door er ineens aan te beginnen zodra je ergens aankomt. Dat kinderen eerst zouden moeten studeren in eigen taal voor ze een taal aanleren is bullshit, want als dat het geval zou zijn zou de mens niet eens kunnen spreken, je wordt immers niet geboren met een 'eigen taal'.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 13 september 2008 om 22:48.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 22:51   #89
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is frappant hoe verschillend de kranten over deze studie berichten.
De titel alleen al :
GVA: "Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen"
De Morgen : "Respect en tolerantie sleutel tot geslaagde integratie moslims"
De standaard : "Laat moslims bidden op het werk"

De morgen geeft ook meer uitleg waardoor veel duidelijker wordt.
bijvoorbeeld over lessen in de moedertaal.

De standaard weet ook nog

De Morgen vindt het ook de moeite te melden dat :

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...-moslims.dhtml
http://m.standaard.be/artikel.xhtml?contentid=109213
Volgens mij gaan de slimsten tot in Amerika. De rest komen niet verder dan Europa. Allemaal de schuld van de Atlantische Oceaan...
Oud 13 september 2008, 22:52   #90
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Alhoewel er in België meer dan 100 nationaliteiten zijn, is het natuurlijk niet nodig om in elke school alle lessen in alle talen te geven.
Als niet alle hier verblijvende migranten goed Nederlands spreken, is het blijkbaar toch een goed idee om de eerste leerjaren een deel van de lessen in de moedertaal te geven. Wie stelde dat ook weer voor enkele jaren geleden in Gent?
Of de mensen die in Detroit en Canada naar de universiteit gaan, al konden lezen en schrijven voor hun aankomst, blijkt niet uit de studie. Feit is, dat door tijdelijk een deel van de lessen in de moedertaal te geven, hun achterstand veel kleiner is, en de toegankelijkheid tot hoger en universitaire studies veel groter. Dat willen we toch, goed geschoolde mensen, die meer kansen hebben op de arbeidsmarkt.

In Detroit en Canada bewijzen deze beleidslijnen hun nut.
Hier zou iets als Esperanto wel handig kunnen zijn ...
Oud 13 september 2008, 22:56   #91
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Bwa van mij mogen moslims een eigen gebedsplaats krijgen. Maar ik wil ook een eigen gebedsplaats, waar dan gedurende een half uur vroom gezuipen, gevreten en orgieën gehouden mogen worden, zoals mijn religie mij opdraagt.
Dat trekt er al beter op En wie weet...Komen die moslims dan in de verleiding om ONS religie aan te komen hangen = Integratie !
Oud 13 september 2008, 23:50   #92
Elio di Supo
Banneling

Standaard

De laatste keer dat ik per vliegtuig reisde kwam ik toe in de luchthaven van Londen-Heathrow. Bleek dat er daar een voormalige rokersruimte werd omgevormd tot gebedsruimte. Het stond niet gespecifieerd voor welke religies dus ik neem aan dat in principe iedereen van een religieuze gezindte daar kan bidden indien gewenst.

Op zich is dit niet problematisch en als het kan helpen om de soms lange wachttijden voor een vlucht te overbruggen, ach ja waarom niet. Alleen stel ik me dan de vraag hoe "persoonlijk" dit gebed dan nog is. Zomaar in een openbaar gebouw, in een ruimte met kale witte muren, een saai onbeduidend interieur, niet eens zeker of je wel in gezelschap bent van geloofsgenoten. Werkt dit niet een tikkeltje banaliserend? Nu ja, als men vurig gelooft zal dit wel geen rol spelen zeker.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 08:48   #93
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Vreemd dat hier mensen zijn die beweren dat moslims niet de vraag stellen naar gebedsruimtes op het werk.
(...)
Naar aanleiding van dit gesprek ( de vraag kwam van salafistische moslims om die gebedsruimte in te richten) vond ik dat dit niet wenselijk was; die gebedsruimte vanwege het gelijkheidsprincipe en scheiding van kerk en staat.
(...)
Alice. Goed dat je erbij zegt dat de vraag uit salafistische hoek komt. Maar wie is er bereidwillig om met deze groep tot een compromis te komen ? In die zin worden ze niet ernstig genomen. Nogal logisch dus dat hun verzoek op de werkvloer niet ernstig werd genomen. Zoals we dit weekend in De Standaard kunnen lezen heeft zelfs Dyab Abou Jahjah geen goed woord voor salafisten.

Laatst gewijzigd door Rudy : 14 september 2008 om 08:49.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 08:52   #94
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
1 Neen. Er is geen enkele reden om dat aan te nemen, wel integendeel.

2 Dat klopt helemaal niet. De gevallen in Detroit en Canada gaan over Saoudis die al een zekere opleiding achter de rug hebben.

3 nee, die zijn niet te vergelijken. Hier in Vlaanderen gaat het over laag of ongeschoolde migranten uit lagere klassen. Onderwijs in hun taal zou de integratie alleen maar afremmen. Je leert een taal veel beter door er ineens aan te beginnen zodra je ergens aankomt. Dat kinderen eerst zouden moeten studeren in eigen taal voor ze een taal aanleren is bullshit, want als dat het geval zou zijn zou de mens niet eens kunnen spreken, je wordt immers niet geboren met een 'eigen taal'.
1 Ik leg het graag nog eens uit. Als kinderen, de taal waarin onderwezen wordt, niet voldoende machtig zijn, zullen ze lessen, zoals rekenen, niet goed begrijpen en een achterstand oplopen. Als, gedurende 1 of 2 jaar, deze lessen rekenen in hun moedertaal worden onderwezen lopen ze geen of veel minder achterstand op. En kunnen ze onderwijl de taal waarin onderwezen wordt leren.
Kan jij de redenen aanhalen voor het tegendeel?
2 Dit is correct, maar de kinderen die meekomen zijn daarom nog niet hooggeschoold.
3 Uit onderzoek blijkt ook, dat kinderen uit de hogere sociale klassen meer kansen hebben in het onderwijs, dan kinderen uit de lagere sociale klassen. (ongeacht of zij migrantenkinderen zijn )
Daar werd in een andere draad over gediscussieerd.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=110276
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 08:56   #95
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
goed dat Alice hier op tijd en stond eens een paar gedegen feiten neerzet zodat hopelijk de ogen van sommigen ook een kunnen opengaan!
Alice heeft gelijk, en de feiten worden dan ook niet ontkend Circe, voor zover het gaat om salafisten.
Oud 14 september 2008, 09:04   #96
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1 Ik leg het graag nog eens uit. Als kinderen, de taal waarin onderwezen wordt, niet voldoende machtig zijn, zullen ze lessen, zoals rekenen, niet goed begrijpen en een achterstand oplopen. Als, gedurende 1 of 2 jaar, deze lessen rekenen in hun moedertaal worden onderwezen lopen ze geen of veel minder achterstand op. En kunnen ze onderwijl de taal waarin onderwezen wordt leren.
Kan jij de redenen aanhalen voor het tegendeel?
Ik stel mij wel de vraag hoe, na twee jaar te worden onderwezen in het Arabisch (bv), de taalachterstand Nederlands wordt ingehaald.
Ik vind niet dat het de taak is van het regulier onderwijs om zich met die taalachterstand bezig te houden. De moedertalen in onze diverse gemeenschap beperken zich niet enkel tot het Arabisch. Onbegonnen werk, vind ik.
Oud 14 september 2008, 09:07   #97
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Gij gelooft nog in Sinterklaas zeker ?
Alleen als ik er voordeel bij heb.
Maar of ik geloof, of het bidden buiten de diensturen gebeurd ? Eigenlijk niet. Waarschijnlijk zal dat wel zo'n soort "verworven" recht zijn/worden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 09:36   #98
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Rudy; denk je nu echt dat bedrijfsleiders weten welke moslim tot welke groep behoort?
Het verzoek werd niet afgewezen omdat het salafisten waren hoor; binnen bedrijven weten ze echt niet wat die verschillen zijn!
Trouwens; ook milli gorusrichting bemoeide zich ermee; moslims die dit eigenlijk niet wilden lieten zich niet horen!
Reden; dat zijn gelovige broeders!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 10:39   #99
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik stel mij wel de vraag hoe, na twee jaar te worden onderwezen in het Arabisch (bv), de taalachterstand Nederlands wordt ingehaald.
Ik vind niet dat het de taak is van het regulier onderwijs om zich met die taalachterstand bezig te houden. De moedertalen in onze diverse gemeenschap beperken zich niet enkel tot het Arabisch. Onbegonnen werk, vind ik.
Waarom zou er een achterstand Nederlands zijn als een deel van de lessen in de moedertaal van het kind gegeven wordt en het andere deel uiteraard in het Nederlands gegeven wordt.
Ik vind het wel de taak van het regulier onderwijs om zoveel mogelijk kinderen zo veel mogelijk kansen te geven. Niet alleen voor anderstaligen maar ook voor kinderen van sociaal lagere klassen.
Er zijn hier inderdaad meerdere andere talen aanwezig, maar daarom nog niet in alle scholen.
Nu wordt er ook al extra geld uitgetrokken voor scholen met meer "sociaal zwakkeren"
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 10:45   #100
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
Als leidinggevende van de nachtploeg dacht ik het eens te proberen en heb de vergaderzalen die tijdens de nacht toch niet in gebruik zijn vrijgegeven voor moslims en hun gebed.

Al snel liep dit uit de hand.
Het is al moeilijk op de werkvloer omdat ze zich steeds meer isoleren en nu gingen ze zich helemaal opsluiten in deze gebedsruimte.
Het werkte de intigratie eerder tegen!

Ook praktisch erg moeilijk te regelen, voor het gebed willen ze handen en voeten wassen.
En ook vrouwen en mannsen moeten dan weer apart.

Oja en niet vergeten, Marokanen en Turken willen ook niet samen in een gebedsruimte
Op mijn huidig werk is de regeling voor de late shift het volgende: we hebben ene lange break van 17 u tot 17u30, bedoeld voor het eten, en een korte break van 19u45 tot 20u, voor koffie.

Tijdens de ramadan werken de moslims gewoon door tot het donker is, en nemen dan een break van 45 minuten. De niet-moslims volgen het gewone schema. Die regeling werkt prima.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be