![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() Wat een heldendaad.
Dat kan alleen een Leterme. Daar zou niemand anders opgekomen zijn. Voorwaar, we hebben eindelijk een staatsman van wereldniveau. Wat een goed bestuur!! De volgende 9 maanden gaan de mensen nog staaltjes zien van goed bestuur. Maar voor zo'n grote staatsman zegt hij niet veel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Want wat ik onder goed bestuur versta, is nog iets anders dan 1.5 jaar de kat uit de boom zien, om dan snel met belastinggeld over de brug te komen (waarvoor geen dekking bestaat, ttz dat dat geld nog altijd ergens vandaan zal moeten komen). Goed bestuur in mijn ogen = verhinderen dat zo'n situaties ontstaan, en dat je dus te pas en te onpas met belastinggeld moet liggen smossen omdat de overheidsinstanties die al dat gedoe zouden moeten controleren, hun werk niet hebben gedaan. Neen, wat Leterme de afgelopen dagen heeft gedaan is een goede ingreep, gegeven de gigantische massa geklungel van de afgelopen maanden en jaren. Niet meer dan dat, en ook niet minder.
![]() |
![]() |
#83 |
Minister-President
|
![]() Na het voorval met Fortis en Dexia is het uitgesloten dat er nog een staatshervorming komt. "Regeren" en de "De economie van de ondergang redden" is nu het motto. De CD&V gaat daar in de komende maanden op hameren. Het is nu al begonnen met Leterme die op de RTBF doodleuk komt vertellen dat België sneller en kordater optreedt dan de VS.
Leterme die alle geloofwaarigheid op communautair vlak kwijt is, heeft niets te winnen door nog eens te poberen om een staatshervorming binnen te rijven. En hij heeft een prachtexcuus : er is een financiele en economische crisis, het is de moment niet. De staatshervorming is belangrijk maar de economie redden is dat nog veel meer. Case closed. Ondertussen lijkt niemand er zwaar aan te tillen dat de staatschuld in één klap met 6 milliard euros (240 miljiard Belgische frank) verhoogd werd, voor een extra rentelast van 250 miljoen euros op jaarbasis. Ik vind dat erg. We hebben de schulden van de jaren 70 nog altijd niet afbetaald maar we zijn weer vertrokken voor en rondje schuldopbouw. Aangezien deze regering met een Vlaamse minderheid nooit zal wllen besparen wordt Leterme vorge of laat verplicht om de belastingen weer naar boven te trekken. Vlaanderen zal vanaf nu echt beginnen voelen hoe duur het in stand houden van de Belgische constructie wel is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En de economische en financiële toestand zou U gewoon laten voortmodderen... U zou eerst de staatshervorming (proberen) door (te) drukken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U zou in zijn plaats U niet bezig gehouden hebben met BHV en de 'grote' staatshervormingen? Of het gewoon opgelost hebben met onderhandelingen met de Franstaligen? ![]() Omdat U niet iedereen bent was U daar misschien ook nog in geslaagd... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb schrik dat men nu 6 maanden gaat praten en "stoefen" met hun fantastisch kordaat optreden. Maar het enige wat gered is zijn krokodillen binnen een oud systeem. Structureel gebeurt er hoogstwaarschijnlijk niets. Daar waar in de VS men misschien er enkele dagen langer over doet om de crisis tijdelijk in te dammen en uiteindelijk weer te gaan conjunctuurpieken, gaat België weer jaren erover doen om op te houden over het eenmalige feit en uiteindelijk weer achterophinken. Dat Leterme gaat scoren in het Zuiden is logisch: in een PS-economie is dergelijk bestuur normale kost.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 1 oktober 2008 om 11:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Banneling
|
![]() Er zijn nog andere en veel moeilijker zaken die liggen te wachten...en te wachten.
- 7 miljard zoeken. - Staatshervorming. De zaken zijn gelinkt. 14 Oktober de regeringsverklaring van de grote roerganger. Dan gaan we weten hoe hij deze probleembjes even oplost. Als hij maar niet ziekjes wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Minister-President
|
![]() Waar heb je dat gelezen in mijn bericht? Ik voorspel dat Leterme de crisis zal gebruiken om de staatshervorming te laten vallen. Als ik jou lees klinkt het alsof het niet mogelijk zou zijn om het land te besturen en tegelijkertijd over de staatshervorming te onderhandelen. Welnu, dat is volgens mij precies wat Leterme gaat doen : hij zal zeggen dat het de moment niet is om de staat te hervoren, dat je eerst de economie moet redden, edm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Als hij zich naast de onaanraakbaren op de zijkant had geparkeerd dan waren die veel moeilijkere zaken opgelost? Door wie? En hoe? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Banneling
|
![]() Hij ging niet in een regering stappen...enz...
In een windvaan heb ik zo geen vertrouwen. 1,3 miljn kiezers voor Cdv/Nva ongetwijfeld wel. En ze wachten en wachten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Nu zal het binnen enkele maanden zijn ![]() ![]() Het 'spel' dat nu gespeeld wordt is genereus... want als de Vlaamse regering mislukt in de 'onderhandelingen', dan zullen alle Vlaamse partijen (behalve groen! en de geparkeerden) verantwoordelijk zijn voor de mislukking en zullen ze verder radicaliseren (en zullen tevens allen de Franstaligen als schuldige aanwijzen. Ze kunnen zichzelf toch niet aanwijzen)... En veel tijd hebben ze niet meer gelet de komende verkiezingen..… ![]() Hopelijk (en waarschijnlijk) hebben de Franstaligen het ook begrepen... Dus binnen enkele maanden weten we meer (en zo lang zullen we waarschijnlijk nog wel kunnen wachten)... Trouwens ik stel me de vraag of het klopt wat U beweert ![]() Zou de regering niet gewoon verder geregeerd hebben (eventueel versterkt met spa en/of groen!)?... De nva heeft zich simpel uit het spel laten spelen... Die partij had nooit haar congres mogen laten plaats vinden voor date van de CD&V… Nu heeft ze niets meer in de pap te brokken en kan ze enkel op de zijkant gaan toeteren... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Banneling
|
![]() Leterme: "Het spaargeld van de Belgen is altijd gegarandeerd veilig".
Mooi. Als hij dan toch weet waar hij 150 MILJARD euro vandaan moet halen om dat te garanderen, kan het putje van ondertussen tegen de 6 miljard voor volgend jaar geen probleem zijn ! Hij kan misschien die 6 miljard uit de Fortis-flappentap halen. Bwahahaha... |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#96 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Jij mag gerust geloven dat dat een sterke onderhandelingspositie is, maar ik geloof al lang niet meer in sprookjes. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar het is vooral de fout van de n-va dat ze dat tweede luik tegen midden september toch eens wilden evalueren ![]()
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik beweer enkel dat ze beter een week langer gewacht hadden... Dan was de druk op de CD&V duizendmaal hoger geweest... en bestond het kartel waarschijnlijk nog (al dan niet in de regering)... En kon de nva nog fel wegen, wat nu m.i. uitgesloten is... Maar van mij mogen ze natuurlijk hun goesting doen… ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Ja, daarenboven is het lang niet zeker of men wel federale verkiezingen wil riskeren, wat dus technisch gezien niet hoeft.
Citaat:
Wat is het verschil nu? Weinig. De NVA kon er tegen 15 juli uitgestapt zijn, dat klopt. En misschien had de CD&V dat voor zichzelf beter gedaan, om wat meer tijd te nemen om te incasseren. Maar het is nu zo. Ik geef je gelijk, maar veel maakt het niet uit. Alleen dan dat de CD&V het nu alleen moet klaarspelen in nog eens 3 maanden minder. Alhoewel, gezien de leeftijd van de gemiddelde CVP-kiezer (de resterende 18%) is het misschien beter dat het zo vroeg mogelijk verkiezingen zijn. ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 1 oktober 2008 om 15:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
Alleen bij dat laatste zou ik een randbemerking willen plaatsen: Vlaanderen zal niet meer dan anders de Belgische constructie als kolonialistisch ervaren, daar de oorzaak vd crisis mondiaal is. Zoals ik elders schreef, deze crisis komt Belgique goed uit.
![]() |
![]() |
#100 |
Parlementslid
|
![]() Niets zal 'grondig' gaan met Leterme. Het wordt gewoon maanden spelen in de marge. Alleen een 'grondige' verschuiving in verkiezingen kan veranderingen te weeg brengen. Al is dat ons land geen gegeven. Het is immers de kiezer niet die beslist, maar de partijbesturen achteraf.
|
![]() |
![]() |