![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Horror. Brussel als uitzaaiing van een Franse kanker.
Ik herhaal nogmaals het wederkerig nadelig effect als Nederland zich terzijde houdt. De Franse grens schuift en schuift...
|
|
|
|
#82 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Laten we niet vergeten dat in de praktijk de Nederlandstalige Belg ook dikwijls moet overschakelen van taal als die in zijn eigen hoofdstad komt...
|
|
|
|
|
|
#83 | |||||
|
|
Citaat:
Ik hou vast aan de indeling van het land in verschillende taalgebieden. Nergens stel ik het bestaan van deze taalgebieden - een eentalig Vlaanderen, een tweetalig Brussel, etc. - ter discussie. Ik stel alleen de ligging van de grenzen ter discussie. Dat is blijkbaar niet eenvoudig te vatten. Dat is natuurlijk onaanvaardbaar voor conservatieve geesten die de huidige ligging der grenzen tot norm uitroepen en niet bij machte zijn het roestige denkkader te doorbreken. Zoals gezegd: laat de grenzen gerust liggen; de spanning op de ketel door de verbrusseling van de "Vlaamse" Rand zal alleen maar toenemen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#84 |
|
|
Ik zie het verband tussen suburbanisering en de toeristische sector niet.
|
|
|
|
|
|
#85 |
|
|
Wat met Brussel indien Vlaanderen appart gaat?
Zeker niet bij Vlaanderen! Brussel zal dat nooit willen. Nooit! Jamais!! Het is Vlaanderen die de vragende partij is, dus Vlaanderen moet inboeten, sowieso. Maar in dit geval heeft Brussel ook iets in de pap te brokken. En het zal nooit met Vlaanderen meegaan.
|
|
|
#86 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#87 |
|
Gouverneur
|
Vlaanderen onafhankelijk zonder Brussel.
Brussel mag wel kiezen of ze al dan niet bij Vlaanderen willen. De rand hoort echter ontegensprekelijk bij Vlaanderen. Er bestaan immers genoeg voorbeelden van enclaves die werken(Baarle-Hertog, Lesotho,...) een corridor is dus niet nodig. Ook met argumenten als natuurlijk hinterland moet men niet afkomen. Washinton DC is veel belangrijker dan Brussel, maar kleiner in oppervlakte dan het huidig Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
|
|
|
#88 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Aangezien het Brussels Gewest (op vraag van uw FDF) opgericht is op basis van taalgrenzen en niet op basis van urbanistieke grenzen, is suburbanisatie geen argument om de uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te bepleiten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
|
|
|
|
|
#89 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Mocht het niet zo meelijwekkend zijn, het zou behoorlijk grappig zijn, om ze zich zo te zien vastrijden in hun eigen logicae.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 oktober 2008 om 17:28. |
||
|
|
|
|
|
#90 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Stilleggen van de parlementaire procedure rond BHV. Versoepeling van de taalwetgeving in Brussel. Benoeming van drie kandidaat-burgemeesters. ... Vlaanderen vragende partij, mon cher?
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 oktober 2008 om 17:29. |
||
|
|
|
|
|
#91 | |
|
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
Citaat:
|
|
|
|
#92 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Mogen we nog wraak nemen, ja! Mag het nog?
|
|
|
|
|
|
#93 | |
|
|
Citaat:
Het Gewest an sich hoeft niet uitgebreid te worden, wel het tweetalig taalgebied Brussel-Hoofdstad. De doelstellingen en de argumentatie van het FDF interesseren mij niet. Gek dat je die nu zelf als maatstaf van het debat inroept... |
|
|
|
|
|
|
#94 | |
|
|
Citaat:
De discussie gaat niet over de "superioriteit van de Franstaligheid". Ik wil slechts de kunstmatige grens tussen de eentalige rand en de tweetalige kern opheffen. |
|
|
|
|
|
|
#95 | |
|
|
Citaat:
![]()
|
|
|
|
|
#96 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Toch niet, jij wil de kunstmatige grens gewoon een paar kilometer verder opnieuw optrekken. De enige manier om de grens effectief op te heffen is de afschaffing van het Brussels gewest.
|
|
|
|
|
|
#97 | |
|
|
Citaat:
Vergelijk het met een wild dier: in een te kleine kooi wil het uitbreken en God weet waar het dan naartoe rent; in een ruime kooi voelt het geen behoefte uit te breken. Maak de kooi (het tweetalige gebied) ruim genoeg. Voor de Nederlandstaligen in de Rand verandert er in wezen niets. De weerstand is dan ook vooral gebaseerd op de gebrekkige realisatie van de tweetaligheid in Brussel-Hoofdstad (moet inderdaad aan gesleuteld worden) en een middeleeuws denken in termen van "grondgebied" dat "afgestaan" wordt (terwijl het om een administratieve herindeling gaat). |
|
|
|
|
|
|
#98 |
|
Vreemdeling
|
Volgens het altijd enorm betrouwbare Wikipedia bestaat het Brussels hoofdstedelijk gewest voor 46,3% uit immigranten. Waarom zou deze groep liever bij Wallonie horen dan bij een tweetalige provincie binnen het veel rijkere Vlaanderen? Ik denk dat die franstalige Brusselse elite zich veel te rijk rekent met het feit dat die immigranten voor een groot deel uit franssprekende Noordafrikaanse landen komen.
|
|
|
|
|
|
#99 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#100 | |
|
|
Citaat:
Moet er daarvoor eigenlijk zoveel woorden vloeien en energie verspeelt worden enkel en alleen maar aan een natuurlijk feit?
|
|