Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2008, 11:41   #81
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Een maandloon waar een modale verdiener tien jaar voor moet sparen is naar mijn aanvoelen niet aanvaardbaar.
We worden het niet eens. Waarom moet alles "gelijk" zijn ?

En waarom alles op het niveau van het kleinste willen brengen ? Is net zoals die maximumfactuur in de scholen, waar men hele hordes kinderen het plezier van bos- en sneeuwklassen, zwemmen, etc... ontneemt omdat er een paar zijn die niet meekunnen omdat ze dat niet kunnen betalen.

Sommige mensen zijn groot, anderen klein. Sommigen zijn mager, andere dik. Sommige slim, sommige dom.

En ja....sommige rijk, en sommige arm.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 11:42   #82
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dan werkte u in een vrij gezonde omgeving, proficiat daarvoor. Ik hoor nochtans andere verhalen, bedrijfsleiders en managers die op conferentie of zakenreis gaan naar 'den vreemde', daar suites in vijfsterrenhotels boeken en na de 'uren' meisjes gaan uitkiezen om hen en hun 'gasten' te 'entertainen'. En dat waren ook brave, getrouwde mannen met kinderen thuis. Ik heb deze verhalen niet via, via, maar van de rechtstreekse betrokkenen, ik kan uiteraard geen namen van firma's / personen als voorbeelden noemen, daar de betrokkenen niet te schaden. En dat was niet twintig jaar geleden, maar recent gebeurd. De term 'congrespoes' is overigens een ingeburgerde term in die bewuste firma, een vrouw annex callgirl die de toplui mocht ontspannen tussen de bedrijven door. En ondertussen maar kaviaar en champagne verorberen. En de aandeelhouders betalen onertussen lekker het buitenissige loon door !
U kunt het écht niet laten hé, dat plat populisme? Natuurlijk ben ik in een ver buitenland ook wel eens door een filiaalleider of collega-bedrijfsleider in een chique hoerentent op champagne (en de rest) getrakteerd, en natuurlijk vloog ik first class en logeerde ik in vijfsterrenhotels als ik naar het buitenland moest (wat niet zo vaak gebeurde). En een goede klant die liet verstaan dat hij graag eens lekker zou eten of van bil zou gaan, nam ik ook al wel eens mee naar een sterrenrestaurant of een tent met rode lichtjes. Keep the customer satisfied, nietwaar? Daar heeft geen enkele aandeelhouder bezwaar tegen. Soms gingen er zelfs een paar mee. Maar die zeldzame keren veralgemenen alsof het dagelijkse kost is in een bedrijf, getuigt niet meer van naïviteit maar van kwade wil. Toch als het van iemand komt, die een zekere intelligentie zou moeten worden toegedicht. En trouwens, wat is er ongezond aan zo'n zeldzame uitspatting? Bouwvakkers gaan ook wel eens naar de hoeren, hoor. Wake up!

Laatst gewijzigd door Jukes : 10 oktober 2008 om 11:57.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 11:42   #83
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht

En waarom alles op het niveau van het kleinste willen brengen ? Is net zoals die maximumfactuur in de scholen, waar men hele hordes kinderen het plezier van bos- en sneeuwklassen, zwemmen, etc... ontneemt omdat er een paar zijn die niet meekunnen omdat ze dat niet kunnen betalen.

Sommige mensen zijn groot, anderen klein. Sommigen zijn mager, andere dik. Sommige slim, sommige dom.

het is niet omdat die ongelijkheid er is, dat je ze moet bestendigen en je er niets kunt/mag aan doen hé.
Oud 10 oktober 2008, 11:55   #84
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan werkte u in een vrij gezonde omgeving, proficiat daarvoor. Ik hoor nochtans andere verhalen, bedrijfsleiders en managers die op conferentie of zakenreis gaan naar 'den vreemde', daar suites in vijfsterrenhotels boeken en na de 'uren' meisjes gaan uitkiezen om hen en hun 'gasten' te 'entertainen'. En dat waren ook brave, getrouwde mannen met kinderen thuis. Ik heb deze verhalen niet via, via, maar van de rechtstreekse betrokkenen, ik kan uiteraard geen namen van firma's / personen als voorbeelden noemen, daar de betrokkenen niet te schaden. En dat was niet twintig jaar geleden, maar recent gebeurd. De term 'congrespoes' is overigens een ingeburgerde term in die bewuste firma, een vrouw annex callgirl die de toplui mocht ontspannen tussen de bedrijven door. En ondertussen maar kaviaar en champagne verorberen. En de aandeelhouders betalen onertussen lekker het buitenissige loon door !
Een voorbeeld: AIG, n�* de bail out:
http://www.guardian.co.uk/business/2...unch.useconomy

Dichterbij:

Citaat:
Fortis feest in Monaco

Hôtel de Paris, het duurste in Monaco.

Fortis Insurance Belgium organiseert vandaag een exclusief culinair evenement voor 50 genodigden in het duurste hotel van Monaco. De groep luncht deze middag in de Louis XV, nummer 8 op de lijst van 's werelds meest prestigieuze restaurants. De verzekeringsgroep spendeert zo'n 150.000 euro aan deze incentive, maar benadrukt dat die vooral is bedoeld voor externe verzekeringsmakelaars.

De groep arriveerde gisterennamiddag in Hôtel de Paris, het duurste hotel van het prinsdom. Deze middag volgt een lunch in het bijbehorende Louis XV. Het restaurant heeft drie Michelinsterren en werd vorig jaar door een internationale vakjury op plaats 8 gezet in de lijst van 's werelds beste eetgelegenheden. Volgens Lonely Planet herbergt het "de grootste wijnkelder ter wereld, met 250.000 flessen, vele onbetaalbaar". Een lunch in Louis XV kost al snel 300, een overnachting in het hotel gemiddeld 1.500 euro. De verzekeringsgroep betaalde ook de vliegtickets.

http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...n-Monaco.dhtml
En dan de kleine aandeelhouders maar klagen

(Ik logeerde ook wel in dgl. hotels op kosten van de firma, en het eten was ook goed)

Laatst gewijzigd door filosoof : 10 oktober 2008 om 12:02.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 12:08   #85
Jukes
Parlementslid

Standaard

De zon schijnt, mijn buitenthermometer geeft 21° aan, er blaast een heerlijk ZZW-windje van 4 bft, dus... ik moet dringend gaan zeilen (voor Free Spirit: de zuinigste manier van verplaatsen die er is!). Misschien tot straks, jongens! (en/of meisjes).

Laatst gewijzigd door Jukes : 10 oktober 2008 om 12:10.
Oud 10 oktober 2008, 12:35   #86
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Amai ik verdien wel een pak minder

Misschien had ik toch beter arbeider geworden ipv te studeren...
Oud 10 oktober 2008, 13:16   #87
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben ook tegen die maximumfactuur op school, omdat ze onrealistisch laag is gesteld. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat men armere kinderen en hun ouders moet laten vallen als een baksteen, hé ! Maar we zijn het dus toch over iets eens, al is het hier wat off topic. Het lukt dus toch !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 13:27   #88
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn loon is 1665 euro netto per maand (als predoctoraal onderzoeker aan een universiteit, 0 jaar anciënniteit in mijn huidige 'statuut'). Volgens de vakbonden verdient 3/4 van de Belgen tussen 1000 en 1600 euro netto per maand ! Maar in dit gemiddelde loon zitten niet de extra legale voordelen die zo kenmerkend zijn voor de privé: bedrijfswagen, maaltijdcheques, GSM, laptop, groepsverzekering, bedrijfspensioensparen, werkbonus, volledige dertiende maand, ... Dan komt men natuurlijk reëel aan een pak hogere inkomsten. Alleen al een wagen levert je tegenwoordig 300 �* 400 euro per maand op als je die niet zelf moet onderhouden / afbetalen. Van al deze voordelen kan ik met mijn 'bovengemiddeld' loon alleen maar eens dromen. Ik moet wel open kaart spelen en bekennen dat ik ook nog een jaarlijkse 'benge fee' voor onderzoeksdaden van 3720 euro heb (voor o.a. vliegtuigtickets, hotelkosten op congressen, cursussen volgen, laptop, materialen, ...). Maar dit is natuurlijk geen aanvulling op m'n privé-inkomen.

Ik snap overigens niet hoe mensen met lonen tussen de 1000 en 1600 per maand nog zoveel kunnen uitgeven. Als ik in de stad rondloop zie ik de dure restaurants vollopen, zie ik massaal in chique boutiques aankopen gebeuren en worden er exotische reizen bij de vleet geboekt. Waar halen al die 'gewone' mensen dat geld? Zeker met de huidige crisissen een interessante vraag. Hebben zij een hoop zwart geld achter de hand of steken ze het in een zwarte sok?
Nee ze werken zich hopeloos in de schulden naar Amerikaans model. Reeds in July dit jaar zei ik al dat er te weinig inkomsten waren.. toen zaten de meeste mensen die ik ken met een dro of een deficit van ong 300-500 euro/maand .. ondertussen is dat bij dezelfde groep opgelopen tot 2600 euro !! wordt es wakker mensen onze lonen moeten 25 % omhoog minimum !
Oud 10 oktober 2008, 13:28   #89
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
U kunt het écht niet laten hé, dat plat populisme? Natuurlijk ben ik in een ver buitenland ook wel eens door een filiaalleider of collega-bedrijfsleider in een chique hoerentent op champagne (en de rest) getrakteerd, en natuurlijk vloog ik first class en logeerde ik in vijfsterrenhotels als ik naar het buitenland moest (wat niet zo vaak gebeurde). En een goede klant die liet verstaan dat hij graag eens lekker zou eten of van bil zou gaan, nam ik ook al wel eens mee naar een sterrenrestaurant of een tent met rode lichtjes. Keep the customer satisfied, nietwaar? Daar heeft geen enkele aandeelhouder bezwaar tegen. Soms gingen er zelfs een paar mee. Maar die zeldzame keren veralgemenen alsof het dagelijkse kost is in een bedrijf, getuigt niet meer van naïviteit maar van kwade wil. Toch als het van iemand komt, die een zekere intelligentie zou moeten worden toegedicht. En trouwens, wat is er ongezond aan zo'n zeldzame uitspatting? Bouwvakkers gaan ook wel eens naar de hoeren, hoor. Wake up!
U werkte dus toch niet in een zo gezonde omgeving. Dat bouwvakkers naar de hoeren gaan is zeker, maar zij betalen dit wel met hun zelf verdiende geld en niet op kosten van de firma of op de kap van het andere personeel of de kleine aandeelhouders. Het is juist dat profitariaat, terwijl jullie altijd de staatsambtenaren van dat woord 'beschuldigen', dat mij stoort. Als u uw vogel in een ander gaatje wil passen en uw kwakje extern wil droppen, is dat ten volle uw zaak. Of dit ethisch is naar uw vrouw toe, dat is een andere persoonlijke zaak Maar doe dit dan buiten werkverband en met je eigen riante loon. Het is onrechtstreeks de gewone verdienende man die met veel geluk wat aandelen kan kopen, die het slachtoffer wordt van uw uitspattingen. En by the way, ik zou de naam 'humane wetenschapper' niet waardig zijn als ik hier de gedachtengang van uzelf, Sfax en ene LastMohican zou onderschrijven. Het is juist onze taak en maatschappelijk nut deze praktijken aan te klagen en ons vragen te stellen bij de rechtvaardigheid daarvan.
Oud 10 oktober 2008, 13:32   #90
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
De zon schijnt, mijn buitenthermometer geeft 21° aan, er blaast een heerlijk ZZW-windje van 4 bft, dus... ik moet dringend gaan zeilen (voor Free Spirit: de zuinigste manier van verplaatsen die er is!). Misschien tot straks, jongens! (en/of meisjes).

Provocatie is uw blijkbaar niet vreemd? U mag uw jacht of zeilboot houden, er zijn mensen die materiële rijkdom tentoon spreiden en anderen die genoegen nemen en kunnen imponeren met innerlijke en spirituele rijkdom. En u hebt ze blijkbaar niet allebei meegekregen.
Oud 10 oktober 2008, 14:01   #91
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
onze lonen moeten 25 % omhoog minimum !
Geen probleem. Dan werken we toch met z'n allen een 50-urenweek ! Ennnn...presto ! 25% meer loon !
Oud 10 oktober 2008, 14:02   #92
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Geniet ervan !
Oud 10 oktober 2008, 14:03   #93
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Nee ze werken zich hopeloos in de schulden naar Amerikaans model. Reeds in July dit jaar zei ik al dat er te weinig inkomsten waren.. toen zaten de meeste mensen die ik ken met een dro of een deficit van ong 300-500 euro/maand .. ondertussen is dat bij dezelfde groep opgelopen tot 2600 euro !! wordt es wakker mensen onze lonen moeten 25 % omhoog minimum !
Als ze zich hopeloos in de schulden werken door in chique boutiques dure kleren te gaan kopen, dan schort er niets met hun inkomen, wel met hun uitgavenpatroon en dan moeten ze daar verandering in brengen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 14:05   #94
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
U werkte dus toch niet in een zo gezonde omgeving. Dat bouwvakkers naar de hoeren gaan is zeker, maar zij betalen dit wel met hun zelf verdiende geld en niet op kosten van de firma of op de kap van het andere personeel of de kleine aandeelhouders. Het is juist dat profitariaat, terwijl jullie altijd de staatsambtenaren van dat woord 'beschuldigen', dat mij stoort. Als u uw vogel in een ander gaatje wil passen en uw kwakje extern wil droppen, is dat ten volle uw zaak. Of dit ethisch is naar uw vrouw toe, dat is een andere persoonlijke zaak Maar doe dit dan buiten werkverband en met je eigen riante loon. Het is onrechtstreeks de gewone verdienende man die met veel geluk wat aandelen kan kopen, die het slachtoffer wordt van uw uitspattingen. En by the way, ik zou de naam 'humane wetenschapper' niet waardig zijn als ik hier de gedachtengang van uzelf, Sfax en ene LastMohican zou onderschrijven. Het is juist onze taak en maatschappelijk nut deze praktijken aan te klagen en ons vragen te stellen bij de rechtvaardigheid daarvan.
En dat op een genuanceerde en niet vooringenomen manier. Jij voldoet aan geen van beiden...
Oud 10 oktober 2008, 14:06   #95
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen probleem. Dan werken we toch met z'n allen een 50-urenweek ! Ennnn...presto ! 25% meer loon !
Goh, als je die 50 uur al met gemak doet, krijg je zo +25%?
Oud 10 oktober 2008, 14:18   #96
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Goh, als je die 50 uur al met gemak doet, krijg je zo +25%?
Ik vrees het niet. Dit geldt enkel voor "het werkvolk", niet voor "de kapitalistische zwijnen". Deze laatstgenoemde zwijnen verdienen al zo veel dat zelfs indien ze 25 uur per dag werkten, ze nog niet genoeg zouden werken om hun loon te verdienen
Oud 10 oktober 2008, 15:05   #97
Tavek
Banneling

Standaard

Mij boeit het niet wat anderen verdienen, als ik maar genoeg verdien om men ding te doen. Beter nog: het feit dat het mogelijk is om erg veel te verdienen in sommige banen stemt mij hoopvol
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2008, 01:05   #98
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Waar haalt u het lef om mij een profiteur te noemen? Moet u zonodig schelden en de halfzachte moraalridder uithangen om in een discussie uw gelijk te halen? Dat is armzalig. Als in een bedrijf klanten - zeer sporadisch - worden verwend op een of andere manier om ze gunstig te stemmen, met volledig medeweten én goedkeuring van de aandeelhouders, dan kan er van profitariaat geen sprake zijn. Integendeel, het getuigt van goed bestuur dat klanten worden tevreden gehouden. Terloops: ik bespeur hier ook een flinke dosis sexuele frustratie. Is d�*t wel gezond? Wie zegt trouwens dat ik in die periode gehuwd was? U trekt voorbarige conclusies, en dat is een wetenschapper onwaardig. Als het maatschappelijk nut van menswetenschappers zich beperkt tot het 'aanklagen' van een medemens die eens een scheve schaats rijdt, dan is het erg gesteld met die menswetenschappen. Het seminarie lonkt, mij dunkt!

Laatst gewijzigd door Jukes : 11 oktober 2008 om 01:25.
Oud 11 oktober 2008, 01:14   #99
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Provocatie is uw blijkbaar niet vreemd? U mag uw jacht of zeilboot houden, er zijn mensen die materiële rijkdom tentoon spreiden en anderen die genoegen nemen en kunnen imponeren met innerlijke en spirituele rijkdom. En u hebt ze blijkbaar niet allebei meegekregen.
Is het provocerend dat ik even - met een vette knipoog - de reden opgeef waarom ik een paar uren niet zal kunnen posten? Ik noem dat beleefdheid tegenover de lezers van dit topic. En weer oordeelt u zonder nadenken: als afgestudeerde A1 had ik namelijk geen nagel om mijn gat te krabben. Mijn énige rijkdom was toen van spirituele en innerlijke aard. Elke frank die ik sindsdien heb geïnvesteerd, in een jacht en in veel andere heerlijke dingen des levens, heb ik zelf verdiend. En de spirituele rijkdom, die is daar niet mee weggedeemsterd, integendeel. Ik heb en passant ook nog wat mensenkennis opgedaan. Daarmee heb ik u, aan de hand van uw verzuurde opmerkingen, ontmaskerd als een kleinzielige azijnpisser, die zich in deze discussie vooral laat leiden door een allesverterende afgunst. By the way: na de ronduit zalige zeiltocht - het leek wel terug zomer! - ben ik met mijn vrouwtje en een paar goede vrienden nog eens lekker gaan tafelen. Was dat provocatie? Nee, het was gezellig. Eat your heart out.

Laatst gewijzigd door Jukes : 11 oktober 2008 om 01:33.
Oud 11 oktober 2008, 12:32   #100
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En dat op een genuanceerde en niet vooringenomen manier. Jij voldoet aan geen van beiden...
Een wetenschapper hoeft mijns inziens niet volledig genuanceerd en niet vooringenomen te zijn. Zelfs een humane of sociale wetenschapper hoeft dit niet te zijn. Dan zouden we immers geen morele oordelen of maatschappijkritiek kunnen geven, en zou onze positie inderdaad een beetje nutteloos zijn. Het ideaal van neutraliteit en objectiviteit van de wetenschapper is een utopie en onmogelijk. We zijn immers geen robots. Maar zulke discussie lijkt mij hier off topic. Komt daarbij nog eens het feit dat ik hier in mijn privé aan het woord ben en niet in mijn hoedanigheid als wetenschapper. Vrije tijd en zaken gescheiden houden, noemt men dat. Mag ik van u, keizer Sfax, dan alstublieft de permissie om in mijn vrije tijd op dit forum hier mijn eigen meningen te formuleren, zonder daarop afgerekend te worden als wetenschapper? Veel dank bij voorbaat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be