![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Vraag eens aan Pietje welke raad hij die werknemer zou geven om onmiddellijk te vertrekken (en nog wel met een opzegvergoeding ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die "farwest-toestanden" van Longhorn zijn dus voor beide partijen negatief
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als een werkgever kan ontslaan wanneer hij wil, en een werknemer opzeggen wanneer hij wil, is er imo van een contract geen sprake.
![]() |
#84 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De reden dat ze vaste contracten willen, is om uit de flexibiliteit weg te trekken. Die flexibiliteit wegnemen, is partij kiezen tegen een bedrijf, aangezien net die flexibiliteit bepalend kan zijn in tegenvallende tijden. Citaat:
Of moet je plots ee staker zijn, om voor je eigen mening op te kunnen komen? Als jij geen reden hebt om te twijfelen aan de stakingsbereidheid van de stakers, dan heb je evenmin een reden om te twijfelen aan de werkwilligheid van zij die werkwillig waren. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Klinkt mooi, maar wacht eens eventjes ... Is dat wel zo ? Waar was er dan vroeger die stabiliteit ? En wanneer situeer je vroeger ? De jaren '30 na de Crash of de jaren '70 na de eerste oliecrisis ? Is die "vroeger was er stabiliteit" niet veeleer een excuus dat men vanuit werkgevershoek aanhaalt om in de "huidige" tijden de flexibiliteit en de toename van de tijdelijke contracten en zo te vergoeilijken dan realiteit ? Citaat:
Voor een deel is dit natuurlijk een "de kip en het ei" discussie, maar toch ... Zou het misschien kunnen dat er vanuit de werkgevers- en ondernemershoek een opzettelijke poging gedaan is om meer en meer brol te verkopen uit winstbejag ? Je weet wel, besparen op productiekosten en kapitaalgoederen ter meerdere eer en glorie van hogere winstmarges ? Citaat:
Wat vind je van het volgende verhaal ? Er was eens een bedrijfje en een werknemer genaamd Jos. 20 jaar lang werkte Jos hard voor het bedrijf, in tijden van voorspoed werkte hij hard voor de baas en toen het na 20 jaar wat minder ging werd hij ontslagen. De winst was immers een paar procent lager als het voorgaande jaar. Drie maanden later , toen de productie weer optrok , werd Jos weer aangenomen. Hij kon weer verderdoen met geld verdienen voor de baas. Vind jij dit eerlijk ? Als het "moeilijke" tijden zijn, zijn het toch moeilijke tijden voor iedereen ? Toch niet alleen voor het bedrijf ? En wat als joske niet meer aangenomen zou zijn geweest omdat de baas iemand met minder ancienniteit wilde omdat die goedkoper zou zijn ? Verantwoordelijkheid van de werknemer die de werkgever moet helpen om het bedrijf draaiende te houden moet kunnen, maar omgekeerd : werkgevers die solidair zijn met hun personeel ? Ho maar, dat is een beknotting van de bedrijven en een aantasting van de vrije markt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zie daarentegen GEEN reden om te staken tegen je wil. Voor 1. willen staken en toch werken zie ik een motief. Voor 2. willen werken en toch staken zie ik geen motief. Dus : De mensen die voor optie 1 kiezen zullen er wel zijn, mensen zijn logische wezens, maar gezien ik geen motief zie voor optie 2 ga ik er van uit dat die mensen er niet zijn. Tenzij jij nu een overtuigende reden kan geven waarom iemand optie 2. zou uitvoeren ga ik er van uit dat 1 wel en 2 niet voorgekomen is. ( en neen, willen werken en door een piket niet binnengeraken is niet hetzelfde als staken ) mvg. sint ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn. ~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Een baas redeneert zo nooit en net zoals er genoeg mannen en vrouwen zijn om als partner te vinden, zijn er voor de baas ook werknemers te vinden. Desnoods uit slavenlanden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als bescherming tegen misbruik door werknemers gebruikt de patroon nu de tijdelijke contracten. Nu content ? Ik vraag mij trouwens af waarom de vakbonden daar niet meer werk van maken. Ik heb liever dat ik gemakkelijk ontslagen wordt als ik mijn werk niet doe dan nooit werkzekerheid. Dank u vakbond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de vakbonden wilden wellicht de zwakkeren beschermen maar vergeten dat die zwakkere de job van iemand die beter geschikt is inneemt. Een beetje het communistisch systeem. Waarom zou ik goed werken, mijn collega die slecht werkt krijgt toch evenveel in zijn loonzakje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Bedrijven vroeger werkten in een nationale context, of als ze goed waren, in een EU-context. Vandaag werkt een bedrijf in een globale context. Dat vereist aanpassingen; easy as that. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als de tijden goed zijn, zullen beiden ervan profiteren; als de tijden slecht zijn, zullen beiden erdoor geraakt worden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor het gemak vergeten we maar dat we zelf ook werkgever en kapitalist zijn. Als ik mijn auto in de garage steek stel ik de garagehouder tewerk. Als zijn loon te hoog is of zijn werk niet goed ga ik op een ander. Citaat:
Ik neem aan dat u altijd de dure producten koopt die in europa gemaakt worden en niet de goedkope brol uit lage loonlanden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wij (of ikzelf) zijn/ben geen vertegenwoordiger van de arbeidersklasse en zelfs niet van een deel er van. Ik ben gewoon deel van de arbeidersklasse. In die zin verdedig ik mijn belangen, samen met andere arbeiders-werknemers. En we doen dat op zo'n manier dat we dat conflict winnen. Daar moet niet teveel tralala bij verkocht worden: als het nodig is (en de krachtsverhoudingen zijn er), dan zullen we blokkeren, bezetten, staken en eventueel onze sabot in de machine wringen om ze stil te leggen. Kijk, we stevenen af op zeer felle sociale conflicten, mee getriggerd door de bank- en kredietcrisis. Ik ben niet van plan om een hogere productiviteit te garanderen, om flexibeler te werken of om slechtere sociale voorwaarden te aanvaarden, laat staan een lager loon om de financiële putten te delven die het graaikapitalisme veroorzaakt heeft. En in die felle sociale strijd die op komst is, gaan we niet met fluwelen handschoenen en veel 'alstublieven en dankuwellen' naar de patroons stappen. Zij hebben onze belangen niet voor ogen, ze hebben niet de belangen van de samenleving voor ogen, laat staan ecologische belangen. Zij zijn alleen geïnteresseerd in hogere winstvoeten. In ons systeem is dat naar verluidt eerbaar, maar wij hoeven dat niet te pikken. Ik wil een andere samenleving, en die komt er niet zonder slag of stoot. Die slagen en die stoten moeten goed terecht komen en efficiënt uitgedeeld worden. En hou je maar vast aan de takken van de mast, want er komt bijzonder felle strijd. Het is goed om weten wie dan aan welke kant van de barrière gaat staan.
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Is er trouwens iemand verbaasd?
Europese Grondwet: 1. Het stakingsrecht voor de werknemers wordt erkend in de (artikel II-88, in Deel 2, Handvest van de grondrechten), maar zoals de meeste van deze grondrechten “overeenkomstig het recht van de Unie en de nationale wetgevingen en praktijken”. Met andere woorden, de goedkeuring van de grondwet leidt er niet toe dat het stakingsrecht in de verschillende lidstaten geharmoniseerd zou worden, dat gebrekkige nationale wetgeving verplicht aangepast zou moeten worden. Artikel III-210 punt 6 stelt uitdrukkelijk dat er geen Europese ondersteunende of aanvullende initiatieven (zoals wetten, kaderwetten, minimumvoorschriften) kunnen komen op het vlak van het stakingsrecht (noch op gebied van het recht van vereniging of wat betreft beloning). 2. Hetzelfde artikel II-88 erkent echter in dezelfde adem het recht van de werkgevers “collectieve actie te ondernemen ter verdediging van hun belangen”. Dit wordt meestal lock-out genoemd: de werkgever verbiedt de werknemers het bedrijf te betreden en te werken. 3. Er wordt geen recht op grensoverschrijdende staking (“Europese staking”) toegekend: het zijn de nationale wetgevingen die bepalen of een staking gelijktijdig in verschillende lidstaten mag worden georganiseerd. 4. In de algemene toelichting bij het Handvest staat ook dat de uitoefening van de grondrechten aan beperkingen kan worden o http://www.nonalaconstitutioneuropee...s/NL_DOC01.pdf Ze is zogezegd nog niet van kracht maar je merkt in de praktijk dat overheid en gerecht al wel handelt in die richting.
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() komaan,
moeten we hieruit weer gaan besluiten dat de "onderdrukte" arbeider binnen het "uitpersende" kapitalistisch "systeem" staakt ... voor die luttele 100€ extra in de maand? Vreselijk. De vakbonden zijn als Britten die de arbeider behandelen als zulu's.
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Nu komt het immers over als een kleuter die furieus op de grond staat te stampen, omdat iemand zijn wangedrag heeft terecht gewezen. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
bij een autofabriek (vb volvo in Gent) staat de parking vol met auto's die niet verkocht geraken, omdat de konsument zijn aankopen uitstelt. Als ze ook vandaag in die fabriek hun 1000 auto's produseren, dan zitten ze met twee problemen: ze moeten die auto's die ze vandaag maakten op de straat gaan parkeren; ze kunnen de arbeiders niet meer uitbetalen, alsook de leveransiers van het staal van sidmar, waarmee de auto's gemaakt worden ... omdat de senten van de konsumenten niet meer binnenkomen ... Allez, zeg gij nu eens: gaat ge die fabriek platstaken als ze zouden zeggen dat ze wel moeten gaan kiezen: 10 persent loon inleveren, of 200 man afdanken, of volgende week failliet ..??? (ps: die van karrefoer hebben gelijk: 't is niet omdat diene winkel in een toeristisch gebied ligt, dat ze minder moeten verdienen dan in de rest van Vlaanderen; als karrefoer geen "normale" pree kan betalen, dan moeten ze diene winkel niet openen. 't Is niet dat die kassiersmeisjes zo'n dikke pree hebben.)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Op mensen zoals U zit de arrebeider te wachten... ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 29 oktober 2008 om 11:10. |
|
![]() |
![]() |