Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2008, 00:12   #81

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hoogrendementskachel op eco stand, goeie isolatie, en een waterput waar toiletten en tuinwater op aangesloten zijn maakt blijkbaar veel

Hebt ge enkel glas steken ? Vervang het door dubbel. Hebt ge weinig geisoleerde daken ? Isoleer het, rockwool is niet duur en het is efficient.
Aan die kachel kan ik wel nog wat doen. Water is van een boorput dus niet veel onkosten. Vooraan wel nog enkel glas inderdaad maar met een rolluik. Daken isoleren lijkt me niet rendabel vermits we enkel verwarmen op de gelijkvloers en het huis twee verdiepingen hoog is.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 00:14   #82

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wij betalen 60 euro per jaar aan afvalophaling. Het wordt gewogen en getaxeerd per kilogram (zit chip in container en afvalwagen registreert het gewicht).

Cava nog...
Als we rest en groen (twee aparte containers) samen tellen komen wij dus aan meer. Er wordt hier nog niet per kilogram gerekend.
Oud 22 november 2008, 00:15   #83

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Niet overdrijven. Maar voor meer gelijkvormigheid in de pensioenen valt wel iets te zeggen.
Inderdaad, 'k zie nog altijd niet in waarom hun pensioen moet berekend worden op de laatste vijf jaren dat ze werken.
Oud 22 november 2008, 00:30   #84

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja sfax ik weet niet waar jij woont maar hier in België is alles duur geworden tegenwoordig.
Dat is mijn punt.

Als je 1200€ netto hebt - 400 huur heb je nog 800€ over en dat met 2 mensen.
Verwarming en electriciteit kost de één zoveel en de ander zoveel..er komen tal van kosten binnen in een gezin die niet te vermijden zijn.

Soms weet ik niet goed hoe jij mensen bekijkt?
En soms denk ik aan die philipijnse meid in Dubai die daar werkt aan 300€ netto in de maand en denk ik dat jij ook van die soort mensen bent en dat normaal vind.

Maar het is niet normaal..in een stad waar de duurste hotelkamer 15000€ kost en de reservatie al lang op voorhand nodig is.
En toch heeft dat modern slaafje in dubai momenteel meer geld in haar handen dan een normaal mens hier bij ons die aan de staat werkt.

Dat geeft te denken vind ik.

Hoe slecht we hier zitten tegenwoordig!
En ik vind aan uw reacties dat jij ook zo een sjeik bent die met zijn testarosa een beetje kleingeld aan uw meid zou geven en zeggen dat ze maar wat minder moet eten.
Eigenlijk is dit wel een goede resumé van wat er gaande is.

Om even terug te keren naar de draad ... alles is afhankelijk van de consumptie dat pakweg 95 procent van de mensen opsoupeert. Neem die 95 procent mensen hun mogelijkheden weg om te consumeren dan heeft men gewoon geen economie meer en dan mag die andere vijf procent van de mensen hun rijkdom wel vergeten. Momenteel zijn we aan de valavond van zo'n toestand. De Franse revolutie is op dezelfde manier ontstaan.
Oud 22 november 2008, 00:30   #85
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Misschien al eens stoppen met roken; dat zal je ook veel besparen

Los daarvan is je gevolgtrekking nogal onnozel; ik reageer op jouw statement ivm de maandelijkse kost voor energie+water van 400€. Een tweegezin dat d�*t spendeert aan elektriciteit, verwarming en water, is aan pure versmossing aan het doen. Wat heeft dat te maken met wat jij al dan niet zou moeten eten? (ook al lijk jouw hesp me behoorlijk dure hesp)
Ik betaal 200 Euro aan gas en elektriciteit per maand,en om de 3 maanden 71 euro aan water en dan krijg ik nog eens een afrekening van beiden aan het einde van het jaar.Vorig jaar betaalde ik 253 euro per maand voor gas en elktr.
En kom me niet zeggen dat ik aan pure verspilling doe he sfax,toen ik een tijd geleden stelde dat ik +4000 euro inkomsten had per maand(gezin 4 volwassen personen)en dat daar niet veel van overbleef dan was je daar ook onmiddelijk met uw commentaar.(gedeeld door 4 =1000euro)
Ofwel overdrijft u schromelijk met uw werkervaring en inkomend loon en kent u niks van huishouding,of wel bent u een vrek.
Mss moet ge ook eens nagaan waarom sommige mensen hun maandelijkse kost voor elektriciteit en gas hoger laten zetten,dat is niet altijd omdat ze meer verbruiken,maar om een mooie som terug te trekken van hun afrekening.
Wie bent u eigenlijk dat u steeds commentaar hebt op iedereen die afwijkt van uw zienswijze?
Oud 22 november 2008, 01:06   #86

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Ik betaal 200 Euro aan gas en elektriciteit per maand,en om de 3 maanden 71 euro aan water en dan krijg ik nog eens een afrekening van beiden aan het einde van het jaar.Vorig jaar betaalde ik 253 euro per maand voor gas en elktr.
En kom me niet zeggen dat ik aan pure verspilling doe he sfax,toen ik een tijd geleden stelde dat ik +4000 euro inkomsten had per maand(gezin 4 volwassen personen)en dat daar niet veel van overbleef dan was je daar ook onmiddelijk met uw commentaar.(gedeeld door 4 =1000euro)
Ofwel overdrijft u schromelijk met uw werkervaring en inkomend loon en kent u niks van huishouding,of wel bent u een vrek.
Mss moet ge ook eens nagaan waarom sommige mensen hun maandelijkse kost voor elektriciteit en gas hoger laten zetten,dat is niet altijd omdat ze meer verbruiken,maar om een mooie som terug te trekken van hun afrekening.
Wie bent u eigenlijk dat u steeds commentaar hebt op iedereen die afwijkt van uw zienswijze?
Wij besteden gemiddeld zo'n 2600 euro per maand en we zijn met twee. We zijn wel eigenaar van een huis dus geen huishuur. Het bedrag is inclusief alles dus ttz ook onze vakantie (en we kijken niet op een cent op dat moment), aankoop van een auto als 't nodig is enz....
Oud 22 november 2008, 01:59   #87
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Wij besteden gemiddeld zo'n 2600 euro per maand en we zijn met twee. We zijn wel eigenaar van een huis dus geen huishuur. Het bedrag is inclusief alles dus ttz ook onze vakantie (en we kijken niet op een cent op dat moment), aankoop van een auto als 't nodig is enz....
Wij zijn met 4 mensen en ik ben ook eigenaar.
Oud 22 november 2008, 10:25   #88
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja ja, zoals de vuilophaaldienst zeker. Sinds het in private handen is betalen we 100 Bfr per container die opgehaald wordt (in een container kunnen twee vuilniszakken). Voordat het geprivatiseerd was kostte het ons 6 Bfr per vuilniszak.
Ik heb ongeveer 4 maanden terug een voorschot van 50€ voor diftar betaald, en kreeg laatste een overzicht waaruit bleek dat er nog steeds 40€ op de account stond (ophalen gft en restafval, aanrekenen per kilo). Naar mijn gevoel is het inderdaad goedkoper geworden...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 10:26   #89
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan zou ik bij jou niet meer huren.
Feit is dat de hoge huurprijzen en de hoge aankoopprijzen van de vastgoed de belangrijkste schuldigen zijn van de verarming. De weddes van de mensen zijn immers zeker niet in evenredigheid omhoog gegaan.
Dat is je volste recht om dan niet meer te huren; genoeg andere kandidaten die dat wel zullen willen doen, waardoor mijn inkomsten op het einde van de rit ongewijzigd blijven. Je zou als verhuurder goed gek moeten zijn om je kosten niet door te rekenen aan je huurders.
Oud 22 november 2008, 10:27   #90
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Hogere voedselprijzen in de grootwarenhuizen dan wel. Misschien gaan mensen dan weer kopen bij de kleine zelfstandige en zou dit de tewerkstelling wel eens een heel grote duw in de rug kunnen geven want in de grootwarenhuizen moet je dikwijls echt zoeken om nog door iemand bediend te worden.
Niet per se in de grootwarenhuizen; ik denk dat je de kracht van hoeveelheid bij die ketens wat onderschat.
Oud 22 november 2008, 10:31   #91
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja sfax ik weet niet waar jij woont maar hier in België is alles duur geworden tegenwoordig.
Dat is mijn punt.
Eveneens in België.
Maar dat verandert niets aan wat ik daar zeg eh. Roken is duur, dus als je geld nodig hebt, kan je daar al eens mee stoppen.

Citaat:
Als je 1200€ netto hebt - 400 huur heb je nog 800€ over en dat met 2 mensen.
Verwarming en electriciteit kost de één zoveel en de ander zoveel..er komen tal van kosten binnen in een gezin die niet te vermijden zijn.
Maar verwarming en water kosten een gezin van 2 geen 400€ per maand. Als dat wel het geval is, doen ze aan versmossing; zo eenvoudig is dat.

Citaat:
Soms weet ik niet goed hoe jij mensen bekijkt?
En soms denk ik aan die philipijnse meid in Dubai die daar werkt aan 300€ netto in de maand en denk ik dat jij ook van die soort mensen bent en dat normaal vind.

Maar het is niet normaal..in een stad waar de duurste hotelkamer 15000€ kost en de reservatie al lang op voorhand nodig is.
En toch heeft dat modern slaafje in dubai momenteel meer geld in haar handen dan een normaal mens hier bij ons die aan de staat werkt.

Dat geeft te denken vind ik.

Hoe slecht we hier zitten tegenwoordig!
En ik vind aan uw reacties dat jij ook zo een sjeik bent die met zijn testarosa een beetje kleingeld aan uw meid zou geven en zeggen dat ze maar wat minder moet eten.
En wat ben je hier nu aan het proberen bewijzen, buiten het feit dat je wat aan sfeerschepping probeert te doen?
Vind jij een verbruik van 400€ per maand dat normaal? En again, waar zeg ik dat mensen maar wat minder moeten eten?
Oud 22 november 2008, 10:35   #92
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Hetgeen nog steeds ongeveer de helft is van die 400€... Met dank om mijn punt aan te tonen dus.

Citaat:
Die zou ik vandaag ook geven; met dergelijk inkomen kan je perfect en zonder probleem rondkomen.

Citaat:
Je kan veronderstellen wat je wil uiteraard; mij maakt dat weinig uit.

Citaat:
Misschien moet je eens nagaan waar je hier zit: een discussieforum. Het is aan mij om te bepalen waar en op wie ik hier commentaar geef, lijkt me.
Of is het hebben van een eigen mening hier niet toegestaan?
Oud 22 november 2008, 10:37   #93
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij zijn met 4 mensen en ik ben ook eigenaar.
Je zult waarschijnlijk een dikbetaald jobke hebben...
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 10:41   #94
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Tja Sfax ik heb net 19.80€ betaald voor 10 schellen gekookte hesp, 2 kleine broodjes, 2 kleine zakjes gruyere kaas en een pakje sigaretten.

Spaghetti hadden we nog staan.

Zoals jij bezig bent hadden we genoegen moeten nemen met enkel de spaghetti en een glaasje kraanwater voor gans de dag natuurlijk.

Hoe je het ook draait of keert het is hier bittere armoede aan het worden, en de prijs van de woningen en de energie zijn daar het meest verantwoordelijk voor.
over de prijs van energie ga ik mij niet uitspreken want die vind ik ook aan de hoge kant doch de prijs van de woningen word nog steeds bepaald door de kopers of huurders, de verkoper/verhuurder legt een prijs vast die hij graag zou willen doch als er niemand bereid is deze prijs te betalen moet hij zijn prijs laten zakken tot er wel iemand is die het bedrag wil betalen, dit is zowel in de verkoop als in de verhuur van toepassing.
Oud 22 november 2008, 10:45   #95
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dan zou ik bij jou niet meer huren.
Feit is dat de hoge huurprijzen en de hoge aankoopprijzen van de vastgoed de belangrijkste schuldigen zijn van de verarming. De weddes van de mensen zijn immers zeker niet in evenredigheid omhoog gegaan.
zoals ik hierboven reeds expliceerde, de kopers/huurders bepalen de prijzen van het vastgoed, als deze prijzen de laatste tijd zo aanzienlijk gestegen zijn wil dit zeggen dat de kopers/huurders aanzienlijk meer wensen te investeren in vastgoed
Oud 22 november 2008, 10:49   #96
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Hogere voedselprijzen in de grootwarenhuizen dan wel. Misschien gaan mensen dan weer kopen bij de kleine zelfstandige en zou dit de tewerkstelling wel eens een heel grote duw in de rug kunnen geven want in de grootwarenhuizen moet je dikwijls echt zoeken om nog door iemand bediend te worden.
ik snap jouw qoute niet goed, je spreekt zelf van de kleine zelfstandige (deze hebben meestal geen of weinig personeel in dienst) waar de werkgelegenheid een duw in de rug zou krijgen, bij deze kleine zelfstandige is geen ruimte voor veel extra personeel daar zijn zaak meestal is afgestemd om met zo weinig mogelijk personeel de klanten zo goed mogelijk te bedienen, extra personeel is in deze zaken bijna onmogelijk zonder te investeren is uitbreidingswerken welke op zich ook een grote kost betekenen, door deze kost is er financieel minder voorhanden om te investeren in nieuw personeel.
Oud 22 november 2008, 10:55   #97
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Aan die kachel kan ik wel nog wat doen. Water is van een boorput dus niet veel onkosten. Vooraan wel nog enkel glas inderdaad maar met een rolluik. Daken isoleren lijkt me niet rendabel vermits we enkel verwarmen op de gelijkvloers en het huis twee verdiepingen hoog is.
toch zou isolatie een besparing opleveren, u kan ook overwegen om de plafonds tussen de verwarmde en niet-verwarmde verdiepingen te isoleren, ook dat zou aanzienlijk schelen aan stookkosten.

je kan evenwel vrij gemakkelijk testen of het isoleren van je dak iets zou uithalen.

als het heeft gesneeuwt (ik weet dat dit niet dikwijls voorvalt doch met een beetje geluk zondag reeds) moet je eens naar buiten gaan en naar uw dak kijken, als de sneeuw er blijft opliggen(als het geen smeltende sneeuw was natuurlijk) terwijl uw verwarming reeds enige uren aanstaat zou isolatie inderdaad een verloren kost kunnen zijn, ligt er daarentegen geen sneeuw op uw dak of veel minder in vergelijking met woningen in de buurt met een geïsoleerd dak, is isolatie zeker aan te raden.
Oud 22 november 2008, 11:08   #98
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Eigenlijk is dit wel een goede resumé van wat er gaande is.

Om even terug te keren naar de draad ... alles is afhankelijk van de consumptie dat pakweg 95 procent van de mensen opsoupeert. Neem die 95 procent mensen hun mogelijkheden weg om te consumeren dan heeft men gewoon geen economie meer en dan mag die andere vijf procent van de mensen hun rijkdom wel vergeten. Momenteel zijn we aan de valavond van zo'n toestand. De Franse revolutie is op dezelfde manier ontstaan.
die overige vijf procent consumeerd ook dus mag je over 100 procent spreken. om uw voorbeeld realistisch te houden moet je in twee groepen werken.

groep 1, overheidsdiensten en infrastruktuurbeheerders:

bij deze groep volg ik je volledig in uw qoute, hoe minder men verdient, hoe minder men kan uitgeven aan bv verwarming, telefoon, ...

groep 2, kleine bedrijven, kmo's, grote bedrijven:

het merendeel van de mensen werkt binnen deze groep en krijgt dus zijn loon van deze groep. als zij minder loon krijgen, kunnen ze minder spenderen. als ze hetzelfde loon krijgen doch de produkten van deze groep stijgen aanzienlijk in prijs kunnen ze ook minder produkten kopen.
bij deze groep echter zit je met het probleem dat als men minder kan kopen, men in deze groep ook minder dient te produceren,
maw deze groep hangt redelijk hecht aan elkaar want:
minder kopen>minder produceren>minder volk nodig

als men dan die arbeidskrachten gaat ontslaan omdat ze niet meer nodig zijn, vallen deze mensen op een nog minder inkopen zodat ze nog minder kunnen kopen, als dit zou verder gaan valt de economie inderdaad volledig in elkaar doch gezien het feit dat deze groep elkaar nodig heeft zie ik het zover niet te komen.
als het reeds geproduceerde produkt niet meer kan verkocht worden wegens de prijs zal men toch verplicht zijn de prijs te laten zakken zodat dit probleem zichzelf zou kunnen herstellen.

dit probleem kan zich echter enkel herstellen als men stopt met onredelijke eisen te doen en de domme benaming "koopkrachtdaling" af te schaffen.
zolang men de bedrijven verplicht om de mensen telkens opslag te geven omdat ze te weinig zouden verdienen heeft dat bedrijf de mogelijkheid niet zijn prijzen aan te passen aan de mogelijkheden die zo belangrijk zijn om het economisch herstel te starten.
Oud 22 november 2008, 14:24   #99

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
zoals ik hierboven reeds expliceerde, de kopers/huurders bepalen de prijzen van het vastgoed, als deze prijzen de laatste tijd zo aanzienlijk gestegen zijn wil dit zeggen dat de kopers/huurders aanzienlijk meer wensen te investeren in vastgoed
Is in theorie wel juist maar neemt soms andere wendingen in de praktijk.
Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar een ander huis. De prijzen liggen allemaal (van wat mij aanstaat) rond of boven de 250.000 euro. Ik ben dus verplicht om ook voor mijn huis het maximum er te proberen uithalen om die som te kunnen ophoesten als ik wil veranderen. De marktwaarde bepaalt dus wel degelijk hoeveel je voor je huis moet vragen.
Mochten ALLE huizen in prijs zakken is er geen probleem om ook minder te vragen.
Oud 22 november 2008, 14:26   #100

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
ik snap jouw qoute niet goed, je spreekt zelf van de kleine zelfstandige (deze hebben meestal geen of weinig personeel in dienst) waar de werkgelegenheid een duw in de rug zou krijgen, bij deze kleine zelfstandige is geen ruimte voor veel extra personeel daar zijn zaak meestal is afgestemd om met zo weinig mogelijk personeel de klanten zo goed mogelijk te bedienen, extra personeel is in deze zaken bijna onmogelijk zonder te investeren is uitbreidingswerken welke op zich ook een grote kost betekenen, door deze kost is er financieel minder voorhanden om te investeren in nieuw personeel.
Al eens uitgerekend hoeveel kleine winkeltjes er zouden komen om één carrefour te vervangen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be